Mező, KatalinTyukodi, Erika2024-06-172024-06-172024-04-06https://hdl.handle.net/2437/372878A szakdolgozat célja annak a bemutatása, hogy milyen technikákkal, módszertani változatossággal lehetséges a szaktantárgyi olvasási motiváció fejlesztése. A szakdolgozat ismerteti az olvasási motiváció kérdéskörének elméleti hátterét, összefüggéseit a szövegértéssel, szövegfeldolgozással, a tanítást támogató eszközökkel, majd a tantárgyspecifikus olvasási motivációt fejlesztő módszertani, szervezési feladatokat. A felső tagozatos történelem oktatásban részt vevő tanulók esetében mutatja be az olvasásfejlesztés által megvalósítható tananyagfeldolgozást, változatos módszertani megoldásokkal, munkaszervezési módszerekkel kombinálva. A gyakorlati részben megvalósított empirikus vizsgálat bizonyította, hogy az olvasásfejlesztési technikák és az oktatásban alkalmazott különböző pedagógiai módszerek képesek megváltoztatni a tanulók motiváltságát, segítséget tudnak nyújtani a tanulási folyamatban. A vizsgálat hipotézisei igazolják, hogy a sikeres fejlesztés, a változatos olvasásstratégiai módszerek alkalmazása segíti a tanulmányi eredményeik, a szaktantárgyi attitűd javulását, mind a normál nevelési igényű, mind a tanulási nehézséggel küzdő tanulók esetében.55huolvasási motivációolvasásstratégiai fejlesztésAz olvasási motiváció fejlesztése a történelem tantárgy oktatásábanNeveléstudományHozzáférhető a 2022 decemberi felsőoktatási törvénymódosítás értelmében.