Geometria mozgásban

Absztrakt

A magyar tantervekben a sík egybevágósági transzformációinak tanítása meghatározó szerepet játszik az egybevágóság-fogalom kialakításában. Dolgozatomban az egybevágósági transzformációk bevezetésével foglalkozom, elsősorban azzal, hogy a különböző szemléltetési módszerek milyen hatással vannak az egybevágóság-fogalom alakulására a tanítási folymatban. A dolgozat három fő részre tagolódik. Az első, alapozó részben áttekintést adok a kutatás elméleti, történeti és az iskolai gyakorlattal kapcsolatos hátteréről. Itt ismertetek egy a hagyományos módszerektől különböző, általam kidolgozott módszert, a "zászlós módszert". Dolgozatom fő támája ennek a módszernek a vizsgálata. A második rész a disszertáció fő része, amelyben összevetem az egybevágósági transzformációk különböző szemléltetési módjait az elméleti háttérrel. Ebben a részben kerülnek igazolásra a kutatásom fő hipotézisei. A harmadik részben megmutatom, hogy a "zászlós módszer" hatékonyan segítheti a geometria néhány középponti fogalmának építését.

Teaching isometries of the plane plays a major role in the formation of the congruence concept in the Hungarian curricula. In the thesis I investigate the way the isometries of the plane are introduced, especially the influence of the representations on the congruence concept, created in the teaching process.
The thesis consists of three main parts. In the first part I give an overview of the – theoretical, historical and practical – background of my research. In this part I describe a new method, referred to as the "flag method". This method was created by myself and it differs in many ways from the traditional ones. The investigation of this new method is the main theme of the thesis. The second part is the main body of the thesis, in this part I confront the different methods of demonstrating isometries by moves with the theoretical background. I demonstrate the main hypotheses of the research in this part. In the third part I show that the "flag method" can play an essential role in the creation of some central concepts of geometry.

Leírás
Kulcsszavak
geometriai transzformációk, geometric transformations, szemléltetés, demonstration, fogalomépítés, concept-building, axiómarendszer, axiom-system, tanuláselmélet, theory of learning, tanárképzés, teacher training, egybevágóság, congruence, reprezentáció, representation, fogalomképzet, concept-image, szimmetria, symmetry, tankönyvírás, textbook-writing, procept
Forrás