Hallgatói dolgozatok (Könyvtár- és Információtudományi Tanszék)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 35)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális lehetőségek az ötödik évfolyamos magyartanításbanBényei, Tamás Jánosné; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat az ötödik évfolyamos magyartanítás digitális feladatait tartalmazza magyar nyelvtan témakörében. Digitális feladatkészítés néhány lehetőségét tartalmazza új tanulási környezetben. A feladatok a Word szövegszerkesztő, Power Point prezentáció készítő, Excel táblázatkezelő programok használatával készültek. A bemutatott feladatok a 2020-as Nemzeti Alaptanterv követelményeinek felelnek meg. Rendszerezési feladatokat tartalmaz a Word szövegszerkesztő táblázataival és SmartArt ábrák kidolgozásával. Élményalapú tanulás Power Point és Gimp képszerkesztő használatával. Szövegértés tanítása weblapkonverzióval.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális oktatás alsó tagozatbanSzűcs, Edina; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban a digitális oktatásban való tapasztalataimat osztottam meg és annak fontosságáról, elengedhetetlenségéről próbáltam egy képet alkotni. Úgy gondolom, hogy ebben a gyorsan fejlődő, az eszközökhöz könnyen hozzáférhető világban adott és természetessé kell, hogy váljon ezek használata, alkalmazása a tanítási tanulási folyamatban. Nyugodtan sőt kötelező alsó tagozatban is megismertetni a gyerekeket különböző eszközökkel, módszerekkel, programokkal, hiszen ezek által a figyelmük is sokkal könnyebben fenttartható, motiválható. Természetesen alsó tagozatban a hagyományos módszereket nem lehet elhagyni, de mellette akár felváltva, akár egyszerre becsempészhetjük a digitális világot.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális feladatok magyarórákon az általános iskola 6. évfolyamánÉkesné Baranyai, Enikő; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatomban bemutatom, hogy a hatodik évfolyamon magyarórákon alkalmazott feladatok milyen lehetőségeket biztosítanak a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztésére. Bevonhatók-e és hogyan a munkafüzet feladatai a digitalizálásba, át lehet-e alakítani, és meg lehet-e oldani őket számítógépes programok segítségével. A dolgozatom célja, hogy ismertesse azt a majdnem egy tanéves munkát, jó gyakorlatot, melyben magyartanárként a digitális kompetenciafejlesztést is feladatomul vállaltam. A helyzetelemzés, a lehetőség feltárása után bemutatok néhányat az általam használt feladatokból. Leírom azokat a gyakorlati tapasztalatokat, melyeket a feladatok alkalmazása során szereztem. Végül egy teljes mér-tékben digitálisan megvalósított magyaróra tervét prezentálom.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kulturális rendezvényszervezés a megyei könyvtárakban MagyarországonErdei, Kinga; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban bemutatom a rendezvények fajtáit, azon belül kitérek a kulturális rendezvényekre is. Bemutatom, hogyan, milyen fő lépésekkel kell rendezvényt szervezni, a könyvtári rendezvényekre összpontosítva. Ezeken felül megvizsgáltam, hogy a magyarországi megyei könyvtárak 2017 és 2021 között milyen rendezvényeket tartottak és ezekből diagramokat készítettem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvtárak szerepe az élethosszig tartó tanulás támogatásábanNagy, Dorina; Eszényiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a könyvtárak szerepét mutatom be az élethosszig tartó tanulás támogatásában. Először az Európai Unió intézkedéseit mutatom be élethosszig tartó tanuláskeretein belül. Ezután kitérek az autodidakta tanulásra, ami az élethosszig tartó tanulás egyik kulcsfontosságú része. Majd az rátérek a könyvtárak és a életen át tartó tanulás kapcsolatára. Kitérek a tanulás támogatására, valamint a könyvtárban elérhető képzésekre is. Végül kitérek a könyvtárakra az internet világában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Meseterápia az iskolábanSzabadi , Anna; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a biblioterápia fogalomkörébe tartozó meseterápiás foglalkozásokat kutattam. Feltérképeztem ennek a viszonylag újkeletű módszernek az általános jellemzőit, pozitív hatásait, valamint a meseterapeuta képzést egy interjúbeszélgetés alkalmával. Célom annak bizonyítása volt, hogy meseterápiás foglalkozásokra mutatkozna kellő igény a közoktatási intézményekben is. Érveket és ellenérveket sorakozttam fel amellett, miképpen lehetne meseterápiás foglalkozásokat megvalósítani az iskolákban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A biblioterápia magyarországi gyakorlata és irányvonalai a szakirodalom tükrébenBotos, Lilla Zsanett; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarMi is az a biblioterápia? Ezt részletesen, a szakirodalom tükrében magyaráztam el dolgozatomban. Megismerhetjük a biblioterápia fogalmát, különböző megfogalmazásait, csoportosítását. Ezt követően beszámoltam részletesen a biblioterápia alkalmazásáról és különbséget tettem az egyéni és csoportos biblioterápia definíciói között. Részleteztem egy ilyen foglalkozássorozat felépítését, alkalmazását és a különböző szituációkat. Megtudhatjuk, hogy hogyan alkalmazzuk a terápiát fogyatékossággal élő emberek számára, gyerekek, illetve felnőttek tekintetében. Megfogalmaztam alapelveket és beszéltem arról is, hogy ki jogosult egy ilyen biblioterápiás foglalkozás levezénylésére. Eloszlattam tévhiteket és egy érdekes felmérést, közvéleménykutatást is bemutattam annak eredményeivel és magyarázatával. Befejezésként pedig egy irodalom listát ismertettem egy biblioterápiás csoport részére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőbenLászló, Vilmos Csongor; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAlapvető számolási készségek tesztelése papíron és táblázatkezelőben az általános iskolák 1-8. évfolyamán tanuló diákok körében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető IKT eszközök használata az online oktatásban járványügyi helyzet idejénElek, Sándor Attila; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar1. A dolgozat célja: Ez a dolgozat az IKT eszközök használatát, szükségszerűségét és annak propagálását tűzte ki célul online és jelenléti oktatás idején. 2. Fő mondandó: A covid-19 által kiváltott válság online oktatásra kötelezte a magyar közoktatást, az online oktatás gyakorlata viszont megmutatta, hogy az IKT eszközök hiánya és a pedagógusok, illetve diákok digitális és informatikai kompetenciák hiányossága miatt az online oktatás hazánkban csak részben volt sikeresnek mondható. 3. Módszertan: Kutatásom alapja elsősorban tudományos szakfolyóiratok tanulmányozásán, saját tapasztalataim és kollégáim által megtapasztalt tényeken alapszik. 4. A kutatás eredményeképpen elmondható: Az online oktatás sikeressége és hatékonysága tovább növelhető, ha a pedagógusok és diákok megfelelően elsajátítják az IKT eszközök használatát. Ennek pozitív hatásait nemcsak az online oktatásban, hanem a jelenléti oktatásban is sikeresen lehet alkalmazni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kézilabda fejlődése az írott és a digitális források tükrébenHajdu, Magdolna; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat bemutatja a kézilabdázás fejlődését a XX. és XXI. században. Az írott formától egészen a digitális világig átöleli annak alakulásának a szakaszait. Tartalmazza a papíralapú versenyrendszer változását az elektronikus versenyeztetésig a technikai elemek fejlődésének előrehaladtával. Az online felületek használatát, amely már elengedhetetlen a mai versenysportban is. Bemutatja az iskolai, a nemzetközi és országos versenyek rendszerét, működését. Saját életem egy részének, a BMSE leány utánpótlás csapatomnak a részvételét a kisiskolás versenyben a digitális felület alkalmazásával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sprego felhasználási területei könyvtári és nagyvállalati környezetbenBalogh, Angelika; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA Sprego (Spreadsheet Lego) módszerét használva demonstrálom a feladatmegoldást olyan felmerülő problémák esetén, amelyek a könyvtárban mindennaposak lehetnek. Majd folytatom adatbáziskezéssel, ahol hasonló helyzeteket mutatok be. Végül megmutatom, hogy a Power Bi-t milyen sokrétűen lehet alkalmazni akár egy könyvtári környezetben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtárak közönségkapcsolata a 21. századbanNagy, Szilárd; Eszenyiné Borbély, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat a 21. századi könyvtárak közönségkapcsolatait tekinti át. Többek között foglalkozik egy könyvtárra vonatkozóan a közösségi média használatának, a könyvtárak közösségi terének és az ott szervezett események fontosságával. Szakdolgozatomban áttekintem, hogy egyes könyvtárak hogyan jelenítik meg közelgő eseményeiket weboldalaikon. Megvizsgálom azt a témakört, miszerint: Milyen hatással lehet egy népszerű, például közszereplő, influencer, vagy szervezet személye az adott könyvtár tevékenysége népszerűsítésében? Egyetemi és Főiskolai könyvtárak közösségi média megjelenését, aktivitását és elérését hasonlítom össze, majd megvizsgálom az adott online kommunikáció látható hatékonyságát. Továbbá összehasonlítom különböző könyvtárak weboldalán a feltüntetett események kivitelezését.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Muzeális értékű könyvtári dokumentumok digitalizálása MagyarországonFarkas, Judit Sára; Némethi-Takács, Margit; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban megvizsgálom, melyek azok az érvek, amik a digitalizálás mellett szólnak, és melyek azok, amik ellene. Feltárom, hogy milyen nehézségei lehetnek a digitalizálásnak. Továbbá a muzeális dokumentumok kapcsán vizsgálom, hogy hol és milyen jellegű dokumentumok kerültek digitalizálásra, feltérképezem, hogy ezek a digitalizált dokumentumok milyen felületeken érhetőek el, és ott a felhasználók milyen szolgáltatásokat vehetnek igénybe.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az e-ügyintézés hatékonysága az ügyfelek szemszögébőlPink, Edit Éva; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz elmúlt években az elektronikusan (is) elintézhető ügyek száma drasztikusan megnőtt. Tegye fel a kezét, az, aki a digitális világban magabiztosan mozgó, a felnőttkori értő olvasás képességének birtokában, átlagos vagy átlagon felüli intellektussal stb. rendelkezőként nem bosszankodott még valamely e-ügyintézési portál áttekinthetetlen menüstruktúráján, értelmezhetetlen kérdésein, inkoherens ügyintézési folyamatán stb.! Az e-ügyintézési platformok zöme szükségtelenül bonyolult, rosszul strukturált, nem felhasználóbarát. Hatékonyságuk további gátja a lakosság alacsony (digitális) kompetenciaszintje. Az elmúlt évtizedekben a digitális társadalom megteremtése címszóval felhasznált euró milliárdok ellenére a társadalom jelentős része számára az internetelérés továbbra is korlátozott. A dolgozat a digitális társadalommá formálódás gátjának tekinthető, komplex problémák feltérképezésével és néhány e-ügyintézési felület elemzésével kíván rámutatni azokra az okokra, melyek miatt a digitális ügyintézés fejlesztésére fordított állami és egyéb források nem érték el a kívánt társadalmi hatást.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A GeoGebra felhasználásának néhány lehetősége a geometria tanításában az általános iskola 5. évfolyamánKormány, József Róbert; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarAz IKT eszközökkel támogatott oktatás lehetővé teszi, hogy a matematika tantárgy, ezen belül a geometria tanítása szemléletesebbé és érdekesebbé váljon. Számos matematikai segédprogram áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy a figyelmet felkeltsük és a megértést elősegítsük. Ezen programok egyike a GeoGebra. Az általános iskola ötödik oszályának geometria tananyagán keresztül mutatom be a GeoGebra alapvető funkcióit a teljesség igénye nélkül.Tétel Korlátozottan hozzáférhető KemIKT az általános iskolábanGyarmati, Dezső; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA 2020-as Nemzeti alaptanterv minden tantárgyban előírja a digitális kompetenciák fejlesztését. A szakdolgozatomban a teljesség igénye nélkül azt vizsgáltam, hogy a kémia tanítása során hogyan lehet fejleszteni a digitális kompetenciákat. A kémia három különböző területéről származó témakörben írtam le részletesen, lépésről lépésre olyan feladatok megoldása-it, amelyek a tanulók ismereteit bővíthetik ezen a területen. Szándékosan nem az alaptan-tervben említett bemutatók készítésére építettem, de a feladatok megoldásaiként kapott eredmények alkalmasak arra, hogy prezentációk készítése során felhasználjuk. A feladatok megvalósítása nem igényel sem nagy mennyiségű anyagbeszerzését, sem egyéb számítógépes programok telepítését. Összegyűjtöttem mely kompetenciák fejleszthetők a megoldások segítségével, és mely tényezők gátolhatják ezek tanórai alkalmazását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Excel program felhasználási lehetőségei az általános iskola felső tagozatán tanórai keretek közöttKamarás, Krisztina Ivett; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat célja annak bemutatása, hogy egy táblázatkezelő program milyen sokrétűen használható az oktatásban, úgy a tanórákon mint a tanári adminisztrációban. A dolgozat kitér a következő témákra: milyen tantárgyközi kapcsolatok aktivizálhatók az adatok táblázatkezelőben történő feldolgozása során; hogyan válthatók ki és hogyan alakíthatók át a hagyományos papíralapú feladatok digitális formára; milyen továbbképzésekre lenne szükség ahhoz, hogy ezek a programok és módszerek hatékonyan és széles körben megjelenjenek az oktatásban; hogy valósítható meg a pedagógusok digitális kultúrájának magasabb szintre való emelése; hogyan alkalmazhatók hatékonyan a táblázatkezelő programok a tanári munkában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A könyvek digitalizálási feldolgozása háztartási keretek közöttSzöllősi, Norbert; Csernoch, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat témája a magán gyűjteményekben fellelhető könyvek otthoni keretek között történő digitalizálása. Bevezetésként, és mintegy összehasonltásképp szó esik a professzionális kezdeményezésekről, rávilágítva arra, hogy amennyiben nem magánfelhasználásra készül a digitalizálás, mennyi buktatója lehet a kezdeményezésnek. A szakdolgozat második felében kettő példa dokumentumon keresztül bemutatva végigvezet a munkafolyamatokon, rávilágítva a feldolgozás során felmerülő akadályokra, és megkötésekre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A magyar és angolszász iskolai könyvtárak működésének összehasonlító vizsgálataSebestyén, Noémi; Tóth, Erzsébet; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom megírásakor kitűzött célom, hogy összehasonlító elemzést végezzek Magyarország, az Amerikai Egyesült Államok, valamint Anglia iskolai könyvtárainak működése és szolgáltatásai között. Az összehasonlító vizsgálat alapját az alábbi szempontok képezik: maga az iskolai könyvtár; az iskolai könyvtáros; az iskolai könyvtár, valamint az iskolai könyvtáros szerepe az olvasás ösztönzésében és az információs műveltség elsajátításában; az olvasóvá nevelés módszertana; az iskolai könyvtárak finanszírozási helyzete; működési stratégiájuk; a rendelkezésre álló források; illetve az iskolai könyvtárak működésének számítógépesítése. Dolgozatom zárásaként összegyűjtöttem és megfogalmaztam néhány hasznos javaslatot, amelyek esetlegesen segíthetnék az iskolai könyvtárak működését a jövőre nézve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Meseolvasás hatásai a fiatal felnőttekreSéra, Dalma; Bujdosóné Dani, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a meseolvasás hatásait vizsgáltam a fiatal felnőttek körében. Volt szerencsém azokkal elvégezni a kutatást, akiket taníthattam a B típusú gyakorlat alkalmával. A gyermekkori meseolvasás kognitív és pszichológiai szempontból is nagyban befolyásolja a fiatal felnőttek életét.