Szerző szerinti böngészés "Bucz, Bence"
Megjelenítve 1 - 3 (Összesen 3)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mozgásos játékok szerepe a labdarúgásbanBucz, Bence; Bíró , Melinda; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs IntézetA labdarúgás talán napjaink legnépszerűbb sportja. A folyamatos sportági fejlődéseknek köszönhetően emberek milliói követi hétről hétre eseményeit. Ezeket a fejlődéseket a sportágban dolgozó szakemberek segítik. Ebbe a kategóriába sorolhatóak a testnevelőtanárok és edzők is. Az iskolában és az edzéseken is az oktatás által segítik tanítványaikat a legjobb eredmény elérésében. Ahol oktatás folyik, ott előre átgondolt stratégiákkal, módszerekkel dolgoznak. A játékot, mint oktatási módszert tanulmányoztam a labdarúgás területén. A kutatásom céljaként, a labdarúgáshoz szükséges képességeket, játékos módszerrel történő fejlesztését tűztem ki. Célom volt továbbá kideríteni, hogy a játékos feladatvégrehajtás milyen hatással van a terhelés hatékonyságára. A játékos módszeren kívül azt is megvizsgáltam, hogy a kognitív képességet igénylő gyakorlatok az edzésen belül milyen hatással vannak a terhelésre. A kutatásomban hazai és külföldi szakirodalmak áttekintésével ismertetem a témámban előforduló fogalmakat. A játék szerepét és fontosságát tanulmányozom a különböző fejlettségi szinteken keresztül. Továbbá fontosnak tartottam a játékos oktatásmódszertant részletesen ismertetni. Mindezeket a labdarúgás szemszögén keresztül, a labdarúgáshoz szükséges képességek fejlesztése érdekében. A vizsgálatomban szükségem volt egy előre, pontosan kidolgozott mérési tervre. A vizsgálathoz mérőeszközök és egy speciális Polar- rendszer volt a segítségemre, melyek az eredményeket rögzítették. A gyorsaságot és az agilitást hasonló méréssel végeztem, míg a terhelést más módszerekkel. Az első két mérésnél -ahol játék nélkül és játékkal is elvégezték a gyakorlatot a vizsgálatban résztvevők- időben mértem az eredményeket. A terhelés mérésénél -kognitív képességet nem igényelve és igényelve- a Polar- rendszerre hagyatkoztam. A mérés programját, illetve eszközrendszerét előre kidolgoztam. A vizsgálatomban egy serdülőkorú utánpótlás csapat játékosai (n=16) vettek részt. A vizsgálat napján sikeresen lebonyolítottam a gyakorlatokat a segítőimmel. Az eredményeket rögzítettem és kiértékeltem. A mérés eredményeiből kifolyólag arra tudtam következtetni, hogy a labdarúgó edzéseken belül a játékos módszer alkalmazása hatékonyabb, mint a játék nélküli módszer. Ez az eredmény arra engedett következtetni, hogy a játékos módszer hatása hatékonyabb a terhelésre, mint a játék nélküli. A harmadik mérésem a terhelésre irányult. A vizsgálat eredményeiből kiderült, hogy ha kognitív képességet igénylő feladatot teszünk be az edzés gyakorlataiba, akkor ezzel pozitívan hatunk a terhelésre. Ezt azzal bizonyítottam, hogy a kognitív képességet igénylő gyakorlat közben a vizsgálatban résztvevő játékosnak a pulzusa magasabbra emelkedett, mint a kognitív képességet nem igénylő gyakorlatban. A vizsgálatom eredményeit egyesével kiértékeltem és dolgozatom hipotéziseit beigazoló válaszokat tudtam adni.Tétel Szabadon hozzáférhető THE INVOLVEMENT OF ADVANCED COGNITIVE SKILLS IN VARIOUS FOOTBALL – SPECIFIC TESTS A PILOT STUDY(2024-01-24) Bucz, Bence; Varga, Katalin; Pucsok, József Márton; Bíró, MelindaSports professionals should encourage the development of cognitive functions as often as possible in training. Stimulating the brain with alternating stimuli can promote concentration, attention, and the development of situational awareness and decision-making skills. The more and more diverse stimuli the player receives, the faster and more effectively he will react to match situations. Our research examined the effect of exercises requiring advanced cognitive skills on the training load. Changes in cardiovascular data were monitored using Polar Verity Sense 4J and Polarflow systems. The pilot study involved a U-16 football player. Our results demonstrated that in addition to increasing speed, duration, and number of repetitions, the gradual inclusion of decision-making situations can also effectively increase the load. The participant completed two sets of exercises. During the second test, more complex exercises required advanced cognitive skills. The average heart rate for the first test was 130 beats per minute. We experienced an increase in the average value (150 beats per minute) during the completion of the second test. We measured an average 15 percent increase in the participants' heart rate.Tétel Szabadon hozzáférhető The involvement of advanced cognitive skills in various football: specific tests a pilot study(2023) Bucz, Bence; Varga, Katalin; Pucsok, József Márton; Bíró, Melinda