Az Excel tanítása az általános iskolától, az informatika érettségiig

Fájlok
Dátum
2007-05-04T08:32:59Z
Szerzők
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Szakdolgozatomnak több célja volt. Az egyik, hogy átfogó betekintést nyújtsak a táblázatkezelés világába, ismertessem az Excel felépítését és hogy minél több feladaton keresztül bemutassam lehetőségeit. A másik, hogy gyakorló feladatokat és megoldásokat nyújtsak mindenkinek, aki ezzel a programmal dolgozik, használja, tanítja vagy esetleg csak most tanulja. Dolgozatom legnagyobb részében ismertetem azoknak a legfontosabb témaköröknek az elsajátításához szükséges feladattípusokat, amelyek olyan tudást biztosítanak, hogy a tanulóinkat a jól sikerülő érettségi tudatában engedhetjük e nagy kihívás elé. Amellett, hogy az érettségin felhasználható ismeretekre koncentráltam, példákon keresztül bemutattam, hogy miként vehetjük hasznát a táblázatkezelésnek a matematika órán is. Sajnos csak a függvények, grafikonok, mozgásos feladatok témakört bírtam feldolgozni, a statisztikai rész terjedelmi okokból kifolyólag kimaradt belőle. Az informatikai feladatokat feldolgozó részt további két részre lehet bontani, az általános iskola 8.évfolyama számára ajánlott feladatok leírására és a középiskolai részre. Az általános iskolai rész, alaposabban taglalja a feladatok megoldását, hiszen a tanulóink ekkor ismerkednek meg a táblázatkezelés rejtelmeivel. Csak az alapok, a legfontosabb műveletek, hivatkozások és az alapfüggvények jelenik meg benne.
A középiskolás rész, már sokkal nagyobb lépésekben halad. A középszintű érettségin előforduló kérdésekre, leggyakrabban előkerülő függvények használatára próbálja felkészíteni a tanulókat. Tapasztalatom szerint az érettségi egyik legnehezebb témaköre, a táblázatkezelés, még adatbázis-kezelésből is jobban teljesítenek diákjaink mint ebből. (Talán a földtől elrugaszkodott feladatok is tehetnek róla.) Ebben a részben a feladatok sokkal vázlatosabbak, csak az új nehezen elsajátítható ismeretek jelenek meg bennük. Az iskolában, amikor ezt a témakört feldolgoztuk, a szakdolgozatomban szereplő feladatokat is felhasználtuk. De ezek a feladatok még magukban nem elegendőek, sok hasonló feladatot kell megoldani a siker érdekében. Természetesen a feladatok tetszőlegesen bővíthetőek, változtathatóak. Minden feladatnál kerüljön elő egy régen használt függvény, készítessünk az adatokból esztétikus diagramot, ízlésesen formáztassuk meg a táblázatokat, a folyamatos ismétlésre szükség van. A középiskolai részből kimaradtak a matematikai és a pénzügyi függvények, a többi függvény típus legalább egy-két példán keresztül előfordult. A kimaradásnak több oka is van. Az egyik, hogy a matematikai függvények általában a kevésbé bonyolult kategóriába tartoznak és így önállóan is elsajátíthatóak. A gyakorlatban azért elő szoktak fordulni, elsősorban fakultációs órákon. A kimaradás másik oka hasonlóan a statisztikai részhez a terjedelem. Úgy érzem, hogy a táblázatkezelés tanításának legfontosabb kulcspontjait sikerült a dolgozatomban feldolgozni. Remélem, azoknak akik elolvassák segítséget tud nyújtani a táblázatkezelés, az Excel tanításának, felhasználásának elsajátításában.

Leírás
Kulcsszavak
Excel, oktatás, informatika, feladat megoldás
Forrás