Simándiné Pap, JohannaKozákné Lukács, Ágnes2021-04-232021-04-232021-04-15http://hdl.handle.net/2437/307071Dolgozatom az óvodáskori fonológiai tudatosság képességének vizsgálatával és annak fejlesztési lehetőségeivel foglalkozik. A témaválasztás személyes indíttatású. Választásom azért esett a fonológiai tudatosság területére, mert a munkám során sok olyan gyermekkel foglalkozom, akiknek ilyen jellegű problémáik vannak. A szakdolgozat célja, hogy olyan információkhoz jussunk, amely megmutatja, hogy milyen változtatásokat kell tenni mindennapi életünkben ahhoz, hogy az olvasás elsajátításához szükséges egyik legfontosabb tényező birtokába kerüljenek a gyermekek. Dolgozatomban a fonológiai tudatosság mérésére kidolgozott módszert, a Fonológiai Tudatosság Tesztet (FTT) használom, melyet Jordanidisz Ágnes vette át az amerikai NILD mintájára. A Tiszaberceli Mesevár Óvodában és a Gávavencsellői Csicsergő Óvodában készítettem a felmérést 15-15 gyermekkel. A kapott eredményeket összehasonlítottam, levontam következtetéseimet, majd visszamértem 3 hónap elteltével. A kapott eredményeket szintén értékeltem és összehasonlítottam. Ennek tükrében igazoltam, vagy cáfoltam hipotéziseimet. Tanulmányaim során is megismert feltevések bizonyosodtak be. Nagymértékben hatnak a gyermekek fonológiai tudatosság szintjére a családi nyelvi szokások, olvasás és írás tanulás jelenléte, az otthoni mesélés, mondókázás, verselés. Az óvodapedagógusoknak itt óriási felelősségük van abban, hogy a gyermekeknek mindennap megfelelő fejlesztést biztosítsanak. A korai ellátás, az otthon el nem sajátított készségek megtanulása, a családias légkör biztosítása, a beszélő környezet megléte mind - mind sokat segít a hátrányok leküzdésében. Számukra nagyon fontos a színvonalas intézményes ellátás, így visszaszorítható a fejlődési hátrány. Az óvodapedagógusok mellett nagyon fontos a külső szakemberek bevonása is. Akár egy állandó logopédus vagy fejlesztő pedagógus is sokat segítene a hátrányok leküzdésében.45hufonológiai tudatosságóvodáskorú gyermekbeszédfejlesztésA fonológiai tudatosság fejlesztésének lehetőségei nagyóvodás gyermekek esetébenDEENK Témalista::Neveléstudomány