Csepregi, ÉvaPetrov, Regina2017-07-252017-07-252017http://hdl.handle.net/2437/242713A modern, civilizált, ipari társadalmakban – köztük Magyarországon is – a mozgásszegény, ülő életmód egyre elterjedtebb, mely már fiatal felnőttkorban is megmutatkozik. A fizikai inaktivitás egészségre gyakorolt negatív hatásai kockázati tényezőként jelennek meg a kardiovaszkuláris, a légzőszervi valamint a mozgásszervi megbetegedések tekintetében. A testmozgás pozitívan hat lelki állapotunkra, befolyásolja az anyagcsere folyamatainkat is és jelentős szerepet tölt be a kardiovaszkuláris, pulmonális és mozgásszervi betegségek megelőzésében és rehabilitációjában egyaránt. Diplomamunkám készítése során célunk volt felmérni egyetemi hallgatók kardiorespiratorikus állóképességét és testösszetételét. Vizsgálatunk során, arra a kérdésre kerestünk választ, hogy képes-e a hallgatók tanrendjében testnevelés óraként szereplő – általuk szabadon választott – 10 alkalmas úszás program pozitív irányba fejleszteni az előbb felsorolt paramétereket. Kutatásunkban 15 egyetemi hallgató (2 nő; 13 férfi) úszó edzéseken vett részt. A foglalkozások 10 héten keresztül, heti egyszer, 60 percig tartottak. Az edzésprogram előtt és után objektív mérési módszerekkel tájékozódtunk a résztvevők antropometriai adatairól (testmagasság, testsúly, testtömeg index, derék/csípő hányados, testzsír százalék), valamint felmértük a hallgatók kardiorespiratorikus állóképességét jellemző paramétereket (mellkas kitérés mérése, akaratlagos apnoe teszt, YMCA step teszt, Borg skála, Cooper teszt).75huúszáskardiorespiratorikus állóképességfizikai inaktivitásA kardiorespiratorikus állóképesség fejlesztésének vizsgálata úszás hatására egyetemi hallgatók körébenAssessment of improvement of cardiorespiratory endurance due to swimming among university studentsDEENK Témalista::Orvostudomány