Kisebbségi magyar pedagógusjelöltek tanulási útvonalai (összehasonlító megközelítésben)

Absztrakt

Értekezésemben az erdélyi magyar pedagógusjelöltek tanulási útvonalait körvonalazom összehasonlító szemléletben, illetve a romániai (magyar) pedagógusképzés rendszerét és kontextusát vázolom föl a 2011–2016-os időszakban. Értelmezési keretemet a kisebbségi tanulási útvonalak képezik, illetve a regionális egyetem. A romániai kisebbségi magyar pedagógusképzést két dimenzióban vizsgálom, két kutatási célt követve. Az intézményi dimenzió taglalásakor célom megvizsgálni és bemutatni a romániai kisebbségi pedagógusképzést. Az individuális dimenzió taglalásakor célom megvizsgálni és elemezni, kik a kisebbségi magyar pedagógusjelöltek, milyenek a pedagógusjelöltek kisebbségi tanulási útvonalai. A két dimenzió makro-, mezo- és mikroszintjeinek taglalásával képet szeretnék rajzolni egyrészt a romániai kisebbségi pedagógusképzésről, másrészt az erdélyi kisebbségi pedagógusjelöltek tanulási útvonalairól (összehasonlító szemléletben). Vizsgálatom során több módszer kombinációját alkalmaztam az árnyaltabb kép megrajzolása végett. Az intézményi dimenzióban a dokumentumelemzés módszerére alapoztam, az individuális dimenzióban pedig a survey módszerére (kérdőíves lekérdezés és interjú). Az individuális dimenzióban több adatbázist használtam: TESSCEE II. 2014 (makroszint), PADI 2015 (mezoszint), SM Alumni 2016 (mikroszint). A kutatási kérdések megválaszolása során a pedagógusképzést mint sajátos kisebbségi tanulási útvonalat azonosítottam be. A pedagógushallgatók nagy része tisztán kisebbségi tanulási útvonalat járt be, mely a pedagógusképzésben csúcsosodott ki; de az élethosszig tartó tanulás elve alapján ezek a tanulási útvonalak folytatódnak. Az értelmezési keretemben a beazonosított kisebbségi tanulási útvonalak tanítási útvonalakká váltak. A regionális kisebbségi egyetem gondolata is igazolást nyert, a vizsgált intézmények (BBTE PADI, Szatmári Kihelyezett Tagozat) magukon hordozzák a regionális egyetem főbb ismérveit, a kisebbségi oktatás alulreprezentáltságát kompenzáló eljárások révén; illetve ama tény révén, hogy a pedagógushallgatók jelentős része a lakóhelyéhez közel szeretne anyanyelvén tanulni egy magasabb presztízsű intézményben.

The present dissertation portrays the learning paths of Transylvanian Hungarian teacher candidates adopting a comparative approach, and provides an outline of the Hungarian teacher education system and its context in Romania during 2011-2016. Minority learning paths and the regional university serve as our framework of interpretation. Hungarian minority teacher education is investigated in two dimensions, pursuing two research aims. The aim of the institutional dimension is to examine and present minority teacher education in Romania. The aim of the individual dimension is to examine and analyze who the Hungarian minority teacher candidates are, and what their minority learning paths look like. By presenting the two dimensions on the macro-, meso-, and micro-level our aim is to portray minority teacher education in Romania on one hand, and the learning paths of Transylvanian minority teacher candidates (in a comparative approach) on the other hand. For a more detailed picture we have employed a combination of several methods in our investigation. In the institutional dimension the basis was provided by document analysis, in the individual dimension by the survey method (questionnaires and interviews). We have used several databases in the individual dimension: TESSCEE II. 2014 (macro -level), DPAD 2015 (meso-level), SM Alumni 2016 (micro-level). In answering research questions teacher education has been identified as a specific minority learning path. A large part of the teacher trainees have followed an entirely minority path, which culminated in teacher education; however based on the life-long learning principle these learning paths continue. In our framework of interpretation the identified minority learning paths have turned into teaching paths. The idea of regional minority university has also been confirmed, the institutions investigated (BBU DPAD, Satu Mare Extension) display the main characteristics of regional universities through the procedures compensating for the underrepresentation of minority education; as well as, through the fact that a significant number of the teacher trainees wish to study in their mother tongue, close to their place of residence at a higher prestige institution.

Leírás
Kulcsszavak
pedagógusképzés, kisebbségi oktatás, felsőoktatás, tanulási útvonal, teacher education, minority education, higher education, learning paths
Forrás