Hallgatói dolgozatok (Magyar Irodalom és Kultúratudományi Intézet)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Magyar Irodalom és Kultúratudományi Intézet hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 371)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Prózapreparátum
    Szabó, Anna; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatomban Pálfi György Taxidermia című filmét kísérlem meg Parti Nagy Lajos novelláinak (A fagyott kutya lába és A hullámzó Balaton) adaptációjaként értelmezni. Munkám első részében szakirodalmak segítségével ismertetem a költő-prózaíró novellisztikájának sajátosságait, majd a film értelmezési értelmezési lehetőségei közül hozok néhány példát. Ezt követően azt vizsgálom, hogyan, milyen filmi kifejezőeszközöket alkalmazva fordítja át Pálfi filmnyelvre a két novellát, illetve milyen párhuzamok és különbségek találhatóak a film és a prózai művek között. A dolgozat végén kitérek a filmben található, Parti Nagy más műveire tett utalásokra, lezárásképpen pedig újabb értelmezési lehetőségeket, elemzési szempontokat vetek fel.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A párkapcsolati viszonyok irodalmi ábrázolása
    Tóth, Mirtill; Bényei, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatomban Márai Sándor Válás Budán és Németh László Iszony című műveit elemzem. A főbb témák közé tartozik az identitásprobléma, a pszichológiai olvasat és a párkapcsolatok dinamikája.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Női önreprezentáció a 18. században Bethlen Kata és Zay Anna művei alapján
    Szőllősi, Krisztina; Fazakas, Gergely Tamás; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A 18. század két nemesasszonya Bethlen Kata és Zay Anna műveiket a korszaknak megfelelő vallásos tradícióban írták. Mind Zay és Bethlen önszínrevitele a műfaji és formai különbségük ellenére jelen van. Bethlen Kata műve alapján a kora újkori önéletírás műfajelméleti kontextusát vázolnom, miszerint az emlékirat és napló sokkal inkább alkalmasabb műfaji meghatározások, mint a problematikus önéletírás. Ezt a szöveg szerkezeti kompozíciója is alátámasztja. A két mű önszínrevitele a szentírási és zsoltárparafrázisok alapján további vizsgálati lehetőségeket nyit meg, esetleges lélektani kérdéseket. Elemzésem során a két műben megjelenő énszínrevitel okait is befolyásoló tényezőként tekintem.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Hamlet nőképe
    Zhai, Zening; Fazakas, Gergely Tamás; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom célja, hogy különböző nőképeket mutasson be. Arra a kérdésre keresem a választ, hogy a Hamlet mint Erzsébet-kori mű hogyan reprezentálja a női szereplőket a patriarchális nemi ideológia kontextusában. Ezenkívül elemzem Opheliát és Gertrudot, a Hamlethez legközelebb álló nőket, kitérve arra, hogyan tükrözik Hamlet belső világát. Sok értelmezés azonban a női szereplő gyengüléséről szólt, Opheliát és Gertrudot alárendelt, gyenge női pozícióban ábrázolva. Ők ketten reprezentálják az Erzsébet-kori nőket. Ugyanakkor ezek a női szereplők elemzésével a férfi szereplők negatív képeit is megtalálhatjuk, például Claudius és Laertes túlzott kontrollját a nő felett, illetve Hamlet tétovaságát és határozottságának hiányát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Intertextualitás Parti Nagy Lajos Szódalovaglásában
    Szakács, István József; Fazakas, Gergely Tamás; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatom Parti Nagy Lajos Szódalovaglás című művének intertextusait veszi szemügyre. Azt veszi számba, milyen nyelvi és irodalmi anomáliák, szövegegyezések találhatók Parti Nagy 1990-es verseskötetében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    "De az igazság a szívben nőtt, s csak a szívekben szolgáltat igazságot."
    Nagy, Henriett; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatomban Németh László világ-és irodalomszemléletének főbb elemeit mutatom be első, kevéssé feldolgozott regényében, az 1929-es Emberi színjátékban. A téma relevanciáját az általam olvasott, és a dolgozatban hivatkozott irodalmak felvetései adják, miszerint a regény tükrözi a némethi eszmerendszer, világ sajátosságait, avagy az alkotás egyfajta önelemzésként is olvasható. A kiterjedt írói ideológia ismertetése előtt röviden áttekintem azt a szellemi közeget és irányzatot, amelyre nagy hatást gyakorolt maga az író, vagyis a népi mozgalmat. Mindezt az a prekoncepció okolja, amely szerint Németh László Magyarországon és a népiek között elfoglalt helye párhuzamba állítható Boda Zoltán Magyarországával, élete végén körülötte kialakult gyülekezetével, közösségével. Ezen túl az Emberi színjátékban is megtalálható, némethi regényjellegzetességeket illusztrálom műfaji, narratopoétika és tematikus, szerkezeti kategóriák által. Ezt követően az író politikáról, társadalomról és vallásról szóló elképzeléseit keresem és fejtem fel az Emberi színjátékban. Ezen lehetséges regényértelmezéssel egy újabb jelentésréteget kívánok hozzáadni a XX. századi gondolkodó két világháború között megírt regényéhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A maszkulin identitás megjelenítése John King A futball faktor és Nick Hornby Fociláz regényében
    Pap, István Richárd; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    John King A futball faktor és Nick Hornby Fociláz című regényeket elemeztem, főként a maszkulin identitásjegyekre és az ezekhez kapcsolódó sztereotípiákra koncentrálva. A sporthoz kapcsolódó téma és az ezzel járó életvitel, a politikai háttér, az apa mint mentor jelenléte meghatározóvá válik a férfi nemhez kötődő gondolkodás tekintetében. A két főszereplő a férfi nemi elvárásokkal a cselekmény egyes pontjain szembemegy, de A futball faktor Tommy Johnson-ján kirajzolódnak a férfiakhoz kötött sztereotípiák mint az erőszakosság, illetve az érzelmek kifejezésének limitáltsága. Ugyanakkor ezzel ellentétbe kerül Nick Hornby karaktere, akire az előbbi jegyek nem, vagy csak kis mértékben jellemzők. A férfiakhoz társított nemi elvárások kapcsán nem csak a főszereplőket vizsgáltam, hanem a John King regényben felbukkanó mellékszereplőket is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Tabutémák a gyermek- és ifjúsági irodalomban
    Dugnovics, Barbara; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom a gyermek- és ifjúsági irodalomban megjelenő tabutémákról szól. A tabukon belül is részletesebben foglalkozok az iskolai zaklatással, de az alkoholizmust és a családon belüli erőszakot is megjelenítem. Mindenekelőtt azonban az elméleti hátteret mutatom be. Ehhez, tisztázom a témámhoz szorosan kapcsolódó fogalmakat, mint a gyerekirodalom, ifjúsági irodalom, young adult vagy a tabu, valamint a fogalmak között fennálló kapcsolatot is próbálom megtalálni. Ezek mellett kitérek a gyermek- és ifjúsági irodalom magyarországi helyzetére is, a kezdetektől egészen a máig. A tabuk megjelenítésére Eve Ainsworth 7 nap című regényét fogom használni. Az elemzésemben megjelenik a cím és a borítók értelmezése, a narráció, a szöveg szerkezete, a főbb karakterek bemutatása és a fontosabb események is a regény cselekményéből. Végezetül pedig a regény taníthatóságát és módszertani lehetőségeit mutatom be.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A young adult irodalom tabutémái
    Gál, Tamara; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatom témája a young adult művek tabutémái, és ezen belül azt igyekeztem bemutatni, hogy az iskolai zaklatás hogyan jelenik meg a young adult regényekben. Először kitértem arra, hogy a gyermekirodalom meghatározásától hogyan juthatunk el a young adultig, milyen szempontból csoportosíthatjuk az ifjúsági regényeket, milyen műfajokat különbözetünk meg bennük, és milyen klasszikus darabokat sorolhatunk ide. Ezt követően tisztáztam a tabu fogalmát, annak történetét, valamint, hogy miért fontos az, hogy tiltottként kell-e bizonyos témákat kezelnünk vagy nem. A tabuirodalommal több kiadó is foglalkozik, ezekről is ejtettem szót. Számtalan példát sorakoztattam fel, a konkrét elemzésre mégis két népszerű, elég megosztó, egymáshoz nagy mértékben hasonló regényt választottam: Wéber Anikó Az osztály vesztese, Julie Anne Peters Amikor ezt olvasod, én már nem leszek. Mindkettőben az iskolai zaklatás megjelenésére tértem ki, valamint, hogy annak milyen káros következményei lehetnek. A művek elemzésénél a legfontosabb szempont, amit figyelembe vettem, az a tabutémák elemzése; ezek alapján igyekeztem reprezentálni a szakdolgozatom fő koncepcióját.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Filmszatírák a Kádár-korszakban
    Juhász, Dániel József; Szirák, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A Kádár-korszakban számos filmművészeti alkotás született, melyek közül jónéhány fogalmazott meg bújtatott kritikát a szocializmus rendszere ellen. A korszak filmszatírái közül néhány ezt burkoltan, néhány pedig kevésébé burkoltan tette. Dolgozatom célja a filmek szórakoztató funkciója mellett a másodlagos jelentésréteg feltárása volt, rávilágítani a könnyed köntösbe bújtatott mélyebb gondolatokra. Habár ezek az alkotások döntő többségben nem hoztak változást, mégis érdekes korrajz állítható fel segítségükkel a 20. század második felének magyarországi viszonyairól. Segítségükkel megismerhetőek olyan problémák, jelenségek, melyek mára talán a feledés homályába vesztek, vagy olyanok, amelyek máig jelen vannak. A filmszatírák amellett hogy szórakoztatnak, tanítanak és közelebbről vizsgálva reflektálnak a múlt és a jelen viszonyaira.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Trágárság és vulgaritás a kortárs lírában
    Balogh, Boglárka; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom témája a trágárság és vulgaritás vizsgálata kortárs kötetekben, versekben. A megítélés és etimológiai eredet elemzése után különböző tematikus csoportokban, példák segítségével szeretnék rámutatni a kifejezések funkcióira, értelmezési lehetőségeire. Az interpretáció szerves részét képezik az előforduló trópusok, költői képek, verstani jellegzetességek analizálása. Ezek figyelembevételével juthatunk közelebb a trágár, vulgáris valamint obszcén eszközök által megnyíló értelmezési horizontokhoz. A kérdés tehát az, hogy a terminusok közvetítenek többletjelentést, vagy pusztán öncélú, figyelemfelkeltő elemek?
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A klasszikus és a populáris irodalom határán: Shakespeare találkozása az álmokkal
    Nagy, Dóra; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban a klasszikus irodalom populáris közegben való megjelenésével, a transzmediális történetmondás, adaptáció sajátosságaival, megjelenésével foglalkozom Neil Gaiman Sandman című képregényében. Dolgozatom első felében fogalmi áttekintést teszek: körüljárom a klasszikus és populáris fogalmakat, az időbeli távolság okozta hermeneutikai problémát, a transzmedialitás és adaptáció jelenségét, sajátosságait, típusait, valamint ezeknek a képregény műfajára való vonatkoztathatóságát. Dolgozatom központi részében a Sandmanben megjelenő, néhány klasszikus szöveg értelmezésére, elemzésére teszek kísérletet. Elsősorban Shakespeare írói karakterével, valamint a Szentivánéji álom és A vihar című drámájával foglalkozom, ezen kívül az Orpheusz éneke mítoszra és az Ezeregyéjszaka meséiből Harún ar-Rasíd és a perzsa Ali meg a tarisznyája című szövegre térek ki.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hű maradni a valósághoz - az autofikció és a műfaji sokszínűség Karl Ove Knausgård Évszakok-tetralógiájában
    Harangi, Viktória; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban Karl Ove Knausgård Évszakok-sorozatát elemzem, érdeklődésem középpontjában a kötetek autofikciós jellegének vizsgálata, műfaji sokszínűségének és regénysorozatként való olvashatóságának kérdése áll. Az Évszakok remekül követi azt a tendenciát, ami a kortárs irodalomban az autofikciós művek népszerűvé válásában figyelhető meg. Ennek alapján az elemzés kiindulópontját maga az autofikció műfajának kérdése jelenti, valamint az, hogy miért tekinthetjük autofikciónak Knausgård Évszakok-sorozatát. Az autofikciónak szánt fejezet után a kötetekben keveredő, egymást átható és erősítő műfaji jegyek sokszínűségét elemzem. Ennek része a kötetek szerkezeti felépítésének bemutatása is, hiszen ez végigvezet bennünket a kötetekben fellelhető számos műfaj meghatározásának folyamatán, a szerkezetben megfigyelhető hasonlóságok és eltérések mutatnak rá a műfajok megjelenésére, keveredésére. Mindezek vizsgálata után arra a kérdésre keresem a választ, hogy lehet-e regényként olvasni az Évszakok-sorozat köteteit, összeállnak-e egy egységes sorozattá az Ősz, a Tél, a Tavasz és a Nyár című kötetek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Palimpszesztus, klasszikus líra és modern dalszöveg párbeszéde
    Papp, Hunor; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A populáris szövegek hosszú ideje kultúránk részét képzik, azonban a művészetben, valamint az irodalomtudományban betöltött helyük továbbra is vitatott. A dolgozat célja esettanulmányok során párhuzamos elemzéssel bemutatni, hogyan jöhet létre kapcsolat kanonikus szépirodalmi művek és a modern populáris kultúra szövegei között. Az elemzéskor párba állított műveket tartalmi és formai szempontból összevetve vizsgáljuk, annak bizonyítása érdekében, hogy egyes modern könnyűzenei alkotások, magas presztízsű szépirodalmi művek palimpszeszt újraírásaiként élnek tovább a köztudatban, azonos üzenetet közvetítve fiatalok tízezrei számára. Az elemzés tárgya Ady Endre Emlékezés egy nyár-éjszakára verse és Szalay Csongor Apokalipszis most! című dalszövege, valamint Arany János Tengeri-hántás balladája és bongor Menyegző című rapszövege közötti hasonlóság feltárása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Adalékok Szabó Lőrinc keleti verseihez
    Szabó, Tímea; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szakdolgozatom Szabó Lőrinc keleti költészetét két főbb perspektívából vizsgálja: mennyire jelenik meg az európai kultúrkör lenyomata ezekben a versekben, továbbá ezek ismeretében mennyire számítanak átírásnak ezek a művek. Négy kötet/ciklus kerül szorosabb vizsgálatra, a Te meg világ, Különbéke, Régen és Most, és a Tücsökzene. A kötetekről először egy általános jellemzés, majd a bennük megjelenő keleti versekről egy összefoglaló olvasható. Bővebben a Te meg világ kötetben a test és a lélek viszonyának megjelenését, a Régen és Most ciklusban a versbeszélő halálhoz való hozzáállását is megvizsgálom a keleti versek kontextusában. Mindegyik fő fejezetben írok arról, hogyan jelennek meg az alkotásokban az európai ember azonosulási problémái a keleti kultúrával szemben. Ez a probléma sokszor a versek ellentmondásosságában vagy az érzékiség megjelenésében nyilvánul meg, a dolgozatban ezt két költemény mélyebb elemzésével, és további két mű összehasonlításával mutatom be.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az átírás öröme – A Pál utcai fiúk rajongói szövegei
    Sütő, Hanna; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatomban két olyan szöveget vizsgáltam, amelyek egy internetes fórumon jelentek meg; a szövegek Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk c. regényének rajongói átírásai. A részletes vizsgálat előtt bemutattam azt, hogy milyen hagyományai lehetnek a fanfiction-írásnak a világirodalomban, kik azok a gondolkodók, irodalmárok és médiakutatók, akik az utóbbi harminc évben megalapozták a rajongói kultúra, dolgozatom esetében a rajongói írás kutatásának területét, illetve hogy milyen veszélyei lehetnek a fanfiction-írásnak például a szerzői jog kérdésének szempontjából. A dolgozat második felében két rajongói szövegen keresztül mutattam be azt, hogy hogyan képeznek az internetes fórumhoz kötődő szerzők új jelentéseket egy már ismert történeten belül, milyen eszközeik vannak az átírásra, illetve hogy hogyan alakítják át a regény szereplői közötti kapcsolatokat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A krimi műfaji kódjai Baráth Katalin A fekete zongora című regényében
    Facsar, Luca; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom elsődleges célja a krimi műfaji kódjainak a bemutatása és ezek szemléltetése Baráth Katalin A fekete zongora című regényében. A krimi műfajtörténete kapcsán említésbe került Edgar Allan Poe, Arthur Conan Doyle és Agatha Christie neve is, hiszen mindannyian részesei voltak a műfaj formálódásában, annak népszerűvé válásában, a világirodalomban. Kitértem a krimi különböző alműfajaira, bizonyos ágazatait részletesebben is megvizsgáltam. Ezt követően bemutattam a magyar irodalomban immár méltó helyét elfoglaló magyar krimi korábbi és aktuális helyzetét, majd rátértem záródolgozatom legfőbb témájára, a regényre, melyet a klasszikus krimi műfaji szempontjai alapján elemeztem. Az utolsó fejezetben pedig bemutattam a krimi megjelenését a kortárs magyar gyermekirodalomban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Roncsolásalakzatok Áfra János és Szegedi-Varga Zsuzsanna Termékeny félreértés című kötetében
    Gyarmati, Dominik; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatom tárgya Áfra János és Szegedi-Varga Zsuzsanna Termékeny félreértés / Productive Misreadings című kötete, melyben a roncsolás alakzatait mint egy sajátos methodos részeit veszem szemügyre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Gutenberg és a Lumière-galaxis találkozása
    Katonka, Sára; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A mai modern világban már számos bestseller könyvnek van filmes adaptációja. Gondoljunk csak a széles körben kedvelt J. K. Rowling által megalkotott Harry Potter-világra és annak szintén népszerűvé vált filmes feldolgozására. Ezen adaptációk révén sokszor felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy melyiket preferáljuk jobban: a könyvet vagy a filmet. Előfordulhat, hogy vannak, akik a Harry Potter könyves változatát kedvelik, de vannak, akik számára csak a film tudta megteremteni a mára már jól ismert és közkedvelt varázslók világát. Ennek egyik oka, hogy másképp ábrázol az írott irodalmi nyelv, és másképp a filmnyelv. Vajon a könyvek és filmek világa közelebb hozható-e egymáshoz? Kiegészítik egymást vagy éppen ennek az ellentéte történik? A későbbiekben részletesebben is tárgyalom, hogy ez a kérdés a filmtörténet kezdeteihez nyúlik vissza és nem pedig kortárs jelenség. Dolgozatom központi témája pedig a Ray Bradbury által írt Fahrenheit 451 című mű és annak filmes adaptációja.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Női traumák és szerepelvárások megjelenítése a kortárs irodalomban - Halász Rita: Mély levegő
    Plausz, Anna; Balajthy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban a kortárs magyar női irodalom kérdéskörén belül a traumairodalom, a nők által betöltendő szereplehetőségek és az abúzus megjelenési formái kapnak helyet. Mindezt egy általam, és a fogadtatása alapján mások véleménye szerint is, fontosnak ítélt kortárs magyar regény elemzésével igyekszem bemutatni, ami nem más, mint Halász Rita Mély levegő című könyve, mely 2020-ban jelent meg a Jelenkor Kiadó gondozásában. Dolgozatomban kitérek a kortárs magyar női irodalom megjelenésére, a nők helyzetére a magyar kulturális emlékezetben, a traumairodalom és a nőirodalom összekapcsolódására, valamint az abúzus megjelenési formáira is. Mindezt figyelembe véve állítom össze a megfigyelési szempontjaimat az előbb említett regény elemzése során. Ebben körül járom a történetben szereplő férfi karakterek jellemzőit, a bántalmazás verbális és fizikai szinten való megvalósulását, valamint azokat a női szerepköröket, melyekben Verát láthatjuk a regényben. A célom, hogy a kortárs magyar női irodalom jelenlétének szükségességét, a traumairodalom női alkotóira való igényt és a nők kulturális emlékezetben való megbecsültségének fontosságát, alá tudjam támasztani a dolgozatomban elemzésre szánt különböző szempontok által.