Az elektronikus kereskedelem szabályozásának jövője

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Dolgozatom elején kifejtem az elektronikus kereskedelem rövid történetét, ezen belül nagyobb hangsúlyt fektetek az elmúlt években – különösen a koronavírus idején – történtekre, illetve arra, hogy jelenleg hol tartunk. Mindezt statisztikákkal és számokkal színesítem, hogy a kép minél pontosabb legyen a jelenben, illetve a nagyon közelmúltban történtekről, történésekről. Lesz szó a New Deal for Counsumers jogszabályról, illetve a Digital Markets Act és Digital Services Act jogszabálytervezetekről, mely utóbbi kettő igencsak frissnek számít. Ezt követően kifejtek egy személyes történetet, ami velem esett meg, ebből pedig áttérek arra a témára, hogy hogyan és miként látnám én jónak a szabályozást, illetve javaslatokat teszek ezen szabályok fejlesztésére is. Fontos még megemlítenem, hogy a címet tágan értelmeztem, számos, az elektronikus kereskedelemhez, illetve az ez által generált problémákhoz közvetetten kapcsolódó témát fogok feldolgozni dolgozatomban. Pontosan emiatt kap majd kifejezetten nagy szerepet például a fogyasztóvédelem. Véleményem szerint ugyanis ez az elektronikus (és a hagyományos) kereskedelem talán egyik legpengeélen táncolóbb jogi témája. Ezt támasztja alá a dinamikus, de szétszórt fejlődés (mind ténylegesen, mind jogi téren), illetve a bizonyos területek szabályozatlansága is. Korunkban ugyanis szerintem talán ezen a területen kell leggyorsabban fejlődni és a leggyorsabban reagálni is a jogalkotóknak, köszönhetőan annak, hogy a kapitalista/profitorientált berendezkedés szinte minimálisan se védi a fogyasztókat. Talán itt van a legnagyobb felelőssége is az államoknak, vagy épp államok csoportjának (pl EU), abból a szempontból, hogy itt közvetlenül védhetik polgáraik jogait, érdekeit a nagy cégekkel szemben. Ezen témában ténylegesen érzékelhetik az emberek, hogy igenis védve vannak. - A fentebb említetteken kívül pedig kétségek nélkül lefektethető az tény is, hogy az elektronikus kereskedelem, teljesen átformálja a fogyasztóvédelmet is. Tökéletesen ide illő példa a 14 napos visszaküldés joga, amit az elektronikus kereskedelem megjelenése előtt soha nem gondoltunk volna, hogy szükség lesz rá. Annyira szoros a kapcsolat és annyira nagy a metszet a két téma között, hogy indokoltnak tartottam komolyabban belemerülni ebbe a témába.

Leírás
Kulcsszavak
e-kereskedelem, kereskedelem, fogyasztóvédelem, digitaizáció
Forrás