Online fogyasztói magatartás jellemzői Európában

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Az internet megjelenésével egy teljesen új piaci lehetőséget kaptak a vállalkozások eladni termékeiket, és megismerni a fogyasztókat. Azt is mondhatnánk, hogy minden, amire szükségük volt adottá vált. Mégis a tendenciák alapján úgy tűnik, hogy a kis- és középvállalkozások szintjére a vártnál lassabban jut el. Akikhez pedig eljut, sokszor nem megfelelően tudják használni, így nem is igazán észlelik a teljes potenciálját. Magára az online marketingre pedig igen kevés hányadát szánják a vállalkozások a bevételeiknek. Pedig azon túl, hogy költséghatékony megoldásnak számít a hagyományos marketinggel szemben, számos más előnye létezik még. Dolgozatom általános célkitűzése ezért az volt, hogy ismertessem a mai digitális gazdaság előnyeit és hátrányait, elemezzem, hogy ebben a tekintetben Magyarország milyen helyet foglal el az Európai Unióban. Célom az online vásárlói magatartás elemzéséből rávilágítani arra, hogy milyen szituációk okozhatják a vállalkozások kudarcait, amely fakadhat általános, vagy kifejezetten nemzeti preferenciákból. Mindezt egy STEEP analízisen keresztül vezettem le, amelyet a digitális fogyasztók vásárlói magatartásának feltérképezése követett. A szekunder adatgyűjtést követően pedig egy online nem reprezentatív primer kutatást is elvégeztem, amelyen keresztül rálátást kaptam, hogyan reagálnak a digitális fogyasztók a különböző online vásárlással kapcsolatos állításokra. Ezt követően a kérdőíves felmérésem eredményeimnek elemzését végeztem el, és hasonlítottam a felmérésben szereplő hazai kitöltőket (416 fő) a többi Uniós tagország válaszadóihoz (211 fő). Megállapítható volt, hogy Magyarországon a vásárlók preferenciarendszere sokkalta eltérőbb a kelet és nyugat európai országoktól, így csakis hazánkat vizsgálva teljesen más eredményeket kaphatunk, mint a többi tagállamban. A magyar válaszadók például a leginkább a személyes átvételt és utánvéttel való fizetési módokat preferálták, míg ezzel szemben a többi tagállamban már kedveltebb a bankkártyával való fizetés. Véleményem szerint ezek a vásárlói magatartásbeli különbségek nagy hatással bírnak egy vállalkozás életére. Helyi fogyasztóink meglehet, teljesen máshogy gondolkodnak az internetes vásárlásról, mint mi azt gondoltuk volna. Meglátásom szerint ezért sokkal inkább nemzeti szinten kellene vizsgálni az online marketinget és hatásait, minthogy a nemzetközi statisztikákból építkezzünk.

Leírás
Kulcsszavak
online, marketing, fogyasztói magatartás, online marketing, digitális, e-kereskedelem
Forrás