Hallgatói dolgozatok (Marketing és Kereskedelem)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1583)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Videójáték trendek, marketing és felhasználás
    Bözödi, Mária-Margit; Soós, Mihály; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom kutatási célja az volt, hogy felmérjem a fogyasztók magatartását a videójátékok esetében, hogy milyen elemeket néznek, amikor egy játékon gondolkoznak, milyen hatások veszikrá, hogy belenézzenek egy videójátékba, illetve milyen gyakran és mennyit játszanak. Azért választottam ezt a témát, mert a nap mint nap találkozok valamilyen oldalon egy videójáték reklámmal, és előszeretettel nézek utána egy-egy ilyen reklámnak. A videójáték ipar egyre nagyobb népszerűségnek örvend, a régebben leginkább a férfiak használták a videójátékokat, viszont a vállalatok egyre jobban igyekeznek bevonni a női felhasználókat is. A kutatásomban azt is megvizsgáltam, hogy milyen összetételben voltak a nők a videójáték felhasználó válaszadók közt, viszont az redményeim alapján a férfiak még mindig többségben vannak ezen a felhasználói területen. Szakdolgozatom végén nagyvonalakban összefoglalom a kutatási eredményeim.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A fogyasztói magatartás és a személyiség kapcsolatának vizsgálata vásárlói döntések elemzésével
    Tóth, Krisztina; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Kutatómunkám során arra kerestem a választ, hogy milyen mértékben befolyásolja a vásárlási szokásokat az ember személyisége. Köztudott, hogy egyes személyiség jegyekkel rendelkező egyének más és más magatartási mintákat mutatnak az élet számos területén. Ennek okán feltételezhető, hogy a vásárlási döntéshozatalban is jelentősen részt vesz személyiségünk. Ennek bizonyítására a Myers-Briggs személyiségtípus-elméletet hívtam segítségül, melyben az extrovertáltak és introvertáltakat, illetve az észlelőket és megítélőket hasonlítottam össze egyes magatartás formák tekintetében. A további két dimenziót nem vizsgáltam munkám során, ugyanis a szekunder kutatásom alatt rávilágítottam, hogy ezek esetében megfigyelhető mintázat nincs. Kutatásom során arra következtetésre jutottam, hogy az előbbi esetében jelentős különbségek figyelhetőek meg, míg utóbbinál nincs egyértelműen kimutatható összefüggés a vizsgált viselkedési formák tekintetében. Meglátásom szerint kutatómunkám értékes eredményekkel rendelkezik és a gyakorlatba átültethető javaslatimmal a későbbi kutatások alapjaként is szolgálhat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fogyasztói magatartás vizsgálat a Baba márka termékeit illetően
    Nagy, Zsanna Laura; Soós, Mihály; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom kutatási célja az volt, hogy felmérjem a fogyasztói magatartást Baba márka termékeinek esetében. Témaválasztásom azért erre esett, mert mindig meglepődve látom, hogy a megannyi kedvelt márka mellett előszeretettel vásárolják ezt a hazai fogyasztók. Dolgozatomban nem csak a közkedvelt tusfürdőkkel, hanem minden termékével foglalkoztam. A megvalósítás sikerességének érdekében először egy általános és átfogó kutatást végeztem a kozmetikumokkal kapcsolatban a fogyasztók körében. Felmértem a fogyasztók által támasztott elvárásokat. Ezt követően, pedig tovább vizsgáltam ezeket, de már kimondottan a Baba márka termékeikre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Influencer marketing az Instagram-on, hatása a fogyasztói magatartásra a szépségiparban
    Mezei, Krisztina; Farkas, Noémi Dóra; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom témájának az influencer marketinget választottam, azon belül az Instagramon jelenlévő szépségápolási influencerekkel foglalkoztam. Az elmúlt időszakban az internet és közösségi média oldalak megjelenésének hatására jelentős változáson ment keresztül a fogyasztói magatartás. Az Instagram különösen kedvelt platform az influencer marketing esetén, hiszen a vizuális tartalmat könnyen meg lehet osztani és könnyen elérhető az ott található felhasználók számára. Napjainkban egyre csak nő a véleményvezérek száma, a márkáknak emiatt fontos, hogy termékeik hirdetésére olyan referenciaszemélyt válasszanak, aki megbízható és hiteles a fogyasztók szemében. Dolgozatom célja, hogy mélyebb betekintést nyerhessünk az influencer marketingbe, ami napjainkban az online marketing legnépszerűbb fajtája. Ezt alátámasztva interjút készítettem három szépségápolással foglalkozó influencerrel, hogy az ő szemszögükből is megismerhessük a fogyasztók és márkák kapcsolatát a véleményvezérekkel.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A közösségi média szerepének vizsgálata a fenntartható fogyasztói magatartás befolyásolásában az online vásárlás során
    Varga, Kitti; Gál, Tímea; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Dologozatom a közösségi média befolyását kívánja feltárni a fenntartható fogyasztói magatartás elérésében, online vásárlás során. Manapság a mindennapjaink szerves részévé vált a közösségi média böngészése. Ezek a felületek nagy befolyással vannak a fogyasztói magatartásra, ezáltal az online vásárlásokra is. Ezen felületeken legtöbbször a fogyasztásra bíztatják az ott nézelődőket. A hirdetésekkel, akciókkal teli oldalak nagyban hozzájárulnak az impulzív, átgondolatlan vásárlásokhoz. Az említett platformokon fontos lenne a vásárlás tudatosságáról, fentarthatóságáról is beszélni. Kutatásom során elemeztem ezen tényezők meglétét, és a fogyasztók hajlandóságát a tájékozódásra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Coca-Cola versus Pepsi védjegyeinek kapcsolata a fogyasztói attitűdökkel
    Deák, Soma; Kontor, Enikő; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatomban azt vizsgáltam, hogy a fogyasztói attitűdök (kognitív, konatív és affektív), milyen kapcsolatban vannak a két világhírű márka (Coca-Cola, Pepsi) védjegyeivel. A vizsgálat eredménye alapján kiderült és megerősítést nyert az a feltételezés, hogy az affektív az az „érzelmi” attitűdökre hatnak a legerősebben a védjegyek, míg a kognitív a „tudati” attitűdökre pedig kevésbé hatnak a védjegyek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Franchise rendszerek vizsgálata a Coop franchise-on keresztül
    Kamenszky, Márton; Kovács, Bence; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozat témája a franchise rendszerek vizsgálata. A szakdolgozat átfogóan foglalkozik a franchise rendszerek bemutatásával és elemzésével azon belül is a Coop franchise elemzésével, különös tekintettel az Abaúj Coop Zrt. vevőközpontjára. A szakdolgozat szakértői interjúval igyekszik nagyobb fényt deríteni a Coop franchise mindennapi működésére, hatékonyságára, előnyeire és hátrányaira. Ki tér még saját tapasztalatokra épülő megfigyelésekre is. A szakdolgozat felépítését tekintve, az általános bevezető után, az első részben bemutatásra kerül a szakirodalmi áttekintés a témával kapcsolatban. A második rész a szakértői interjút hivatott bemutatni. Harmadik részében a dolgozatnak bemutatom a kutatásomból kivont eredményeket és értékelem azokat. A negyedik részben levonom a már megalapozott következtetéseimet a Coop franchise működésével, hatékonyságával kapcsolatban és javaslatokat osztok meg a franchise továbbfejlesztésének érdekében. Szakdolgozatom végén összefoglalom nagy vonalakban munkámat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kriptovaluták használata a fogyasztóvédelemmel szemben
    Agócs, Bence; Gergő; Szakács, Attila; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat vizsgálja a pénzügyi és informatikai szektor összekapcsolását. Kiemeli a kriptovalutákat és a blokklánc technológiát, valamint ezek kapcsolódó fogyasztóvédelmi kérdéseit. A dolgozat azt célozza, hogy megvizsgálja, a jelenlegi jogszabályok megfelelő védelmet nyújtanak-e a kriptovalutákat használóknak pénzügyi érdekeik és adatbiztonságuk tekintetében, és elemzi az Európai Unió és Magyarország szabályozási lépéseit ezen a területen. A kutatás továbbá felméri a fogyasztók kriptovalutákkal kapcsolatos ismereteit és attitűdjeit, hogy átfogó képet nyújtson a kriptovaluták fogyasztóvédelemre gyakorolt hatásairól, és javaslatokat tegyen lehetséges jogi és szabályozási fejlesztésekre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Z generáció munkahelyválasztása és fenntarthatósági preferenciáik munkáltatójuk felé
    Kovács, Nikolett; Bakosné Kiss, Virág Ágnes; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A Z generáció életkorából adódóan egy új, megismerésre váró célcsoport, és mostanában kerül ki a munkaerőpiacra, így fontos felmérni a munkahelyválasztási preferenciáikat. Dolgozatomban amellett, hogy a Z generáció munkahelyválasztásának legfontosabb szempontjait próbáltam alaposan feltárni, a ma már trendnek számító fenntartható szemlélet kapcsán megvizsgáltam, hogy mennyire játszik fontos szerepet a válaszadó fiatalok életében a fenntarthatóság. Továbbá, hogy mennyire jelenik meg elvárásként a munkáltató cégek felé, hogy fenntartható irányelveket valljanak. Tartalomelemzéssel vizsgáltam a különböző cégek pályakezdőknek szóló álláshirdetéseit, hogy feltárjam milyen elvárásaik vannak a fiatal generációval szemben. Valamint mit kínálnak a leendő munkavállalóik számára, hogy biztosan hozzájuk jelentkezzenek. Emellett kérdőíves megkérdezésben a Z generáció munkahelyválasztási szempontjait, továbbá a fenntarthatósági preferenciáikat és leendő munkáltatójukkal szembeni elvárásaikat tanulmányoztam.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Myprotein influenszermarketingje
    Szabó, Rebeka; Kiss, Marietta; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A választott Myprotein influenszermarketingje témám fontossága kétségbevonhatatlan, hiszen napjainkban egyre nagyobb térhódítást nyer az online világ, ami már a mindennapi életünk részét képezi. Továbbá kétségtelen, hogy a véleményvezérek hatalmas hatással vannak a márkák népszerűségére és a követőik véleményére. Ezáltal kutatásom célja az volt, hogy egy átfogó képet nyújtsak az influenszermarketingről és megvizsgáljam, hogy a kitöltőket mennyire befolyásolják az influenszerek, és mi a véleményük az általam választott Myprotein sportmárkáról. Ehhez a felméréshez a kérdőíves kutatást választottam, ahol a válaszadóknak a feleletválasztós kérdések mellett saját gondolataik kifejtésére is lehetőséget adtam. A felmérésem legfontosabb eredményei közé sorolnám a közösségi média oldalak töretlen népszerűségét, hiszen a kitöltők 94%-a jelen van ezen online fületeken, valamint kiderült, hogy a Myprotein márkát többnyire véleményvezéreken keresztül ismerik és a válaszadók többsége szereti a termékeiket. Ezen eredmények által arra a következtetésekre jutottam, hogy a sportmárka jó influenszermarketinggel rendelkezik és a Myprotein vásárlói elégedettek a termékekkel.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Springfield vállalat marketing kommunikációjának bemutatása és fejlesztése
    Rádi, Anna; Kovács, Bence; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatomban a Springfield vállalat marketing kommunikációját és annak fejlesztését ismertettem. Személyes indittatásból választottam ezt a témát, mert közel három éve ennél a cégnél dolgozok. Az elemzés során kitértem a marketing különböző fogalmaira, modelljeire és eszközeire. Részleteztem a vállalat történelmét és marketing tevékenységeit. A kutatásom során interjút készítettem négy különböző beosztású alkalmazottal, akik részletesen megosztották velem tudásukat. Dolgozatom végén levontam a következtetéseket és, hogy jobban működjön a vállalat, fejlesztéseket javasoltam.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Energiaital fogyasztási szokások a gyermekek körében
    Gulyás , Rita; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom témájának aktualitását személyes érintettségemen túl, az energiaital gyermekek körében történő egyre nagyobb mértéket öltő fogyasztása adta. Kutatásom során fel kívántam tárni az általános iskoláskorú gyermekek kérdőíves megkérdezésének segítségével, hogy mely életkorban kezdték el fogyasztani az energiaitalokat. Vizsgáltam továbbá, a gyermekek energiaital fogyasztáshoz kapcsolódó attitűdjeit. Az eredmények alátámasztották a szekunder kutatásomban is feltárt tényeket, mely szerint egyre fiatalodik az energiaital fogyasztók korcsoportja. A kutatásomban részt vevők közel 40%-a 10-11 éves kora óta rendszeresen fogyasztja a szóban forgó italt, mely leginkább a kortársak befolyásának köszönhető.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Magánegészségügyi szolgáltatók marketingje
    Kiss, Máté; Földi, Kata; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Az egészségügy az egyik olyan terület, ahol a digitalizáció forradalmasító hatást gyakorol. Az XXI. században az emberek elvárják, hogy az egészségügyi szolgáltatások is lépést tartsanak a technológia fejlődésével, és ezáltal könnyebb hozzáférhetőséget és jobb ellátást biztosítsanak. Az online platformok, például weboldalak és időpontfoglaló rendszerek, kulcsszerepet játszanak ebben a fejlődésben. Ennek a kutatásnak a célja az volt, hogy feltérképezze, milyen hatást gyakorolnak ezek az eszközök az orvosok praxisainak menedzselésére és a betegek számára nyújtott szolgáltatások minőségére. Az eredmények alapján egyértelmű, hogy a weboldalak és az online időpontfoglalás jelentősen hozzájárulnak az orvosi praxisok hatékonyabb működéséhez. Az orvosok és az adminisztratív személyzet számára a weboldalak lehetővé teszik az időigényes és sokszor fárasztó adminisztratív munka csökkentését. A betegfelvétel és időpontfoglalás online elérhetősége nagy mértékben segíti a betegeket, és lehetővé teszi számukra, hogy a saját időbeosztásukhoz igazodva foglaljanak időpontot.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A dropshipping marketing jellemzői az e-kereskedelem rendszerében
    Hornyák, Fruzsina; Farkas, Noémi Dóra; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozatomban a dropshipping vállalkozások által alkalmazott marketing technikákat mutatom be. Továbbá arról is írok, hogy az általam vizsgált generáció vásárlási szokásai milyen hatással vannak a dropshippinggel foglalkozó vállalatokra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Csokoládéfogyasztási preferenciák vizsgálata
    Bakos, László; Szakály, Zoltán; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatomban igyekszem mélyebb bepillantást adni a csokoládét fogyasztók preferenciáinak vizsgálatába, célom továbbá, hogy feltárjam a csokoládé iránti rajongás összefüggéseit olyan kulcsfontosságú szempontokkal, mint a fenntarthatóság, a minőség vagy az egészségügyi hatások. Újfajta fogyasztócsoportok szerepére is hangsúlyt fektetek amellett, hogy a márkahűséggel és az innovatív csokoládétermékekkel is foglalkozom. Kifejtem a csokoládétermékeket árusító márkák marketingtevékenységének jelentőségét, eszközeiket, stratégiáikat. Saját primer kutatásom eredményeit is közlöm, táblázatokkal és diagramokkal szemléltetve. Kérdőívemben a csokoládéfogyasztási szokásokra, vásárlási döntéshozatalra, továbbá egyéb preferenciákra fókuszálok. Próbálom megérteni és elemezni a csokoládé mint édesség fogyasztásának összetett képét. Bízom abban, hogy a kutatási eredményeim hozzájárulnak majd a csokoládépiac és a fogyasztók döntéseinek mélyebb megértéséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hűségprogramok vizsgálata az FMCG üzletláncok körében
    Somogyi, Mónika; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatomban a hazánkban működő magyar és külföldi FMCG kiskereskedelmi láncok lojalitásprogramjait fogom kutatni. Kitérek a törzsvásárlói programok vállalati oldalára, a jelenlegi helyzetükre, alkalmazásukra, illetve a fogyasztók által észlelt előnyökre, hátrányokra. Ezen kívül szóba kerülnek a lehetséges újítások, fejlesztések, valamint a veszélyek is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fogyasztói magatartás vizsgálata a használtruha piacán
    Sebestyén, Nikolet; Farkas, Noémi Dóra; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Kutatásom középpontjában a használtruhák álltak. A szekunder kutatásom során igyekeztem összegyűjteni a témám szempontjából releváns fogalmakat, amire alapozhatom a primer kutatásom. Ennek megfelelően információkat gyűjtöttem a fogyasztói magatartás befolyásoló tényezőiről, a vásárlási döntési folyamatokról, a fenntarthatóságról, valamint a használtruha piacáról. Dolgozatom nagy részét továbbá a primer kutatásom képezi, amelyben a kérdőíves megkérdezés eredményeit vizsgálom meg. Fő célom volt feltárni a fogyasztói magatartást a használtruházati piacon. Kutatásom további célja az volt, hogy megcáfoljam azt a sztereotípiát, miszerint használtruhát az vásárol, aki alacsony jövedelmi helyzettel rendelkezik.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Étrend-kiegészítők online vásárlási szokásai a fiatal felnőtt korosztály körében
    Kovács, Réka; Farkas, Noémi Dóra; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A diplomadolgozat az étrend-kiegészítők online vásárlási szokásait elemzi, elsősorban a fiatal felnőtt korosztályra fókuszálva. A dolgozat első részében az étrend-kiegészítők és az online vásárlás fontosságát elemeztem, majd két fókuszcsoportos interjú segítségével megvizsgáltam a fiatal felnőtt korosztály étrend-kiegészítőkhőz fűződő viszonyát és online vásárlási szokásaikat. Egy mélyinterjút is készítettem a Deko-Impex Kft ügyvezteőjével, hogy ne csak fogyasztói de értékesítői szemszögből is meg tudjam vizsgálni a fiatal felnőtt korosztály étrend-kiegészítőkhöz fűződő viszonyát. A dolgozatom átfogó képet ad az étrend-kiegészítők online vásárlása és a fiatal felnőttek közötti viszonyról.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az influenszermarketing hatása az étrendkiegészítők fogyasztói szokására
    Kálvin , Boglárka; Buglyó-Nyakas, Erzsébet Tünde; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozatomban az influenszermarketing hatását vizsgáltam az étrendkiegészítők fogyasztói szokásokra vonatkozóan. A szakirodalmi áttekintésem kettő részből áll. Az első részben az internet kialakulása, a közösségi média marketing és a legismertebb közösségi médiák kerültek bemutatásra, valamint, hogy milyen hatással volt a koronavírus a közösségi médiák használatára. A következő részben tértem át az étrendkiegészítőkre, leírtam az étrendkiegészítőkre vonatkozó fogyasztói szokásokat, valamint az étrendkiegészítők típusait, azok ajánlott napi fogyasztási mennyiségét, túladagolásuk és hiányuk hatásait. Ezután az anyag és módszertan részben szemléltettem a kérdőívem eredményeit. A következtetések és javaslatok részben pedig, hogy bevezetésben felsorolt hipotéziseket elfogadtam-e vagy nem.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Munkáltatói márkaépítés a multinacionális vállalatoknál
    Erdei, Levente; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A mű témája, hogy miért fontos a napjainkban egyre fokozódó versenyben a munkaerőpiacon a tehetséges munkaerőért, minél szélesebb eszköztárral rendelkezni a potenciális munkavállalók megszerzése érdekében, illetve, hogy ennek milyen nehézségei és előnyei vannak, valamint a hogyan változnak térségenként a viszonyok a nemzetközi piacokon. A dolgozat első felében egy általános áttekintést teszek a témakör szélesebb körben való ismertetése érdekében, ahol az eddigi kutatások alapján közelítem meg a témát és bemutatom, hogy valójában miért is fontos az employer branding használata a multik világában. A második részben pedig saját kutatásom eredményeit elemzem és vizsgálom, valamint következtetéseket vonok le és javaslatokat teszek az adott szempontokhoz, nehézségekhez, kérdésekhez. Mivel jómagam is az NI Hungary Kft-nél dolgozok, így kézenfekvő volt számomra, hogy melyik multinacionális vállalaton keresztül fogom ismertetni a témámat. A kutatásom nagyrészt az NI példáján kerülnek bemutatásra, de a versenytársak és társorganizációk helyzeteibe is betekintést nyújt. Saját kutatásom alapja három mélyinterjú, amik az NI három legnagyobb telephelyein dolgozó HR vezetőkkel készült, illetve egy kérdőíves megkérdezés, amit az NI debreceni telephelyének 20 és 52 éves kor közötti munkavállalói töltöttek ki. A mű végére világossá válik, hogy piaci helyzettől és egyéb márkahírnévtől függetlenül a munkáltatói márkaépítés hosszútávon mindenképpen fontos terület, és ennek hiánya, ha rövid távon nem is, de később komoly következményeket és hátrányokat vonhat maga után.