A sportmenedzselés- és szervezés fejlesztési lehetőségei a Debreceni Egyetemen

Dátum
2010-09-09T10:13:36Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

ÖSSZEFOGLALÁS

A Debreceni Egyetemi sportban egyértelműen megfogalmazódott az igény, hogy ké¬szüljön egy átfogó, a sport minden területét felölelő, hosszú távú fejlesztési dokumen¬tum, amely utat mutat az egyetemi sport szereplőinek a sporttal kapcsolatos tevékeny¬ségek kiszámítható, tervezhető szervezéséhez. A program tervezésekor alapkövetel¬mény volt az előzetes szakmai információgyűjtés. A program prognosztizálható iránymutatást nyújt az egyetem és a tágan értelmezett sportszféra szereplőinek a sporttal kapcsolatos tevékenységek szervezéséhez. Össze¬függő megoldást kínál fel a sporttal kapcsolatosan definiált feladatok megvalósításának módjára, így például az egyetem hogyan segíti elő az egészséges életmód és a szabad¬idősport gyakorlása feltételeinek megteremtését, hogyan vesz részt a versenysport, az utánpótlás-nevelés, az egyetemi, a szabadidősport és a fogyatékossággal élő személyek sportja finanszírozásában, hogyan ösztönzi a sportpiac kialakulását és működését, va¬lamint hogyan járul hozzá egyetemünk sporthagyományainak ápolásához. Az egyetemi sport helyzetének elemzése, jövőképe, valamint az egyetemi feladatválla¬lás újragondolása alapján részletezi a program az egyetemi sportpolitika hosszú távú céljait, az ezek megvalósításához teljesítendő operatív célokat a sport egyes területein, valamint az ezek eléréséhez vezető lépéseket. Célkitűzés, hogy a Debreceni Egyetem minden területen „Sportoló Egyetemmé” is váljon: a versenysportban kiemelkedő élsport, minőségi sport fejlesztésén túl az egye¬temi polgárok jóval szélesebb rétegeit kell bevonni a sportba annak érdekében, hogy az egyetem és a társadalom ki tudja aknázni a sportolás nyújtotta előnyöket, és így a test¬edzés életmóddá, a hétköznapok természetes részévé és a szabadidő eltöltésének tartal¬mas formájává váljon. A sportolás kiemelkedően hozzájárul a hallgatók és a népesség közérzetének – a men¬tális és fizikai egészségi állapotának javításához-, és sajátos funkciói révén eszköz az egészséges társadalom megteremtéséhez, a közösségi kapcsolatok fejlesztéséhez, a népesség gazdasági aktivitásának előmozdításához, az esélyegyenlőséghez, a nemzeti értékek és az önbecsülés erősítéséhez. Az egyetemi versenysport sikeressége, eredményességének fenntartása és fejlesztése erősíti az önbecsülésünket, hiszen megfelelő példaképeket állíthat a jelenlegi és a jövő¬beli hallgatók elé, valamint igényes szórakozási lehetőséget nyújthat. Mindemellett a sport¬piac működéséhez szükséges mechanizmusok tudatos megkeresése és bevonása kiemelt célkitű¬zés. A magyar felsőoktatásban jelenleg több százezer hallgató tanul különféle képzési for¬mákban. A jövő társadalmának, Magyarország lakosságának teljesítőképessége nagyban függ a felnövekvő nemzedék teherbíró képességétől, egészségétől a kialakuló életviteli és mozgásigénytől. Az oktatási rendszerben a sport, a testnevelés helyzetének erősítése, a diá¬kok sportolási igényének kialakítása és annak fenntartása rendkívül fon¬tos feladat. A Debreceni Egyetem kiemelkedő szellemi központ. Egyre jelentősebb hatással van a régió gazdasági és társadalmi fejlődésére, kulturális felemelkedésére. Az egyetem straté¬giáját tekintve jelentős területet képvisel a sporttevékenység. Az Egyetem Taná¬csa 2004 novem¬berében elfogadta új sportkoncepcióját. Ezután kezdődhetett el a sportigaz¬gatóság irányítá¬sával a helyzetelemzés, amely értékelte az egyetem – elsősor¬ban orszá¬gos, illetve helyi sportéletben- betöltött szerepét. Ezután készült el a Debre¬ceni Egyetem Átfogó Ope¬ratív Sportprogramja, amelyben megfogalmazódtak a sport¬tal, az egészséges életmóddal összefüg¬gésben lévő területek legfontosabb céljai. Megtörtént a program megvalósítása szempontjából mérföldkőnek számító lépések periodizálása. Időben be¬határolhatóvá vált az új elemek bevezetése. A tevékenységek ellenőrizhetővé váltak annak érdekében, hogy az iránykövetés helyessége módosítható legyen. A program megvalósításának eredmé¬nyekép¬pen létrejött a SPORT–OKTA¬TÁS–KULTÚRA hár¬mas egysége. Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz magával hozta az új területi egy¬sé¬gek, az ún. nagy régiók kialakítását. A tervezési-statisztikai egységekként mű¬ködő régiók egyre fonto¬sabb szerepet kapnak a regionális területi politikában és a fej¬leszté¬sek meghatározásá¬ban. Az Európai Unió regionális politikájának legfonto¬sabb straté¬giai célja ugyanis a fejlő¬désben elmaradott térségek felzárkóztatása. Ma¬gyaror¬szág pedig az EU teljes jogú tagjaként új lehetőségeket kap az elmaradott ré¬giók fejleszté¬sére. Magyarország, és az Európai Unió egyik legelmaradottabb régiójában található az ország egyik legsikeresebb felsőoktatási intézménye. A XVI. századi történelmi gyöke¬rekkel bíró, az ezredforduló évében megalakított, és 2000-ben ismét integráló¬dott Deb¬receni Egyetem Észak-kelet Magyarország egyik legtekintélyesebb intézmé¬nye, felső¬oktatási és tudományos központja lett. Az egyetem különböző mutatói alap¬ján előkelő helyet foglal el a felsőokta¬tási intézmények rangsorában. A tudományos munka és az alkalmazott kutatás rendkívül sokoldalú. Az ország legszélesebb képzési spektrumát kínáló intézményben közel 300 sza¬kon, több mint 10 tudományterületen folyik a hall¬gatók képzése főiskolai, egyetemi szinten, szakirányú továbbképzéseken és felsőfokú szakképzések keretében. Az egyetemet is érintő minden fejlesztési prog¬ram fontos ré¬szét képezik az életminőség javítását célzó beruházá¬sok (pl. diákszállók, sportlétesítmé¬nyek, kulturális célú fejlesztések stb.). A felsőoktatási intézmények versenyhelyzetbe kerültek. Nem csupán fejlődésükről, ha¬nem létükről is szó van, amikor döntéseket kell hozniuk költségvetésről, tervekről, stratégiáról. Az új megoldások segíthetnek javítani a Debreceni Egyetem versenyképes¬ségét, amelyek révén az egyetem meghatározó szerepe a város és a régió életminőségi prog¬ramjában foko¬zottabban érvényesülhet. A sport területén kialakult helyzet átfogó elemzésével elkezdődött egy értékelés, amely rávilágított a hiányosságokra és lehetőség nyílt arra, hogy összefüggő rendszer¬ben egy mo¬dern igényeknek megfelelő, aktuális egyetemi átfogó operatív életminőségi program meg¬valósítására irányuló elképzelések fogalmazódhassanak meg, amelynek középpontjában az egészséges életmód áll. A program, akárcsak a doktori értekezés célja is, hogy elmozdítsa az egyetemi sporttevékenységek szerepét a holtpontról, és ha¬tása megváltoztassa, fejlessze a hallgatók és a régió lakosságának sportos életmód szemléletét, melynek köszönhetően ja¬vulhatnak a térségben élők életminőségi mutatói. A hallgatók életmódkultúrája és sportja hozzátartozik az autonóm személyiség élet¬for¬májához. A német hagyományok nálunk élnek tovább, tudniillik Németországban már előbbre járnak az angolszász modellt illetően. Ennek lényege, hogy egyetemi hall¬gatónak lenni életformát jelent. És ennek feltételeit az egyetemi campusok nyújtják is. Éppen ez lenne az integráció egyik értelme, és az egyetemi városokban el is indult az ilyen irányú mozgás, hogy olyan campusok jöjjenek létre, amelyekben magas szintű oktatási intézmé¬nyek mellett az egészséges életmódot szolgáló, a 21. századnak meg¬fe¬lelő színvonalú kollé¬giumok, infrastruktúra és nem utolsósorban sportlétesítmények állnak rendelkezésre. A korábbi évtizedekben az oktatásból 18 éves korban kikerülők nagy része nem ta¬nult tovább, így hatással nem lehettünk további életükre, életvitelükre. Ők a munka vi¬lágába kerülve általában korán elhagyták a még igazából ki sem alakult mozgásigényü¬ket, fiatalként hirtelen kerültek merőben új viszonyok közé, ahol nem tudták beillesz¬teni a rendszeres sportot mindennapjaikba. A felsőoktatásban megjelent tömegek fel¬hívják a figyelmet arra, hogy a korábbiakkal ellentétben nagy hallgatói létszám mozga¬tására és szemléletbeli nevelé¬sére nyílik lehetőségünk. Mindez egy olyan korosztály¬ban, amely a felnőttkorba lépve, de védett körülmények között, már az önálló akarat, igény, a család szoros kötelékéből való eltávolodás, a saját lábra állás elnyújtott idősza¬kában él és iga¬zából ekkor alakítja ki későbbi szokásait. A versenyszférában érdekelt multinacionális cégek már régen felismerték a korosz¬tály¬ban rejlő lehetőségeket a szokások kialakításának terén, és ádáz harcot folytatnak egy-egy felsőoktatási intézmény szolgáltatási palettáján való megjelenésért, különösen a kizárólagos¬ság megszerzéséért. Ez a sportban sem működhet másképp. A hagyomá¬nyos magyar csa¬ládmodellben nincs nagy szerepe a rendszeres sportolásnak, bár a ma¬gyar nép sportszere¬tete lehetőséget kínál arra, hogy ez hosszabb távon megváltozzon. E cél elérésére leghaté¬konyabb lehetőségünk a felsőoktatásban van, melynek keretében meg¬erősíthetjük, stabili¬zálhatjuk az alsó-, és középfokú oktatásban elültetett sportolás iránti igényeket. A felsőok¬tatásban is szemléletváltásra van tehát szükség, hiszen az utóbbi évtizedekben mostohagye¬rekként, szükséges rosszként kezelték, vagy megtűr¬ték testne¬velést és sportot, azt feltéte¬lezve, hogy felnőtt (18. életévüket betöltött sze¬mélyek¬ről lévén szó) emberekről van szó, akik saját belátásuk szerint sportolhatnak. Magyarország egyik legszélesebb képzési kínálatával rendelkező, példaértékű gaz¬dálko¬dást folytató intézménye az ország egyik legelmaradottabb régiójában igyekszik megőrizni a kivívott versenyelőnyét a hazai felsőoktatási palettán, és versenytársává válni az európai felsőoktatási intézményeknek. A tudásalapú gazdaság megteremtésé¬nek elengedhetetlen alapjait kell, képezzék a jelentős kutatási-fejlesztési potenciállal rendel¬kező felsőoktatási in¬tézmények, az egyetemek, köztük a Debreceni Egyetem is. Ebben a helyzetben, tekintettel az európai integrációs folyamatok új kihívásaira, egy¬általán nem mellékes kérdés, hogy mi¬lyen intézményi lehetőségek állnak rendelke¬zésre a régió életminőségének fejlesztésére? Milyen szerepe lehet a Debreceni Egye¬temnek ebben a fejlődési folyamatban? Milyen kap¬csolódási pontok vannak a felső¬oktatási in¬tézmény és a régióban működő életminőségi programok között? Hogyan tudja a felső¬oktatási in¬tézmény saját erőforrásait a régió fejlő¬désének szolgálatába ál¬lítani? Az ilyen és ehhez hasonló kérdésekre egyre intenzívebben keresik a választ a felsőoktatási in¬tézmények, így a regionális központban működő Debre¬ceni Egyetem is. A felgyorsult és globalizálódó világban a társadalmi-gazdasági változásokra az egyete¬meknek is gyorsabban, pontosabban kell reagálni. Az intézmény központi straté¬giájának kialakításakor nem elég az előrejelzésekre, tendenciákra koncentrálni. A saját felmérések, elemzések szintén segíthetik a sikeres döntések, irányvonalak kijelölését. Az értekezés el¬sődleges célja éppen a régiót jellemző speciális életminőségi mutatók, ténye¬zők rend¬szerbe foglalása, különös tekintettel az egyetemista korosztály helyzetére, a régió legna¬gyobb képző intézményének új lehetőségeinek és úttörő szerepének elem¬zésére. Az egyes területi egységek életminőségére ható tényezők rendszerbe foglalásakor az elemzés a Sport XXI Nemzeti Sportstratégia (2007) által megalkotott alapelvekből in¬dult ki. Ez a modell értékű stratégiai irányelv nemcsak a regionális életminőség mérésé¬nek, hanem az életminőség javítására szolgáló fejlesztési elképzeléseknek, valamint a háttér¬ben húzódó, az életminőséget hosszútávon determináló sikerességi faktoroknak alkotja logikai hátterét. A kutatás empirikus alapjául olyan – egymással szorosan össze¬függő- kérdőívek szolgálnak, amelyek elemzésével meghatározhatóak az egyetemi sporttevé¬kenység és sportszolgáltatá¬sok által kielégíthető igények, feladatok. Lehetőség nyílik az egyetemi sport szerepének vizsgálatára a régióban található három megye vo¬natkozásá¬ban. Az országban egyedülálló a Debreceni Egyetem sportstratégiája, ezért a városi és régiós igények szervezett felmérése és értékelése nem csupán lokális hatású eredményt hozhat, hanem országosan is fejlesztheti a magyar és a felsőoktatási sport működését. A kérdőíves vizsgálat kiterjed az egyetemi polgárokra, városi és régiós sportklu¬bokra, szövetségekre, középiskolákra, sportiskolákra, de felmérjük a média és az üzleti szféra kap¬csolódási lehetőségeit is, precedens értékű összehasonlítások készülnek kül¬földi pél¬dák alap¬ján. Végül, de nem utolsósorban vizsgálat tárgyát képezi a sportléte¬sítmény-gaz¬dálko¬dás, a sportszolgáltatások minősége, a sportszerkezet, a szervezeti felépítés haté¬konysága és fej¬leszthetősége. A különféle vizsgálatokból levonható követ¬keztetések irányt mutathatnak a gyakorlati és stratégiai tennivalók tervezéséhez. Megítélésem szerint a felsőoktatási sport számára nem csupán az a feladat, hogy az Unió sportpo¬litikájával összhangban, biztosítsa valamennyi hallgató számára a heti két óra ingyenes sportolási lehetősé¬get, hanem az élethosszig tartó testmozgás és az egész¬séges életmód fontosságát kell hirdetnie. Általánosan és speciálisan képzett fiatal értel¬miségieket kell nevelnünk, akiknek életmódjá¬hoz napi szinten hozzátartozik az egész¬ség szemlélete. A végzett hallgatók jelentős része marad a diploma megszerzése után a régióban. Így az egyetemi tanulmányok során szerzett megerősítések elkísérik ezeket a fiatalokat is, akik szo¬kásmódjukkal és sportos értékrendjükkel egy egészségesebb társadalom kiala¬kulását gene¬rálhatják, hiszen a sportolás kiemelkedően hozzájárul a hallgatók és a né¬pesség közér¬zet¬ének – a mentális és fizikai egészségi állapotának javításához-, és sajá¬tos funkciói révén esz¬köz az egészséges társadalom megteremtéséhez, a közösségi kap¬csolatok fejlesztéséhez, a népesség gazdasági aktivitásának előmozdításához, az esély¬egyenlőséghez, a nemzeti érté¬kek és az önbecsülés erősítéséhez. Ezért közvetett és köz¬vetlen módon a Debreceni Egye¬tem átfogó életminőségi programja lehetőséget és egy¬ben felelősséget is jelent azok szá¬mára, akik formálják a programot és annak részeit. Egy intézmény megítélését, kialakított, illetve megszerzett imázsát az intézményről kiala¬kított vélemények is befolyásolják. Azok véleményének van je¬lentősége, akik köz¬vetlen kapcsolatban vannak az adott egyetemmel. Elsősorban a hall¬gatók kritikus és fejlett kritikai érzéke formálhatja a rendszerben működő életmi¬nőségi programot. SUMMARY

In the sport- life of the University of Debrecen there has been a demand formulated on the making of a comprehensive, long-term development plan, which obviously incorpo¬rates all fields of sport. This document guides the way for people in the sport- life of the university how they could organise their activities connected with sport on a calculable, predictable level. Necessarily, the preliminary collection of professional informations has been a basic requirement for the establishment of this document. The program provides foreseeable instructions to the organisation of sport pursuits both for sport people in the university, and members of the sport sphere in a wider sense. It offers a cohesive solution for all kinds of tasks defined with the sport life, and also gives a guidance for the various ways of realisations of these challenges. Thus it can answer such questions as for example how the university can conduce the invitation of conditions for the healthy living through spare time sporting, how it can participate in the financing of contest sport with the contributing project of reinforcement training and how the university can support the sport life of handicapped people. The project also contributes to the cultivation of the sport traditions of the university by bankrolling not only the official university sport life but also the leisure time sporting of the stu¬dents. On the basis of rethinking the situation of sport at the university with its future pos¬sibilities the program paraphrases the tasks of the university in the sport life, the long term aims of university sport politics with its operative aims that should be performed and also the possible steps which lead to these purposes. The target of the project is to turn the University of Debrecen in every field into a “Sporting University”. It means, that beyond the development of quality sport and out¬standing contest sport a much wider range of university people should be included in sporting in order to utilize all the advantages of sport. With this the physical culture could become not only a substantial form of spending our free time, but with getting one of our natural everyday activities it can also become our lifestyle. Sporting prominently contributes to both the university students’s and the whole society’s mental and physical wellfare, and it also helps to improve our healthstate on various fields of life: with its special functions it is a means for establishing a healthy nation, for promoting common relationships, for nourishing the economic activity of people and also for strengthening the national values and one’s self- esteem through providing equal opportunities. The prosperousity of contest sport at the university and the maintaining and protesing of its efficiency fortifies our self- regard, as it is able to hold appropriate sportsmen up as examples to both present and future universtity students, and also offers exacting ways of entertainment. Besides all these the advataged purpose of the project is to find and delibaretaly include those necessary mechanisms which are needed for the working of the sport market.
In the Hungarian Higher Education hundreds of thousands of students study in different forms. The performance and bearing capacity of the future society depends upon the demand for sports of the present generations. It is really important to strengthen the place of sport education, to keep up the capacity for physical activities in present sport classes. The University of Debrecen is an outstanding seat of learning. It has an extending effect on the development and cultural improvement of the region. With respect to the strategy of the school the place of sports take a great deal. The counsel of the University accepted the new programme for sports in 2004. They were able to analyze the role of sports in the region and in the whole country as well. Afterwards they drew up a new Operative Sport Programme of the University of Debrecen that pointed out the most important aims with respect to sports. They put out deadlines according to the milestones corresponding to the execution of the plan. The introduction of new elements are limited in time. The plan can be easily supervised to achieve a modifiable plan. For the realization of the programme we evolved the triplet of SPORT – EDUCATION – CULTURE. Our joining of the European Union involved the possibilities of spreading to wider regions. The elements of planning and statistics start to gain bigger roles in the regional politics and in its determination. The main aim of the EU is to intercept the straggler countries. So Hungary enjoying a full-membership gets high support for improvement. We can find one of the best Universities in Hungary and also in the EU, in one of the most laggard regions. The roots of the University of Debrecen goes back to the XVI. Century and it was founded and integrated once more at the turn of the century and turned into a leading cultural center of Hungary. It takes an elegant place in the hierarchy of higher educational institutions. It has a great variety of applied and academic work. It gives a huge variety of courses almost in 300 majors, more then 10 academic areas not inly on University level, but in college training, crafts training on both higher and average level. They aim to improve the University life by supports (such as dormitories, sport institutions, cultural developments etc.) Higher education insitutions got into competitions. It is not only about the development but their survival and they have to make choices with respect to their budget, plans and strategy. The new programme can help the competitiveness of the University of Debrecen and take a greater role in the improvement of life quality in the region. The reasearch lighted the defects and gave opportunity to execute a programme that responds to modern demands with life-quality standing in the center. The programme as well as the doctorial analysis aims to move the state of programmes from the blind spot, to change and improve the perspective of the society on sports and improve life quality. Sports and life attitude assist student to be independent. The german traditions live on in Hungary, since as you know they are futher on with respect to the anglo-saxon model. The main objective is to be a student implies a way of life. The conditions are given by the University campus. This would be one of the goals of integration and it already started at some places that besides the high quality of education the healthy lifestyle gains a respectable place.It also corresponds to the 21 century infrastructure, college quality and last but not least the foundation of sport institutions. In the last decades 18-year-old people did not enter higher education thus we had no influence on their attitude toward health-care. Getting a job, they easily forgot the not yet evolved activitiy demand and entered a new world in a young age where they could not fit in an everyday spot activity. Crowds appearing in higher education raises attention to change the attitude toward sports and raise consciousness about its use in huge number. It all happens at an age where the young adult steps out of the family ties, tries to separate but still remains in under the safe wings of education. Multinational compenies involved in the competion have long realized that they have to exploit the possibilities hidden into higher educations and fight their battles to gain more and more influence. This works the same way with sports. In the traditional family- model, there is no real place for sports, though there is some chance that in the long run it will change. To make this change come true we have to aim at the higher education and exploit the seeds for motion set into action in earlier educations. There is need for the change of attitude since earlier sports were seen in higher education as an unnecessary activity that can be endured as adults decide about its fate (who are older than 18). The University of Debrecen with a huge diversity of courses and examplery economics in one of the worst regions tries to keep up its status as a leading institution in the national circumstances and figths to achieve an elegant place with respect to Europen higher education. It gives a great basis for knowledge-based economy and gives potential to research- and- development and the University of Debrecen tries to remain like this. It is vital in this situation the we are conscious about the possibilities of the institution in this region to improve the lifestyle. What role can the University of Debrecen take on in this situation? What kind of connections exist among the Higher Educational Institutions and the quality of the life of the people? How can the University exploit in resources to support the development of the region? It becomes more and more usual to find the answer for such questions as well as the University of Debrecen in this region. In the acceleration of globalization, the changing social and political affairs the Univeristy of Debrecen among other Institutions have to act fast and respond appropriately to the changing demands. In creating the main programme of the institutions it is not enough to concentrate on the tendencies. The self- surveys, analysis could also help the process to define the most appropriate policy. The first aim of the discourse is to raise the indicators of the quaility of life and categorize them, specially with the situation of University students and the main Institutions in the region.The first discourse covers the theoretical points and reflects upon the University of Debrecen from the perspective of national and international sources. It also introduces the methods and datas exploited in analyzing influencing elements in the laggard situation of the Northern Plain region. The categorization of elements affecting each region erupted from the principles determined in the (Sport XXI Nemzeti Sportstratégia (2007) /Sport XXI national Sport strategy). This strategy that serves as a modell not only ia guidline to analyze the quality of life in each region, but also helps to improve the life-quality. Plus it gives a logical support to the long-term improvement of the determination of the quality of life. Questionaries serve as the empirical basis for this analysis. These questionaries are in tight connection and with their analysis we can predict the demands and activities with respect to sport activities. There is chance the analyze the role of sports in the frame of three counties. In the country the sport strategy of the University of Debrecen is unique. Thus the search based upon the municipal and regional demands can not only improve locally but generate overall development in higher education. Questionaries also include the university society, the urban- and regional- sport clubs and associations, high schools, sport schools and they also survey the common point where the media can connect. The make comperisons based upon foreign examples that serve as precedent examples. Last but not least sport-institution-economy is a part of the survey, the quality of sport- service, sport-structure, the efficiency and the abilty to improve of the construction of the organization. I think that the role of sports at the university is not only to guarantee the 2 times one hour per week free possibility of sports for students, but also to promote the life long sporting and the importance of healthy life leading- cooperating with the sport politics of the European Union. The University should educate generally and specifically trained intellectuals whose way of living consists of healthy attitude on a daily basis. Many of the graduated students remain in the region, which means that the knowl¬edge and positive attitude towards sport they gather during their university years remain in their lives later on as well. They can generate the evolution of a more healthy society, as sport contributes to students’ and society’s positive way of feeling- to the revision of mental and physical state. With its special functions sport is a means of creating a healthy society, developing social relationships, improving society’s economic activi¬ties and strengthens national values and self- esteem. The adjudication and image of an institution depends on the opinions of the institu¬tion. Those opinions which are in a direct relationship with the institution have a bigger impact. First of all students’ critical and developed opinions can shape the life leading program operating within the system.

Leírás
Kulcsszavak
sport, SPORT, oktatás, EDUCATION, Kultúra, CULTURE
Forrás