A nézők részvételének hatása a brit pedagógiai színjátszás (TIE) alkotófolyamatára

Dátum
2009-03-09T14:36:35Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A disszertáció célkitűzése, hogy megvizsgálja, elemezze, és értelmezze a pedagógiai színjátszásnak (TIE: Theatre in Education) egy mindezidáig feltáratlan, művészi vonatkozását: a nézők aktív részvételének hatását az alkotófolyamatra, a színészek és a rendezők munkájára valamint a színdarabra és az előadásra. A kortárs brit pedagógiai színházi gyakorlat bemutatásán keresztül azokra a kérdésekre keresek választ, hogy milyen módszerekkel készülnek fel a TIE társulatok a nézők bevonására, valamint hogy a közönség részvétele a játékban miképpen módosítja darabot, az előadás menetét és a színészi játékot. Kutatásomnak, egyfelől, elméleti jelentősége lehet: a pedagógiai színjátszás tipológiáját szándékozom felvázolni; másfelől, reményeim szerint a vizsgálat eredményei beépülhetnek majd a pedagógiai színjátszás brit és hazai gyakorlatába.The dissertation aims to investigate, analyse and interpret the hitherto unexplored area of Theatre in Education which is the audience participation element as it affects the actors, the director and the dramatic entity. I intend to explore audience participation in the context of contemporary British educational theatre practice with a view to casting, the playwriting/ devising and the rehearsal process as well as the acting techniques and the changes in performance. The investigation attempts to answer the questions of how invited audience participation influences the creative process of educational theatre and how the actual contributions of the students modify the play, the performance and the acting process in the course of the TIE programmes. As this research has not been undertaken by the British academic community, I anticipate that my investigation, being available to existing TIE companies in Britain, will provide analytical data which will support or question their rehearsal and performance practice. A bi-product of this research would be that it becomes available to the theatre community in Hungary. Children’s theatre companies, regional theatre companies occasionally providing productions to young audiences as well as the existing Hungarian TIE companies would benefit from having available this platform of research should they ever consider widening their current remit or widening their current audience base. It would also form the platform for any new company which wished to specialise in this particular area of theatre.

Leírás
Kulcsszavak
pedagógiai színjátszás, Theatre in Education
Forrás