Ceglédi , TímeaBiró , Barbara2025-06-042025-06-042025https://hdl.handle.net/2437/390870Kutatásunkban nagycsoportos óvodások beszédének elemzésére vállalkoztunk Basil Bernstein nyelvi kódok elméletére alapozva. Célunk volt megvizsgálni, hogy a kötelező óvodáztatás, az Óvodai nevelés országos alapprogramjában leírt beszédre irányuló elvárások, az óvodai tevékenységek kiegyenlítik-e a lakóhely hátrányai mentén megfigyelhető nyelvi különbségeket. Három településkategóriát választottunk a lakóhely hátrányainak megragadására: egy hátrányos helyzetűt (HH), egy kevésbé hátrányos helyzetűt (KHH) és egy nem hátrányos helyzetűt (NHH) (N=39). Három játékos feladat segítségével vizsgáltuk az óvodások beszédét, amelyeket a Bernstein, valamint követői és kritikusai tollából született szakirodalom adaptálása révén meghatározott dimenziók és mutatók segítségével elemeztünk, majd több skálarendszert alkotva pontokat rendeltünk a gyermekek beszédéhez. Elemzésünk során a HH csoport alulmaradását tapasztalhattuk több pontozásnál is, hol látványosan (melléknevek, szószám, mondat összefüggés az első feladatnál, főnév-ige kapcsolat), hol pedig csak kisebb mértékben (kötőszók, bővített mondatok, személyes névmások használata). Eredményeink összességében alátámasztják, hogy a több évtizede alkotott elmélet és jellemzői a mai napig érvényesek: a települési hátrányok mentén továbbra is nyelvi különbségek tapasztalhatók.44hunyelvi kódok, nyelvi hátrány, lakóhelyi hátrányok, társadalmi egyenlőtlenség, iskolakezdésNyelvi szakadék a 21. században? Hátrányos helyzetű településen élő óvodások nyelvhasználata Bernstein nyelvi kódok elmélete alapjánLanguage gap in the 21st century? Language use of kindergarten children in disadvantaged communities based on Bernstein's language code theory.NeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.