Az Európai Unió által támogatott turisztikai fejlesztések és hatásaiknak vizsgálata alföldi mintaterületeken

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A II. világháború utáni évtizedekben a turizmus a világ és azon belül Magyarország egyik vezető gazdasági ágazatává fejlődött. A turizmus nem izolált jelenség a magyar gazdaságban: hatást gyakorol a kereskedelemre és a különböző tevékenységet végző szolgáltatókra. Egyaránt, szerepet játszik a jövedelmek keletkezésében és újraelosztásában, serkenti a beruházási hajlandóságot, kihat az adózás területeire. A turizmus emiatt jelentős multiplikátorhatással bír. Az idegenforgalom más gazdasági ágazatokkal kialakított kapcsolatrendszere ösztönzi a turizmusipar és egyben a magyar gazdaság valamennyi szereplőjének fejlődését is. A turisztikai fejlesztések, amelyek a lokális ponttól kezdve akár több országot magába foglaló projektekké növik ki magukat, nagy hatással bírnak a környezetükre. A kifejtett hatás egyszerre befolyásolja a társadalmi, gazdasági és természeti környezetet. Azt, hogy mekkora erővel hat, mely szférában érvényesül leginkább ez a hatás, amely egyszerre lehet pozitív és negatív, az nagyban függ a megvalósított fejlesztéstől. A hazai idegenforgalmi szektor fellendülését az utóbbi évtized hazai és európai uniós pályázati lehetőségei – a Széchenyi Terv (SzT), a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) és az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) –, illetve a megítélt költségvetési támogatások segítették elő. Az Európai Unió vagy teljes egészében vissza nem térítendő támogatás formájában nyújt nagy összegű támogatást, vagy a pályázó bizonyos százalékú önrésze mellé nyújt kiegészítést. Ezek az új lehetőségek ösztönzik a pályázói kedvet, hajlandóságot. A pályázók vonzó esélyt látnak arra, hogy valamelyik pályázattal támogatáshoz juthatnak. A megvalósított fejlesztések szükségessége, eredményessége azonban sokszor megkérdőjelezhető. Éppen ezért fontos e fejlesztések turizmusra gyakorolt hatásának vizsgálata. A mintaterületül választott alföldi területek legjelentősebb turisztikai kínálata a termálvagyonra alapozott egészségturizmus. Az egészségturizmus országos szinten is kiemelkedő, ami kiváló kutatási alapot jelentett számos kutatónak. Ezért én az Alföld szintén jelentős termékei közül a városi turizmust, az ökoturizmust és a vízi turizmust választottam, melyeknek jelentősebb színterei Debrecen, Hortobágy település, illetve a Tisza-tavi települések. Mivel az említett turisztikai termékek mindegyike önálló kutatás alapját képezhetné, emiatt csupán az EU támogatásával megvalósult fejlesztéseket állítottam kutatásom középpontjába. Így lett a doktori disszertációm témája: az Európai Unió által támogatott turisztikai fejlesztések elemzése és azok hatásainak vizsgálata Debrecenben, Hortobágyon és 14 Tisza-tó menti településen.


Tourism developed to become one of the leading economic branches in Hungary and in the World as well following World War II. Tourism is not an isolated feature in the Hungarian economy: it affects trade and services as well. It has a role in both generating and distributing income, intensifies investments and influences tax as well. As a result tourism has a significant multiplicator effect. Relationships of tourism with other economic branches inspire the development of everyone involved in the tourism industry and the Hungarian economy. Tourism developments that may turn out to be projects involving several countries have significant effects on their environment. These effects influence simultaneously the social, economic and natural environment. The grade of its effect and the sphere in which it has an effect – either positive or negative – depends greatly on the realised investment. Tourism growth in Hungary was helped by national and European Union funded tender possibilities in the last decade – Széchenyi Plan (SzT), National Development Plan (NFT) and New Hungary Development Plan (ÚMFT) – together with support from the national budget. European Union support provides either full financial support or the tender applicant have to have a certain percent of own resource. Such possibilities inspire willingness to submit tenders. Applicants see the opportunity to receive support in one of the tender possibilities. Necessity and success of realised projects, however, can be question in the many cases. Therefore it is important to study the effects of these developments on tourism. The most significant offer of the study areas in the Great Hungarian Plain is health tourism based on the thermal water storage of the region. Health tourism is significant in the entire country providing excellent research basis for several scientists. Therefore I chose urban tourism, ecotourism and nautical tourism from the products offered in the Great Hungarian Plain. Major sites for the selected tourism types are Debrecen, Hortobágy and the settlements around Lake Tisza. Since the mentioned tourism types could be the topic of separate research each, my research focused only on the developments in the study areas realised with European Union support. Thus the topic of my research is studying tourism developments supported by the European Union and their effects in Debrecen, Hortobágy and 14 settlements around Lake Tisza.

Leírás
Kulcsszavak
turizmus, tourism, fejlesztés, NFT, ÚMFT, versenyképesség, Debrecen, Hortobágy, Tisza-tó, development, competitiveness, Lake Tisza
Forrás