Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék) Cím szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 35)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvtárak szerepe az élethosszig tartó tanulás támogatásábanNagy, Dorina; Eszényiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a könyvtárak szerepét mutatom be az élethosszig tartó tanulás támogatásában. Először az Európai Unió intézkedéseit mutatom be élethosszig tartó tanuláskeretein belül. Ezután kitérek az autodidakta tanulásra, ami az élethosszig tartó tanulás egyik kulcsfontosságú része. Majd az rátérek a könyvtárak és a életen át tartó tanulás kapcsolatára. Kitérek a tanulás támogatására, valamint a könyvtárban elérhető képzésekre is. Végül kitérek a könyvtárakra az internet világában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőbenLászló, Vilmos Csongor; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAlapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőben az általános iskolák 1-8. évfolyamán tanuló diákok körében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biblioterápia magyarországi gyakorlata és irányvonalai a szakirodalom tükrébenBotos, Lilla Zsanett; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarMi is az a biblioterápia? Ezt részletesen, a szakirodalom tükrében magyaráztam el dolgozatomban. Megismerhetjük a biblioterápia fogalmát, különböző megfogalmazásait, csoportosítását. Ezt követően beszámoltam részletesen a biblioterápia alkalmazásáról és különbséget tettem az egyéni és csoportos biblioterápia definíciói között. Részleteztem egy ilyen foglalkozássorozat felépítését, alkalmazását és a különböző szituációkat. Megtudhatjuk, hogy hogyan alkalmazzuk a terápiát fogyatékossággal élő emberek számára, gyerekek, illetve felnőttek tekintetében. Megfogalmaztam alapelveket és beszéltem arról is, hogy ki jogosult egy ilyen biblioterápiás foglalkozás levezénylésére. Eloszlattam tévhiteket és egy érdekes felmérést, közvéleménykutatást is bemutattam annak eredményeivel és magyarázatával. Befejezésként pedig egy irodalom listát ismertettem egy biblioterápiás csoport részére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális feladatok magyarórákon az általános iskola 6. évfolyamánÉkesné Baranyai, Enikő; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban bemutatom, hogy a hatodik évfolyamon magyarórákon alkalmazott feladatok milyen lehetőségeket biztosítanak a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztésére. Bevonhatók-e és hogyan a munkafüzet feladatai a digitalizálásba, át lehet-e alakítani, és meg lehet-e oldani őket számítógépes programok segítségével. A dolgozatom célja, hogy ismertesse azt a majdnem egy tanéves munkát, jó gyakorlatot, melyben magyartanárként a digitális kompetenciafejlesztést is feladatomul vállaltam. A helyzetelemzés, a lehetőség feltárása után bemutatok néhányat az általam használt feladatokból. Leírom azokat a gyakorlati tapasztalatokat, melyeket a feladatok alkalmazása során szereztem. Végül egy teljes mér-tékben digitálisan megvalósított magyaróra tervét prezentálom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális helytörténeti könyvtárakMolnár, Kinga; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom során először is azt vizsgálom, hogy mit jelent a helyismeret a könyvtári környezetben, majd azt, hogy mit tekintünk ma digitális könyvtárnak, valamint elektronikus dokumentumnak és hogyan történik a feldolgozásuk. Aztán szó esik a digitalizálásról, továbbá annak folyamatáról. Bemutatom a metaadatokat, valamint alkalmazásukat, amely során eljutunk a metaadat-rendszerekig, ezen belül pedig a Dublin Core-t fogom röviden ismertetni, mely az egyik legelterjedtebb metaadat-kezdeményezés. Vizsgálom továbbá a magyarországi helyzetet, illetve a megyei könyvtárak helyismereti digitalizálási tevékenységéit. A megyei könyvtárakra azért esett a választásom, mert megyei hatókörű felelősségükből kifolyólag az egész megyéről szóló helytörténeti dokumentumokat kötelesek begyűjteni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális lehetőségek az ötödik évfolyamos magyartanításbanBényei, Tamás Jánosné; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat az ötödik évfolyamos magyartanítás digitális feladatait tartalmazza magyar nyelvtan témakörében. Digitális feladatkészítés néhány lehetőségét tartalmazza új tanulási környezetben. A feladatok a Word szövegszerkesztő, Power Point prezentáció készítő, Excel táblázatkezelő programok használatával készültek. A bemutatott feladatok a 2020-as Nemzeti Alaptanterv követelményeinek felelnek meg. Rendszerezési feladatokat tartalmaz a Word szövegszerkesztő táblázataival és SmartArt ábrák kidolgozásával. Élményalapú tanulás Power Point és Gimp képszerkesztő használatával. Szövegértés tanítása weblapkonverzióval.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális oktatás alsó tagozatbanSzűcs, Edina; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban a digitális oktatásban való tapasztalataimat osztottam meg és annak fontosságáról, elengedhetetlenségéről próbáltam egy képet alkotni. Úgy gondolom, hogy ebben a gyorsan fejlődő, az eszközökhöz könnyen hozzáférhető világban adott és természetessé kell, hogy váljon ezek használata, alkalmazása a tanítási tanulási folyamatban. Nyugodtan sőt kötelező alsó tagozatban is megismertetni a gyerekeket különböző eszközökkel, módszerekkel, programokkal, hiszen ezek által a figyelmük is sokkal könnyebben fenttartható, motiválható. Természetesen alsó tagozatban a hagyományos módszereket nem lehet elhagyni, de mellette akár felváltva, akár egyszerre becsempészhetjük a digitális világot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az e-ügyintézés hatékonysága az ügyfelek szemszögébőlPink, Edit Éva; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz elmúlt években az elektronikusan (is) elintézhető ügyek száma drasztikusan megnőtt. Tegye fel a kezét, az, aki a digitális világban magabiztosan mozgó, a felnőttkori értő olvasás képességének birtokában, átlagos vagy átlagon felüli intellektussal stb. rendelkezőként nem bosszankodott még valamely e-ügyintézési portál áttekinthetetlen menüstruktúráján, értelmezhetetlen kérdésein, inkoherens ügyintézési folyamatán stb.! Az e-ügyintézési platformok zöme szükségtelenül bonyolult, rosszul strukturált, nem felhasználóbarát. Hatékonyságuk további gátja a lakosság alacsony (digitális) kompetenciaszintje. Az elmúlt évtizedekben a digitális társadalom megteremtése címszóval felhasznált euró milliárdok ellenére a társadalom jelentős része számára az internetelérés továbbra is korlátozott. A dolgozat a digitális társadalommá formálódás gátjának tekinthető, komplex problémák feltérképezésével és néhány e-ügyintézési felület elemzésével kíván rámutatni azokra az okokra, melyek miatt a digitális ügyintézés fejlesztésére fordított állami és egyéb források nem érték el a kívánt társadalmi hatást.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Excel program felhasználási lehetőségei az általános iskola felső tagozatán tanórai keretek közöttKamarás, Krisztina Ivett; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat célja annak bemutatása, hogy egy táblázatkezelő program milyen sokrétűen használható az oktatásban, úgy a tanórákon mint a tanári adminisztrációban. A dolgozat kitér a következő témákra: milyen tantárgyközi kapcsolatok aktivizálhatók az adatok táblázatkezelőben történő feldolgozása során; hogyan válthatók ki és hogyan alakíthatók át a hagyományos papíralapú feladatok digitális formára; milyen továbbképzésekre lenne szükség ahhoz, hogy ezek a programok és módszerek hatékonyan és széles körben megjelenjenek az oktatásban; hogy valósítható meg a pedagógusok digitális kultúrájának magasabb szintre való emelése; hogyan alkalmazhatók hatékonyan a táblázatkezelő programok a tanári munkában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az "Ezt vidd ki!" olvasásnépszerűsítő projekt terveBoldizsárné Jónás, Jolán; Virágos, Márta; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban az „Ezt vidd ki!” elnevezésű, középiskolásokat célzó olvasásnépszerűsítő projekt tervét mutattam be, mely a berettyóújfalui Sinka István Városi Könyvtárban valósul meg. A projekt célja az olvasás népszerűsítése, a könyvtár társadalmi elfogadottságnak erősítése, a könyvtárhasználók számának növelése, különös tekintettel a tinédzserekre. További cél, hogy a könyvtárban kialakított kamaszkuckó közösségi térként is funkcionáljon. A projekt céljainak eléréséhez az influenszerek módszerei szolgálnak alapul: rövid videók készülnek, melyekben a fiatalok a kedvenc könyvüket mutatják be. Ezeket a videókat a könyvtár Facebook oldalán tesszük közzé. Szakdolgozatomban bemutattam a mai fiatalok olvasási szokásait, ismertettem könyvtári és nem könyvtári internetes olvasásnépszerűsítő programokat is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gamifikáció, a játékok és a motiváció vizsgálata egy 2D platformer játék megvalósításán keresztülKovács, Nikolett; Tomán, Henrietta; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban egy Mitológia nevű, saját fejlesztésű játék könyvtárban játszódó pályájának elkészítésén keresztül vizsgálom a motivációt, a gamifikációt és a Flow-élményt. Az elméleti részben a motiváció, a Flow-élmény és a gamifikáció bemutatásával foglalkozom. A gamifikációval kapcsolatban arra kerestem a választ, hogy miért alkalmazható sikeresen az oktatásban és milyen elemei lehetnek, emiatt kitértem a tanuláselméletekre is. A jó játékok alapköveiként Fromann Richárd három nagy jellemzőt állított fel, amit a pálya elkészítésekor figyelembe vettem: az optimális terhelést, az ideális beszintezést és az ideális jutalom-rendszert. A második nagy részben bemutattam a játékot részletesen. Itt a Mitológia fejlesztése került előtérbe, például az, hogy hogyan készült el ez a programban megjelenő könyvtár.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A GeoGebra felhasználásának néhány lehetősége a geometria tanításában az általános iskola 5. évfolyamánKormány, József Róbert; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz IKT eszközökkel támogatott oktatás lehetővé teszi, hogy a matematika tantárgy, ezen belül a geometria tanítása szemléletesebbé és érdekesebbé váljon. Számos matematikai segédprogram áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy a figyelmet felkeltsük és a megértést elősegítsük. Ezen programok egyike a GeoGebra. Az általános iskola ötödik oszályának geometria tananyagán keresztül mutatom be a GeoGebra alapvető funkcióit a teljesség igénye nélkül.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermekkori meseolvasás hatásai a digitális világbanKovács, Szilvia Alexandra; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban egy rövid irodalmi áttekintés után mélyinterjúkat készítettem a középiskolás diákokkal azzal kapcsoaltban, hogy milyen tapasztaltaik vannak gyermekkorukból a meseolvasás kapcsán. Olyan kérdésekre is kerestem a választ, hogy a családi minták hogyan befolyásolják a gyerekek ízlését és választási szokásait vagy hogy ők maguk milyen dokumentumokat tartanak fontosnak az otthoni könyves polcon.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hagyományos és digitális marketingeszközök használataPásztor, Zsófia Réka; Virágos, Márta; DE--Bölcsészettudományi KarCélkitűzéseim, hogy bemutassam röviden magát a marketing fogalmát, a hagyományos és digitális marketing eszközök fogalmát, típusait, használatát, ezek erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és veszélyeinek SWOT analízisen keresztül történő bemutatását, végül pedig egy átfogó képet adni a választott témával és a rá hatással lévő tényezőkkel kapcsolatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető IKT eszközök használata az online oktatásban járványügyi helyzet idejénElek, Sándor Attila; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar1. A dolgozat célja: Ez a dolgozat az IKT eszközök használatát, szükségszerűségét és annak propagálását tűzte ki célul online és jelenléti oktatás idején. 2. Fő mondandó: A covid-19 által kiváltott válság online oktatásra kötelezte a magyar közoktatást, az online oktatás gyakorlata viszont megmutatta, hogy az IKT eszközök hiánya és a pedagógusok, illetve diákok digitális és informatikai kompetenciák hiányossága miatt az online oktatás hazánkban csak részben volt sikeresnek mondható. 3. Módszertan: Kutatásom alapja elsősorban tudományos szakfolyóiratok tanulmányozásán, saját tapasztalataim és kollégáim által megtapasztalt tényeken alapszik. 4. A kutatás eredményeképpen elmondható: Az online oktatás sikeressége és hatékonysága tovább növelhető, ha a pedagógusok és diákok megfelelően elsajátítják az IKT eszközök használatát. Ennek pozitív hatásait nemcsak az online oktatásban, hanem a jelenléti oktatásban is sikeresen lehet alkalmazni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető KemIKT az általános iskolábanGyarmati, Dezső; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA 2020-as Nemzeti alaptanterv minden tantárgyban előírja a digitális kompetenciák fejlesztését. A szakdolgozatomban a teljesség igénye nélkül azt vizsgáltam, hogy a kémia tanítása során hogyan lehet fejleszteni a digitális kompetenciákat. A kémia három különböző területéről származó témakörben írtam le részletesen, lépésről lépésre olyan feladatok megoldása-it, amelyek a tanulók ismereteit bővíthetik ezen a területen. Szándékosan nem az alaptan-tervben említett bemutatók készítésére építettem, de a feladatok megoldásaiként kapott eredmények alkalmasak arra, hogy prezentációk készítése során felhasználjuk. A feladatok megvalósítása nem igényel sem nagy mennyiségű anyagbeszerzését, sem egyéb számítógépes programok telepítését. Összegyűjtöttem mely kompetenciák fejleszthetők a megoldások segítségével, és mely tényezők gátolhatják ezek tanórai alkalmazását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kézilabda fejlődése az írott és a digitális források tükrébenHajdu, Magdolna; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat bemutatja a kézilabdázás fejlődését a XX. és XXI. században. Az írott formától egészen a digitális világig átöleli annak alakulásának a szakaszait. Tartalmazza a papíralapú versenyrendszer változását az elektronikus versenyeztetésig a technikai elemek fejlődésének előrehaladtával. Az online felületek használatát, amely már elengedhetetlen a mai versenysportban is. Bemutatja az iskolai, a nemzetközi és országos versenyek rendszerét, működését. Saját életem egy részének, a BMSE leány utánpótlás csapatomnak a részvételét a kisiskolás versenyben a digitális felület alkalmazásával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvek digitalizálási feldolgozása háztartási keretek közöttSzöllősi, Norbert; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat témája a magán gyűjteményekben fellelhető könyvek otthoni keretek között történő digitalizálása. Bevezetésként, és mintegy összehasonltásképp szó esik a professzionális kezdeményezésekről, rávilágítva arra, hogy amennyiben nem magánfelhasználásra készül a digitalizálás, mennyi buktatója lehet a kezdeményezésnek. A szakdolgozat második felében kettő példa dokumentumon keresztül bemutatva végigvezet a munkafolyamatokon, rávilágítva a feldolgozás során felmerülő akadályokra, és megkötésekre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak digitalizálási tevékenysége: európai és magyar példákMinya, Beatrix; Molnár, Réka Abigél; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatban a könyvtári digitalizálás szempontjait jártuk körbe Magyarországon és Európa egyes országaiban. Megvizsgáltuk a általános szabályozó erőket és a digitalizálás menetét, illetve összehasonlítást végeztünk az OSZK és a Méliusz Juhász Péter könyvtár digitalizálási stratégiája között. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a digitalizálás lehet-e a jövője az állományvédelemnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak digitalizálási tevékenysége: európai és magyar példákMolnár, Réka Abigél; Minya, Beatrix; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatban a könyvtári digitalizálás szempontjait jártuk körbe Magyarországon és Európa egyes országaiban. Megvizsgáltuk a általános szabályozó erőket és a digitalizálás menetét, illetve összehasonlítást végeztünk az OSZK és a Méliusz Juhász Péter könyvtár digitalizálási stratégiája között. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a digitalizálás lehet-e a jövője az állományvédelemnek.