Hallgatói dolgozatok (TAN-TTK)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Természettudományi és Technológiai Kar Tanácsának 2009. november 25.-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEAba. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (TAN-TTK) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 84)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biológia tanítása Németországban és Magyarországon. Hasonlóságok és különbségek.(2014-05-22T10:17:48Z) Koklács, Anna; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA szakdolgozatomban a biológia tanítását hasonlítottam össze Németországban és Magyarországon megadott szempontok alapján. Ilyen szempontok voltak az oktatási rendszer, a tantervek és a tankönyvek. A különbségek és hasonlóságok bizonyítására a magyar diákokkal egy tesztet töltettem ki, amit értékeltem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kombinatorikus gondolkodás nyomon követése párhuzamos osztályokban(2014-05-26T14:02:11Z) Kiss, Orsolya Anna; Herendiné Dr. Kónya, Eszter; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetSzakdolgozatom középpontjában egy olyan kombinatorika-dolgozat elemzése áll, melyet egy szolnoki szakközépiskola nappali, intenzív tagozatos tanulói írtak meg. A dolgozattal az volt a célom, hogy betekintést nyerjek a tanulók gondolkodásába, mennyire befolyásolja a gondolkodást a megszokott szövegkörnyezettől és típuspéldáktól való eltérés, megpróbáljam feltárni az esetleges hibák forrásait, illetve a dolgozat megírását vállaló 3 osztály között párhuzamot vonjak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biológia tanítása Németországban és Magyarországon. Hasonlóságok és különbségek.(2014-05-26T14:03:50Z) Koklács, Anna; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA szakdolgozatomban a biológia tanítását hasonlítottam össze Magyarországon és Németországban több szempont alapján. Ilyen szempontok voltak az oktatási rendszer, tantervek és a tankönyvek. Ennek bizonyítására egy dolgozatot írattam a magyar diákokkal, amelyet kiértékeltem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A felszín és térfogat mérése általános iskolában(2014-05-26T15:38:21Z) Pap, Ágnes; Herendiné Dr. Kónya, Eszter; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA szakdolgozat két nagy fejezetre tagolódik. Az első fejezetben bemutatom, hogyan épül fel a témakör az általános iskolában. A második fejezetben pedig az általam tanított osztályban megíratott témazáró dolgozat elemzésével folytatom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az elsajátítási motiváció a középiskolában(2014-05-26T15:41:09Z) Piros, Nóra; Dr. Péter-Szarka, Szilvia; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetSzakdolgozatom célja, hogy az elsajátításhoz szükséges motiváció megteremtésének feltételit bemutassam, annak lehetséges kialakítási módszereit ismertessem. Munkám három részből áll. Az első fejezetben egy történeti áttekintés során a motiváció, mint pszichológiai és pedagógiai fogalom kerül bemutatásra. A második fejezetben egy kérdőíves felmérés során készített keresztmetszeti kép elemzésére kerül sor, mely által közelebb kerülhetünk a mai tanulók attitűdjéhez. A harmadik fejezetben egy óraterv segítségével bemutatom, hogyan lehet az első két fejezetben megismert módszereket, ötleteket, ismereteket hasznosítani a tanórán. Célom annak megmutatása, hogy a motiváció alapfeltétele a tanítás-tanulás folyamatának.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Földrajzi tartalmak megjelenése a fizika kerettanterveiben(2014-05-27T06:45:15Z) Hegedűs, Roland; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetA szakdolgozat célja, hogy megvizsgálja a fizika kerettanterveiben, mennyi földrajzzal rokonítható, kapcsolatba hozható tartalom található. Ilyen tekintetben kutatás még nem történt, ezért bevezetésként a földrajz tanításának rövidebb történeti áttekintésére kerül sor, különös tekintettel a földrajz óraszámának alakulására. Az adatokat a fizika kerettantervei szolgáltatták, majd a különböző vizsgálati szempontok alapján az adatokat számszerűsítettem, mivel ennek köszönhetően arányok könnyebben számíthatóak. Természetesen vannak olyan fogalmak, melyeket nem lehet teljes mértékben, egyértelműen a fizikához vagy földrajzhoz sorolni, ebből kifolyólag a szakdolgozat a saját szubjektivitásomat tükrözi. Eredmények tekintetében különbségeket lehet felfedezni az egyes kerettantervek és évfolyamok között, de összességben elmondható, hogy a vizsgált szempontokban közel egyharmad a földrajzi ismeretekkel kapcsolatba hozható tananyag.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Földrajzi tartalmak megjelenése a fizika kerettanterveiben(2014-05-27T06:45:42Z) Hegedűs, Roland; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetA dolgozat témája, hogy információt kapjunk arról, hogy az egyes évfolyamokon lévő fizika kerettantervekben mennyi földrajzzal kapcsolatba hozható ismeretanyag szerepel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A korai motiváció jelentősége a középiskolai természettudományi képzésben(2014-05-28T12:26:37Z) Helyes-Nix, Anita; Kiss, Judit; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetKreatív, logikusan gondolkodó, a környezetének törvényszerűségeit értő emberekre, magasan kvalifikált természettudományos és műszaki képzettségű szakemberekre van szüksége globalizálódó világunknak. A magyar közoktatásban az elmúlt egy-két évtizedben sajnálatos módon a természettudományok szerepe folyamatosan csökkent, és – egyelőre – egyre kevesebben választják a természettudományos és a műszaki pályát. Ezzel párhuzamosan egyre többen fogalmazzák meg, hogy a természettudományok tanításában alapvető szemléletváltásra van szükség, a tananyag megtanítása és az ismeretek átadása helyett a tapasztalati alapokon nyugvó, a megismerő, felfedező folyamatokra épített, újfajta tanulásszervezésre van szükség a közoktatásban. A már egészen kisgyermekkort is jellemző kíváncsiságot, érdeklődést nem szabad veszni hagyni, és a gyermek intézményesített nevelése-oktatása során végig meg kell őrizni. A közoktatásban az általános iskola felső tagozatára kialakuló természettudományok elutasításán kell és lehet változtatni, ahogy ezt az általam megismert Hatvani Bajza József Gimnázium és Szakközépiskolában teszik. Az ott megismert módszertani gyakorlatok, a 12-14 éves fiatalok bevonása a „csodák világába”, a számukra kifejlesztett Öveges program egy a nagyszerű lehetőségek közül, amellyel visszaterelhetjük fiataljaink érdeklődését a természettudományokhoz.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az élő környezettől való távolodás a digitális forradalom korábanGyimóthy, Gergely; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetNapjaink aktuális témája a digitális kor eszközeinek túlzott használata. A műszaki fejlődés nagyszerű lehetőségeket biztosít az emberiség számára, noha egyre több aggályos vélemény is megfogalmazódik a legújabb technikai berendezések megjelenésével és alkalmazásaival kapcsolatban. Az online világban szocializálódó felnövekvő nemzedék elfordul a hagyományos életmóddal járó értékalkotó kétkezi tevékenységektől. Ugyanakkor reményt tápláló, hogy adottak társadalmi és egyházi kezdeményezések, melyek akár az iskolai nevelő munkába integrálva, vagy azon kívül hordoznak elegendő potenciált a fiatalok élő környezettől való idegenkedését eredményező probléma kezelésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető IKT használata a matematika oktatásábanTóthfalusiné File, Csenge Júlia; Németh, Nóra Veronika; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai IntézetA dolgozatban az IKT eszközök használatáról, előnyeiről és hátrányairól írtam a matematika oktatásban. Megvizsgáltam az IKT-hoz szükséges környezeti tényezőket. Írtam interaktív feladatokra példákat: Realika, ZanzaTv. Bemutattam, majd kifejtettem a Geogebra előnyeit, hátrányait. Írtam az interaktív tábláról, az ezt segítő Smart Notebook programról. Képekkel illusztráltam az érdekes részeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulók növényi fajismeretének vizsgálataKövérné Könnyű, Brigitta; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA növényi fajismeret és növényrendszertani ismeretek vizsgálata az általános iskolában és gimnáziumban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A 10. évfolyamos földrajz tankönyv elemzéseSzoták, Mihály Ádám; Teperics, Károly; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetEzen tanári szakdolgozatomban a tanítási gyakorlatom alatt használtam 10. évfolyamos földrajz tankönyvet elemeztem. A szakdolgozat tartalmaz egy rövid szakirodalmi áttekintést, de a nagyobbik része az elemzés. Továbbá tartalmaz még egy rövid összehasonlítást az új kísérleti földrajz tankönyvvel is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szemléltetés jelentősége a biológia és földrajz tantárgyak tanításánálMihók, Mária; Chrappán, Magdolna; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA személtetés a tanítás kezdete óta kiemelt jelentőséggel bír a természettudományos tantárgyak tanítása során. Hiszen a tanárok a Földön élő élőlényekről, azok felépítéséről, bennük létrejövő folyamatokról, illetve a Földön lezajló különféle folyamatokról adnak át a diákoknak információkat egy-egy tanítási óra során. A személtetés nem csak a tanár munkáját, hanem a diákokét is elősegítheti. A tanár egy jól, előre megtervezett órai szemléltetéssel nem csak színesebbé, érdekesebbé teheti az órát, hanem motiválhat, illetve a diákoknak segíthet a nehezen érthető folyamatok megértésében, a száraz, nehezen emészthető tananyag könnyebb elsajátításában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az éghajlatváltozással kapcsolatos fogalmi struktúra vizsgálata szóasszociációs módszerrel tizenegyedik osztálybanSzarvas, Csilla Judit; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetSzakdolgozatomban a tizenegyedikes gimnáziumi osztályokban elvégzett éghajlatváltozással kapcsolatos, szóasszociációs módszerrel történt vizsgálatot elemzem. A kapott fogalmi térképek azt mutatják, hogy a tizenegyedikes diákok kognitív fejlettségi szintjüknek és tudásuknak megfelelően nagy számú asszociációval és kapcsolattal bírnak. Azonban előfordulnak még tévképzetek a tudásukban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mikrobiológia tanítása a középiskolákbandr. Fazekas, Mónika Éva; Revákné Dr. Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA szakdolgozat a biológiáról általánosságban, a mikrobiológiáról és tanításának módszereiről, eszközeiről szól, valamint a középiskolai mikrobiológia témaköröket foglalja össze.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy témazáró feladatlap többszempontú értékeléseSzepesváry, Csaba; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA tanár számára a fejlődés alapja, hogy munkáját folyamatos értékelésnek vesse alá. A részletes mérések és értékelések egyrészt képet adnak a diákoknak, teljesítményük, munkájuk minőségéről. Másrészt a tanár is visszajelzést kap a munkája eredményességéről. A szakdolgozatomban egy általam összeállított témazáró feladatlap több szempontú kiértékelését végzem el. Az „Anyagcsere folyamatok a sejtben” című tematikai egységből szerzett tudásanyag vizsgálata különösen érdekes. Ez a biológiai tananyag, diákok számára egyik legnehezebben megérthető része. A dolgozatban elsősorban arra keresem a választ, hogy mennyiben felelt meg a témazáró összeállítása a követelményeknek. A mért eredmény és a valós eredmény közötti eltérés mértékére az esetleges hibák megkeresésével próbálok választ kapni. Ennek érdekében különböző statisztikai módszerekkel vizsgálom meg az egyes feladatokat, feladattípusokat, a megoldáshoz szükséges gondolkodási műveleteket. Megpróbálom feltárni a főbb típushibákat. Az eredményeket elemzem, majd a szakirodalom segítségével, a későbbiekben is jól hasznosítható következtetéseket vonok le. A dolgozatban választ kapok arra, hogy milyen sokféle tényező befolyásolhatja a diákok teljesítményét. Az okok teljesebb megismerése érdekében részletezem a témazáróhoz szorosan kapcsolódó körülményeket is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Módszertani kísérletek a nyelvtanórákonSzékely, Anett; Bényeiné Tolnai, Zita; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA diplomamunkám elkészítése során kutatómunkát végeztem 9.-es tanulókkal. A magyar nyelvtanórákon különböző módszereket próbáltunk ki, azok sikerességét vizsgáltam. Minden módszert részletesen bemutattam: mozaik módszer, projektmódszer, vita, drámajátékok. Ezt követően levontam a megfelelő következtetéseket. Ugyanakkor különböző füzetvezetési stílusokat is kipróbáltunk. A szakdolgozatomban azt vizsgáltam, hogy hogyan lehet a gyerekek figyelmét felkelteni a modern módszerekkel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Árpád-kor összefoglaló óra elemzéseGajdos, Dóra; Erdős, István; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Földtudományi IntézetAz összefoglaló óra fontos eleme a tanításnak, hiszen ezen az órán láthatják a tanulók a több tanórán keresztül megtanult tananyagot komplex egészként, ekkor lehet a fontosabb összefüggéseket megérteni. Az összefoglalást csoportmunkában még eredményesebben lehet megoldani, hiszen e munkaforma során a diákok együttműködve dolgozzák fel az adott tananyagot és a csoportmunka segít megtanítani a tanulókkal, hogyan osszák meg a munkát egymás között, valamint hogyan tudnak eredményesen mégis gyorsan együttműködni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Információs műveltség az informatika óránLőrintz, Levente; Lőrintz, Levente; Dr. Csernoch, Mária; Dr. Csernoch, Mária; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetAz elmúlt időkben az információs társadalom gyors fejlődésnek indult. Az információ az em-ber életében központi szerepet tölt be, ezért fontos, hogy mindig naprakész legyen. Az infor-máció megszerzését, kritikus elbírálását és megosztását segítő módszereket minél hamarabb el kel kezdeni tanítani. Felmerül a kérdés, hogy mivel az információs műveltség (IM) ezt a terüle-tet lefedi, ezért be lehetne-e vezetni a közoktatásba? Megvizsgálom, hogy a közoktatást szabá-lyozó dokumentumokban mennyire jelenik meg ez a vonal és egy kérdőív segítségével mérem fel egy gimnázium tanulóinak az IM szintjét. Az eredményeket elemzem és megosztom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulói önértékelés szerepe egy projekt hatásvizsgálatábanBánóczki, Krisztina; Revákné Markóczi, Ibolya; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Biológiai és Ökológiai IntézetA dolgozat a projekt-alapú tanulás és tanítás jelenlegi hazai közkoktatásban betöltött szerepéről és helyzetéről szól, kiegészítve egy természettudományos projekt során végzett tanulói önértékelés mérésével. A kutatás során SPSS 13.00 programot használtam.