Hallgatói dolgozatok (Statisztikai és Módszertani Intézet)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 323)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Magyarország autóiparának nemzetgazdasági jelentősége a Közép-Kelet-Európai régió szereplőjeként
    Brájer, Zoltán; Huzsvai, László; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Az alábbi dolgozat a magyarországi autóipar közgazdasági súlyát boncolja több történelmileg fontos időszakon keresztül. A hazai autógyártás egyik legfontosabb összetevője a külföldi működőtőke beruházások, amelyek megadták az alapját az ágazat kibontakozásának. A közgazdasági vizsgálat alapja a GDP mutató, ami tényleges képet ad országunk egyik legfontosabb iparágának a jellemzéséhez. Továbbá ezt a képet összevetve Lengyelország, illetve Csehország helyzetével, nagyobb ismeretet kapunk a Közép-Kelet-Európai régió helyzetéről is az alábbi kérdéskörben. Továbbá a magyar lakosság autóvásárlással kapcsolatos preferenciái is bemutatásra kerülnek, valamint, hogy ezek a preferenciák milyen tényezőktől függnek. A személygépjármű vásárlással kapcsolatos adatok elemzésének az alapja azok az autómárkák, amelyeknek a leányvállalatai megtalálhatóak Magyarországon.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A hazai szállodaipar elemzése a COVID-19 idején
    Kovács, Péter; Csipkés, Margit; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A COVID-19 világszerte negatív hatást gyakorolt a gazdaságra és a társadalomra egyaránt. Ebben az időszakban a hazai turizmus is eddig nem látott kihívásokkal szembesült. A járvány gyorsan és jelentős mértékben befolyásolta az ágazatot, és súlyos következményekkel járt, beleértve a vendégforgalom csökkenését, a bevételek visszaesését, valamint a szállodák és szálláshelyek működésének jelentős változásait. A dolgozatban a magyarországi idegenforgalmi szektor elemzése mellett bemutatásra kerül a világjárvány előtti hazai turizmus, a pandémia alatt fennálló helyzetek, valamint a válságból való fellendülés. Ezen elemzés alapos betekintést nyújt a szállodaipar járványkezelési kezdeményezéseibe, valamint összegzésre kerülnek a turisztikai szegmens kihívásai és lehetőségei is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A statisztika jelentősége az élsportban
    Balázsi, Bence Soma; Nagy, Lajos; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A professzionális sport egyértelmű célja a teljesítmény maximalizálása a klub, a szakemberek és a sportolók erőforrásainak felhasználásával, hogy az adott versenyrendszerben a lehető legjobb eredmény elérése megvalósulhasson. Az utóbbi években egy új tudományág, a statisztika bevonásával elemzések végtelen tárháza új kapukat nyitott ki a sport világában. Ezek az elemzések tökéletes visszacsatolások a teljesítményről a szakmai vezetőknek, a sportolóknak, illetve a szurkolóknak egyaránt. Dolgozatom általános célkitűzése volt, hogy megvizsgáljam milyen szerepe és hatása van a sport adatok általi megközelítésének, fő hipotézisem szerint a sportstatisztika és sportdiagnosztika hatalmas jelentőséggel bír a mai modern sportban. Kosárlabda sport múltamból kiindulva erre a sportágra leszűkítve vizsgáltam a terület jelentőségét, fejlődését az élsport tekintetében. Az adatokat az elemzésekhez a világ legerősebb bajnoksága, az Észak-Amerikai profi liga, az NBA statisztikai adatbázisa adja. A liga sajátosságait is figyelembe véve vizsgáltam a játékosfizetések statisztikai megalapozottságát, az esetleges túl- és alulfizetettség jelenségét a vezetői döntéshozatalok viszonyrendszerében. A kosárlabda csapatsport jellegéből adódóan nagy hangsúlyt fektettem a csapatszintű elemzésre, választ kerestem arra a kérdésre, hogy mitől lehet sikeres egy csapat. A statisztikai elemzésekhez a többváltozós regresszió módszerét alkalmaztam. Eredményként a fő hipotézisem bizonyításra került, hiszen egyértelműen kijelenthető, hogy a statisztika térnyerése a sport világában megkérdőjelezhetetlen, és a jövőre nézve véleményem szerint még hangsúlyosabb szerepet fog betölteni minden élsporthoz közeli ember életében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Red Bull életmódbeli sajátosságokhoz való illeszkedése az energiaitalt fogyasztók körében
    Farkas , Zsófia; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Rohanó világunkban a marketingnek is egyaránt lépést kell tartania az új trendekkel. Az energiaital gyártóknak különösen fontos a marketing, mivel segít elterjeszteni termékeit a potenciális vásárlók körében, növelve ezzel az értékesítést. A megfelelő marketingstratégia lehetővé teszi, hogy hatékonyan közvetítsék az energiaitalok előnyeit elérve így a fiatal, aktív célcsoportot. Szakdolgozatom célja volt a Red Bull marketingstratégiáján keresztül bemutatni a pozicionálás és a márkakoncepció menedzsment fontosságát az energiaitalok piacán továbbá, hogy milyen szerepe van a márkaimázs kialakításának és milyen asszociációk kapcsolódnak a fogyasztók gondolkodásához. Az energiaitalok piacának növekedése és a márka jelenléte a fogyasztók életében kulcsfontosságú. Mindemellett a fogyasztók egészségtudatos táplálkozása és életmódja szempontjából is fontos megérteni ezt a piacot és annak hatásait.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A legfontosabb szántóföldi növények vetésterületét befolyásoló tényezők statisztikai elemzése
    Rácz, László; Nagy, Lajos; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A mezőgazdaság évezredek óta az emberi társadalmak és mindennapi életünk meghatározó eleme, egy alapvető tevékenység, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni. A növénytermesztés kulcsfontosságú szempont ezen a területen, mivel közvetlenül hozzájárul az élelmezésbiztonsághoz, a gazdasági növekedéshez és az általános emberi jóléthez. A szakdolgozat célja annak feltárása, hogy milyen tényezők befolyásolják a magyar gazdálkodók növényválasztási döntéseit statisztikai regresszióanalízis segítségével, a napraforgó, búza, kukorica és repce termények vonatkozásában. Az eredmények segítséget nyújtanak a mezőgazdaság hatékonyságának növeléséhez, megvilágítva a gazdálkodók döntéseinek hátterét és okait. A kutatás azt mutatja be, hogy a növénytermesztés területi változásait milyen kulcsfontosságú tényezők befolyásolják, és ezzel elősegíti a hatékonyabb növénytermesztést Magyarországon.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Mezőgazdasági termelés optimalizálása lineáris programozás segítségével
    Zs. Nagy, Bence; Nagy, Lajos; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Dolgozatom célja a saját gazdálkodásunk segítése új módszerek bevezetése által. A kutatásaim során elemeztem a hazai mezőgazdaság múltját és jelenjét. Arra a megállapításra jutottam, hogy az elkevetkezendő években/évtizedekben jelentős fejlődésen kell keresztül mennie a magyar mezőgazdaságnak a versenyképesség és a fenntarthatóság érdekében. A saját gazdálkodásunkra tekintettel az előző évek eredményeit elemeztem, emellett egy lineáris programozási modellt építettem fel a 2023-as évre. A modell futtatása után szimulációt alkalmaztam a megbízhatóbb eredmény érdekében. Véleményem szerint az eredmény hasznos információk birtokába juttatott, az elkövetkezendő években érdemes tovább fejleszteni és időről időre futtatni a modellt, hogy minél jobb döntéseket tudjunk hozni a gazdaságunkban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A kávéházak irányába tanusított fogyasztói preferenciák
    Galla, Liliána; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozat témája a kávéházak irányába tanusított fogyasztói preferenciák, amely a fogyasztók kávézási, illetve kávézóba járási szokásait kutatja. A kávézás történetét követően arra is fény derül, miként alakult ki a kávéházi kultúra. A kávéházak sikerének titkait is összefoglalom, köztük a marketing és az különböző elemzések fontosságát. A kutatás módszertanát kérdőíves formában alkalmazom, bennük a fogyasztói preferenciákat, kávéházakba járás céljait és a gazdasági tényezők befolyásoltságát vizsgálom. Kutatásom során kiderül, hogy az emberek többsége társadalmi indíttatásból látogatja a kávéházakat, illetve anyagi helyzettől függetlenül dönt úgy, hogy kávézóban fogyasztja kávéját. A szakdolgozat során nyilvánvalóvá válik az is, hogy sokan különleges programként tekintenek a kávéházba látogatásra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Mikepércsi Református Egyházközség Élő Forrás Kútja Idősek Otthonának gazdasági felépítése
    Madarász, Ágoston; Csipkés, Margit; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Záródolgozatomban a Mikepércsi Református Egyházközség Élő Forrás Kútja Idősek Otthonának a gazdasági felépítéséről írtam. Tekintve, hogy egy nonprofit, egyházi fenntartású intézményről beszélünk, a gazdálkodását egy profitorientált vállalathoz képest teljesen más törvények, jogszabályok és költségvetési szempontok határozzák meg. Megvizsgáltam a szociális ellátást, hiszen az intézményben ez a terület szorosan összefügg a pénzügyi mozgástérrel. Kitértem az egyházi fenntartás különbségeire, előnyeire az állami fenntartással szemben. A szociális ellátás megvizsgálása után, részletesen bemutattam az intézmény mindennapi gazdasági műveleteit, adott elvégzett feladatokon keresztül, amiket vonatkozó törvényekkel és jogszablyokkal támasztottam alá. Végezetül pedig a többletforrásokat biztosító pályázatokról írtam, amelyek biztosítják az intézmény fejlődését minden területen.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A tökben rejlő vidékfejlesztési lehetőségek Magyarországon, illetve az Észak Alföldi régióban
    Juhász , Boglárka; Csipkés, Margit; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom elemzési fókuszában a vidékfejlesztés áll, ahol egy Észak-alföldi régióban működő cég vidékfejlesztési jelentőségét mutatom be, továbbá a a tökben rejlő lehetőségeket Magyarországon, azon belül is az Észak Alföldi régióban. A tök egyik fajtáját emeltem ki, az olajtököt, hogy megéri e a termesztésével foglalkozni a világon és hazánkban egyaránt, illetve, hogy milyen szerepe is van a vidékfejlesztésben. A vizsgált cég alapján, megvizsgáltam és úgy gondolom bebizonyítottam, hogy megéri ezzel a növénnyel foglalkozni.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A laborban előállított sertéshús
    Novák, Zoltán; Balogh, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozatom a laborban előállított sertéshúst vizsgálja, melyben ismertetem szükségességüket és meghatározom a fogyasztói preferenciákat befolyásoló tényezőket. A kutatásomat egy kérdőív adta, melyet a magyarországi kitöltések alapján SPSS statisztikai szoftver segítségével elemeztem. Az eredmények alapján egyértelműen látható, hogy mely korcsoport, hogyan vélekedik a laborban tenyésztett hússal kapcsolatban, illetve mely korcsoport zárkozik el szinte teljesenkörűen ezektől. Az elemzésem egyváltozós vizsgálattal kezdtem, melyben gyakoriságot és leíró statisztikát készítettem. A többváltozós elemzés során kereszttáblákat és Kruskal-Wallis teszteket készítettem, mely alapján egyértelmű következtetéseket sikerült levonnom.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Munkavállalói elégedettség vizsgálata a COVID-19 előtt és után
    Martonné , Orsolya; Radócz; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Dolgozatomban a munkahellyel kapcsolatos elégedettséget vizsgáltam általános értelemben és a COVID-19 járvány érintette időszakkal összefüggésben. Alapvetően ez a kérdéskör azért keltette fel az érdeklődésemet, mert egyre több cég küzd a fluktuációval. Egy hatékony elégedettség felmérés rámutathat a cégen belüli problémákra és utat mutathat a dolgozók eredményes megtartása felé. Kutatásom keretein belül olyan kérdésekre kerestem a választ, hogy mennyire voltak elégedettek bizonyos tényezőket illetően a munkavállalók a COVID-19 alatti és utáni időszakot tekintve. A kitöltőket különböző demográfiai kérdések segítségével kategorizáltam, így a megkérdezettek előző munkahelyeinek száma, neme, életkora, legmagasabb iskolai végzettsége, aktuális munkahelyen eltöltött ideje és a lakóhelye alapján alkottam csoportokat. Összességében az elméleti ismereteket és a kutatás során szerzett gyakorlati eredményeket összevetve megerősíthető, hogy a munkahelyi elégedettség nagyon összetett és sokrétű terület, amely kialakításához számos tényező együtt állása szükséges.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Alkoholfogyasztási szokások vizsgálata a gazdasági változások tükrében
    Nagy, Viktória Rozália; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatomban az alkoholfogyasztás szokásait vizsgálom a gazdasági változások tükrében. Az utóbbi 4 év fontosabb gazdasági történései alapján: Covid-19, infláció és az orosz-ukrán háború. A szakdolgozat célja, hogy megvizsgálja az alkoholfogyasztás változásait a társadalmi és gazdasági változások tükrében. A fogyasztási szokások elemzése és értelmezése nem csupán az egyéni döntések megértését jelenti, hanem lehetőséget nyújt arra is, hogy szélesebb összefüggésben vizsgáljuk a társadalom és a gazdaság alakulását a válság ideje alatt, hiszen hatással vannak a termelésre, a keresletre, az árakra, és így az egész gazdaságra. Az alkohol az egyik olyan termék, amelynek fogyasztása és értékesítése érzékeny a társadalmi és gazdasági változásokra, hiszen számos összetevőt ölel fel, beleértve az egészségügyi, kulturális, gazdasági és szociális dimenziókat. Kiváló eszköz arra, hogy megértsük, hogyan reagálnak az emberek a változó körülményekre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Édesítőszerek fogyasztási szokásainak vizsgálata az egészségtudatosság jegyében
    Elek, Petra; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatomban az édesítőszerek és az egészségtudatos magatartás közötti összefüggéseket vizsgáltam meg. Korábbi kutatások alapján hasonlítottam össze a saját kutatásommal. Foglalkoztam általános ismeretek felmérésvel az édesítőszerekkel kapcsolatos tudásról és fogyasztói magtartás vizsgálatával a jelenlegi gazdasági helyzetben. A különböző szociodemográfiai tényezők ismeretében tettem megállapításokat az egészségtudatosság és az édesdítők közötti összefüggésekben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A rendezvényszervezés folyamatmendezsmentje
    Balogh, Bence; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatomban a rendezvényszervezés folyamat menedzsmentjével és annak hibáival szeretnék foglalkozni elsősorban a konferenciák, céges rendezvények világával előzetes saját munkáim és tapasztalataim alapján. A kutatás során arra szeretném keresni a választ, hogy melyek azok részfolyamatok egy rendezvény szervezésekor, illetve lebonyolításakor, amelyek a legnagyobb hibafaktorral dolgoznak ezen a területen, illetve, hogy ezen hibák milyen módon küszöbölhetők ki annak érdekében, hogy az adott rendezvény a lehető legjobban valósuljon meg. Tapasztalataim alapján a rendezvények iparágában nincs olyan jelentős probléma az általam vizsgált területeken belül, melyet nem lehetne apró változtatásokkal, illetve odafigyeléssel megoldani.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A dízelbotrány hatása az autóvásárlási szokásokra
    Apáti, Gergő; Huzsvai, László; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatomban a 2015-ben kirobbant dízelbotrány kirobbanását és hatásait vizsgáltam az autóvásárlási szokásokra. Röviden bemutattam a belső égésű motorok működését, hogyan változtak az euro környezetvédelmi normák az évek alatt. Bemutattam néhány dízel károsanyagcsökkentő eszközt, mik voltak a dízelbotrány kirobbanásának pontos okai és mi volt erre a Volkswagen válasza. Bemutattam az új kibocsátás méréseit, a WLTP-t. A kérdésemre választ is kaptam az értékesítési adatok vizsgálatával. Az autóvásárlási szokásokat egy kérdőív segítségével készítettem el. A kérdőívben olyan kérdéseket tettem fel, mint például milyen autóval rendelkeznek, ha terveznek vásárolni a jövőben milyen autót vásárolnának, milyen üzeműt és márkájút. A hipotézisek vizsgálatával fény derült, hogy aki eddig sem tervezett dízelautót venni, ők a jövőben sem terveznek venni és a dízelbotrány ebben szerepet is játszhatott.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A FlexiForce Hungary Kft. környezeti mérése és az ügyfél elégedettség mérése
    Stefán, Barbara; Zsófia; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Napjainkban valamennyi piacon erős a verseny, és a vállalkozásoknak már nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi versenytársakkal is vetélkedniük kell a fogyasztókért. A termékek illetve szolgáltatások többsége esetén a fogyasztók számos vállalkozás közül választhatnak, ezért a vevői elégedettség kulcsfontosságú a vállalkozások eredményessége szempontjából. Az elmúlt néhány évben a Covid-19 is hatással volt a vásárlási szokásokra: egyrészt a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében több fogyasztó döntött úgy, hogy elkerüli a hagyományos vásárlást, és amit lehet, online vásárol meg, másrészt pedig általánosan megingott a bizalmuk mindenben, így a vállalkozásokban is. Ezutóbbi miatt a bizalmuk megszerzése és az elégedettségük elérése és megtartása még inkább fontossá vált. A szakdolgozatom célja egyrészt az volt, hogy bemutassam az ügyfélelégedettség mérésének, valamint a külső és a belső környezet elemzésének elméleti hátterét. Továbbá, hogy a FlexiForce Hungary Kft. példáján elvégezzem az ügyfélelégedettség mérését, illetve a külső és a belső környezeti elemzést, és mindezek alapján javaslatokat tegyek a vállalkozásnak, melyekkel növelhetik az ügyfeleik elégedettségét.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Generációs eltérések a könyvvásárlási szokásokban – Az X, Y és Z generáció vizsgálata
    Juhász, Réka; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom célja a könyvvásárlási szokások vizsgálata az X, Y és Z generáció körében. A kutatás során alkalmazott szekunder kutatási részben a generáció fogalmát jártam körbe. Ezt követően a globális és a hazai könyvpiacról készítettem egy beszámolót az elmúlt pár év távlatából. Érintettem a 2020-ban kirobbant Covid-19 járvány okozta viszonyokat, és az ekkor kialakuló cellulóz hiány és annak megemelkedett (és folyamatosan emelkedő) árát. A primer kutatás egy nem reprezentatív mintán alapuló kutatás volt. A vizsgálat során a különböző generációk könyvvásárlási szokásait tártam fel. Továbbá arra is kíváncsi voltam, hogy milyen könyvolvasási szokásaik vannak a megkérdezetteknek. A kutatási munkám konklúziójaként elmondhatom, hogy nincs kiemelkedő különbség a generációk szokásai között ezen a területen, ami eltéréseket okozhat az a generációs jegyekből és az életkori sajátosságokból fakadó differencia.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az influenszerek hatása a fogyasztói magatartásra az arcápolási termékek esetében
    Kálmán, Melinda; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A kutatásom fő célja, hogy megvizsgáljam az influenszerek befolyását a fogyasztói magatartásra az arcápolási termékek szempontjából. További specifikus céljaim közé tartozik, hogy összefüggéseket keressek a válaszadók szociodemográfiai adatai és az influenszerekhez, valamint a közösségi médiához való viszonyulás milyen összefüggéseket és eltéréseket mutat. Ahhoz hogy kutatásom sikeres legyen, egy elméleti áttekintéssel kezdtem meg a folyamatot, majd a primer kutatás keretein belül kérdőíves megkérdezéssel folytattam a kutatást. A kérdőívvel begyűjtött adatokat kiértékeltem a leíró statisztikai számítások segítségével. Emellett összefüggésvizsgálatokat végeztem, ahol a Pearson-féle Khi-négyzet próbát alkalmaztam. Ezen statisztikai számítások eredményeit ezt követően értelmeztem és következtetéseket vontam le belőlük. Végül javaslatokat tettem a kutatásom eredményei alapján.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A szolgáltatásmarketing szerepe a munkaerő-kölcsönzési szektorban
    Szigeti, Kitti; Csipkés, Margit; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozat témája a szolgáltatásmarketing szerepe a munkaerő-kölcsönzési szektorban. A kutatás kétféle szempontot vizsgál: először is, feltárja, hogyan keresik munkalehetőségeiket a munkavállalók, melyek a preferált álláskeresési módszerek és platformok, valamint mennyire bíznak az internetes álláshirdetésekben. Másodszor, megvizsgálja, miért döntenek egyes munkavállalók a munkaerő-kölcsönző cégek mellett, és milyen mértékben elégedettek a kölcsönzési folyamatokkal, valamint mely területeken kívánnak javulást. A kutatás során kérdőívek segítségével gyűjtöttem a válaszokat, majd statisztikai elemzési módszerekkel elemeztem az eredményeket. A kapott eredmények alapján levontam a következtetéseket, és javaslatokat tettem a témában.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A közösségi média hatása az életünkre
    Erdei, Dániel; Marczin, Tamás; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A közösségi média az elmúlt évtizedekben jelentős fejlődésen ment keresztül és napjainkban az emberek életének szerves részét képezi. A közösségi média története a 90-es évek közepén kezdődött, mikor megjelentek az első közösségi hálózatok. Az igazi nagy áttörés 2004. februárjában történt, mikor Mark Zuckerberg harvardi egyetemista hallgató társaival együtt elindította a „thefacebook” szolgáltatást. A Facebook sikere után számtalan szolgáltatást kínáló közösségi oldal jelent meg napjainkig. Köztük közösségi oldalak, blogok, mikroblogok, kollaboratív projektek, kép és videómegosztó oldalak. Ezeknek az oldalaknak előnyei és hátrányai egyaránt jelen vannak a hétköznapokban, és számos területen éreztetik hatásukat. Ilyen pozitív hatás a kommunikáció és a társadalmi kapcsolatok erőssítése, illetve a hírek és információk gyors terjedése. A negatív hatások közé lehet sorolni az álhírek terjedését, valamint a függőség kialakulását és a személyes adatok védelmének hiányát.