Szerző szerinti böngészés "Balog, Edit Otilia"
Megjelenítve 1 - 4 (Összesen 4)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető Az "okos leány" (Kéri Katalin Női élet, leánynevelés az újkorban)(2017) Balog, Edit OtiliaTétel Szabadon hozzáférhető „Hová e gondolatvezér mulatni vissza-visszatér”(Debreceni Egyetemi Kiadó, 2025-01-21) Balog, Edit Otilia; Balogh , Gergő; Bényei , Péter; Béres, Norbert; Berta , Erzsébet; Bódi , Katalin; Bodrogi, Ferenc Máté; Debreczeni, Attila; Devescovi , Balázs; Egyed, Emese; Eisemann, György; Fazakas, Gergely Tamás; Fórizs , Gergely; Gyapay, László; Imre, László; Kálai, Sándor; Kovács, Szilvia; Kucserka, Zsófia; Lakner, Lajos; Nagy, Imre; Orbán, László; Owaimer, Oliver; Porkoláb, Tibor; Posta, Anna; Radnai, Dániel Szabolcs; Ruttkay, Veronika; Szajbély, Mihály; Szilágyi, Márton; Szirák, Péter; Takács, Miklós; Takáts , József; Török, Lajos; Új, Imre Attila; S. Varga, Pál; Velkey, Ferenc; Bényei, Péter; Béres, Norbert; Gönczy, Monika; Fazakas , Gergely Tamás; Száraz, Orsolya; S. Varga, Pál; Bényei , Péter; Béres, Norbert; Gönczy, MonikaA kötet tanulmányaival tudóstársak, kollégák, tanítványok köszöntik a negyven évnyi tudományos, oktatói pályát, s hosszas intézményvezetői, akadémiai munkát maga mögött tudó, idén 70. életévét betöltő S. Varga Pált, akit méltán nevezhetünk a kortárs 19. századi magyar irodalomtörténet-írás széleskörű megbecsülést kivívó, nagyhatású alakjának. Ez az állítás nem pusztán udvarias formula: imponáló mélységű és kiterjedésű irodalomtörténészi munkássága átöleli az egész hosszú 19. századot, hiszen Verseghytől és Kölcseytől Vörösmartyn, Arany Jánoson és Madáchon át Kemény Zsigmondig, Mikszáthig és Gárdonyiig szinte minden jelentős (vagy kevésbé jelentős) korabeli szerzőről írt, sok más mellett máig meghatározó történeti konstrukcióját alkotva meg a 19. századi magyar líra alakulásának, vagy a nemzeti irodalom fogalmi rendszereinek, s egyik úttörője volt a hazai emlékezethely-kutatásnak is. Irodalomtudományos gondolkodásának egyedítő vonása a széles körű filozófiai, antropológiai, hermeneutikai tájékozódás: az irodalmi művek, folyamatok elemzése mindig tágabb művészetfilozófiai, társadalom- és kultúraelméleti kérdésfeltevések integrálása jegyében történik meg munkáiban, szorosan összekapcsolódva az irodalom ismeretelméleti státusának, létmegértő potenciáljának feszegetésével. A köszöntőkötet a Loci Memoriae Hungaricae című kiadványsorozatunkban jelenik meg – természetesen nem szándékunk emlékezethellyé avatni kedves kollégánkat, de intézetünk Magyar Emlékezethelyek Kutatócsoportjának egyik alapítójaként olyan sokat tett a magyar emlékezethely-kutatásokért, a 19. századi irodalom emlékezeti munkájának feltárásáért, s ezen korpusz emlékezetének életben tartásáért, hogy köszöntése méltán kap helyet ebben a sorozatban. Természetesen a kötet tanulmányai is igyekeznek megfelelni S. Varga Pál kutatói/szakmai irányultságának és nívójának: a harminchárom írás Szőnyi Benjámintól Bródy Sándorig a 18–19. századi magyar irodalom számos jelentős művével, jelenségével, műfajtörténeti folyamatával, valamint emlékezethelyével vet számot. Két tanulmány S. Varga Pál irodalomtörténetírói munkásságát elemzi behatóan, a kötetet bevezető interjú pedig közeli betekintést nyújt az ünnepelt élet- és pályaalakulásába, gondolkodói habitusába.Tétel Szabadon hozzáférhető A nőkép és a nőszerzővé válás alakzatai a felvilágosodás korának magyar irodalmában(2021) Balog, Edit Otilia; Bódi, Katalin; Irodalom- és Kultúratudományok Doktori Iskola; DE--Bölcsészettudományi Kar -- Magyar Irodalom- és Kultúratudományi IntézetDisszertációmban a XVIII–XIX. század fordulójára jellemző nőképpel, a magyar nyelven publikáló nőírók alkotótevékenységével, szövegeik elemzésével, azok kulturális beágyazottságával foglalkozom. Témaválasztásomat leginkább az indokolta, hogy az egyre gyarapodó nőtörténeti kutatások ellenére sem vizsgálták átfogó jelleggel a választott korszak hazai nőszerzőit. A nőképhez alapvetően a kor irodalmi szövegein keresztül közelítek, ugyanakkor nem hagyom figyelmen kívül azt a történelmi, eszmetörténeti, társadalmi, kulturális közeget sem, melyben ezek a művek íródtak. A női szereplehetőségeket a nők által és a nőkről írott szövegekben interpretálom. Módszerem a kontextualizáló szövegolvasás. Az értekezés kiindulópontja (II. fejezet) az Uránia folyóirat nőképe, nemcsak a célzott női olvasóközönség, hanem a lapban megjelenő sokféle női karakter és a szerteágazó problémafelvetések miatt is. A Fanni hagyományai emberképét a virtus fogalmának felhasználásával helyezem új kontextusba, megerősítve, hogy a főhős Fanni alakját lehet ellenpéldának tekinteni. A dolgozat további elemző fejezeteinek tárgya – az irodalom színterén férfikísérettel megjelenő, legitimálásra szoruló – négy korabeli nőszerző: Dukai Takách Judit (1795–1836), Fábián Julianna (1765–1810), Molnár Borbála (1760–1825) és Újfalvy Krisztina (1761–1818) munkásságára fókuszál. A választott alkotók már folytatói a női irodalmi hagyománynak, ugyanakkor köznemesi mivoltuk, néhányuk pénzkereső foglalkozása, intézményesített képzésük elmaradása, műveltségbeli hiányosságaik elválasztják őket a korábban tevékenykedő művelt főnemesi női alkotóktól. Molnár Borbála szövegeit a harmadik és a negyedik fejezetben tárgyalom. A recepciótörténet bemutatása után önéletírásával, a Molnár Borbála Életének Tüköre (1794) című művel kapcsolatban egyrészt arra koncentrálok, hogyan viszonyul az önéletrajzi ihletettségű szöveg a Molnárról írt életrajzokhoz, másrészt pedig arra, hogyan konstruálja meg költőnői identitását a szerző, amelynek része egy sajátos mitológiai világ, illetve megjelenik benne a laicizálódás folyamata. Emellett a Mesés Történetek (1794) feleségmotívumát, társadalmi nemi szerepeit értelmezem. A negyedik fejezet az úgynevezett mesterkedők episztolaköltészetével foglalkozik. A központi alak itt is Molnár Borbála, négy olyan kötetet interpretálok, amelyben verses levélváltásai helyet kaptak. Az episztolákat a kapcsolatfelvétel sorrendjében tekintem át, így írok Édes Gergellyel (1763–1847), Csizi Istvánnal (1728–1805), Gvadányi Józseffel (1725–1801) és Újfalvy Krisztinával közös levelezéséről, kiemelt figyelmet fordítva többek között a közösségteremtés, az erkölcsnemesítés, a társadalmi (ön)reprezentáció felé. Az ötödik fejezet nőírója Fábián Julianna, akinek Gvadányi Józseffel közös episztolakötetét (Verses levelezés, a’ mellyet folytatott gróf Gvadányi József Magyar Lovas Generális Nemes Fábián Juliannával…, 1798) elemzem. Ennek során egyrészt vizsgálom, hogyan megy végbe a „költőnőteremtés”, azaz hogyan legitimálja a nőírót Gvadányi. Másrészt szólok Fábián mestermunkájáról, az 1763-as komáromi földrengés megverseléséről, ennek eszmetörténeti kontextusáról. A hatodik egység az Újfalvy Krisztina nevével fennmaradt érzékenyjáték-fordítás, A máriavári hajadon (1799) nőképét és interpretációs lehetőségeit tartalmazza. Katinkáról, a főhősről a kitartó erkölcsösségének eredményeképpen megvalósuló diadala szempontjából írok. Az utolsó elemző fejezet (VII.) Dukai Takách Judit folyóiratokban megjelent verseivel foglalkozva mutatja be, hogy őt számos tényező (származás, neveltetés, irodalmi kapcsolatok) elválasztja a dolgozatban tárgyalt többi alkotótól. Személye arra példa, hogy a XIX. század első évtizedeiben, szerencsés összjáték következtében, neki már lehetősége volt az irodalmi nyilvánosságban, férfiszerzők között megjelennie és a korszak elit irodalmi műfajaiban alkotnia. (Ugyanakkor Dukai Takáchnak is vannak episztolái, melyek azonban nyomtatásban nem jelentek meg.) Munkám során kitüntetetten foglalkoztatott a nőírók műfajválasztása. Az elemzett szövegeket műfaji szempontból heterogenitás jellemzi, a közöttük lévő a kapcsolatot egyrészt a bennük jelenlévő női szereplehetőségek, másrészt pedig a szerzők női mivolta teremti meg. A fejezetek egységes elemzési szempontrendszerét a virtus diskurzusának megfigyelése is erősíti, ugyanis a reprezentált erényekre az Uránia, az episztolák, az érzékenyjáték, valamint a versek értelmezésében is kitérek. Összességében a disszertáció célja az, hogy hozzájáruljon a XVIII–XIX. század fordulójának irodalmáról létező kép árnyalásához, a női alkotókat illető tudásanyag bővítéséhez.Tétel Szabadon hozzáférhető Tanulmányok a klasszikus magyar irodalom köréből(Debreceni Egyetemi Kiadó, 2010) Borbély, Szilárd; Taxner-Tóth, Ernő; Balog, Edit Otilia; Bodrogi, Ferenc Máté; Debreczeni, Attila; Orbán, László; Dezső, Kinga; Fütyü-Földi, Klára; Bényei, Péter; Tihanyi, Katalin; S. Varga, Pál; Imre, László; Imre, László; Gönczy, Monika; Bitskey, István; Imre, László; Zentai, Mária