2021-08-042021-08-04http://hdl.handle.net/2437/320965The purpose of this study was to discover the impact of the transitioning consumer habits on the dairy industry’s situation and products. The dairy sector faces more and more challenges, such as sustainability concerns and the appearance of substance alternatives. Milk, as a product, is considered a fundamental component of our nutrition; therefore, the industry needs to keep up with consumer preferences. In connection with the plant-based drinks and milk alternatives (clean milk, laboratory milk, egg-based milk replacements) that are getting more and more popular, the question may arise: to what extent can milk-based products be replaced? Is there a product which, from all aspects, is a perfect alternative to milk? In order to answer these questions, we studied the current market position of milk, and the relevant challenges of the industry, mainly from the aspect of sustainability. Then we examined the characteristics and consumer perception of the plant-based drinks that are aimed to replace it. Finally, we took a look at the possible market situation of another replacement product, clean milk, which is expected to be released soon. The results called our attention to that the milk industry is probably awaiting transformation where new technological solutions, such as the spread of more ethical animal husbandry, are set to become the main direction. Such product will also represent a higher value for consumers, which will impact the price of these products. Although plant-based drinks’ market share shows dynamic growth, currently, there is no product available that can perfectly replace milk from all points of view. However, it is essential to note that milk replacements produced by various innovative technologies will expectably appear on the market as new competitors.JEL Codes: Q13, O13, O33, A13Jelen tanulmányban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az átalakulóban lévő fogyasztói szokások milyen hatást gyakorolnak a tejipar és az általa készített termékek piaci helyzetére. A tejágazat egyre több kihívással néz szembe, mint a fenntarthatósági kérdések vagy a helyettesítését megcélzó alternatívák megjelenése. A tej, mint termék a táplálkozás egyik alapvető építőkövének tekinthető, így fontos, hogy az ágazat lépést tudjon tartani a fogyasztói elvárásokkal. Az utóbbi években egyre népszerűbb növényi italok és az új technológiával előállított tejalternatívák (tiszta tej, laboratóriumi tej, tojásalapú tejtermék-helyettesítő) kapcsán felmerülhet a kérdés, hogy milyen mértékben helyettesíthetőek a tejtermékek. Vajon létezik-e olyan termék, amely minden szempontból tökéletes alternatívája lehet a tejnek? A kérdések megválaszolása érdekében elsősorban fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve feltérképeztük a tej jelenlegi piaci helyzetét és ágazatának főbb kihívásait. Majd megvizsgáltuk a helyettesítését célzó növényi italok jellemzőit és fogyasztói megítélésüket. Végül pedig egy másik – várhatóan hamarosan megjelenő – helyettesítő termék, a tiszta tej (clean milk) lehetséges piaci szerepét térképeztük fel. Eredményeink felhívták a figyelmet arra, hogy a tejipar várhatóan átalakulás előtt áll, ahol az új technológiai megoldások, például az etikusabb állattartás megjelenése lehet a fő irány. Az így előállított termékek várhatóan a fogyasztók számára is magasabb értéket fognak képviselni, amely feltételezhetően a termékek árában is tükröződik majd. Habár a növényi italok piaci részesedése dinamikus növekedést mutat, azonban jelenleg továbbra sincs olyan termék a piacon, amely minden szempontból tökéletes helyettesítője lehet a tejnek. Fontos azonban megjegyezni, hogy a különböző innovatív technológiával előállított tejhelyettesítők várhatóan új versenytársként fognak megjelenni a piacon.JEL-kódok: Q13, O13, O33, A13application/pdfCopyright (c) 2021 Tejgazdaság - Hungarian Dairy Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/fenntartható fogyasztástejiparnövényi alapú tejhelyettesítőtiszta tejsustainable consumptiondairy sectorplant-based milk alternativesclean milkExamination of Sustainable Consumer Behaviour in the Market of Milk and Milk SubtitutesA fenntartható fogyasztói magatartás vizsgálata a tej és tejhelyettesítők piacáninfo:eu-repo/semantics/article