A szorongás jelenségének teológiai és pasztorálpszichológiai szemlélete a 20. században

Dátum
2012-04-16T09:58:59Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A dolgozat teológiai megalapozottságot kívánt teremteni ahhoz a feltevéshez, hogy minden ember életének egzisztenciális, elválaszthatatlan része a szorongás. Ahhoz, hogy az ember élete szorongásával együtt is élhető legyen, bátorító segítségre szorul, hogy szembe tudjon nézni, konfrontálódhasson a szorongásával, felvállalja mint élete részét, hogy a benne rejlő addig megkötöző erőket a lelki munka során életérőkké alakítsa. A dolgozat ehhez a pasztorálpszichológia segítségét ajánlja.
A dolgozat arra kíván rámutatni, hogy a reformátori teológiához nem méltó és a szorongó emberrel szemben is méltatlan a szorongás oldásának az a megközelítése, amelyik nem hogy nem néz szembe a szorongással, hanem inkább eltitkolja, letagadja, elnyomja, és azzal a mindenki számára méltatlan felszólítással fordul a szorongó ember felé, hogy neki is szüksége van Krisztusra. Ez természetesen jogos kívánság mindenki részére, de ebben a leegyszerűsített formában nem nyújt segítséget a szorongónak, mert bezárja magányába, ezzel is elmélyítve szorongását. A feladat annak a megmutatása, hogyan lehet a szorongás oldásához a Biblia útmutatásait felhasználni. A teológiának foglalkoznia kell a szorongással, különösen akkor, ha a szorongást az ember élete részeként tekinti, mert a teológia felelős az emberért, a szorongó emberért is. A teológia feladata, hogy beszéljen a szorongásról, útmutatást és kapaszkodót adjon a szorongásban való kitartáshoz. Ehhez azonban a teológiának magának is szembe kell néznie a szorongás folyamatával, meg kell tanulnia befogadni a szorongás témáját, hogy mások segítségére lehessen. Nem vehet részt abban a korunkat jellemző álságos játszmában, ami mindenkinek gondtalan, szorongásmentes életet ígér. De nem teheti ennek az ellenkezőjét sem, nem fenyegetheti az embert Isten ítéletével. A pasztorálpszichológia a teológiának az az ága, amelyik mind a teológiai tudományok, mind a filozófia, a pszichológia kutatásait megismerve, azokat feldolgozva, a Szentírás fényében kritikusan átgondolva haszonnal alkalmazhatja a szorongó ember lelkigondozásában. A Szentírás őszinte nyíltsággal beszél a szorongásról, illetve – mivel nem tesz nyelvi különbséget a két fogalom között –, főként a félelemről. Az, hogy az ember felvállalja a szorongását, azért lehetséges, mert az ember teremtmény volta miatt a Teremtővel közösségben él. A teljes emberi egzisztencia kapcsolatban, közösségben van Istennel. Ez teszi lehetővé, hogy az ember őszintén, teljes bizalommal megélje Isten előtt félelmeit, szorongását – köztük a haláltól, az elmúlástól és magától az Istentől való szorongását is. Az Ószövetség a halált a teremtettség részének tekinti, mégis kifejezésre jut, hogy az ember fél a haláltól, különösen, ha a halállal nem egy teljes élet zárul le (Jób 3,25; 21,6; 22,10). A szorongásnak ebben a megnyilvánulásában nem csak a haláltól való félelmet ismerhetjük fel, hanem az élettől való félelmet, szorongást is. A félelemmel, a szorongással való konfrontálódásra az Ószövetség több megoldást is felkínál. A szorongás idején, – még ha a szorongást Isten okozza is –, a legfontosabb a hozzá való menekülés (Zsolt 77,3-5). Ebben nyilvánul meg leginkább a megváltó karaktert kapó istenfélelem. A szorongó ekkor hittel és bizalommal telik meg. Hogy mindez hogyan történik? Ha a pasztorálpszichológia erre a kérdésre választ keres, a zsoltárokban megtalálhatja azt, mert az ahogy a zsoltárok oldják a szorongást, ma is alkalmazható a szorongás élhetővé tételében (Zsolt 6. 22. 41. 69. 71. 73). A dolgozatban vizsgált zsoltárokban a szorongás oldásának az a leginkább figyelemre méltó lehetősége, hogy a szorongó ember, Isten és egy vele bizalmas kapcsolatban lévő személy segítségével, kitarthat a szorongásában. Ez az első időszakban lehet néma együttlét, ami később a szorongást szavakban, képekben is kifejező beszéddé, párbeszéddé alakulhat. Ebben a párbeszédben a szorongó egyre inkább megtapasztalja, hogy ő Isten által elfogadott ember, ami hozzásegíti ahhoz, hogy újra megélje Isten és embertársai előtt istenképűségéből fakadó emberi méltóságát. Ezáltal a szorongástól megkötözött lélek felszabadul, élete – szorongásai ellenére is –, élhetővé válik. A zsoltárok nyelvi iskolát adnak mind a szorongó ember, mind a lelkigondozó részére. A lélek mélyén lévő, az ember egzisztenciájában állandóan jelen lévő szorongás oldására szól a Szentírásban többször is előforduló – ,ne félj’ formula, mert a teljes szorongásmentességet nem ígéri a Biblia. A dolgozat azokra az Újtestamentumi helyekre is reflektál ahol a szorongás megjelenésére különös hangsúly esik. Az evangéliumokban Jézus keresztre feszítése előtt megélt szorongásának, halálfélelmének a leírása a legszembetűnőbb (Mt 26,36-46; Mk 14,32-42; Lk 22, 39-46). Ezt a legmélyebben szorongató állapotot csak Jézus élte át, mégis, mintha ez példát adna mindenkinek a szorongása elfogadáshoz, az abban való kitartáshoz, és a szorongással való szembenézéshez, mert Jézus példájából láthatjuk, hogy senki nem maradhat egyedül élete legszorongatóbb helyzeteiben sem. Mindezt megerősíti Jézusnak az az emberek iránt tanúsított együtt érző szeretete – bár erről részletesen nem szól a dolgozat –, hogy a testi-lelki betegeket, szorongókat, nyomorultakat úgy emeli föl, hogy meggyógyítja, újra lehetővé teszi számukra az életet (Mk 5. 7,31-37; 8,22-26; Lk 7,36-50; 13,10-17; Jn 4,1-26). Pál azt hangsúlyozza, hogy egyedül az Istentől való szorongás az elfogadható (Fil 2,12kk), mert mindannyian Isten fiai vagyunk, ami az élethez mindenki számára szabadságot és a kegyelem megtapasztalását nyújtja (Róm 3,28; 8,15). Ugyanakkor Pál ír személyes szorongásairól, félelmeiről is (1Kor 2,3; 2Kor 7,5). János Isten hatalmának a megtapasztalása után érzett szorongásról ír (Jn 6,19; 19,8; Jel 1,17; 11,11), jóllehet nem hallgatja el a természetes félelmet sem (Jn 7,13; 9,22; 19,38; Jel 2,10). Amikor arról ír, hogy a szeretet ( ̉αγάπη) elűzi a félelmet, akkor Istenről ír (1Jn 4,17k), és nem arról a szeretetről (φιλια) amit mi emberek, egymás iránt vagy magunk iránt érzünk. Ha nem teszünk a két fogalom között különbséget, teológiailag vakvágányra kerülünk, ami a lelkigondozói jelenlétünket is hibásan alakítja.
A szorongás oldásában a szeretet említése sem Pálnál, sem Jánosnál nem egy kegyes forma, amit egyszerűen odavet a szorongó ember elé, hogy az még nyomorultabbnak érezze magát, hanem nagyon komoly differenciált teológiai gondolkodásra késztet. Az Újszövetség rámutat arra, hogy a keresztyének felelősek egymásért, a szorongókért is, és felszólít az egymás melletti kitartásra, mindenekelőtt az egymásért való imádkozásra (Jak 5,13-15; Mk 14,32-35).
Sem az Ó- sem az Újszövetség nem ítéli el a szorongó embert, de nem is ad könnyű lehetőséget a szorongástól való megszabadulásra. Komoly, élethosszig tartó lelki munkát vár el az embertől, hogy szorongásaiban kitartva, azokra rátekintve, Isten kegyelmében bízva kérje és várja a szabadulást, megragadva ehhez a másik ember segítő jelenlétét is. A Szentírás gyöngyszemekként tartalmazza az élet élhetővé tételéhez szükséges Igéket. Az egyház lelkigondozói feladata ezek kimondása. A dolgozat rámutat arra, hogy a megvizsgált szisztematikus és gyakorlati teológia is akkor igazán megalapozott és halad jó irányba, ha főként bibliai megalapozottságú, a filozófiai, pszichológiai tudományok megállapításait pedig ismeretei bővítésére használja. Néha úgy tűnik, mintha a szorongás kérdésében inkább az ókori filozófia szorongást elutasító bázisán mozogna, mint a Szentírás talaján. A 19. században S. Kierkegaard lesz az, aki filozófiai és teológiai magaslatokra emeli a szorongásról való gondolkodást, és ír az ember végtelen és megszűnni nem tudó szorongásáról. Az ember szorongásképességét életfontosságúnak tartja, és úgy gondolja, hogy a hit teszi képessé az embert a szorongásra, mert nem engedi, hogy kétségbe essen, a szorongás pedig nem teszi lehetővé, hogy hibás biztonságérzetre építse az életet. A dolgozat Heidegger szorongáselméletével is foglalkozik, ami elvont, nem a megélt szorongáson alapul, de nagyban befolyásolta a 20. század teológiai gondolkodását. A dolgozat megállapítja, hogy a vizsgált szisztematikus és gyakorlati teológusok, ha más-más irányból közelítik is meg a szorongás kérdését, abban egyetértenek, hogy a szorongás az élettől elválaszthatatlan. Nem is törekszenek a szorongás megszüntetésére, hanem sokkal inkább az elfogadására, és az élet szorongással együtt való élhetővé tételéhez akarnak segítséget nyújtani. A lelkigondozásnak sem lehet célja, hogy elvegye az ember szorongását, hanem sokkal inkább arra kell törekedjen, hogy az ember életét szorongásaival együtt tegye élhetővé. A teológiai művekben való tájékozódás után meg lehet állapítani, hogy a pasztorálpszichológiának meg vannak a lehetőségei a szorongó ember kísérésében. A dolgozat rámutat arra, hogy a lelkigondozás figyelembe veszi és felhasználja a pszichoanalízis kutatásainak, megfigyeléseinek az eredményeit, de ha ezt nem a Szentírás üzenetét figyelembe véve teszi, akkor az analitikus nézetek bár segítségére lehetnek, igen csak behatárolják a lehetőségeit. A pszichoanalízis a szorongás okaként mindig külső tényezőt nevez meg, nem veszi figyelembe az ember életéhez elválaszthatatlanul hozzá tartozó szorongást. A vizsgált pszichoanalitikusok úgy tekintenek a szorongásra, mint amit – ha fáradságos munkával is –, de ki lehet analizálni az emberből. Ezzel a pasztorálpszichológia nem érthet egyet. A Szentírás nem egyszerűsíti így le sem a szorongást, sem az embert, és tágabb teret biztosít a szorongással való szembenézéshez, mint az analitikus pszichológia. Fontos, hogy ne akarja ezt a pasztorális munka sem beszűkíteni, hanem a lelkigondozó bátran álljon a szorongó ember mellé, de még inkább bártan üljön le vele szemtől szembe, mert sok időre és türelemre lesz szüksége. „De jó várni és megadással lenni az Úr szabadításáig” (JSir 3,26), ami nem passzív, hanem nagyon aktív jelenlétet kíván meg mind két féltől. Summary

This dissertation would like to establish a theological basis to support the hypothesis that anxiety is an existential, integral part of all human life. In order to make human life worth living even if one is suffering from angst, one needs encouraging help to be able to confront and face up to their angst, to take it on as a part of their life, with a view to transforming the imprisoning power of angst into a vital force through mental work. The dissertation offers pastoral psychology as a tool to achieve this. This paper aims to reveal that there is an approach to dealing with anxiety that is unworthy of both Reformation theology and the person afflicted, namely the approach of denial and suppression, in which the person is not asked to face up to their real condition, but is offered the need for Christ instead. While this need is obviously an important one, in this oversimplified way it does not help the afflicted person, because it imprisons them into their solitude and deepens their state of anxiety. The task is to show how the Bible can be used as guidance to ease anxiety.
Theology must deal with anxiety, especially if it is regarded as a part of human life, because theology is responsible for people, including those in distress. The task of theology is to talk about anxiety, to provide guidance and support so that people suffering from anxiety find a way to persevere. To achieve that, though, theology itself needs to confront the process of anxiety, and to learn how to accommodate the theme of anxiety in order to help others. It must not participate in the hypocritical game that characterizes our age, promising a carefree and anxiety-free life for everyone. However, it must not do the opposite either: people must not be threatened with the judgment of God. Pastoral psychology is the branch of theology which is based on the studies of not only theology, but also philosophy and psychology, and using this pool of knowledge in a critical way that also considers the Scripture, it could be applied in the spiritual care of people suffering from anxiety. The Bible is absolutely open about anxiety and fear especially – as there is not linguistic differentiation between the two concepts. Such acknowledgement of anxiety is possible because man as a creature lives in a community with the Creator. The entirety of human existence is in a communion with God. This enables people to experience their fears and anxieties in an honest and confident way before God, including the fear of dying, death and God Himself. The Old Testament considers death to be the a part of creation, still it is expressed that people are afraid of dying, especially if death is not the end of a life fully lived (Job 3,25; 21,6; 22,10). In this manifestation of anxiety not only the fear of death, but also the fear of life can be recognized. The Old Testament offers several solutions to confronting fear and anxiety. In times of anxiety – even if it is caused by God – what matters most is that we seek Him. (Ps 77,3-5). It is in this act that the redeeming nature of the fear of God is best manifested, because the person suffering from anxiety is filled with faith and trust. How does this happen? If pastoral psychology wishes to find an answer to this question, it is there in the Psalms, because the method described there is still applicable today to make anxiety bearable (Ps 6. 22. 41. 69. 71. 73). In the psalms listed, the most remarkable way of easing anxiety is to persist in anxiety, with the help of God and a confidante. This could initially take the form of spending time together in silence, which later gives way to a dialogue, expressing the anxiety in words and images. Through this dialogue, the person increasingly experiences that s/he is a human being accepted by God, which contributes to the feeling of dignity – both before God and among fellow humans – that stems from the fact that s/he is a creature created to the image of God. As a result, the soul imprisoned by anxiety is freed, and life – in spite of the anxiety – becomes bearable. The Psalms provide phrases both for the people inflicted and pastoral care workers. The expression “fear not” features at several points in the Bible, and it aims to ease the anxieties that are deep down in the human soul. The Scripture, however, does not promise a fully anxiety-free existence. The dissertation also reflects on the parts of the New Testament which put an emphasis on anxiety. The most striking of these is in the Gospels, when Jesus’ anxiety and fear of death before the crucifixion are described (Mt 26,36-46; Mk 14,32-42; Lk 22,39-46). Although this description is about how Jesus feels, it could lead to everyone’s acceptance of their own anxieties, and to the power of dealing with them. It carries the message that nobody is ever alone even in the most desperate situation. This is underlined by the compassionate love that Jesus feels towards people – although the present dissertation does not cover this area extensively –, the fact that He helps those afflicted by physical or mental problems: He heals them and makes life worth living again (Mk 5,7,31-37; 8,22-26; Lk 7,36-50; 13,10-17; Jn 4,1-26). Paul emphasizes that only anxiety from God is acceptable (Phil 2,12), as we are all the children of the Lord, which provides us with freedom and the experience of grace (Rom 3,28; 8,15). On the other hand, Paul also writes about his personal fears and anxieties (1Cor 2,3; 2Cor 7,5). John writes about the anxiety he felt after experiencing the power of God (Jn 6,19; 19,8; Rev 1,17; 11,11), although he does not fail to mention natural fear either (Jn 7,13; 9,22; 19,38; Rev 2,10). When describing that love (ἀγάπη) destroys fear, he is talking about the love for God (1Jn 4,17) and not the love (φιλία) that we humans feel towards each other or for ourselves. If we do not differentiate between the two concepts, we end up in a theological dead end, which could also distort our activities in pastoral care. Neither Paul, nor John considers love as an act of piety in easing anxiety. It is not a morsel thrown in front of the person in distress that makes them feel even more miserable, but something that prompts us to engage in differentiated theological thinking. The New Testament points out that Christians are responsible for each other, including those in distress, and urges them to stand by the others, and above all, to pray for each other (Jas 5,13-15; Mk 14,32-35). Neither the Old, nor the New Testament condemns those imprisoned by their anxieties, but it does not provide and easy way out either. The Bible expects serious, life-long spiritual work from people, in which they persevere and confront their anxieties, trusting the grace of God and asking for redemption, while also using the helping presence of others. The Scripture is filled with the appropriate words that help make life bearable. It is the task of the pastoral worker to utter these. The dissertation argues that the systematic and practical theology analyzed here is only well-grounded if it is primarily based on the Bible, and uses the findings of philosophy and psychology as additional information. It seems that when it comes to the issue of anxiety, theology relies more on the attitude of ancient philosophy that denounced anxiety, rather than on the Bible. It was S. Kierkegaard in the 19th century who elevated the discussion about anxiety into the height of philosophy and theology, describing man’s eternal and unceasing anxiety. He considers man’s ability to tolerate anxiety to be vital, and believes that it is faith that enables people to feel anxiety, because it does not let them despair, and anxiety in turn does not let them build their lives on the foundation of a false sense of security. The paper also deals with Heidegger’s theory of anxiety, which is abstract and not based on experienced anxiety, but it still influenced the theological thinking of the 20th century. The dissertation draws the conclusion that systematic and practical theologians – even if their approach to anxiety is different – agree that anxiety is inseparable from life. They do not seek to eliminate anxiety, but rather to accept it, and they wish to provide help in making life bearable with anxieties. Therefore pastoral care must not aim to free people from their anxieties either, but should instead strive to show a life that is possible to live even with the presence of anxiety. Having examined works of theology, it can be stated that pastoral psychology does have opportunities to support people suffering from anxiety.
The dissertation discovers that although pastoral care takes into account and integrates the results of psychoanalytical research and observations, if this is not done with the message of the Scripture in mind, the analytical views – however useful – will limit the possibilities to a great extent. In psychoanalysis, there is always an external factor identified as the source of anxiety, its view of individuals is mechanical, and it fails to consider the anxieties that are inseparable from humans. The psychoanalysts examined here believe that, through hard work, anxiety can be analysed until it is eliminated. Pastoral psychology cannot agree with this view. The Scripture does not oversimplify anxiety and people the way psychoanalysis does, and provides a wider range of options with regard to confronting anxiety. It is important that the pastoral care worker does not try to limit these options either, but dares to stand by the person in anxiety – or rather, to sit down face to face with them, because this work requires a lot of time and patience. “It’s good to wait in silence for the Lord’s deliverance” (Lam 3,36), which is not a passive, but a very active presence on the part of both parties.

Leírás
Kulcsszavak
teológia, Theology
Forrás