A társ választásának motivációit vizsgáló projektív teszt felhasználásának lehetőségei a kortárskapcsolatok kutatásában

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A szakirodalmi áttekintésben a gyerekek kortárskapcsolatainak jellemzőit mutattam be, kitértem az osztályon belüli szociometriai státuszra, az egyes státuszokba tartozó gyerekek jellemzőire, illetve a státuszok azonosításának módjaira. Emellett bemutattam a barátságok kialakulásában jelentős szerepet játszó tényezőket, melyben a hasonlóság kiemelt szerepet kap. Kutatásomban megvizsgáltam, hogy az egyes szociometriai státuszba tartozó gyerekek között lévő eltérő jellemzők felfedezhetők-e egy projektív tesztben is, különös tekintettel a népszerű és népszerűtlen gyerekekre. Emellett kitértem arra is, hogy a baráti párok hasonlósága megjelenik-e egy projektív tesztben adott választásaikban is. Vizsgálatom során ezek a kérdések beigazolódtak, vagyis szignifikáns eltérés van a népszerű és népszerűtlen gyerekekre jellemző tulajdonságokban, illetve a baráti párok hasonlósága a választásaikban is megjelenik. Dolgozatomban alátámasztást nyert az a kevésbé vizsgált megállapítás is, hogy a pedagógusok torzan ítélik meg a diákjaik társas helyzetét, nem képesek kilépni a saját, felnőtt perspektívájukból.

Leírás
Kulcsszavak
kortárskapcsolatok, barátság, népszerűség, projektív teszt, szociometria, rating, tanári megítélés
Forrás