Tánc a macedón szakrális hagyományban

Absztrakt

Az értekezés célkitűzése a balkáni lánc-és körtánckincs vizsgálata. A Balkán területén belül a déli szláv nyelveket beszélő, ortodox vallású népek kultúrájára, azon belül elsősorban a macedón folklórra irányult a kutatás. Habár a magyar néprajzi szakirodalom foglalkozik a Balkán kultúrájának több területével, és a téma a tánckutatásban sem ismeretlen, a macedón terület néprajzi sajátosságainak szintézisszerű feldolgozása magyar nyelvű publikációban eddig nem valósult meg.

A lánc-és körtánchagyomány vizsgálata három szinten valósul meg. Az első szinten a teljes balkáni lánc-és körtánckincs tájegységek szerinti, formai és zenei sajátosságainak feltárásával a macedón lánctánckincs elhelyezésre kerül e gazdag tánckultúrában. A második szint a szokáskörnyezetben való bemutatás és értelmezés, a harmadik szint pedig az ünnepekből kiemelve, formai (motivikai, plasztikai, ritmikai és dinamikai) valamint jelentésbeli szempontok alapján való elemzés.

A táncok vizsgálatának e tematikája köré egy bővebb, szintetizáló módon a magyar nyelvű szakirodalomban eddig nem tárgyalt anyag épül fel. Ennek első köre a szokások részletes leírása és archaikus rétegeinek valamint mai állapotának meghatározása. Még szélesebb kör a macedón folklórterület néprajzi sajátosságainak az értekezés kereteihez viszonyított részletes feltárása.

A szokásleírásokban megjelennek a magyar szakirodalomban nem vagy csak kevésé ismert, illetve a balkáni, és a macedón folklórkutatás által sem publikált, máig őrzött vagy a

XX. század végéig élő szokások. Emellett az értekezés tánckutatásban, táncantropológiai kutatásokban sem ismeretlen céljai: 1. A tánchagyomány szempontjából reliktum területnek számító macedón hagyományban rituális jelentésű táncok feltárása, a táncoknak a néphit archaikus rétegeivel való viszonyának vizsgálata. 2. Annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy rituális táncok között található–e keresztény jelentésű tánc.

A megközelítés annyiban új, hogy a vizsgálódást a néphit irányából indítja el, és kísérletet tesz a néphit kutatásának és a tánckutatás egyes eredményeinek összekapcsolására, valamint a keresztény jelentés keresésekor egyes kérdéseket a teológia szemszögéből is vizsgál.

A terepmunka előkészítése és kivitelezése a következő keretek között zajlott: a nyelv elsajátítása, kapcsolatfelvétel a magyarországi macedón közösséggel, közös tudományos projektek indítása az ELTE Szláv Filológiai Tanszék Macedón Nyelvi Lektorátusával, a

Szkopjei Egyetem Etnológiai és Antropológiai Intézetével és Marko Cepenkov Folklór Intézetével, félévente két alkalommal kéthetes tartózkodás a szűkebb terepen a Macedón Köztársaság és a magyarországi Campus Hungary program segítségével.

A terepmunka gyűjtései a macedón néprajzi kutatások elősegítésére létrehozott Macedón Folklór Adatbázisba kerülnek be, videók, fotók, beszámolók, interjú kivonatok formájában, amelyek e sorok írója által alapított Ohrid Macedón Folkegyüttes honlapján kialakított külön felületen kerülnek nyilvánosság elé.

Az értekezés a kitűzött célokat a macedón kalendáris év alábbi ünnepeinek vizsgálatával valósította meg. Az ünnepi szokásokban megjelenő táncokat, valamint egyes mozgásos játékokat és rituális mozdulatrendszereket az értekezés formai (motivikai, ritmikai, plasztikai és dinamikai) és jelentésbeli szempontból vizsgálja.

Az értekezés vizsgálatainak eredményeképpen megállapíthatóak a macedón folklórterület nyugati és keleti felének néprajzi sajátosságai, az archaikus szokások élő jelenléte, a macedón táncnak a balkáni lánctánckincshez viszonyított sajátos formai tulajdonságai. További megállapítások: a rituális jelentésű táncok szervesen illeszkednek az ünnep struktúrájába, a vizsgált szokások között nagy számban találhatók kereszténység előtti elemek, és a táncok nagy részben ilyen jelentésekhez kapcsolódnak.

Arra a kérdésre, hogy macedón hagyomány fennmaradt rituális jelentésű táncai között található-e keresztény jelentésű tánc, egyértelmű igennel felelhetünk. Ez azt jelenti, hogy a macedón folklórterepen élő hagyományban vizsgálhatjuk a jelenlévő keresztény értelmű rituális tánc egyes vonásait.The objective of the dissertation is the examination of the Balkan chain and circle dance treasure. Within the area of the Balkan, the research focuses on the culture of the southern Slavic language speaking Orthodox ethnic group, and within this on the Macedonian folklore. Although the Hungarian ethnographic literature has already discussed several areas of the Balkan culture, and this topic is known in the field of dance research too, the synthesis-like elaboration of the ethnographic particularities of the Macedonian area was so far not realized in Hungarian language publications.

The examination of the chain and circle dance tradition is performed on three levels. On the first level the rich dance culture of the Macedonian chain dance treasure is placed according to formal and musical particularities of the entire Balkan chain and circle dance region. The second level includes the presentation and interpretation according to customs, and the third level is an analysis, within holidays, based on form (motivic, plastic, rhythmic and dynamic) and meaning.

A wider material is build around this topic of dance examination, which so far synthetically has not been discussed in the Hungarian literature. Its first sphere is the detailed description of the customs, and determination of its archaic layers and today’s condition. A wider sphere is the detailed exploration of ethnographic particularities of the Macedonian folklore within the framework of the dissertation.

In the description of the customs, you find presentations of living customs of the

th

Macedonian tradition, or customs that have been alive until the end of the 20century, which in the Hungarian literature are not known or just a little known.

Besides this, the objectives of the dissertation (known in dance research and dance anthropology research) are: 1. Exploration of ritual dances that in the Macedonian tradition are considered residual area, examination of the relationship of the dances and archaic levels of the folk myths. 2. Answering the question: are there Christian dances among ritual dances?

The examination of dance rituality is a new approach, the examination is launched from the direction of folk myth and it tries to connect the results of folk myth research and dance research, and while searching Christian meaning, certain questions are examined from the point of view of theology.

The preparation and execution of the field work took place within the frame of the following: learning the language, entering into contact with the Macedonian community of Hungary, launching common scientific projects with the Macedonian Language Lectorate of the Slavonic Philology Department at the Eötvös Loránd University, with the University of Skopje, Marko Cepenkov Institute of Folklore and its Ethnology and Anthropology Institute,

two-weeks stay two times per semester, supported by the Republic of Macedonia and by the Hungarian Campus Hungary program.

The data collected during field work is stored in the Macedonian Folklore Database, which was created to help the Macedonian ethnographic researches, and this collection includes videos, photos, reports, interviews, which are published on the website of the Ohrid Macedonian Folklore Ensemble that was founded by the writer of the present dissertation.

The objectives of the dissertation were realized by examination of the below Macedonian calendar holidays. The dances that occur in the holiday customs, as well as certain motion games and ritual motion systems are examined according to the formal (motivic, rhythmic, plastic and dynamic) and semantic aspects.

As a result of the dissertation examination, the following can be determined: the ethnographic particularities of the Western and Eastern Macedonian folklore territory, the living presence of archaic custom and the special formal features of the Macedonian dance in comparison with the Balkan chain dance treasure. Further statements: the ritual dances fit into the structure of the holiday, among the examined customs we find several elements before Christianity and most of the dances are related to such meanings.

The answer to the question: are there Christian dances among the existing ritual dances of the Macedonian tradition, is yes. This means that we can examine the features of the existing Christian ritual dance in the living tradition of the Macedonian folklore field.

Leírás
Kulcsszavak
macedón folklór, Macedonian folklore, lánc-és körtáncok, chain and circle dances, Balkán, Balkan, délszláv ortodox kultúra, South Slavic Orthodox culture, rituális tánc, ritual dance, koleda, badnik, vízkereszt, Epiphany, Lázár nap, Lazarus Day, húsvét, Easter, György nap, George Day, szakrális hagyomány, sacral tradition, macedón folklór adatbázis, Macedonian folklore database
Forrás