Hallgatói dolgozatok (GYGYK)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar 2015. július 14-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEA-ban. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (GYGYK) Szerző szerinti böngészés "Almássy, Zsuzsanna"
Megjelenítve 1 - 13 (Összesen 13)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Anyák pszichés tulajdonságainak összehasonlítása tipikus fejlődésmenetű és sérült gyermek eseténBalogh, Enikő; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarEz a szakdolgozat a sérült és ép gyermeket nevelő édesanyák önértékelésének, pszichés jól-létének, élettel való elégedettségének, stressz-érzetének, szerepértelmezésének vizsgálatát és összehasonlítását tűzte ki célul. A szembeállítás alapja, hogy a sérült gyermeket nevelő szülők vélhetően több gondozási, nevelési, érzelmi problémával állnak szemben, mint az egészséges gyermeket nevelők. Emiatt sérülhet önértékelésük, kevésbé lehetnek elégedettek életükkel, jellemzően magasabb stresszről számolhatnak be, saját szülőszerepüket is negatívabban értékelhetik. Az empirikus kutatást 7-14 éves ép és/vagy sérült gyermeket nevelő édesanyák körében végeztük. Az adatfelvételre papíralapú, valamint online kérdőív felvételével került sor. A kutatás eredményeképpen elmondható, hogy a sérült gyermeket nevelő édesanyák negatívabb pszichés mutatókkal jellemezhetők. Ezen ismeretek a gyógypedagógusoknál a családi rendszerszemlélet kialakítását és a krízissel küzdő anya segítésének alapját képezik.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az apa szerepe a gyermeki szabadidő eltöltésébenSzabó, Anna; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatomban, az édesapák szerepét tanulmányoztam, a gyermeki szabadidő eltöltésében. A kortörténeti korszakok áttanulmányozásával, az édesapák egyre bővülő szerepkörére is rávilágítok. Kutatásom során, olyan feltételezéseket vizsgáltam meg, hogy az édesapa, milyen és mekkora hatással van a gyermeki szabadidő kiválasztására, támogatására. Illetve, hogy befolyásoló tényezőként hat -e a gyermeki szabadidőre, hogy az édesapa milyen nemű gyermeket nevel. A szakdolgozatomból kiderül, hogy a személyes példamutatás mindennél ösztönzőbben hat a gyermekre és nevelő ereje van. Ahogyan az is, hogy az apai minta, legalább ugyanakkora szerepet játszik a gyermek életében, mint az édesanya személye.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az apa szerepe a sérült gyermeket nevelő családbanKulik, Krisztina; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat betekintést nyújt az apa szerepébe a családban. Az apák többsége nem szeret nyilatkozni saját megítélésével kapcsolatban, ezért a témát az anyák szemszögéből közelítettük meg. Arra voltunk kíváncsiak, hogy ők hogyan látják társuk tevékenységét, hozzáállását a mindennapi teendőkhöz és a gyerekekhez. A szakdolgozatban olyan családokat kérdeztünk meg a mindennapjaikról, ahol a szülők közösen nevelik gyermekeiket, egészséges (ép) és fogyatékkal élő (SNI) gyermekeiket egyaránt. A két csoportot összehasonlítva keressük a választ arra, hogy a mai rohanó társadalmunkban a családi szerepek mennyire borulnak fel. Az apa milyen mértékben része a családnak, milyen funkciót tölt be a könnyebb előrehaladás érdekében. A kutatás rávilágít arra, hogy a két csoport között nem nagy különbség mutatkozik az apai szerep szempontjából. Azonban az elégedettségük, már szembetűnőbb különbséget mutat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az apa szerepe az óvodáskorú gyermeket nevelő családbanRácz-Kiss, Bettina; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat elsődleges célja az volt, hogy pontosabb képet kapjak a családok összetételéről, valamint apa-gyermek – legyen fiú, vagy lány – kapcsolatáról. Egy feltáró jellegű, kutatást tartottam szükségesnek ahhoz, hogy jobban megismerhessük ezeket a kapcsolatokat. A kutatást megelőzően természetesen szekunder források alapján tájékozódtam a családok összetételéről, nevelés egyes típusairól, szokásokról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Apák szerepe a nemi jellegzetességek figyelembe vételével az óvodás korú gyermekek nevelésébenNagy, Laura; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatomban az apa-gyermek közötti kapcsolatot vizsgálom, ezen belül is, hogy az apai szerepek milyen nemi jellegzetességek betöltésével, hogyan vannak jelen a gyermekek nevelésében. A téma az óvodás korú gyermek neveléséről ad egy általános képet az apai oldalra fókuszálva. A férfi, mint családban betöltött nevelő szerepkörű egyén, a maszkulin vagy a feminin típust képviselve, hogyan viszonyul a gyermekneveléshez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A diagnózis hatása a családok életéreKocsis, Marianna; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSajnos egyre több a fejlődésében megkésett, vagy valamilyen tanulási problémával küzdő gyerek, akik nem mindig kapják meg azt a szakszerű ellátást, segítséget, amire szükségük lenne. A tanulási akadályozottságnak többféle oka lehet, felismerése pedig többnyire az iskoláskor környékére tehető, pedig a probléma korai tudatosulása, a fejlesztések, a diagnózis és a szakemberi segítség elfogadása megkönnyíti a gyerek életét, és a szakembertől a szülők is támogatást kapnak. A kutatás enyhe értelmi fogyatékos gyereket nevelő családok körében folyt, és a vizsgálat előtt azt feltételeztük, hogy a diagnózis után megváltoznak a családi kapcsolatok, továbbá, hogy a felismerés, az elfogadás, valamint a szakemberekkel való együttműködés a család szocioökonómiai státuszának függvényében alakul. A vizsgálat félig strukturált interjús módszere során mindezekről kikérdeztük a szülőket, és arra jutottunk, hogy feltételezéseink helyesek, vagyis a családi kapcsolatok kis mértékben ugyan, de megváltoztak a diagnózis után. Az is beigazolódott, hogy az elfogadás és a szakemberekkel való együttműködés a magasabb szociokultúrális helyzetben lévő szülőknél kedvezőbb, ideálisabb képet mutat, illetve a felismerés is korábban következik be.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Előítéletek és sztereotípiák az óvodábanFaragó, Viktória Ibolya; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom célja, hogy felmérjem milyen mértékben van jelen az óvodában az előítélet és a sztereotípia. Mi alapján ítélkeznek az emberek, vagy akiket már ítéltek meg valaha őket milyen indokkal tették. Illetve, hogy az óvodás korú gyerekeket érik-e előítéletek és ebben az óvodapedagógus segít-e ezeknek a gyerekeknek vagy szülőknek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az enyhe értelmi fogyatékos gyermeket nevelő családok működésében végbemenő változások, az anyák pszichés terheiKovács, Tünde Erzsébet; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat az enyhe értelmi fogyatékos gyermeket nevelő édesanyák pszichés terheinek és az elfogadás folyamatának bemutatásával, valamint azok oldásához nyújtott családi, társadalmi, és szociális segítségnyújtás lehetőségeivel és hasznosságával foglalkozik. A vizsgálat célja. hogy összehasonlítsa a családi kapcsolatok, valamint a Korai fejlesztő központok segítségének hatását az anyák szempontjából. Bemutatjuk, hogy a családok és anyák életében, milyen változásokat idéz elő a fogyatékos gyermek születése és melyek azok a megküzdési stratégiák, támogató kapcsolatok, ami gyermekük elfogadását segíthetik. Kutatási eredményekkel alátámasztva ismertetjük, hogy a fogyatékosság tényével való korai szembesülés hogyan hat az anya-gyermek kapcsolatra és a nevelésen keresztül a gyermek személyiségének fejlődésére. A vizsgálat eredményeinek ismeretében javaslatot fogalmazunk meg a sérült gyermeket nevelő édesanyák pszichés terheinek megkönnyítésére és további támogató segítségnyújtási lehetőségek alkalmazására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermek spontán mozgásfejlődésének és nyelvi képességeinek támogatása 18 és 36 hónapos kor közöttPéter, Fanni; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozatomban bemutatom a gyermekek spontán érését. Az apa szerepét elemzem, hogy hogyan is támogatja a gyermeke mozgásfejlődését és nyelvi képességeit. A spontán érést nehezebb volt szakirodalommal alátámasztom, hiszen elég csekély a spontán érést összefoglaló szakirodalmak száma. A szakdolgozatomat kérdőív formájában dolgoztam fel. Ezen belül 3 kérdőívből állt össze a teljes szakdolgozatom. Demográfiai adatokat felmérő kérdőívvel kezdtem, ezután a gyermekek temperamentumát mérő kérdőívet töltötték ki az édesapák, amellyel a gyermekek aktivitását mértem fel, majd végül az a kérdőív következett amelyre a szakdolgozatom épül, amely 30 kérdésből áll. Így állt össze a teljes szakdolgozat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyermekkori agresszió kialakulása és kezelésének módjaiDobos, Evelin; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája a gyermekkori agresszió kialakulása és kezelésének módjai. A szakdolgozat során a kutatást szociometria segítségével vizsgáltam. A cél, hogy megismerjem az agressziót, megtudjam, hogy hogyan is jelenik meg a gyermekek körében. Megtudjam, hogy mi is állhat az agresszió hátterében. Fontos a témában való jártasság az óvodapedagógusok számára, hiszen az eredmények alapján napjainkban egyre több agresszív gyermek jelenik meg az óvodai csoportokban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermekkori mozgás fejlesztése és az egészséges életmódra nevelés.Horváth, Bíborka; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarAzért választottam ezt a témát, mert az ember életében egyszer elérkezik az az időszak, mikor az életét egy, vagy több gyermek nevelésének szenteli, vagy akár a nevelésben részt vesz valamilyen formában. Véleményem szerint különösen nagy odafigyelést kíván az egészségünk védelme, így igyekszem én is megfelelően táplálkozni és minőségi időt fordítani a testmozgásra. Sok vitamint kell bejuttatni a szervezetünkbe, amely erősítő hatással bír az immunrendszerünkre és a csontjainkra. A rendszeres testmozgással fokozódik a teherbírási képességünk, és fittebbeknek is érezzük magunkat. A mai gyermekek körében fontosnak tartom a mozgás igény meglapozását és annak fejlesztését. Az óvodai életen kívül is számottevő, hogy a családban is biztosítsunk elegendő időt és energiát az egészséges életmódra való nevelésre, hiszen a mi érdekünk is, hogy egészségesek legyünk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A stressz és a kiégés vizsgálata a gyógypedagógiábanKulikné Majoros, Melinda; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA stressz és a kiégés vizsgálata a gyógypedagógiában című szakdolgozat betekintést nyújt abba, hogy a gyógypedagógiában mennyire jellemző a kiégés (burnout) szindróma. Mint minden segítő szakmánál, a gyógypedagógiában is nagy esélye van a kiégés kialakulásának. Megvizsgáltuk, hogy milyen egyéni jellemzők (életkor, családi állapot, önismeret), illetve milyen munkahelyi tényezők (gyógypedagógiában eltöltött évek száma, gyermekek, akikkel foglalkozik, munkáltatóval való kapcsolat) befolyásolják a kiégés megjelenését. Önkitöltős kérdőív segítségével vizsgáltuk a gyógypedagógusokat és a gyógypedagógiai asszisztenseket. Az eredmények megvizsgálása után kiderült számunkra, hogy a gyógypedagógiában dolgozók kiégési esélyét nagyban befolyásolja a személyek önértékelése, és a munkájával, munkáltatójával való kapcsolata. A kiégés esélyét csökkentheti a változatos munkahelyi beosztás, az elvégzendő munkák sokszínűsége. Következtetések: Fontos, hogy a pozitív megerősítések a családtól, munkahelytől kapott támogatás sok segítséget nyújthat a gyógypedagógiában dolgozók kiégésének csökkentésében, elkerülésében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Vizuo-motoros koordináció vizsgálata tanulásban akadályozott és tanulási zavarral küzdő gyermekek körébenVértesiné Tóth, Judit; Almássy, Zsuzsanna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat bemutatja a tanulási nehézségek három fő típusát: a tanulási elmaradást, gyengeséget (tanulási nehézséget), a tanulási zavart és a tanulási akadályozottságot. Kitér ezen tanulási problémák lehetséges okaira, legyenek ezek biológiai, pszichés vagy külső, a környezetből adódó okok. A tanulási nehézségek egyik fontos összetevőjét, a vizuo-motoros koordinációt és ennek vizsgálati lehetőségeit részletesen is bemutatja. Majd a gyakorlatban, 56 tanulási nehézséggel küzdő, illetve tanulásban akadályozott tanulóval elvégzett Frostig vizsgálat eredményeiből és a gyermekek szüleivel felvett, a családi, szociokulturális háttér elemeire kiterjedő kérdőív feldolgozott eredményeiből von le következtetéseket. A vizuo-motoros koordináció fejlettségének szintjét jelentős mértékben befolyásolják bizonyos családi, szociális és anyagi tényezők.