Szerző szerinti böngészés "Szele, Anna Szabina"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 31)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető A fogyatékos gyermeket nevelő szülők és pedagógusok kapcsolata a gyógypedagógusok szemszögébőlSimon, Zsuzsanna; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témaválasztása azon célból jött létre, mivel több szakirodalom is burkoltan mutatja a pedagógus és a szülő kapcsolatát. Szerettem volna a szakdolgozatban bemutatni, hogy milyen egy gyógypedagógus és egy fogyatékos gyermeket nevelő család együttműködése, iskolai kereteken belül. A témát interjú kérdésekre válaszoló gyógypedagógusokkal jártuk körbe, az ők szemszögükből. Az interjú során sok minden kiderült, többek között, hogy kiöregedőben vannak a pedagógusok. De az látható, hogy még most is teljes odaadással dolgoznak, és mindent megtesznek a gyermekekért. Hiszen az iskoláknak is éppen olyan nagy szerepe van a gyermek életében, nevelésében mint a családnak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sérült gyermekek és nevelőszüleik kapcsolataDrazdó, Kitti; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA család a gyermek számára olyan hely, ahol biztonságban érezheti magát, ahol az érzelmi támogatás, az elfogadás és az összetartozás érzése megtalálható. A családtagok közötti kapcsolatok lehetővé teszik az érzelmi kötődést, valamint az összetartozást, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a gyermek boldog és kiegyensúlyozott életet élhessen. Amennyiben egy gyermek nem részesül egy olyan családi közösség támogatásában, amely segíti őt a céljai elérésében, az sokkal több munkát és egyéni befektetést igényel, valamint az út, mely során a céljait elérheti jelentősen hosszabb és nehézségekkel teli. Ha a szülők nem képesek megfelelő ellátást biztosítani a gyermeküknek, továbbá a gyermekvédelem beavatkozik, akkor milyen szerepeket vállalnak a nevelőszülők a gyermek nevelésében? Hogyan alakul egy sérült gyermek és egy nevelőszülő kapcsolata a korai időszaktól kezdődően? Kialakul az együtt töltött idő alatt a kötődés? A szakdolgozat ezen kérdésekre keresi a választ azzal, hogy alaposan körüljárja a család funkcióit, a sérült gyermek családba kerülését és az elfogadáshoz vezető utat, illetve bemutatja a sérült gyermek és a nevelőszülő kapcsolatának korai időszakban tapasztalt nehézségit. A vizsgálat során az interjú módszerét alkalmaztuk, hogy megismerhessük a sérült gyermekek és nevelőszüleik kapcsolatának alakulását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szülői önértékelés vizsgálata a sérült gyermeket nevelő családokbanKovács, Dóra; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarJelen szakdolgozat a szülői önértékelést vizsgálja a sérült gyermeket nevelő családokban. A szakdolgozat két nagy részből áll. Az elméleti részben az olvasó betekintést nyerhet a családba, mint rendszerbe és azokba a problémákba, amelyek a sérült gyermek születését követően adódhatnak. A vizsgálati részben arra keressük a választ, hogy a sérült gyermeket nevelő szülőknek mennyire sikerült elfogadniuk gyermekük fogyatékosságát. Vizsgálatunk további célja annak feltárása, hogy az ép gyermeket nevelő szülők és a sérült gyermeket nevelő szülők milyen önértékeléssel és megküzdési módokkal rendelkeznek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulásban akadályozott tanulók szorongásvizsgálataGulyás , Anikó; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája a tanulásban akadályozott tanulók szorongásvizsgálata. A szakdolgozat a tanulásban akadályozott és a tipikus fejlődésű tanulók szorongását hasonlította össze több aspektust érintve, kitérve a tanulók iskolai életére, az állapot-és vonásszorongásuk mértékére, az iskolai énhatékonyságukra, valamint az énképükre egyaránt. Az elméleti háttér betekintést nyújt a tanulásban akadályozottság hatására a tanulási folyamatokat tekintve, a tanulásban akadályozott tanulók szociális és érzelmi jellemzőire, és személyiségjegyeire. Továbbá bemutatja a szorongás fogalmát, típusait, ezen kívül a szorongás és a teljesítmény, a teljesítménymotiváció kapcsolatát, valamint a szorongás és az énkép, az énhatékonyság kapcsolatát. A vizsgálatban alkalmazott módszerek között saját szerkesztésű kérdőív, illetve tesztek segítségével választ kaphatunk a tanulásban akadályozott, és tipikus fejlődésű tanulókat összehasonlítva az esetükben felmerülő szorongásos állapotokról, az iskolában nyújtott énhatékonyságukról, és az énképükről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A testvérem értelmi fogyatékosNagy, Angelika; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat, az interjú módszerével, a testvérhelyzetek egy különleges típusát mutatja be, azt a kapcsolatot, amikor a családban fogyatékos gyermek, fiatal is nevelkedik. A személyesen felkeresett interjúalanyok kora 14-20 év, különböző neműek és eltérő szociális körülmények között élő testvérek, kik Szabolcs - Szatmár - Bereg vármegye legkeletibb csücskében, a fehérgyarmati járásban élnek. A kérdések öt nagy témakör köré csoportosíthatóak, ezek: demográfiai adatok, diagnózisközlés, testvérkapcsolat, a társas kapcsolatok és a jövő. A testvérek válaszai segítségével felszínre került, hogy testvérük fogyatékossága, hogyan hatott és hat az ő életükre, jövőjükre és miben változtatta meg, miben más, más-e, ez a testvérkapcsolat, valamint, hogy van-e pozitív hozadéke e különleges testvérhelyzetnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az apa szerepe a sérült gyermek nevelésébenBorhi, Réka; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szülők és az egész család számára olyan jelentős megterhelést jelent egy eltérő fejlődésmenetű gyermek születése, amely a család valamennyi résztvevőjének személyiségalakulására, életminőségére, énképére hatást gyakorol. A megnövekedett teher többnyire az anyát fogja érinteni, hiszen a legtöbb esetben ő fog otthon maradni a gyermekkel, míg az apa lesz a család anyagi biztonságának a felelőse. Az apák jelentősége egyre nagyobbá válik, hiszen ők is ki akarják venni a részüket a sérült gyermek nevelésében. Óvatosan lépnek fizikai-emocionális kapcsolatba sérült gyermekükkel, hiszen nem tudják, mikor és hogyan játszhatnak gyermekükkel, apai szerepeikben elbizonytalanodhatnak. A szakdolgozat azt vizsgálja, az édesapák miként veszik ki részüket sérült gyermekeik nevelésében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az apa szerepe a sérült gyermeket nevelő család életébenPolgár, Lilla Csilla; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat bemutatja, hogy milyen az édesapák szerepe a sérült gyermeket nevelő családok életében. A dolgozat témaválasztását az indokolta, hogy keveset lehet tudni a fogyatékos gyermeket nevelő édesapákról, pontosabban arról, hogy hogyan fogadják el a diagnózist és alakítanak ki egy zavartalan, kiegyensúlyozott családi közeget. A szakdolgozat két fő részből épül fel. Az első részében az elméleti háttér bemutatására kerül sor, a második részében pedig a vizsgálat körülményeit és eredményeit mutatjuk be. A vizsgálat megvalósulásához sérült gyermeket nevelő édesapákkal készítettünk interjúkat, melyek során kitértünk minden fontos kérdésre. A legfőbb cél az volt, hogy megismerjük az édesapák különleges szerepét és átfogó képet kapjunk a családban betöltött szerepükről.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az apa szerepe a sérült gyermeket nevelő családok életébenCserepák, Nikolett; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat olyan édesapák szerepeit, feladatait és családon belüli kapcsolatrendszereit dolgozza fel, akik fogyatékos gyermeket nevelnek. A vizsgálatunk során, olyan édesapákkal készítettünk interjút, akik sérült, fogyatékos gyermeket nevelnek. Az apák számára összeállított interjúkérdések arra keresik a választ, hogy milyen reakciót váltott ki a diagnózissal való szembesülés, miben nyilvánul meg az apa és gyermeke közötti időtöltési forma, hogyan formálódott az apai szerep, hogyan alakult az apa és gyermek közötti kapcsolat, milyen hatást gyakorol a fogyatékos gyermek a családra, a házastársi kapcsolatra, hogyan viszonyul a társadalom a fogyatékos gyermekhez, illetve annak családjához.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az apa szerepe a sérült gyermeket nevelő családok életébenRévész, Hanna; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat betekintést nyújt a sérült gyermeket nevelő családok működésébe, megismerjük általa a családi szerepeket, a feladatok felosztását, az esetleges nehézségeket és a családi kapcsolatrendszert az apák szemszögéből. A szakdolgozat célja, hogy valós képet mutasson a fogyatékos gyermeket nevelő családok helyzetéről és az édesapák gondolatairól, érzelmeiről a fogyatékossággal kapcsolatban. A dolgozat bemutatja, hogy a sérült gyermeket nevelő édesapák hogyan próbálnak eligazodni és egyensúlyt tartani a munka világában és a családi életben való részvétel között egy nehezített pályán.Tétel Szabadon hozzáférhető Book Review(2019) Szele, Anna SzabinaTétel Korlátozottan hozzáférhető A diagnózisközlés hatásai a fogyatékos gyermek elfogadásábanHubay, Bianka; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA fogyatékos gyermek megérkezése a családokba szokatlan és legtöbbször váratlan helyzet, amelyre nincsennek kellőképpen felkészülve a szülők. A szakdolgozat legfőbb célkitűzése az volt, hogy kiderüljön, hogy a szakirodalmak által felállított kép a diagnózisközlő szakemberekről, valóban ennyire sok hiba és bizonytalanság veszi-e körül őket. A szülők szempontjából pedig arra voltunk kíváncsiak, hogy a már korábban említett gyászfeldolgozás folyamata (Küblre-Ross,1988) miként jelent meg esetükben. A téma körül járására a legalkalmasabbnak egy saját interjú kérdéssor készítése bizonyult, a részvevőkkel személyes találkozásokon került sor az interjúk felvételére. A válaszokból kirajzolódik, hogy a diagnózisközlés és azzal kapcsolatos attitűdök az évek során hasonlóak maradtak, a legidősebb megkérdezett személy 89 éves a legfiatalabb 37 éves, a közlés módja és hozzáállása között elmondható, hogy nincs különbség annak ellenére, hogy évtizedek teltek el a két közlés között. Az alanyok elmondása alapján beigazolódtak a szakemberekkel kapcsolatos felvetések, miszerint gyakran a helytelen formában közlik a diagnózist. Abban sincs különbség, hogy az anyák érzelmei évek múltán is hasonlóak, ha a fogyatékosságról beszélnek, hiszen az idősebb interjúalanyok és a fiatalabbak is hasonló reakciókat mutattak egy-egy kérdés alkalmával. A szakemberek segítsége leginkább a gyermekekre fókuszálnak és kevesebb esetben valósult meg a válaszadók körében is, hogy a szülőket érzelmileg támogatták.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az édesanyák szerepe a sérült gyermeket nevelő családokbanHubi, Dominika; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája az édesanyák szerepe a sérült gyermeket nevelő családokban. Bemutatjuk a család jellemzőit, funkcióit, és a családtagok szerepeit (előtérbe helyezve az édesanyák szerepét). A szakirodalom feldolgozása után a vizsgálati részben arra keressük a választ, hogy a sérült gyermeket nevelő édesanyák érzései és tevékenységei a mindennapok során miben térnek el ép gyermeket nevelő társaiknál. A vizsgálat során az interjú módszerét alkalmaztuk, hogy megismerhessük a sérült gyermeket nevelő édesanyák életét és átfogó képet kaphassunk róluk.Tétel Szabadon hozzáférhető Effect of medically assisted reproduction (MAR) and pregnancy planning on Bayley-III Screening Test subscales in preterm infants at 12 months of corrected age: a cross-sectional study(2022) Szele, Anna Szabina; Gáll, József; Nagy, Beáta ErikaTétel Korlátozottan hozzáférhető Egészségesen élni egészségügyi hallgatókéntKovács, Szilárd István; Tisljár, Roland; Debreceni Egyetem::Népegészségügyi Kar; DE--Népegészségügyi Kar; Füzi, Márta; Szele, Anna Szabina; Debreceni Egyetem::Népegészségügyi KarSzakdolgozoatomban az egészségügyi hallgatók egészségtudatosságát és magatartását szerettem volna felmérni. Elméleti áttekintésben hangsúlyt fektettem az egészség fogalmának a tisztázására, illetve bemutattam az egészségtudatosság és magatartás jelentését. Kutatáshoz NK-s és más hallgatókkal készítettem interjúkat, melyeket tartalomelemzéssel elemeztem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Érzelmi intelligencia és empátia vizsgálata autizmussal élők testvérei körébenSzele, Anna Szabina; Kondé Zoltánné Inántsy-Pap, Judit; DE--Bölcsészettudományi KarJelen kutatás célja, az autizmussal élők testvéreinek érzelmi intelligenciájának, empátiás készségének vizsgálata. Egy autizmussal élő gyermek jelenléte a családban nagy hatással van nemcsak a szülőkre, de a testvérekre is. A szakirodalmi háttérből kiindulva nincs rá egyértelmű bizonyíték, hogy az autizmussal élő gyerekek negatív, vagy pozitív hatással vannak-e testvéreikre. Egyaránt lehet találni mindkét esetre példákat. Feltételeztem, hogy azon gyerekek, akik testvére autizmussal élő, magasabb empátiás készséggel, az érzelmi intelligencia magasabb fokával rendelkeznek. A vizsgálatot a 6-8 és a 10-15 éves korosztályban végeztem el. Ezen korcsoportok, valamint a kontrollcsoportokat képző diákok eredményeit vetettem össze.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Érzelmi intelligencia és empátia vizsgálata fogyatékossággal élők testvérei körébenMélykuti, Alma; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat célja az érzelmi intelligencia és empátia vizsgálata fogyatékossággal élők testvérei körében. Az elméleti háttér az érzelmekkel, az érzelmi intelligenciával, az empátiával és a fogyatékossággal élők testvéreinek helyzetével foglalkozik.A témaválasztást indokolja, hogy napjainkban egyre fokozottabb érdeklődés irányul nemcsak a fogyatékos személyek életminőségére, a társadalomba való beilleszkedésük segítésére, de a családi környezetükre is. vizsgálat célja a fogyatékossággal élő és az ép testvérek mellett felnövő 10-15 éves ép gyermekek összehasonlítása érzelmi intelligencia és empátiás képesség szempontjából. Vizsgálati csoportunkba olyan gyermekek tartoznak, akiknek a testvére fogyatékossággal élő, a kontrollcsoportot pedig olyan 10-15 éves gyermekek alkotják, akik ép testvér mellett nőnek fel. A vizsgálatban egy saját szerkesztésű kérdőívet és két tesztet alkalmaztunk.Tétel Szabadon hozzáférhető FIRST STEPS OF EDUCATION IN THE FAMILY – THE POSSIBILITIES OF EARLY CHILDHOOD PREVENTION AND INTERVENTION AT THE DEPARTMENT OF PEDIATRICS OF THE UNIVERSITY OF DEBRECEN(Debreceni Egyetem) Szele, Anna Szabina; Nagy, Beáta ErikaTétel Szabadon hozzáférhető First steps of education in the family: the possibilities of early childhood prevention and intervention at the Department of Pediatrics of the University of Debrecen(2022) Szele, Anna Szabina; Nagy, Beáta ErikaTétel Korlátozottan hozzáférhető Fogyatékos gyermek a családbanTóth, Renáta; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat célja annak megvizsgálása, hogy hogyan élik mindennapjaikat a fogyatékos gyermeket nevelő családok, hogyan történik a fogyatékosság feldolgozása, milyen jutalmazási és büntetési formákat alkalmaznak a fogyatékos gyermeket nevelő családok, hogyan töltik el szabadidejüket és hogyan képzelik el gyermekük jövőjét. Egy gyógypedagógus számára rendkívül fontos, hogy megértse és feltárja a fogyatékos gyermeket nevelő családok életét, hiszen a munkája során elengedhetetlen, hogy türelmesen, együttműködően és megértően tudjon viszonyulni a szülőkhöz és gyermekükhöz, ezáltal minél hatékonyabban és precízebben végezve munkáját. Egyenrangú, együttműködő félként kell tekinteni a szülőkre, a szakdolgozatban foglaltak pedig segíthetnek ennek megvalósításában. A fogyatékos gyermeket nevelő családoknak számos nehézséggel kell megküzdeniük, melyek közül talán a legfontosabb, hogy sajnos társadalmunknak jelentős része még mindig nem tudja elfogadni fogyatékos embertársait, ezáltal a fogyatékos gyermeket nevelő családok nehezebben, olykor egyáltalán nem tudnak beilleszkedni környezetükbe. A szakdolgozat tehát nem csak a leendő, vagy már szakmájukban dolgozó gyógypedagógusoknak szól, célja megszólítani a társadalom minden tagját és hozzájárulni ahhoz, hogy a fogyatékos gyermekek és családjaik környezete több ismeretet szerezzen a fogyatékos embertársaikról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fogyatékos gyermekek fejlesztési lehetőségei Kárpátalján-szülői szemmelMolnár, Nikolett; Szele, Anna Szabina; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat a Kárpátalján megtalálható fogyatékos gyermekek számára kialakított fejlesztési lehetőségeket vizsgálja, a gyermekeket nevelő szülők tapasztalatai alapján. A vizsgálat célja, az ukrajnai fogyatékosügyi fejlesztési rendszer bemutatása és néhány Kárpátalján megtalálható intézmény ismertetése. A szakdolgozat bemutatja az ukrajnai fejlesztési rendszer felépítését és legfontosabb jellemzőit, illetve a Kárpátalján, a beregszászi járásban megtalálható és működő fejlesztési tevékenységekkel foglalkozó intézmények munkáját is. A vizsgálat során átfogó képet kaphattunk a fejlesztési lehetőségek igénybevételéről, hatékonyságáról és a szülők elégedettségéről a témával kapcsolatban. A dolgozat által egy összefüggő képet kapunk a külhoni, magyar anyanyelvű fogyatékos gyermeket nevelő családok nehézségeiről, amelyet gyermekük fejlesztésével kapcsolatban megtapasztalhattak. A dolgozat bemutatja a szülők nézeteit, érzéseit a helyzettel kapcsolatban, ezáltal pedig egyéni eseteket és történeteket ismerhetünk meg