Farsangi dramatikus szokások, népi színjátékok Marosszék régióban

Dátum
2011-11-10T09:45:46Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt
  1. A népi színjátékok, dramatikus szokások kutatása a magyar folklorisztikában viszonylag későn és nehezen indult meg. Az irodalomesztétikai szempontokat érvényesítő népköltészeti gyűjtés- és kutatás sokáig nem vett tudomást a farsangi játékokról, amelyekben a maszknak, a mozgásnak, a táncnak, általában a színjátszásnak legalább olyan fontos szerepe volt, mint a beszédnek, az éneknek, a szöveges kommunikációnak. A farsangi játékok kutatásában az elmúlt évtizedekben történt változás, különösen Ujváry Zoltán gyűjtő- és kutatótevékenysége eredményeképpen. Bár a folklorisztikai érdeklődés kezdeteitől fogva számos kutató, helyi néprajzi gyűjtő végzett anyagfeltáró munkát legnagyobb etnikai csoportunk, a székelység tájegységein, a magyar népszokáskutatásban mégis feltűnő mind általában az erdélyi, mind a székely vonatkozások alacsony hányada. A székelységen belül Marosszék tájegység népszokásai is a kevéssé feltárt szakterületek közé tartoznak.
  2. Az értekezés célja a farsangi dramatikus szokások és népi színjátékok feltárása, bemutatása és vizsgálata Marosszék régióban. Tematikai szempontból úgy szűkíti a kört, hogy nem a teljes farsangi regionális szokásrendszert szándékszik feltárni és elemezni, hanem annak egyik expresszív és jól strukturált részét. A farsangi dramatikus szokások és játékok közül is azoknak a bemutatását, értelmezését és elemzését tűzte ki célul, amelyeknek fő jellemzője a maszkos alakoskodás, a színjátszás. Gyűjtőterületünkön a farsangon előadott játékok és megjelenített szokások többsége ilyen. A maszkot, a maszkviselést nem a szűkebb jelentésű álarc szinonímájaként értelmezzük, hanem az álruha, álöltözet tágabb jelentésében.
  3. Az évek során terepmunkával alakult ki a kutatás földrajzi, regionális kerete: Marosszék néprajzi régió. Ahogyan haladt a gyűjtésben és feltárásban, az értekezés írójának egyre inkább meggyőződésévé vált, hogy e régió farsangi szokás- és játékkultúrája olyan változatosságot és gazdagságot rejt magában, amely lokális és egyedi mivoltában, de azon túl is , általános néprajzi- folklorisztikai és antropológiai tanulságokkal szolgálhat.
  4. A lehető legtöbb változatra kiterjedő gyűjtés és a szinkron metszetekben, térbeli rendszerben való bemutatás mellett fontosnak tartottuk az időbeli alakulás szemléltetését, a szokás- és játékváltozatok diakrón szemléletű elrendezését is. A kutatott periódus a 20. század első évtizedeitől a napjainkig terjedő közel egy évszázadnyi idő; az intenzív gyűjtő- és kutatómunka negyedszázaddal ezelőtt kezdődött (1982). A kutatott periódusban az erdélyi magyar népi kultúra napjainkig vagy napjainkban is élő, változó, megújulni is képes jelenségeit, nem lezárult fejezetét, nem letűnt rétegét vizsgáljuk.
  5. The research of traditional staging and dramatic customs in Hungarian folklore studies started with difficulty relatively late. The gathering and research in folk poetry done was made according to literary-aesthetic point of view took no notice of plays performed in carnivals.
    Masks, motion, dances and generally the acting were not less important than speaking, singing and oral communication over that period of time. The research of carnival plays was undergoing a change mainly as a consequence of gathering and research-work of Ujváry Zoltán during the last decades.
    However, from the very beginning, at the time of arising folkloric interest, several researcher, local ethnographic collector have done exploration work in the area of our biggest ethnic group, on the Székely people’s territory, it is surprising the low proportion of the Transylvanian and Székely respect within the research of Hungarian national folk customs. In Marosszék, over the Székely areas folk customs are lesser-known special fields among the ethnographic studies. 2.The purpose of the thesis is the introduction, presenting and examining of dramatic customs in Marosszék region, during the carnival-time. The studied circle has been restricted according to the topic, as it does not have the intention of presenting and analysing the complete carnival customs in the region, but one of its expressive and well-structured pieces. The goal of this study is demonstrating, explaining and analysing those dramatic carnival plays and customs whose main characteristics are the dissimulation in masks and dramatic art .In the whole territory of our fieldwork most carnival plays presented and customs performed belonged to this type. Hiding behind or wearing masks is not interpreted in a narrow way, but in a wider sense, as a disguise or a masquerade.
  6. The regional limits and geographic borders of the research has been formed by doing gathering within the ethnographic region during the years in the territory of so called Marosszék. During the collecting and enquiring period the author has become more and more convinced about the great variety of carnival customs and the richness in play culture of this Transylvanian regional folkloric area, which can serve as a salutary not only in their local and individual characters, but general ethnographic, universal folkloristic and anthropologist moral and qualities can be found beyond that.
  7. Besides presenting the most possible variations in synchronic segments and stereoscopic systems, demonstrating the customs and plays’ formations in time was essential, furthermore arranging them in diachronic point of view as well. The period of research extends from the first decades of the 20th century until our present days, as it has been cultivated for almost one hundred years. The intensive way of gathering and the special research work was started in 1982, more than quarter century ago. Hungarian traditional folk culture in Transylvania has being studied within the long term of research. The layers and occurrences of this unfinished period, which have been able to renew and are undergoing changes at present and fortunately have not disappeared yet.
Leírás
Kulcsszavak
farsang, carnival-time, dramatikus szokások, dramatic customs, Erdély, Transylvania, székelyek, Székelys, népi színjáték, traditional staging, Marosszék
Forrás