Kiss, MariettaRenge, Henrietta2019-04-252019-04-252019-04-24http://hdl.handle.net/2437/265973Dolgozatomban arra kerestem a választ, hogy létezik-e összefüggés a személyiségjegyek és a felsőoktatásban elért teljesítmény között, és ha kimutatható ez a kapcsolat, akkor milyen tulajdonságok lesznek hatással a sikerekre és kudarcokra. A személyiségjegyek feltárásához Big Five modellt alkalmaztam, míg a tanulmányi eredményeket a hallgatók Neptun-rendszer által kalkulált (az adatgyűjtést megelőző két félévre vonatkozó) ösztöndíj indexe jelentette. A primer kutatásom kérdőíves megkérdezésen alapult, amelyben a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának 119 hallgatója vett részt. Az erre vonatkozó adatgyűjtés 2018. november 7. és 28. között zajlott. Ezt követően statisztikai elemzési módszerekkel vizsgáltam, hogy létezik-e összefüggés a Big Five faktorok és a tanulmányi átlagok között, továbbá azt, hogy mely faktorok esetében jelentkezik a legszorosabb kapcsolat a tanulmányi átlagokkal, ezt követően arra kerestem a választ, hogy a hallgatók neme befolyásolja-e felsőoktatásban elért eredményeiket. A fenti kérdéseket nemcsak a teljes mintára, hanem két almintára vonatkozóan is vizsgáltam (a kereskedelem és marketing szakosok almintájára, illetve a pénzügy-számvitel szakosok almintájára). A primer kutatásomból származó eredményeket végül összevetettem MBTI modellel készült kutatások eredményeivel, amelyek szintén a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karán jogviszonnyal rendelkező hallgatókat vizsgálták, illetve olyan Big Five modellel készült kutatásokkal, amelyek az oktatás és személyiség között keresték az összefüggéseket.63huBig Five modellegyetemi sikerességtanulmányi eredményszemélyiségjegyekA Big Five faktorok egyetemi teljesítményre gyakorolt hatásának vizsgálata a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi KaránThe effect of the Big Five factors on the academic performance at University of Debrecen Faculty of Economics and BusinessDEENK Témalista::Pszichológia