EXAMINING THE KNOWLEDGE OF FUTURE SPORTS PROFESSIONALS IN CONNECTION WITH WATER RESCUE AND LIFE-SAVING

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
University of Debrecen, Institute of Sport Sciences, 4032. Debrecen, Egyetem tér 1., HUNGARY
Absztrakt
Leírás
Water drowning is a problem affecting the total population of the Earth. Drowning is a leading cause of death (one of every three deaths). On the planet, a man, a woman or a child drops into the water every two minutes. Every year, 4 million people worldwide are in danger of drowning, either in freshwater lakes or in the sea. Almost 10% of them do not survive the dive, so they die as a result of suffocation. More than half of those drowned in water are children or juveniles. Sports professionals, especially PE teachers, have a prominent role in preventing water accidents, so it is essential to be aware of life-saving and water-saving. The question arises as to what kind of knowledge these experts have on the subject and how they could stand up if it were wrong. The purpose of our research is to reveal the knowledge gaps and fears of students that prevent them from starting a rescue process. In our survey, we chose the questionnaire method, 147 students with PE or sports major participated. The results showed that a significant proportion, 64% of the students did not even see the resuscitation process. Most of them, 90%, did not resume the resuscitation experiment, 88% of them had not yet helped resuscitation. Most of them have no rescue practice, and their knowledge is incomplete for rescue and first aid.
A vízbefulladás a Föld összlakosságát érintő probléma, mely az első három baleseti halálok egyike. Bolygónkon kétpercenként vízbe fullad egy férfi, egy nő vagy gyermek. Minden évben 4 millió ember kerül világszerte veszélyhelyzetbe vízben, s többjüket nem tengerben, hanem édesvízben éri a baj. Csaknem 10%-uk nem éli túl az alámerülést, tehát fulladás következtében meghal. A vízbe fulladtak több mint fele gyermek vagy fiatalkorú. A vízi balesetek megelőzésében a sportszakembereknek, leginkább a testnevelő tanároknak, kiemelkedő szerep jut, így fontos, hogy tisztába legyenek az életmentéssel, és a vízből mentéssel.  Felmerül a kérdés, hogy ezek a szakemberek milyen tudással is rendelkeznek a témában és miként tudnának helyt állni, ha bekövetkezne a baj. Kutatásunk célja, hogy feltárjuk a hallgatók tudás béli hiányosságait, félelmeiket, mely megakadályozza, hogy megkezdjék a mentést, vagy annak sikerét. Módszernek a kérdőíves vizsgálatot választottuk. Felmérésünkben 147 sport szakos hallgató vett részt. Az eredmények azt mutatták, hogy a hallgatók jelentős része 64%-uk nem látott még újraélesztési folyamatot élőben, többségük, 90%-uk nem tett újra élesztési kísérletet, valamint az is kiderült a válaszokból, hogy többük 88 %-uk még nem is segédkezett újraélesztésben. Többségüknek nincs mentési gyakorlata, és tudása hiányos a mentéshez, elsősegélynyújtáshoz.
Kulcsszavak
life-saving, water rescue, sports professionals, életmentés, vízbőlmentés, sportszakemberek
Forrás
Hivatkozás