Szerző szerinti böngészés "Kiss, Albert Botondné"
Megjelenítve 1 - 1 (Összesen 1)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hogyan gondolkodnak a 10-22 éves tanulásban akadályozott fiatalok a közmondásokrólKiss, Albert Botondné; Pető, Ildikó; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDolgozatunkban azt a saját készítésű feladatlappal, kétféle tesztfelvételi módban végzett vizsgálatunkat mutatjuk, melyet 172 fő, két kisvárosi és egy megyeszékhelyi általános iskolás felső tagozatos és középiskolás, tanulásban akadályozott tanuló körében végeztünk. A vizsgálat során arra voltunk kíváncsikat, hogy az atipikus fejlődésű tanulók képesek-e elvonatkoztatni a metafora-szerűen értelmezhető közmondások szó szerinti jelentésétől, képesek-e, megfogalmazni azok jelentését. Illetve vizsgáltuk azt is, relevánsak-e a korábbi kutatások eredményei a tanulásban akadályozott gyermekcsoportra vonatkozóan. A korábbi kutatások, vizsgálatok eredményeit sikerült saját vizsgálati csoportunkhoz igazítanunk, és már ez a kis létszámú vizsgálat is izgalmas eredményekkel szolgált. A korábbi kutatási eredményekkel ellentétben nem tapasztaltuk az életkor növekedéséhez kapcsolódóan a közmondásismeret számbeli emelkedését. Ugyanakkor feltételezéseinknek megfelelően, a vizsgálatban szereplők többsége ismeri a közmondásokat, és a feleletválasztás lehetőségének biztosítása mellett a megkérdezett tanulók nagyobb része képes volt a közmondás absztrakt jelentését kiválasztani. Várakozásainknak megfelelően a tanulási nehézséggel küzdő tanulók szinte minden területen jobban teljesítettek súlyosabb tanulási problémával küzdő társaikhoz képest. Továbbá a vizsgálatban résztvevők sikertelenebbek voltak a kevésbé ismert közmondásokhoz fűzött magyarázatok megfogalmazásában, az absztrakt jelentés kiválasztásában.