Színtani ismeretek oktatása és a színérzékelési képesség fejlesztése informatikai eszközök alkalmazásával

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A kutatás témája a szín-oktatás módszertanának fejlesztése és az alkalmazott módszer értékelése. Kutatási tevékenységünk célja egy új szín-oktatási módszer kidolgozása, ezen belül a hallgatók magas színvonalú alkotó- és tervező munkájához szükséges képességeknek, a színmeghatározó képességnek és a színkülönbség-érzékelő képességnek eredményes fejlesztése (Perge, 2015a). Az oktatási módszer egyedisége a színelméleti ismeretanyag tematikájának meghatározásában, valamint az ismeretek elsajátítását segítő eszközrendszer összeállításában, létrehozásában és azok alkalmazási módjában nyilvánul meg. Az oktatási módszerünk kidolgozásakor törekedtünk az informatikai eszközök széles körű alkalmazására. Az új módszer része egy saját fejlesztésű, interaktív színtani oktatószoftver alkalmazása a képességfejlesztésben (Perge, 2015a, 2015b, 2015c). Az oktatási módszerünket színekhez kötődő szakmák képzésében részt vevő hallgatók számára fejlesztettük. Kidolgozott módszerünket négy tanéven keresztül alkalmaztuk a Debreceni Egyetem Műszaki Karán a mérnökképzésben (az Építészmérnöki, a Gépészmérnöki, az Építőmérnöki, a Mechatronikai mérnöki és a Műszaki menedzser szak képzésében) részt vevő hallgatók körében, valamint a 2012/13-as tanévben a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola Képzőművészeti képzés Festő, Grafikus és Fotós szakán (Perge, 2015a). A disszertációban bemutatjuk a kutatási tevékenységünket, a kutatás eredményeinek értékelését, ezek összevetését a kiindulási hipotézisekkel, a tapasztalatok összegzését, valamint felvázoljuk a további kutatási lehetőségeket.

The research theme is focused on developing colour teaching methods and evaluating the applied methods. The aim of our research is to elaborate new colour-teaching methods including faculties needed for developing high-standard creative and planning work, the ability of colour aptitude and of colour discrimination (Perge, 2015a). The unique nature of our colour-teaching method is manifested in defining the syllabus of colour theory teaching material, compiling the means of facilitating studying, and in creating and applying them.
In elaborating the teaching methods we intended to apply the widest range of information technology. Part of the new method is applying an interactive colour-study teaching software, a development of our own (Perge, 2015a, 2015b, 2015c). Our methods have been developed for students trained in professions related to colours. The methodology has been adapted to teaching engineers at the Faculty of Engineering Debrecen University, in Departments of Architecture, Mechanical Engineering, Civil Engineering, Mechatronic Engineering and Industrial Management for four terms, as well as for students of Fine Arts specialized in Painting, Graphic design and Photography in Ferenc Medgyessy Secondary-School of Arts in 2012/13 (Perge, 2015a). Our research and its evaluation are outlined below and compared to the hypotheses formulated, with experiences summarized and potentials for further research outlined.

Leírás
Kulcsszavak
didaktika, oktatószoftvetr, képesség fejlesztés, színáérzékelés, didactics, educational software, ability development, colour aptitude
Forrás