A Hajdú-Bihar megyei felnőttoktatás intézményrendszere a hazai felnőttoktatás történeti tendenciáinak tükrében

Absztrakt

A doktori disszertáció témája a Hajdú-Bihar megyében elkészített ún. felnőttoktatási atlasz kutatás eredményeinek bemutatása a hazai felnőttoktatás történeti és elméleti alapjainak tükrében. A disszertáció elméleti részében a felnőttoktatás hazai történeti és elméleti alapjait mutatjuk be. Az első egységben elhelyezzük a felnőttoktatást az oktatási rendszer egészében, majd a fő fogalmi alapokat tisztázzuk. Ezt követően bemutatjuk a szűkebb szakterülethez, a felnőttoktatáshoz kapcsolódó fő kutatásokat, röviden jellemezve azokat és kitérünk a felnőttoktatás területeinek bemutatására. A második egységben áttekintést adunk a felnőttoktatás főbb történeti tendenciáiról az oktatás és művelődéspolitika tükrében a kezdetektől napjainkig a legfontosabb eseményekre és jelenségekre koncentrálva problématörténeti vonatkozásban. A harmadik egység pedig mintegy átvezetést képez az elmélet és az empíria között: a jelenlegi felnőttoktatási intézmények kialakulásában legdominánsabb szerepet játszó munkanélküliség jelenségét jellemezzük általánosan és egy újszerű értelmezési keretet is adunk ennek a vizsgált térség (Hajdú-Bihar megye) vonatkozásában. A disszertáció központi témáját azonban az empirikus rész képezi: a felnőttoktatási atlasz kutatás és különösen a Hajdú-Bihar megyei adatainak elemzése. Ezért az első empirikus egységben részletesen bemutatjuk a felnőttoktatási atlasz kutatási projekt előzményeit, fázisait és szerkezetét. Ezt követően a második egységben a vizsgált megye társadalom-földrajzi jellemzésére kerül sor a történeti áttekintéstől napjaink földrajzi, társadalmi, gazdasági, politikai stb. főbb jegyeinek áttekintéséig. A harmadik egység Hajdú-Bihar megye felnőttoktatási atlaszának bemutatását tartalmazza. Ebben az összesített adatok után három komparasztikai szempont mentén végezzük az elemzést, ezek:

  1. Településtipológiai különbségek megfigyelése a felnőttoktatás intézményrendszerében (megyeszékhely, városok, falvak viszonylatában).
  2. Területi különbségek megjelenése a felnőttoktatás intézményrendszerében (hajdúsági és bihari térség viszonylatában).
  3. A profitorientált és a non-profit felnőttoktatási intézmények közötti különbségek vizsgálata. A disszertáció rámutat arra, hogy a felnőttek képzésének óriási szerepe van a társadalom fejlesztésében, a szükséges humán potenciál és egyben a gazdasági fejlődés kialakításában, amelyek nélkül nincs stabil társadalom.

The subject of this Ph.D. thesis is the presentation of the outcome of the Adult Education Atlas Research made in Hajdú-Bihar county with the outline of the historical and theoretical basis of Hungarian adult education. In the theoretical part of the thesis the historical and theoretical grounds of the Hungarian adult education is presented. In the first section adult education is placed in the whole educational system and the most important terms are clarified. This is followed by the demonstration and short description of the fields of adult education and its main research projects. The second section is an historical review over the main tendencies of adult education from educational and politico-cultural aspects focusing on the most important events and phenomena from the beginning to these days. The third section is midway between theory and pragmatics: a general characterization of unemployment that has played the most dominant role in the development of the present adult education institutions, and its new interpretation in the research area (Hajdú-Bihar county). The central idea of the thesis lies in the empirical part: the adult education atlas research with special attention on the analysis of Hajdú-Bihar county’s data. Therefore in the first empiric part the adult education atlas research project is described in details (premises, phases, structure). The second section gives the county’s socio-geographic description by historical, geographical, socio, economic, and political overviews. The third section contains the presentation of Hajdú-Bihar county’s adult education atlas. The analysis is made on basis of three comparative aspects:

  1. Differences in adult education institutions from a settlement-typology point of view (county towns, cities, villages)
  2. Territorial differences in adult education institutions
  3. Differences between profit oriented and non-profit oriented adult education institutions The thesis points out that educating adults plays a great role in the development of society, economy and the necessary human potential which are all indispensable in a stable society.
Leírás
Kulcsszavak
felnőttképzés, adult education, felnőttképzési intézmények, adult edication institutions, Felnőttoktatási Atlasz, Adult Education Atlas, Hajdú-Bihar Megye, Hajdú-Bihar County, településtipológia, settlement-typology, profit és non-profit szektor, profit and non-profit sector
Forrás