Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 35)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hagyományos és digitális marketingeszközök használataPásztor, Zsófia Réka; Virágos, Márta; DE--Bölcsészettudományi KarCélkitűzéseim, hogy bemutassam röviden magát a marketing fogalmát, a hagyományos és digitális marketing eszközök fogalmát, típusait, használatát, ezek erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek SWOT analízisen keresztül történő bemutatását, végül pedig egy átfogó képet adni a választott témával és a rá hatással lévő tényezőkkel kapcsolatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tudásmenedzsment az iskolai könyvtárbanTóthné Behina, Beáta; Virágos, Márta; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA digitális oktatás, az átalakuló szakképzés kihívásai és a könyvtárak megújulása folyamatok metszéspontjában egy vízió formálódik bennem iskolai könyvtárunk és benne a könyvtáros új szerepéről. Az iskolai könyvtárunk átalakul az iskola tudástárává és tudásközpontjává. Önkéntes alapon szerveződő és bizalmon alapuló, tanárokból és diákokból álló tanuló közösség fizikai, mentális és virtuális tanulótere lesz, ahol a tudáskonverzió, tudásmegosztás, új tudás létrehozása kötetlen beszélgetések, tréningek, e-learning tananyagfejlesztés, és sok más kreatív formában valósul meg. A könyvtáros információs szakemberi szaktudását is felhasználva, mint tudásmenedzser a koordinátora és mozgatórugója ennek a folyamatnak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biblioterápia magyarországi gyakorlata és irányvonalai a szakirodalom tükrébenBotos, Lilla Zsanett; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarMi is az a biblioterápia? Ezt részletesen, a szakirodalom tükrében magyaráztam el dolgozatomban. Megismerhetjük a biblioterápia fogalmát, különböző megfogalmazásait, csoportosítását. Ezt követően beszámoltam részletesen a biblioterápia alkalmazásáról és különbséget tettem az egyéni és csoportos biblioterápia definíciói között. Részleteztem egy ilyen foglalkozássorozat felépítését, alkalmazását és a különböző szituációkat. Megtudhatjuk, hogy hogyan alkalmazzuk a terápiát fogyatékossággal élő emberek számára, gyerekek, illetve felnőttek tekintetében. Megfogalmaztam alapelveket és beszéltem arról is, hogy ki jogosult egy ilyen biblioterápiás foglalkozás levezénylésére. Eloszlattam tévhiteket és egy érdekes felmérést, közvéleménykutatást is bemutattam annak eredményeivel és magyarázatával. Befejezésként pedig egy irodalom listát ismertettem egy biblioterápiás csoport részére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az "Ezt vidd ki!" olvasásnépszerűsítő projekt terveBoldizsárné Jónás, Jolán; Virágos, Márta; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban az „Ezt vidd ki!” elnevezésű, középiskolásokat célzó olvasásnépszerűsítő projekt tervét mutattam be, mely a berettyóújfalui Sinka István Városi Könyvtárban valósul meg. A projekt célja az olvasás népszerűsítése, a könyvtár társadalmi elfogadottságnak erősítése, a könyvtárhasználók számának növelése, különös tekintettel a tinédzserekre. További cél, hogy a könyvtárban kialakított kamaszkuckó közösségi térként is funkcionáljon. A projekt céljainak eléréséhez az influenszerek módszerei szolgálnak alapul: rövid videók készülnek, melyekben a fiatalok a kedvenc könyvüket mutatják be. Ezeket a videókat a könyvtár Facebook oldalán tesszük közzé. Szakdolgozatomban bemutattam a mai fiatalok olvasási szokásait, ismertettem könyvtári és nem könyvtári internetes olvasásnépszerűsítő programokat is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kézilabda fejlődése az írott és a digitális források tükrébenHajdu, Magdolna; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat bemutatja a kézilabdázás fejlődését a XX. és XXI. században. Az írott formától egészen a digitális világig átöleli annak alakulásának a szakaszait. Tartalmazza a papíralapú versenyrendszer változását az elektronikus versenyeztetésig a technikai elemek fejlődésének előrehaladtával. Az online felületek használatát, amely már elengedhetetlen a mai versenysportban is. Bemutatja az iskolai, a nemzetközi és országos versenyek rendszerét, működését. Saját életem egy részének, a BMSE leány utánpótlás csapatomnak a részvételét a kisiskolás versenyben a digitális felület alkalmazásával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak mint információs központokLévai, Gábor; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA Debreceni Egyetem az ország egyik legkiválóbb egyeteme, melynek hallgatói és kutatói évről évre számos írást közölnek, melyekkel a tudományt szolgálják. Viszont ezek a munkák nem feltétlen kerülnek be a nemzetközi adatbázisokba. Hogy az egyetem hírnevét ezek az írók tovább öregbítsék, fontos meghatároznunk a különbséget adatbázis és adatbázis között. Erre szolgál a jelenlegi dolgozat, ezen felül pedig statisztikai összehasonlítást is mutat, érzékeltetve a minőségi keret jelentőségét, szemben egy olyan adatbázissal, mely nem alkalmaz ilyesmit. Továbbá, ismerteti az információtudomány ide vonatkozó részét, miértjét és hogyanját is. Végül, de nem utolsó sorban, a világfalu és a Big Data mibenlétét is bemutatja.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sprego felhasználási területei könyvtári és nagyvállalati környezetbenBalogh, Angelika; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA Sprego (Spreadsheet Lego) módszerét használva demonstrálom a feladatmegoldást olyan felmerülő problémák esetén, amelyek a könyvtárban mindennaposak lehetnek. Majd folytatom adatbáziskezéssel, ahol hasonló helyzeteket mutatok be. Végül megmutatom, hogy a Power Bi-t milyen sokrétűen lehet alkalmazni akár egy könyvtári környezetben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak mint információs központokLévai, Gábor; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA Debreceni Egyetem az ország egyik legkiválóbb egyeteme, melynek hallgatói és kutatói évről évre számos írást közölnek, melyekkel a tudományt szolgálják. Viszont ezek a munkák nem feltétlen kerülnek be a nemzetközi adatbázisokba. Hogy az egyetem hírnevét ezek az írók tovább öregbítsék, fontos meghatároznunk a különbséget adatbázis és adatbázis között. Erre szolgál a jelenlegi dolgozat, ezen felül pedig statisztikai összehasonlítást is mutat, érzékeltetve a minőségi keret jelentőségét, szemben egy olyan adatbázissal, mely nem alkalmaz ilyesmit. Továbbá, ismerteti az információtudomány ide vonatkozó részét, miértjét és hogyanját is. Végül, de nem utolsó sorban, a világfalu és a Big Data mibenlétét is bemutatja.Tétel Nem ismert A webarchiválás hazai és nemzetközi viszonylatbanKovács, Róbert; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat a 2021-ig megjelent magyar nyelvű szakirodalom csaknem egészére, illetve mértékletesen külföldi forrásokra támaszkodva végigvezeti az olvasót előbb a webarchiválás külföldi, majd pedig magyarországi történetének mérföldkövein. Megismerjük az OSZK 2017-ben indult nemzeti webarchiválási projektjének célkitűzéseit, eredményeit, valamint fejlesztési terveit a jövőre vonatkozóan. Az úton végül eljutunk a Magyar Internet Archívum és a cseh nemzeti archívum, a Webarchiv összehasonlításához.Tétel Nem ismert Alapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőbenLászló, Vilmos Csongor; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAlapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőben az általános iskolák 1-8. évfolyamán tanuló diákok körében.Tétel Nem ismert Könyvtárak közönségkapcsolata a 21. századbanNagy, Szilárd; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat a 21. századi könyvtárak közönségkapcsolatait tekinti át. Többek között foglalkozik egy könyvtárra vonatkozóan a közösségi média használatának, a könyvtárak közösségi terének és az ott szervezett események fontosságával. Szakdolgozatomban áttekintem, hogy egyes könyvtárak hogyan jelenítik meg közelgő eseményeiket weboldalaikon. Megvizsgálom azt a témakört, miszerint: Milyen hatással lehet egy népszerű, például közszereplő, influencer, vagy szervezet személye az adott könyvtár tevékenysége népszerűsítésében? Egyetemi és Főiskolai könyvtárak közösségi média megjelenését, aktivitását és elérését hasonlítom össze, majd megvizsgálom az adott online kommunikáció látható hatékonyságát. Továbbá összehasonlítom különböző könyvtárak weboldalán a feltüntetett események kivitelezését.Tétel Nem ismert A Teleki Téka magyar digitális örökségben betöltött szerepeMilei, Noémi; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarMinden nemzet, minden kultúra más. Szakdolgozatomban egy olyan híres könyvtárt fogok bemutatni, melynek a jelenléte elhanyagolhatatlan. A több mint 200 éves marosvásárhelyi Teleki Téka szinte minden évében aranykorát élte, mivel alapításának idejében az a mennyiségű gyűjtemény nagynak számított, a mai értéke pedig felbecsülhetetlen, hiszen már bőven szépkorú intézményről beszélünk.Tétel Nem ismert A gamifikáció, a játékok és a motiváció vizsgálata egy 2D platformer játék megvalósításán keresztülKovács, Nikolett; Tomán, Henrietta; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban egy Mitológia nevű, saját fejlesztésű játék könyvtárban játszódó pályájának elkészítésén keresztül vizsgálom a motivációt, a gamifikációt és a Flow-élményt. Az elméleti részben a motiváció, a Flow-élmény és a gamifikáció bemutatásával foglalkozom. A gamifikációval kapcsolatban arra kerestem a választ, hogy miért alkalmazható sikeresen az oktatásban és milyen elemei lehetnek, emiatt kitértem a tanuláselméletekre is. A jó játékok alapköveiként Fromann Richárd három nagy jellemzőt állított fel, amit a pálya elkészítésekor figyelembe vettem: az optimális terhelést, az ideális beszintezést és az ideális jutalom-rendszert. A második nagy részben bemutattam a játékot részletesen. Itt a Mitológia fejlesztése került előtérbe, például az, hogy hogyan készült el ez a programban megjelenő könyvtár.Tétel Nem ismert IKT eszközök használata az online oktatásban járványügyi helyzet idejénElek, Sándor Attila; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar1. A dolgozat célja: Ez a dolgozat az IKT eszközök használatát, szükségszerűségét és annak propagálását tűzte ki célul online és jelenléti oktatás idején. 2. Fő mondandó: A covid-19 által kiváltott válság online oktatásra kötelezte a magyar közoktatást, az online oktatás gyakorlata viszont megmutatta, hogy az IKT eszközök hiánya és a pedagógusok, illetve diákok digitális és informatikai kompetenciák hiányossága miatt az online oktatás hazánkban csak részben volt sikeresnek mondható. 3. Módszertan: Kutatásom alapja elsősorban tudományos szakfolyóiratok tanulmányozásán, saját tapasztalataim és kollégáim által megtapasztalt tényeken alapszik. 4. A kutatás eredményeképpen elmondható: Az online oktatás sikeressége és hatékonysága tovább növelhető, ha a pedagógusok és diákok megfelelően elsajátítják az IKT eszközök használatát. Ennek pozitív hatásait nemcsak az online oktatásban, hanem a jelenléti oktatásban is sikeresen lehet alkalmazni.Tétel Nem ismert Digitális helytörténeti könyvtárakMolnár, Kinga; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom során először is azt vizsgálom, hogy mit jelent a helyismeret a könyvtári környezetben, majd azt, hogy mit tekintünk ma digitális könyvtárnak, valamint elektronikus dokumentumnak és hogyan történik a feldolgozásuk. Aztán szó esik a digitalizálásról, továbbá annak folyamatáról. Bemutatom a metaadatokat, valamint alkalmazásukat, amely során eljutunk a metaadat-rendszerekig, ezen belül pedig a Dublin Core-t fogom röviden ismertetni, mely az egyik legelterjedtebb metaadat-kezdeményezés. Vizsgálom továbbá a magyarországi helyzetet, illetve a megyei könyvtárak helyismereti digitalizálási tevékenységéit. A megyei könyvtárakra azért esett a választásom, mert megyei hatókörű felelősségükből kifolyólag az egész megyéről szóló helytörténeti dokumentumokat kötelesek begyűjteni.Tétel Nem ismert KemIKT az általános iskolábanGyarmati, Dezső; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA 2020-as Nemzeti alaptanterv minden tantárgyban előírja a digitális kompetenciák fejlesztését. A szakdolgozatomban a teljesség igénye nélkül azt vizsgáltam, hogy a kémia tanítása során hogyan lehet fejleszteni a digitális kompetenciákat. A kémia három különböző területéről származó témakörben írtam le részletesen, lépésről lépésre olyan feladatok megoldása-it, amelyek a tanulók ismereteit bővíthetik ezen a területen. Szándékosan nem az alaptan-tervben említett bemutatók készítésére építettem, de a feladatok megoldásaiként kapott eredmények alkalmasak arra, hogy prezentációk készítése során felhasználjuk. A feladatok megvalósítása nem igényel sem nagy mennyiségű anyagbeszerzését, sem egyéb számítógépes programok telepítését. Összegyűjtöttem mely kompetenciák fejleszthetők a megoldások segítségével, és mely tényezők gátolhatják ezek tanórai alkalmazását.Tétel Nem ismert Szemantikus web hatása a könyvtári katalógusokraTóth, Viktória; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom kitérek, arra hogyan is változott a szemantikus web egészen a megjelenését követően. Továbbá bemutatom a különböző rendszereket és szabályzatokat, melyek mind-mind meghatározók voltak az információk interneten történő eléréséhez. Az olvasó betekintést nyer többek között az RDF (Resource Description Framework) keretrendszer főbb jellemvonásaiba. Továbbá az FR modellek, mint például az FRBR (Functional Requirements for Bibliographic Records), FRAD (Functional Requirements for Authority Data) és az ezek alapján létrejött LRM (Library Reference Model) is bemutatásra kerül, melyek nagy hatást gyakoroltak a katalogizálásra. Végezetül pedig az új angol-amerikai katalogizálási szabályzat is bemutatásra kerül röviden, vizsgálva, a Magyarországi vonatkozásait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A történetek fontossága és szerepe a serdülők életébenLisznyai, Petra; Tóth, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom középpontjában a történetek jótékony hatásai, azok tudatos alkalmazási módjai, továbbá a serdülőkorban leggyakrabban megjelenő mentálhigiénés problémák állnak. Közelítő képed ad a mai serdülő korosztály történetekhez fűződő viszonyáról, ezen belül arról, hogy igényt mutatnak-e a történetekre, és ha igen, akkor milyen eszközökkel ismerik meg azokat. Érzik-e azok funkcióit, keresik-e azokat tudatosan? Továbbá arról, hogy mi befolyásolja leginkább megismerni kívánt történeteik kiválasztását. Ezekre a kérdésekre egy serdülők körében végzett, online kérdőíves kutatás eredményei adtak választ. Emellett azzal a kérdéskörrel foglalkozik, hogy egy könyvtárostanár hogyan lehet segítségére a serdülő korosztálynak a történetek alkalmazásával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Excel program felhasználási lehetőségei az általános iskola felső tagozatán tanórai keretek közöttKamarás, Krisztina Ivett; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat célja annak bemutatása, hogy egy táblázatkezelő program milyen sokrétűen használható az oktatásban, úgy a tanórákon mint a tanári adminisztrációban. A dolgozat kitér a következő témákra: milyen tantárgyközi kapcsolatok aktivizálhatók az adatok táblázatkezelőben történő feldolgozása során; hogyan válthatók ki és hogyan alakíthatók át a hagyományos papíralapú feladatok digitális formára; milyen továbbképzésekre lenne szükség ahhoz, hogy ezek a programok és módszerek hatékonyan és széles körben megjelenjenek az oktatásban; hogy valósítható meg a pedagógusok digitális kultúrájának magasabb szintre való emelése; hogyan alkalmazhatók hatékonyan a táblázatkezelő programok a tanári munkában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak digitalizálási tevékenysége: európai és magyar példákMinya, Beatrix; Molnár, Réka Abigél; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatban a könyvtári digitalizálás szempontjait jártuk körbe Magyarországon és Európa egyes országaiban. Megvizsgáltuk a általános szabályozó erőket és a digitalizálás menetét, illetve összehasonlítást végeztünk az OSZK és a Méliusz Juhász Péter könyvtár digitalizálási stratégiája között. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a digitalizálás lehet-e a jövője az állományvédelemnek.