Hallgatói dolgozatok (Neveléstudományok Intézet)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Neveléstudományok Intézete hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1214)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A videójátékok közösségre gyakorolt hatása
    Kocsis, Kinga; Szabó, József; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban a videójátékok egyénre és közösségre gyakorolt hatásait vizsgálom.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A fiatal felnőttek tanulási lehetőségei az online térben
    Badó , Dániel; Máté-Szabó , Barbara; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozat fő témája a kultúra fogalmát, tanulást, felnőttséget és felnőttkori tanulást összekapcsolva vizsgálja. Kiemeltem a fiatal felnőttek online térben történő tanulásának jelentőségét, és arra fókuszáltam, hogy milyen eszközöket és tanulási szokásokat alkalmaznak az online tanulásban részt vevők. A kérdőíves módszerrel végzett kutatásom 105 kitöltőjének válaszaiban érdekes és változatos megállapításokat kaptam. Az első hipotézisem szerint az online tanulás szélesebb körű hozzáférést biztosít a különböző kultúrákhoz. A visszajelzések alapján ez részben igazolódott, hiszen a fiatal felnőttek az online térben nemcsak tanulnak, de szórakoznak és kapcsolatokat építenek is. A második hipotézisem azt állította, hogy az online tanulás lehetőséget teremt a saját tempójú tanulásra. Az eredmények azt mutatták, hogy bár van szabadság az online oktatásban, mégis sok hátráltató tényező miatt a többség a hagyományos jelenléti oktatást részesíti előnyben. A harmadik hipotézisem szerint a fiatalok inkább preferálják az online tanulást a hagyományos oktatás helyett. Ezt részben megerősítették az eredmények, ugyanakkor az eszközök inkább szórakozásra és kapcsolatépítésre szolgáltak, mint magára a tanulásra. Végül, az utolsó hipotézisem szerint az online tanulás során a fiatalok egyre inkább a videómegosztó platformokat részesítik előnyben. A válaszok alapján a YouTube volt a legnépszerűbb, ami alátámasztotta ezt a feltételezést. Bár a tanulás és oktatás módszereinek összehasonlítása nem egyértelmű, a kutatás arra utal, hogy a Z generáció fiatal felnőttei továbbra is inkább a hagyományos, jelenléti tanulást és oktatást részesítik előnyben, annak ellenére, hogy az online platformok egyre növekvő szerepet játszanak életükben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A diplomás nők helyzete a STEM területeken
    Beeri , Lídia; Csók , Cintia; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Kutatásunk célja az volt, hogy betekintést nyújtsunk a STEM (műszaki, természettudományos, informatikai) területeken dolgozó diplomás nők pályaválasztási, felsőoktatási, munkaerő-piaci jellemzőibe, azaz, hogy milyen sikeresen integrálódtak a munkakörnyezetükbe, s milyen nehézségeket tapasztaltak ezeken a területeken. Jelen munkánkban rámutatottunk arra is, hogy a nők hogyan érzékelik a munka-magánélet területén jelentkező egyensúlyi kihívásokat. A szakdolgozat két fő részből épül fel: szakirodalmi és empirikus elemzés. A szakirodalmi áttekintés során a nők (általános) munkaerő-piaci helyzetét vesszük górcső alá, majd a STEM területeken való elhelyezkedésüket vizsgáljuk. Az interjús adatfelvételen alapuló kutatást hét résztvevő bevonásával végeztük el, akik műszaki, természettudományos vagy informatikai területen dolgoznak. Kutatásunk során arra a főbb következtetésekre jutottunk, hogy annak ellenére, hogy látunk bizonyos erőfeszítéseket és kezdeményezéseket, valamint az egyes STEM területeken növekvő tendenciát mutat a nők jelenléte, még nem értük el a nemek közötti teljes munkaerő-piaci egyenlőséget. Továbbá eredményeink felhívják a figyelmet arra is, hogy a gyermekvállalás szakmai karriertörést okozhat a nők életútjában. Kiemelten fontos, hogy a nők számára megkönnyítsük a munka-magánélet egyensúlyának fenntartását, valamint a gyermekgondozási szabadságról visszatérő munkavállalók számára biztosítsuk a hatékony állami, munkahelyi és környezeti szintű támogatást a munkakörnyezetbe való visszailleszkedés megkönnyítése érdekében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A család és a pedagógusok együttműködési lehetőségei az internet világában középiskolás fiatalok nézőpontjából
    Szendrei, Dániel; Bencze, Ádám; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Matematikai Intézet
    A dolgozat témája a technika fejlődését követő változások a fiatalok szemszögéből. Elemeztük az ifjúságkutatási eredményeket. Megvizsgáltuk a fiatalok védelmében megalkotott internetes jogszabályokat. A szakirodalmak alapján bemutattuk a problémás internethasználat kialakulását, okait és hatásait. Megoldásokat kerestünk ezekre a problémákra. A család az elsődleges szocializációs színtér a gyermek számára, ezért leginkább a szülők felelősek az internetes szokásaik kialakulásában. A pedagógusok szerepét is tárgyaltuk. A szakirodalmak alapján elemeztük, milyen fejlesztésekre van szüksége az oktatásnak. Megvizsgáltuk a pedagógusok és a szülők közötti kapcsolattartási formákat és azt, hogy miért romlott meg a két fél közötti kapcsolat napjainkban. Ezért kutatásunkban is ezekre a témákra kerestünk válaszokat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A szülői részvétel nem vész el, csak átalakul
    Losoncziné Szabó, Csenge; Enterszné Kocsis, Zsófia; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az epsteini gondolatok mentén megindult nemzetközi és hazai kutatások egyre alaposabban, több oldalról vizsgálva igyekeznek feltárni a szülői bevonódás különböző formáit, és hatásait a tanulói teljesítményre. A szakirodalom egyetért abban, hogy a serdülőkorban meginduló változások hatással vannak a szülő-iskola kapcsolatára, középszintre a viszonyuk átalakul. Másfajta formákat igényel egy középiskolás gyermek eredményeire irányuló szülői bevonódás. Előtérbe kerül az otthoni támogatás az iskolai részvétellel szemben. A szülő ekkor már inkább otthoni beszélgetésekkel, elvárások megfogalmazásával, bíztatással igyekszik hatni a tanulói teljesítményre. Mivel a szülői bevonódást számos tényező befolyásolja, ezek vizsgálata folyamatosan zajlik. Az ezredforduló környékén történt fókuszbeli váltásnak köszönhetően egyre több tanulmány igyekszik feltárni a középszinten jellemzőbb szülői támogatási formákat, vagyis az otthoni tanulástámogató színtér tényezőit is. Jelen dolgozatban is arra törekszünk, hogy ennek a viszonynak néhány szegmensére jobban rávilágítsunk. Válaszokat kerestünk a következő kérdésekre: milyen gyakran, milyen témákról, milyen együtt töltött idő keretében beszélgetnek a szülők a középiskolás gyermekeikkel, részt vesznek-e az iskola által szervezett különféle programokon, milyen akadályokkal találkoznak az iskolai programokon való részvétellel kapcsolatban. Valamint megkérdeztük őket az iskola élet önkéntes tevékenységekkel vagy tárgyi-anyagi adományokkal való támogatásáról. Két középszintű képzéstípusban vizsgáltuk a szülő-iskola viszonyát az említett kérdések segítségével, és arra is kíváncsiak voltunk, hogy találunk e lényegi eltérést két képzési forma között. Kutatásunk eredményeként azt találtuk, hogy az eddigi szakirodalomhoz igazodva, több elemében az adott iskolatípusokban a szülő-iskola viszony egy-egy eleme képzési formától függő. A szülők többsége – ha sok esetben láthatatlanul is – követi a gyermeke iskolai teljesítményének alakulását. A kutatás kvantitatív jellegű volt, a kérdőív névtelen és önkéntes. A kutatás Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében került lebonyolításra 2022 őszén, és 300 szülőt sikerült elérni vele. A kutatás nem reprezentatív mintavétel, emiatt a bemutatott eredményeink nem általánosíthatók, a következtetéseink, megállapításaink csak az általunk vizsgált mintára érvényesek. Fontosnak tartjuk a kutatás folytatását, kiterjesztését.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A szülők iskolai részvételének vizsgálata Hajdú-Bihar vármegyében
    Birtháné Kovács, Renáta; Enterszné Kocsis, Zsófia; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szülők iskolai részvételének jelentőségét felismerte az oktatással és iskolai neveléssel foglalkozó kutatási irányzat. Hazai és nemzetközi szakirodalom áttekintése nyomán bemutatom az ide vonatkozó elméleteket és kutatási eredményeket. A szülői részvételt meghatározó jellemzők közül kutatásom a gyermek évfolyamára, a szülők iskolai végzettségére, a gyermek iskolájának típusára valamint a gyermek iskolájának fenntartójára fókuszál. A vizsgálat szülői megközelítésből történik, és nem csak az egyik szülő, hanem a szülőtársak véleményét is figyelembe veszi. A vizsgálat célcsoportja regionális, Hajdú-Bihar vármegyei jellemzőket tár fel, elsősorban általános iskolákra vonatkozóan. Három kérdéskört elemzek a bevonódás mértékével kapcsolatban: az iskola és a szülők közti kapcsolattartás, szülői önkéntesség, az iskolára vonatkozó szülői jogok ismerete.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az iskolai klíma és a mentorálási folyamatok összefüggései
    Toma, Adrienn; Kathyné Mogyoróssy, Anita; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozat témája az iskolai klíma vizsgálata leginkább a kollégák együttműködését tekintve. Az alapja kérdőív általi kutatás saját oktatási intézményben leendő mentorként. A munka bemutatja, hogy milyen összefüggés fedezhető fel az iskolai légkör és a mentorálás folyamatai között. Részletesen értelmezi a kérdőív válaszait, amely alapján következtet arra, hogy milyen környezetbe kerül majd be a jövőben a gyakornok, hogyan láthatja azt, milyennek érezheti a munkahelyi légkört, és mindez a pályán tarthatja-e majd később. A vizsgálat arra a kérdésre is irányul, hogy milyen a jelenlegi helyzet a kollégák kapcsolatait illetően mind az iskolában, mind azon kívül, továbbá, hogy mi az, amin esetleg javítani lehetne a mentorált érkezéséig. A cél az, hogy a leendő tanárok nyugodt környezetben, a mentor és a többi kolléga segítségével tudjanak a saját maguk által is formált közegben dolgozni.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A pedagógiai mérés-értékelésben alkalmazható LMS mérőeszközök lehetőségeinek, hatékonyságának és buktatóinak vizsgálata “Redmenta” ingyenes online
    Fábián, Olivér; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozat bemutatja a mérés-értékelés területen végzett kutatást, amely összehasonlítani igyekszik a papír alapú tesztelést a kompjúter alapúval.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az eDia rendszer Longitudinális mérési eredményeinek és a Fejlesztő program hatásának összehasonlító elemzése, a kritikus kognitív készségek mérési eredményeivel, a Hajdúsámsoni II. Rákóczi Ferenc Iskola és Óvoda 4. évfolyamán
    Vastagné Szűcs, Gabriella Éva; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A kutatás 83 negyedik osztályos tanuló kritikus kognitív készségét méri a 4. évfolyamon, longitudinális eredményét vizsgálja (2019–2023 között), a hozzá csatlakozó fejlesztő mérésekkel, eredményekkel (magyar, matematika területén), főterület mérések (matematika, magyar, természetismeret területén) tükrében. A kutatás azt vizsgálja, hogy az adott évfolyamon belül, vagy az évfolyamok eredményei között kimutatható–e kapcsolat, van–e fejlődés.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A diákok internethasználata a Gulyás Pál Kollégiumban
    Katona, Emese; Buda, András; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatomban a Gulyás Pál Kollégium diákjainak internethasználati szokásait mértem fel. A dolgozat bevezető részében megvizsgáltam a 21. század oktatásra gyakorolt hatásait. Elemeztem a digitális kompetenciák összetevőit, és a kollégiumi élet sajátosságait. A jelenleg a kollégiumban élő, és tanuló diákokra vonatkozó kérdőíves mérés adatait elemeztem, különös tekintettel a nemek, az évfolyamok és az Arany János Tehetséggondozó Program szerinti különbségekre. Megvizsgáltam a kapott adatok felhasználhatóságát a kollégiumi nevelés-oktatás fejlesztésére.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az olvasásképesség kritériumorientált szempontú vizsgálata és a fejlesztés ehetőségei a Szakolyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium felső tagozatán
    Urbin, Ágnes; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozat célja egy kis település iskolájában a felső tagozatos tanulók olvasásképességének és az azt befolyásoló kontextuális tényezőknek a kapcsolatát feltárni a nem, az évfolyam, a műveleti sebesség, az induktív és a deduktív gondolkodás, az olvasási stratégia és az attitűdök mérésével annak érdekében, hogy a diákok olvasásképességet érintő fejlesztési lehetőségei meghatározhatók legyenek az eredményesebb mutatók későbbi eléréséhez. Ezzel a kutatással olyan adatokat tártam fel intézményünkben, amelyek irányát adhatják a szövegértés javítása érdekében a tudatos módszertani elemek megválasztásának. Az olvasásképesség olyan alap, amely minden műveltségi terület és tantárgy elsajátítását jelentősen befolyásolja, meghatározva ezzel a tanulói teljesítményeket. Az öt mérési terület egyaránt tartalmaz kognitív és affektív dimenziókat is, hogy a tanulói személyiség minél több komponensének vizsgálatára is sor kerülhessen a kutatásban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A műveleti sebesség, a gondolkodás fejlettségi szintjének és a matematikai teljesítmény kapcsolatának vizsgálata a „Kritériumorientált, diagnosztikus mérési-értékelési rendszer” felhasználásával a Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola 6-7-8. évfolyamán
    Nagy, Csabáné; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban azt vizsgáltam, hogy a kritikus kognitív készségek fejlettsége milyen hatással van a tanulók matematika teljesítményére a „Kritériumorintált mérési-értékelési rendszer”-ben résztvevő osztályokban. A szakirodalom tanulmányozása után a dolgozat első részében bemutatom a témához kapcsolódó elméleti alapokat, összehasonlítom a klasszikus és modern tesztelméletet. A dolgozat második részében az elvégzett kutatási eredményeimet ismertetem, amelyből az induktív gondolkodást mérő teszt modern tesztelméleti elemzését emelném ki.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az érzelmi intelligencia és vezetői kompetenciák hatása a konfliktuskezelés hatékonyságára
    Csernus, Sándor; Bonné Posztós, Réka; DE--Bölcsészettudományi Kar
    ABSZTRAKT Egy intézményvezetőnek nem csak saját magát kell képviselnie, hanem a technikai dolgozókat, a pedagógusokat az egész intézményt, a városrészt, ahol vezetőként dolgozik. Ezért minden döntése, véleménye, környezete és saját maga hírnevét egyaránt befolyásolja. Ezért nagyon fontos, hogy minden esetben hatékonyan oldja meg a felmerülő helyzeteket, problémákat. Ehhez fel kell vérteznie magát, minél több vezetői kompetenciával és az érzelmi intelligenciáját is fejlesztenie kell, hogy minél eredményesebb legyen. Dolgozatom első részében az érzelmi intelligencia, a vezetői kompetenciák és a konfliktuskezelés fogalmával, mérésének módjaival foglalkozom. Bemutatok mérési módszereket, teszteket az általam megismert szakirodalmat felhasználva. A következő fejezetben a konfliktuskezelés hatékonyságának fontosságáról, valamint az érzelmi intelligencia és a konfliktuskezelés hatékonyságának kapcsolatát fejtegetem. A következő részben a vezetői kompetenciák típusait, ezen belül a vezetői kommunikáció fontosságát emelem ki, valamint a vezetői stratégiák hatását a konfliktuskezelésre. A második részt a kutatás elemzésével kezdem, ahol Thomas-Kilmann féle konfliktuskezelési stratégiák teszt, VIA Karakter Erőssége teszt és Schutte féle érzelmi intelligencia teszt eredményei alapján igyekszem a hipotéziseimet bebizonyítani. Az adatokat statisztikai vizsgálat során dolgozom fel, értékelem és elemzem. A megvizsgált eredmények alapján következtetéseket vonok le.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A minőségirányítási rendszer bevezetése a Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Közgazdasági Technikumban
    Karalyos Csabáné Rácz, Etelka; Baczúr, István; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A 21. század egyik jelentős mérföldköve volt a szakképzési intézmények számára, hogy egy új, az Európai Uniós képzési struktúrákba illeszkedő, azokkal szinkronban lévő átalakuláson ment át a szakképzés. Kissé olyan volt, mintha a 2013-as központosítás óta keresnék a helyét és módját, hogyan is folyjék az oktatás a szakképzésben. Iskolatípusok átnevezése, fenntartó váltás, a pedagógusok oktatókká minősítése, a közalkalmazotti státusz elveszítése mind-mind értelmet nyert számomra akkor, amikor egy kolléganőm betegsége miatt olyan továbbképzésen kellett részt vennem, amely a szakképzés Minőségirányítási Rendszerének (későbbiekben MIR) kiépítéséről szól. Az innovációval járó feladat kedvemre volt, a továbbképzés felébresztette bennem azt a belső motivációt, amely a MIR megvalósításához elengedhetetlen. A szakdolgozat célja Az oktatást mindig is a változatlanság és a kiszámíthatóság jellemezte annak minden előnyével és hátrányával. A 21. század azonban olyan kihívások elé állította a gazdaságot, amely megoldása már nem kizárólag gazdaságpolitikai szintű. A napjainkban is zajló negyedik ipari forradalom (Monostori et al., 2016, p. 6), a szociális kapcsolatok átrendeződése (Albert és tsai, 2012, 343.o.), a 2020-as Covid világjárvány óta szinte bevett home office rendszere olyan mértékben rendezte át a munkaerőpiacot, amelyre az oktatásnak is reagálnia kell. Olyan szakmák jelentek meg, amelyek egy-két évtizede eszünkbe sem jutottak volna, és olyan szakmákra kell képeznünk a diákjainkat, amelyek még nem is biztos, hogy léteznek. A szakképzésre a változatlanság jelzőjét immáron nehéz ráilleszteni. Inkább a rugalmasság és az elvárásokhoz való folyamatos igazodás jellemzi. Szakdolgozatomban azt igyekszem bemutatni, hogy a Magyarországon zajló szakképzési reform milyen módon illeszkedik bele az Európai Uniós törekvésekbe, milyen változásokat foganatosít a szakképzéssel foglalkozó intézményekben, hogyan hat ki a folyamatban részvevő oktatók munkájára. Mivel jó szakembereket csak minőségi oktatás során lehet képezni, így a magyar szakképzés intézményei 2022. szeptember 1-jén bevezették a Minőségirányítási Rendszerüket (későbbiekben MIR), melynek részese voltam a saját iskolámban én magam is. Így az általános reformok bemutatása után arra térnék ki, hogy a Berettyóújfalui Szakképzési Centrum Közgazdasági Technikumban miként építettük a MIR-ünket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A testvéri bevonódás vizsgálata a hátrányos helyzetű, roma, sokgyermekes családoknál
    Bajkó, Edina; Ceglédi, Tímea; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A múltban számos kutatás alátámasztotta (Imre, 2017; Marton, 2019; Epstein, 2001), hogy mennyire összefügg a gyermek hatékony tanulási folyamata és az őt körülvevő környezet, azaz hogy milyen a szülő-iskola kapcsolata, és a szereplők közötti kooperáció hogyan működik. A szülői bevonódással ellentétben, a testvéri bevonódásról már sokkal ritkábban esik szó. Pedig a hátrányos és halmozottan hátrányos családoknál ez a jelenség nagyon is gyakori. Kutatásomban azt vizsgálom, hogy milyen szerepet játszanak a testvér(ek) a gyermek tanulási folyamatában, és a szülő elérhetetlensége esetén hogyan veszi át az idősebb testvér a szülői szerepet. A kutatáshoz egy kelet-magyarországi, nagy százalékban hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulókból álló általános iskolából választottam ki négy első osztályos tanulót és egy-egy idősebb testvérüket. A tanulókkal strukturált interjút készítettem, majd azt elemezve különböző viselkedésmintákat figyelmet meg. Az értintett pedagógusokat, osztályfőnököket, szám szerint hármat, és egy (roma származású) pedagógiai asszisztenst is megkérdeztem félig strukturált interjú segítségével a testvéri bevonódás jelenségéről. A célom az, hogy vizsgáljam a testvéri bevonódást, és megkeressem a jelenséget kiváltó okokat, élethelyzeteket és ezeknek rizikófaktorait is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Tokaj-Hegyalján élő fiatalok szabadidő-felhasználási és kultúrafogyasztási szokásai
    Asztalos, Nóra Bianka; Fintor, Gábor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A kutatás a Tokaj-Hegyalján élő fiatalok kultúrafogyasztási és szabadidő-felhasználási szokásaira irányul. Az ifjúságkutatások a fiatalokat a 15-29 év közöttiek csoportjába sorolják, ehhez hasonlóan mi is ezt a korcsoportot vizsgáljuk. Kíváncsiak vagyunk arra, hogy a térség kulturális kínálata befolyásolja-e, illetve mennyiben befolyásolja vizsgálatunk alanyainak kultúrafogyasztási szokásait. Dolgozatunk célja az volt, hogy a szakirodalom elemzésével és saját kutatásunk eredményei segítségével megismerjük Tokaj-Hegyalja fiatalságának kulturális és szabadidő eltöltéssel kapcsolatos igényeit. Kíváncsiak voltunk arra, hogy a térség fiataljainak szabadidős tevékenysége és kultúrafogyasztása mennyire tér el a magyarországi átlagtól.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    FESZTIVÁL A FESZTIVÁLBAN – DEBRECENI NAGYERDEI SÖRKERT
    Tóth, Henrietta; Juhász, Erika; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A kutatásom Debreceni fesztiválokra korlátozódik, azon belül is a Virágkarnevál egyik részére. A dolgozatom fő témája a Debreceni Sörfesztivál bemutatása. A fesztiváloknak hatalmas szerepe van a fiatalok és a felnőttek életében. A szakdolgozat bemutatja Virágkarnevál történetét, helyszíneit és a létjogosultságának kérdéseivel is foglalkozik. Kutatásom céljának eléréséhez interjút készítettem a Főnix Kft. alkalmazottaival, akik a szervezésért felelnek, az interjúban az is elhangzott, hogy a fiataloktól egészen az idősekig, korosztálytól függetlenül várnak mindenkit. Vagyis a korosztály független. A kutatásom végére arra következtetésre jutottam, hogy a Békástavi Nagyerdei Sörfesztivál egy színfoltja a város közösségi életének. Az alkohol árusításon felülemelkedve, a cél inkább a kultúra terjesztése.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A hallgatói munkavállalás jellemzői, motivációi és hatása a tanulmányi pályafutásra a STEM területeken
    Nagy-Rácz, Cintia Klaudia; Kocsis, Zsófia; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A hallgatói munkavállalás kérdésköre mind hazai, mind nemzetközi szinten az oktatáskutatás fókuszáb került, ugyanis a tanulmányok mellett végzett munka gyakorisága növekvő tendenciát mutat, továbbá az eredményességre gyakorolt ellentmondásos hatása miatt jelentős kutatási területnek számít. Míg egyes kutatásokban a munkavállaás pozitív hatásai a dominánsnak, más kutatási eredmények szerint a lemorzsolódás egyik rizikófaktora. Kutatásnkban a STEM (természettudományok, technológia, mérnöki illetve matematika) képzési területeken tanuló hallgatókra fókuszáltunk, hiszen őket magasabb lemorzsolódási és munkavállalási arány jellemzi. A jelenlegi kutatásunkban arra keressük a választ, hogy a tanulmányok melletti munkavégzés hogyan befolyásolja a a hallgatók egyetemi pályafutását.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Reziliens válaszok az előítéletekre roma szakkollégisták körében
    Balázs, Dávid; Ceglédi , Tímea; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az előítélet az az emberi gondolkodás bizonyos mechanizmusa, amellyel az idegen, az ismeretlen, a másság iránti félreértés, a bizalmatlanság, a félelem és a gyűlölet felé fordulunk. Az előítélet a legnagyobb ellensége az igazságnak, mert nem az ismeret és a tapasztalat, hanem a félelem és a rosszakarat alapján ítélkezik. (Kovács 2018) Kedvezőtlen társadalmi és szociális helyzetük ellenére a keresztény roma szakkollégium hallgatói sikeresen vették az akadályokat azon a rögös úton a felsőoktatásba, ahol a előítéletekkel, hátrányos megkülönböztetésekkel, esetleges atrocitásokkal kellett megküzdeniük. Jelen kutatásban ezen hallgatók közül 114-en vettek részt. Hipotézisünk szerint a többségi társadalom és a többi cigány/roma előítéletessége befolyást gyakorol a roma/cigány tanulók tanulási motivációjára, és az előítéletekkel való megküzdés a továbbtanulási szándékra pozitív hatással van. Továbbá feltételezzük, hogy a roma fiatalok „rendszeresen megélik, hogy nem individuumként, hanem egy sztereotipizált csoport tagjaként kezelik őket” (Neményi 2007: 86). A Keresztény Roma Szakkollégiumi Hálózat hallgatóinak szociális hátterével, továbbtanulást befolyásoló motivációs tényezőivel és előítéletek hatásával foglalkozó kutatásunk során kvantitatív módszereket alkalmaztunk. Vizsgáltuk továbbá a hallgatók nemét, életkorát, a hallgatók családi hátterét, a szüleik iskolai végzetségét, munkahelyét.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Közösség és tanulás kapcsolata a Mediawave Nemzetközi Vizuális Művészeti Alapítvány tevékenységében
    Dzsula, Klára Kornélia; Juhász, Erika; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban megpróbáltam feltárni a tanulás és a közösségek közötti összefüggéseket a Mediawave Nemzetközi Vizuális és Művészeti Alapítvány történetén és tevékenységén kereszül. Szakirodalmi áttekintésemben feldolgoztam az informális tanulás fogalmi és tudás-elismerési nehézségeit és az informális tanulás lehetséges színtereit. Megvilágításomban ehhez a formához kötődően derítettem fel a kooperatív tanulás fontosságát, a tréningek és műhelymunkák főbb jegyeit, ezeknek a főbb azonosságait és ellentéteit. Esettanulmányomban a Mediawave Alapítványt és a Mediawave Nemzetközi Film és Zenei Együttlét legfontosabb aspektusit dolgoztam fel olyan kérdésekre keresve a választ úgymint: Milyen tanulási formák jelennek meg a Mediawave Alapítvány programjain? Milyen kapcsolódási pontjai vannak a Mediawave Nemzetközi Film és Zenei Együttléten a tanulásnak és a szórakozásnak? A közössében rejlő tudás felszínrehozása a közösségi eseményeken előtérbe kerül. A különböző táborok, tréningek és műhelymunkák során az egyének csoportba szerveződve tanulnak. Ezek a tanulási lehetőségek legtöbbször egy vagy több művészeti ághoz kapcsolódóan jelennek meg. Pélául: zenei workshop, filmes és fotós műhelyek, kerekasztal beszélgetések. A Mediawave Alapítvány esetében a tanulás ideája szorosan összefügg a programjaikkal, a kulturális elemeiket olyan formában alakítják, hogy teret is adjanak a felsoroltakhoz hasonló oktatási tevékenységeknek. A Mediawave 33 év után is töretlenül végzi a munkáját, vállalja társadalmi szerepét mind a szórakoztatás, mind a nevelési célok viszonylatában. 2023. számukra a megújulás éve és ezt ünneplik az idei 33. Mediawave Nemzetközi Film és Zenei Együttléten.