Befogadási stratégiák Johann Wolfgang von Goethe: Faust c. művéhez 10. osztályosok számára

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Szakdolgozatomban Johann Wolfgang von Goethe: Faust című művének befogadási stratégiáival foglalkozom, amelyet gyakorlatom során 10. osztályban tanítottam. Noha a Faust a német irodalom egyik legjelentősebb műve, mégis folyamatosan felvetődik a kérdés, meddig és milyen formában oktatható Goethe méltán híres költeménye. Német-magyar tanár szakos hallgatóként a témakör feldolgozásában mind német, mind magyar nyelvű szakirodalmak is rendelkezésemre álltak. Célkitűzéseim között szerepelt, hogy az órákon nagy hangsúly helyeződjön a vizualitásra, a képi befogadásra, s hogy tulajdonképpen azon keresztül mélyítsük el a szerzett ismereteket. Elhatározásomban az is megerősített, hogy a hospitált órákon tapasztaltak szerint az osztály különösen fogékony a klasszikus táblahasználattól eltérő vizuális megoldásokra. A képiségre épülő órák során minden alkalommal nagy hangsúlyt kapott az IKT-eszközök használata, amely, azt gondolom, megkönnyítette a tanulók figyelmének fenntartását. A témát mindemellett különböző, a Fausthoz kapcsolódó tanulói kiselőadásokkal, vizuális és kreatív feladatokkal egészítették ki. Tapasztalatom szerint az általam használt módszer, bár jóval több előkészületet és tanulói aktivitást igényelt, hatékonynak bizonyult. Ebből kifolyólag azt a következtetést vontam le, hogy ha nem is minden esetben, időnként mindenképpen érdemes a vizualitást mint befogadási stratégiát alkalmazni.

Leírás
Kulcsszavak
tanári szakdolgozat, Johann Wolfgang von Goethe, Faust, irodalomoktatás, befogadási stratégia
Forrás