Szerző szerinti böngészés "Kiss, Katalin"
Megjelenítve 1 - 14 (Összesen 14)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető Analysis of demand for wellness and medical tourism in Hungary(University of Debrecen, Faculty of Economics and Business) Kiss, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető Analysis of Gene Expression Patterns of Epigenetic Enzymes Dnmt3a, Tet1 and Ogt in Murine Chondrogenic Models(2021) Vágó, Judit; Kiss, Katalin; Karanyicz, Edina; Takács, Roland Ádám; Matta, Csaba; Ducza, László; Rauch, Tibor A.; Zákány, RózaTétel Korlátozottan hozzáférhető Bokatex Kft., mint zoknigyártó kisvállalkozás helyzete MagyarországonKiss, Katalin; Tömöri, Gergő; DE--Gazdaságtudományi KarA szakdolgozatom témája egy Magyarországon található, kizárólag hazai székhellyel és telephellyel rendelkező, zoknigyártó cég, azaz a Bokatex Kft. gazdasági elemzése. Bemutattam elméleti oldalról megközelítve a kis-és középvállalatok sajátosságait, a számviteli beszámoló részeit és a gazdasági elemzés célját, fogalmát, feladatait, csoportosítását, felhasználóit. Ismertettem a Bokatex Kft. történetét, piaci helyzetét SWOT analízis illetve Porter-féle öttényezős modell feltüntetésével. A szakdolgozatom lényegi részét a vállalkozás egyszerűsített éves beszámolójának a 2016-2020 közötti időszakra vonatkozó adatainak felhasználásával a vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének bemutatása képezte. Ehhez szükség volt az eszközszerkezeti, tőkeszerkezeti, jövedelmezőségi mutatók kiszámítására, értékelésére. Végül javaslatokat tettem az eredményesebb valamint hatékonyabb működés elérése érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Büntetőjog és bűnügyi együttműködés az Európai Unióban, különös tekintettel a kábítószerrel való visszaélésre(2008-04-11T14:18:56Z) Kiss, Katalin; Pápai-Tarr, Ágnes; DE--TEK--Állam- és Jogtudományi Karkábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények megelőzése, felderítése minden tudománynak joga és kötelessége. A megelőzés elsősorban a bűnmegelőzési szolgálatnak, a felderítés a rendőrségnek a feladata. A nemzetközi életben már korábban átfogó szabályozást alkalmaztak a különböző szervezetek. Mérhető javulás az EU és tagállamai azon bűnüldözési intervencióinak és intézkedéseinek hatékonyságában, eredményességében és tudásbázisában, amelyek a kábítószer-előállítást, a kábítószer-kereskedelmet, a prekurzorok eltérítését - beleértve az EU területére behozott szintetikus kábítószer-prekurzorok eltérítését -, valamint a kábítószer-bűnözéssel kapcsolatba hozható terrorizmusfinanszírozást, illetve pénzmosást célozzák. Ennek a célnak az eléréséhez a kábítószerekkel kapcsolatos szervezett bűnözésre kell összpontosítani, ki kell használni a meglévő eszközöket és keretrendszereket, szükség esetén regionális vagy tematikus együttműködéshez kell folyamodni, és meg kell keresni a kábítószerekkel kapcsolatos bűnözés elleni megelőző intézkedések fokozásának módjait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Contributions to a semantico-contrastive analysis of verb particle constructions in English and verbs with coverbs in Hungarian(2011-09-20T07:58:17Z) Kiss, Katalin; Cserép, Attila; Nyelvtudományok doktori iskola; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar -- Angol Nyelvészeti TanszékA disszertáció fő célja az ige + partikula (=IP) szerkezetek produktivitás/termékenység, aspektus és akcióminőség szempontú vizsgálata. A szerző az ige + négy irányjelentésű angol partikula out, in, up és down szerkezetek részletes elemzésére vállalkozik. Az elemzésben amellett érvel, hogy az IP- szerkezet akkor tekinthető morfológiailag termékenynek, ha morfotaktikailag termékeny és morfoszemantikailag transzparens. Az IP- szerkezetek aspektuális és akcióminőségbeli jelentéseinek vizsgálata során a szerző az aspektus és az akcióminőség fogalmainak a kettéválasztása mellett érvel, majd megvizsgálja az angol igei partikula valamint a magyar igekötő hatását az ige eseményszerkezetére és az akcióminőség-képzésre.The main aim of the dissertation is to examine certain properties of verb particle constructions, such as productivity, aspect and Aktionsart. The study presents a detailed analysis of verb particle combinations with the four particles out, in, up and down all having clear directional meanings. The author of the dissertation claims that verb particle combinations are morphologically productive formations if they are morphotactically productive and morphosemantically transparent. As for the aspectual and Aktionsart meanings of verb particle combinations, the author argues for separating the notions of aspect and Aktionsart and examines the impact of the verbal particle in English and that of the coverb in Hungarian on the event-structural make-up of the event and Aktionsart-formation.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az elefántcsonttoronyból a piacra(2009-09-28T08:07:18Z) Kiss, Katalin; Siklós, Balázs; DE--TEK--Közgazdaságtudományi KarAz egyetemi elitképzés a tömegképzés felé vette az irányt. A nagyszámú egyetemek széles képzési kínálatot nyújtanak a hallgatóknak. Az felsőoktatási intézményeket vállalatoknak tekinthetjük, mivel hatalmas költségvetésből gazdálkodnak, több száz alkalmazottat foglakoztatnak, több ezer hallgatót szolgálnak ki. Ehhez azonban menedzsment-szemléletű vezetésre, stratégiai tervekre van szükség. Miért ne működhetnének úgy, mint egy vállalat és miért ne lehetne irányításukat piaci szinten értelmezni? A legtöbb intézmény azért folytat marketing tevékenységet, hogy a csökkenő hallgatói létszámot megakadályozza. Ehhez elengedhetetlen a piac teljes körű ismerete, saját intézményi lehetőségek feltérképezése. Mindez csak akkor valósulhat meg, ha ez egyetem tudatos marketingstratégiát dolgoz ki. De mindenekelőtt rájön arra, hogy erre valóban szüksége van.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az elkülönített állami pénzalapok költségvetése és jellemzése, különös tekintettel a Nemzeti Kulturális Alapra(2012-04-02T13:19:02Z) Kiss, Katalin; Nagy, Emília; DE--TEK--Állam- és Jogtudományi KarDolgozatom témája az elkülönített állami pénzalapok, valamint ezek költségvetése, különös tekintettel a Nemzeti Kulturális Alapra. Azért ezt a témát választottam, mert, probléma az, hogy nem megfelelő az emberek tájékoztatása a pénzügyek alakulásáról. Különösen a kultúrára fordítunk kevés figyelmet, és az ebbe a tárgykörbe tartozó pénzügyi dolgokat is átláthatatlannak, olykor bonyolultnak ítélik meg az emberek. Valamint csak azt látják, hogy kevés ráfordítás jut a kultúra fejlődésére, pedig ez nem így van, rengeteg pénzbe kerül például egy-egy galéria, kiállítás megnyitója, vagy a tárlat bővítése. Ezen kívül nem fordítunk kellő figyelmet arra, hogy odafigyeljünk az államháztartásra, pénzügyekre az országunkban, valamint az emberek nem mindig tudják, hogy a bonyolultnak tűnő megfogalmazások alatt mit értünk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A flow, a csúcsélmény és az önmegvalósítás a meditáció szemszögébőlKiss, Katalin; Pék, Győző; DE--Bölcsészettudományi KarMűhelymunkám alapvető témája a flow-élmény és a meditáció kapcsolata. Az dolgozat elején az autotelikus és önmegvalósító személyiségjegyekkel foglalkozom. Ezt követően a Maslow-féle csúcsélményt, Csíkszentmihályi áramlatélményét, illetve az önmegvalósítás és a boldogságkeresés témáit elemzem az adott szakirodalmak alapján. Párhuzamba állítom egymással a csúcsélményt és a flow-élményt, valamint mindkettőt megvizsgálom a meditáció szemszögéből. A szakirodalom segítségével feldolgozott elméleti részt egy empirikus vizsgálattal zárom le. A kutatás fő célkitűzése, hogy az áramlatélmény és a meditáció sajátos viszonyára vonatkozó előzetes feltevéseimet megvizsgáljam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyógyszermarketing a magyar gyógyszerpiacon(2007-02-08T13:07:33Z) Kiss, Katalin; Kontor, Enikő; DE--TEK--Közgazdaságtudományi KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Közfoglalkoztatásból az elsődleges munkaerőpiacra, közfoglalkoztatottak reintegrációja Hajdúhadház településenKiss, Katalin; Sipka, Péter; DE--Állam- és Jogtudományi KarKözfoglalkoztatásból az elsődleges munkaerőpiacra, közfoglalkoztatottak reintegrációja Hajdúhadház településen téma került feldolgozása kérdőívek kiértékelésével.A 2020. évi pandémia következtében megnövekedett álláskeresők száma, az ezzel párhuzamosan a „senkit nem hagyunk magára” kormányzati üzenet ismét ráirányított a figyelmet a közfoglalkoztatotti jogviszonyra. A közfoglalkoztatás rendszerének 2011. évi átalakításával megszűnt a korábbi közmunkaprogram, a közcélú munka és a közhasznú munkavégzés. A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény célja az aktív korú, munkaképes, azonban a munkaerőpiacról kiszorult munkavállalók foglalkoztatási lehetőségének megteremtése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A poli-ADP-riboziláció szerepének vizsgálata SaOS sejtek differenciálódásának szabályozásábanKiss, Katalin; Erdélyi, Katalin; Debreceni Egyetem::Általános Orvostudományi Kar; Orvosi Vegytani Intézet; DE--Általános Orvostudományi Kar; Sarang, Zsolt; Debreceni Egyetem::Általános Orvostudományi Kar; Biokémiai és Molekuláris Biológiai IntézetAz oszteoszarkóma a leggyakoribb primer csontdaganat, amelyre jellemző a tumor sejtek direkt csontszövet-, illetve osteoid termelése. Vizsgálatainkat SaOS-2 sejtvonalon végeztük, mely egy oszteoszarkóma eredetű osteoblast epitél sejtvonal.A SaOS-2 sejtek részletesen jellemzettek, magas osztódási rátával bírnak, alkalikus foszfatáz aktivitásuk révén megfelelő médium jelenlétében képesek kalcium depozícióra, íly módon megfelelő modellrendszernek tekinthetők a csont differenciálódás vizsgálatára.A poli-ADP-riboziláció egy reverzibilis poszttranszlációs módosítás. A poli(ADP-ribóz) polimeráz-1 (PARP-1) aktiválódását követően szubsztrátját, a NAD+-ot nikotinamidra és ADP-ribózra hasítja, melyet fehérjék glutamát és aszpartát oldalláncácához kapcsolva hosszú, elágazó polimert szintetizál. A poli(ADP-ribóz) polimerek életideje nagyon rövid, lebontásukért a poli(ADP-ribóz) glikohidroláz (PARG) felel. A poli-ADP-ribozilációnak kitüntetett szerepe van a genomi integritás fenntartásában, DNS hibajavításban, a sejthalál és egyes transzkripciós folyamatok szabályozásában. Vizsgálatainkban arra kerestünk választ vajon ez a dinamikus fehérjemódosítási folyamat szerepet játszik-e a csontdifferenciálódás szabályozásában. Korábban, a PARP-1 és PARG fehérjék stabil géncsendesítését lentivírus részecskékkel valósítottuk meg. A csendesítés hatékonyságát, mRNS szinten, kvantitív PCR-al is vizsgáltuk. Megfelelő antitest hiányában a fehérjék deplécióját funkció-kiesési vizsgálattal elemeztük immuncitokémiával és Western blot technikával. Hidrogén-peroxiddal kezelt sejtekben jelentős poli(ADP-ribóz) polimer képződést tapasztaltunk. A polimerek lebontása jelentős mértékben elhúzódott a PARG hiányos SaOS-2 sejtekben.A csontdifferenciálódási folyamatot 12 napon keresztül követtük nyomon aszkorbinsav-2-foszfáttal, D-vitaminnal és dexametazonnal kiegészített médium jelenlétében. A differenciálódás során vizsgáltuk az alkalikus foszfatáz aktivitásának változását valamint a kalcium depozíciót kvalitatív, Alizarin Red festési eljárással és kvantitatív kalcium kolorimetriás mérőmódszer segítségével.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Serdülő korú cigány tanulók énkép- és modellkövetési sajátosságai(2009-08-05T06:53:10Z) Bodnárné Kiss, Katalin; Forray R., Katalin; Kiss, Katalin; Humán tudományok doktori iskola; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar--Humán Tudományok Doktori IskolaDolgozatomban a cigánytanulók identitás alakulásának kora serdülőkori szakaszát, annak sajátosságait kívánom bemutatni egy az 1998/99-es tanévben végzett kérdőíves vizsgálat eredményei alapján. Vizsgálatom a 7-8. osztályos cigány tanulók énkép- és modellkövetési sajátosságainak feltárására irányult. A vizsgálatot Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 3 hetedikes és négy nyolcadikos osztályában végeztem. A mintaválasztás alapvető szempontját képezte, hogy a vizsgált tanulóknál a cigány identitás vállalt identitás legyen. Az énkép sajátosságait egy 30 tulajdonságból álló tulajdonságlistával (lsd. A tulajdonságlista összeállítását Kósáné Ormai Vera: A személyiség megismerése (OKI, 1988.) c. könyvében ajánlottak szerint végeztem. Mellékletek Kérdőív/3) egy önjellemzési feladattal (Kérdőív/1) és egy az önértékeléshez kapcsolódó attitűdskálával (Kérdőív/3) tártam fel.). A tulajdonságlistát az önbesorolás alapján kirajzolódó valós és vágyott én feltárására, az önjellemzést az énkép explicit jellemzőinek vizsgálatára készíttettem. Explicit olyan értelemben, hogy az abban leírt kategóriákkal az egyén azonosságot vállal, identitásának kifejezésére használja azokat. A valós és vágyott én feltárásához kiszámítottam az egy tanulóra jutó átlag tulajdonságok számát, valamint egy tulajdonságra eső választások sűrűségét. Az önjellemzéshez kapcsolódó feladatnál a tartalomelemzés segítségével rendeztem kategóriákba az énkép jellemzőit. Az önértékelés sajátosságainak meghatározásához az attitűdskála eredményeit egyszerű súlyozott középérték számításával kíséreltem meg. Az énkép idődimenziójára a közvetlen és távlati célok vizsgálata, valamint a tanulók szülőkhöz mért helyzetének megítéléséből következtettem. (Kérdőív /1., 2., 3. kérdés) Az énkép fejlődését befolyásoló társas tényezők érvényesülését az osztályok mikroszociológiai elemzésén keresztül kívánom bemutatni. Az elemzéshez Mérei Ferenc és munkatársai által standardizált szociometriai mutatókat alkalmaztam (Mérei, 1972. 1998.). Az elemzést kiterjesztettem az osztályközösségek szerkezeti sajátosságaira, a csoportlégkör jellemzésére, valamint a csoport differenciálódására és hierarchizálódására. A differenciálódást és hierarchizálódást a társas jelentőség és a szerepszerű tagolódás mentén követtem nyomon, megnézve a differenciálódás és a tanulmányi teljesítmény közötti összefüggést. Az összefüggésre a tagolódási sor és a tanulmányi rangsor összehasonlításából következtettem. A társas elutasítottság motívumait a „Szerinted mi lehet az oka, ha egy tanulót a társai nem szeretnek” (Kérdőív/1., 6. kérdés) kérdésre adott válaszok alapján határoztam meg, a válaszokat kategóriákba sorolva. A társas elutasítottság motívumaira a „Szerinted mi lehet az oka, ha egy tanulót a társai nem szeretnek” kérdésre adott válaszok alapján következtettem. A modellkövetés (mintakövetés) sajátosságaihoz elemeztem a cigány tanulók és a társas szereppel rendelkező társaik kapcsolatát, valamint a szülői minta követésére mutatott hajlandóságukat és jövőképük mintázottságát. Végül a vizsgálatot kiterjesztettem az osztályfőnökökre is, olyan célból, hogy képet kapjak a szülő-gyermek kapcsolatról és a szülők gyermekükkel kapcsolatos elvárásairól. A szülő-gyermek kapcsolatot és a szülők részéről megfogalmazott normákat identitást befolyásoló tényezőnek tekintve. Az adatok értelmezéséhez a leíró elemzés és a tartalom elemzés módszerét használtam, ahol lehetőség nyílt rá, az SPSS adatelemző programmal kiegészítve. A vizsgálat összesen 117 tanulóra, 49 cigány és 68 nem cigány tanulóra terjedt ki. A minta nagyságát a mintaválasztás szempontjaiból adódó korlátokon kívül az is befolyásolta, hogy mind a mikroszociológiai elemzésnél, mind a nyílt kérdések feldolgozásánál nem statisztikai érvényességű összefüggések megállapítására törekedtem, hanem magyarázó okfejtésre, elfogadva azt, hogy a magyarázatok érvényessége korlátozott. A minta nagyságából adódóan általános következtetésekre nem vállalkozom, de néhány következtetést mégis szükséges megfogalmaznom. Teszem ezt olyan célból is, hogy a pedagógusképzésben tudatosabbak legyünk. Legfontosabbnak ítélem, hogy a cigány tanulók oktatásában az eredményes tanulást segítő, erősítő stratégiákat vezessünk be. Az eddig alkalmazott felzárkóztató jellegű foglalkozások sem a tanulásuk eredményességét, sem a beilleszkedésüket nem segítették elő. Indokoltnak tűnik a teljesítménymotiváció erősítésére és a jelenleginél szélesebb értékelésre is alkalmas projektek bevezetése. A különbözőségek elfogadására mind a cigány, mind a nem cigány tanulóknál – alkalmakat kell teremtenünk, azt sugallva, hogy a különbségek egyéni, egyedi jellemzők. Szükséges ez azért is, mert a kulturális, csoportra jellemző különbségek túlhangsúlyozása etnocentrikus oktatáspolitikához, az pedig szegregált oktatási gyakorlathoz vezet. A társadalom integrációs hajlamának erősítését szolgálva elengedhetetlen a cigány szülők és az iskola kapcsolatának az erősítése és szélesítése. A projekt szemlélet többek között ezt a célt is szolgálja. A kapcsolatok kiszélesítése lehetőséget teremt a cigányság problémáinak integráltabb kezelésére, egymás jobb megismerésére. This essay is intended to introduce the development and characteristics of identity in Gypsy pupils in early adolescence. The essay is based on the findings of a survey conducted in Szabolcs-Szatmár-Bereg County in the school-year 1998/99 among Grade 7 and 8 students. When selecting the pupils to be examined, the most important aspect was that they accept their identity. The categorization by the schools and the proportion of Gypsy students within the classes were also taken into consideration. The characteristics of the self-image were explored by means of a list consisting of 30 personal qualities, a self-characterization, and an attitude scale related to the self-characterization. The manifestation of social factors affecting the development of self-image was assessed through the micro-sociological analysis of the classes. The characteristics of model imitation were examined through the analysis of the relation between Gypsy pupils and those having social roles, of the pupils' willingness to imitate their parents, and of their future prospects. The data were processed by using the methods of descriptive and content analyses, which, where it was possible, were added to by the SPSS data analysing programme. On the basis of the findings of the survey, both teacher training and the pedagogical programmes facilitating Gypsy students' academic performance can be made more efficient. It is advisable to add this aspect to the current curriculum of teacher training, and to introduce projects that facilitate the reinforcement of motivation for performance and the extension of the evaluation system. Through ensuring high quality education, the pupils' adaptation to their environment will become more successful.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A természetvédelmi bűncselekmények(2014-04-17T07:36:00Z) Kiss, Katalin; Elek, Balázs; DE--Állam- és Jogtudományi KarSzakdolgozatom témájául a természetvédelmi bűncselekményeket választottam. Időszerű és hasznos témának tartom. Hiszen a közelmúltban is történtek egész hazánkat érintő események. Fontosnak tartom, hogy minden ember tisztában legyen, azzal mi vesz minket körül, miről hallunk a híradásokban, miről olvashatunk a napilapokban. Illetve a fő indok a büntetőjog szeretete, ami alapszak óta végig kíséri tanulmányaimat. Az, hogy ehhez a környezetvédelem is párosul egy plusz indoknak tekinthető, hiszen minden embernek szívügyének kell, hogy legyen a környezete és annak védelme.Tétel Korlátozottan hozzáférhető The Development of Self in Zora Neale Hurston's Their Eyes Were Watching God(2013-06-03T13:13:49Z) Kiss, Katalin; Miklódy, Éva; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarThe novel follows the process of her achievement of the identity of a successful quester. I aim to investigate the causes of her success in this development. I also intend to analyze the role of the black community and the different characters presenting its different values. I will also focus on how Hurston breaks with the stereotypical images of black women and creates a new type of the black woman: an independent, fully grown figure. The novel thus renders an authentic representation of black people.