Az informatika alkalmazási lehetőségei a tanító szakos hallgatók matematika tantárgypedagógiai képzésében

Absztrakt

A tanítóképzőkben nagyon komoly tantárgypedagógiai képzés folyik, melynek során általános, illetve az egyes műveltségi területekhez kapcsolódó speciális módszertani ismeretekre tehetnek szert a hallgatók. Leegyszerűsítve a kérdést: ezen stúdiumok keretében azt tanulhatják meg a tanítójelöltek, hogy miként kell majd az általános iskolákban megtanítani a kisdiákokkal az anyanyelvet, a matematikát, az éneket, az idegen nyelveket, stb. Időről-időre a figyelem középpontjába kerül valami új és szenzációs tanítási módszer vagy eszköz, amitől mindenki a tanítás-tanulás összes létező problémájának azonnali és mindörökre szóló megoldását reméli. Aztán hamarosan kiderül, hogy nem is annyira új, nem is olyan szenzációs az a „találmány”, és még a problémák egy részére sem jelent biztos megoldást, nem-hogy az összesre. Ennek ellenére - vagy éppen ezért - a tantárgypedagógiával foglalkozók – de nyugodtan mondhatjuk, hogy a lelkiismeretes gyakorló pedagógusok valamennyien – örök optimizmussal egész pályafutásuk során keresik a minél hatékonyabb tanítási-tanulási eljárásokat, a folyamatban résztvevőket minél inkább motiváló eszközöket, módszereket. A lehetőségeimhez mérten én is ezt teszem. A sárospataki tanítóképzőben eltöltött közel negyed század alatt tanító és óvodapedagógus szakos hallgatókat igyekeztem megismertetni a matematika alapvető fogalmaival, összefüggéseivel, illetve a számítástechnika-informatika nyújtotta lehető-ségekkel. Meggyőződésem, hogy a matematikai ismereteknek – vagy legalábbis azok egy jelentős részének – az átadásában segítségünkre lehetnek az informatikai eszközök és módszerek. Kis- és nagyiskolában egyaránt. Jelen dolgozatomban azon eredményeimet igyekszem összefoglalni, amelyeket az informatikának a tanítóképzős matematika, illetve matematika tantárgypedagógia tanításában való használhatóságával kapcsolatos vizsgálódásaim során szereztem. Teacher training colleges provide thorough and efficient didactic courses where general and specific knowledge – connected to certain domains of teaching – can be gained by the students. In a narrower sense, students attending these seminars can learn how to teach little children grammar, mathematics, foreign languages, etc. There is always a new, thrilling teaching methodology or aid that appears in the centre of attention; something that everyone expects to solve every single learning-teaching problem immediately. Then, soon it is realized that the „invention” is not so new, not so thrilling, neither has permanent solution for even some part of the problem. On the contrary – or that is why – those who deal with didactics – we can say each practising conscientious educator – are looking for the best and highly motivating learning- teaching methods and aids with undying optimism. So am I, as well as I can. During my twenty five years spent at the teacher training college of Sárospatak I have tried to introduce the basic mathematical concepts, their relatedness, and the facilities provided by computer science to our students. I believe that the transmission of mathematical knowledge – or at least most parts of it – could be helped with methods and tools used in computer science – in any educational fields. In my thesis I try to collect my results and experience gained from the research on applying informatics in teaching mathematics and mathematical didactics at the teacher training college.

Leírás
Kulcsszavak
informatika, informatics, számítástechnika, computer science, matematika, mathematics, matematika didaktika, mathematical didactics
Forrás