Gyógyszerek,gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények és gyógyászati segédeszközök reklámszabályozása

Dátum
2013-01-24T08:45:54Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Napjainkban életünk szinte minden területét elárasztják a különféle reklámok. Közvetlenül érzékelhetjük, ahogy a médiumoknak csaknem minden formáját (nyomtatott, elektronikus stb.) felhasználják, hogy a lehető legszélesebb körbe eljussanak. A reklám hatékony eszköz arra, hogy a célcsoportok megismerjék a gyártók legújabb, legkorszerűbb termékeit, s az így megszerzett ismeretek birtokában tudatos fogyasztókká váljanak.

Szakdolgozatomban a reklámozás egy speciális területét szeretném bemutatni, mégpedig a gyógyszerek, gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények és gyógyászati segédeszközök reklámszabályozását. Azért választottam ezt a témát, mert a mindennapokban kiemelt szerepet kapnak az egészségvédelemmel és egészségmegőrzéssel kapcsolatos termékek. A patikaliberalizációnak köszönhetően nemcsak a patikák száma növekedett meg, hanem lehetővé vált a patikán kívüli gyógyszerek forgalmazása is. Ennek hatására megélénkült a verseny, a gyógyszertárak szolgáltatásai jelentősen javultak, könnyebben lehet hozzájutni a készítményekhez és az akcióknak köszönhetően olcsóbban vásárolhatók meg a termékek. A gyógyszerreklámok jelentősége ezáltal megnőtt, és így a reklámoknak, reklámtevékenységeknek szigorú szakmai követelményeknek, általános jogi- és etikai szabályoknak kell megfelelniük. A gyógyszerek, gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények és gyógyászati segédeszközök az emberek egészségének megőrzését, a betegségek gyógyítását, az életminőség javítását szolgálják, ezért megkülönböztetett figyelmet érdemelnek a reklámszabályozás tekintetében.

A szakdolgozatom első részében a reklámtevékenység elméleti alapjait, jogi és etikai szabályozásait mutatom be. A dolgozatom további részében a gyógyszerek, gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények és gyógyászati segédeszközök reklámszabályozásával foglalkozom részletesebben. Tisztázom az alapfogalmakat, és azt, hogy mi minősül gyógyszerreklámnak, milyen kötelező tartalmi elemeket tartalmazhat. Kitérek a gyógyszerreklámozás speciális szabályaira az összehasonlító reklámnál, a laikus és szakmai fogyasztók döntéseinek befolyásolására, és arra, hogy mi a különbség reklámozás és ismertetés között. Felsorolom az általános reklámtilalmakat, mi a jövője a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményeknek. Bemutatom az Országos Gyógyszerészeti Intézetet mint szakhatóságot, valamint a gyógyszergyártókra és a gyógyszerészekre vonatkozó etikai kódexeket. Kitérek a gyógyszerek reklámozására a mindennapokban, hangsúlyozva a gyermekkorúaknak szóló reklámok tilalmát, illetve az internetes gyógyszerreklámozás veszélyeit. Végül megemlítek a Gazdasági Versenyhivatal által szankcionált egyes jogeseteket, és uniós szabályozásokat.

Leírás
Kulcsszavak
gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök, gyógyhatású készítmények, reklám, reklámszabályozás
Forrás