Szerző szerinti böngészés "Perge, Erika"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 23)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető A színtan alapjaitól a nyomtatásig(2007) Perge, ErikaTétel Szabadon hozzáférhető Ábrázoló geometria gyakorlati példatár(Debreceni Egyetem Műszaki Kar, 2018) Nagyné Kondor, Rita; Perge, ErikaTétel Szabadon hozzáférhető Analyzing Accurate Egocentric Distance Estimates of University Students in Virtual Environments with a Desktop Display and Gear VR Display(2023) Guzsvinecz, Tibor; Perge, Erika; Szűcs, JuditTétel Szabadon hozzáférhető Animation: a problem solving technique in engineering education I(2007) Perge, ErikaTétel Szabadon hozzáférhető Application of a color education software to improve color aptitude(2015-12-01) Perge, ErikaThe ability to handle colors smoothly and consciously may be vital to professionals in various fields, including engineers specializing in architecture or design. Education in sciences related to colors and a developed color aptitude are essential. In our experience, many secondary school graduates in Hungary exhibit inadequate competence and need to be trained in both fields by college instructors, thereby laying the foundations for their future professional work. In our paper, we introduce a computer-based method to teach color theory using a self-developed interactive educational software. We also demonstrate the results of a test measuring the efficiency of the software. Our method was shown to be capable of familiarizing students with the basic fields of visual computing, e.g. graphics and image processing.Tétel Szabadon hozzáférhető Application of a color education software to improve color aptitude(2015) Perge, ErikaTétel Szabadon hozzáférhető Colours, numbers, shapes, motions: aspects of engineering: In: Report of Meeting Researches in Didactics of Mathematics and Computer Sciences January 24 - 26, 2014 Eger, Hungary(2014) Varga, Adrienn; Kézi, Csaba Gábor; Perge, ErikaTétel Szabadon hozzáférhető Examination of Accurate Exocentric Distance Estimates in a Virtual Environment Using a Desktop Display and the Gear VR(2024) Guzsvinecz, Tibor; Szűcs, Judit; Perge, ErikaTétel Szabadon hozzáférhető Examining the Results of Virtual Reality-Based Egocentric Distance Estimation Tests Based on Immersion Level(2023) Guzsvinecz, Tibor; Perge, Erika; Szűcs, JuditTétel Szabadon hozzáférhető Implementation of the Heinrich Spatial Visualization Test in a Virtual Environment(2021-12-21) Guzsvinecz, Tibor; Sik-Lanyi, Cecilia; Orban-Mihalyko, Eva; Perge, ErikaA virtual environment was developed for PC and Android to be used with a desktop display and the Gear VR, respectively. The goal with it is to measure and enhance the spatial skills of people, because the latter can be achieved by solving simple geometric problems. Originally, this virtual environment consisted only of three such tests, namely the Mental Rotation Test, Mental Cutting Test and Purdue Spatial Visualization Test. Measurements were done in the past with these tests, but now the Heinrich Spatial Visualization Test is also included in the virtual environment. In this paper, its implementation and future measurement plan are presented.Tétel Szabadon hozzáférhető Implementation of the Heinrich Spatial Visualization Test in a Virtual Environment(2021) Guzsvinecz, Tibor; Perge, Erika; Sik-Lányi, Cecilia; Orbán-Mihalykó, ÉvaTétel Szabadon hozzáférhető Investigation of spatial ability test completion times in virtual reality using a desktop display and the Gear VR(2022) Guzsvinecz, Tibor; Orbán-Mihalykó, Éva; Sik-Lányi, Cecilia; Perge, ErikaTétel Szabadon hozzáférhető Készségfejlesztő foglalkozás tervezése, megvalósítása és tapasztalatai(2020-04-15) Vámosi, Attila; Perge, ErikaThe development of students' different skills, both in primary and secondary schools, plays an extremely important role. The development of this age group in the form of playful activities can be effectively implemented. The article discusses the pedagogical background and planning steps of such occupations. A specific example of algorithmic skill development will be presented. We also list the experiences we have gained from holding this workshop, which may be helpful for the future development of the session.Tétel Szabadon hozzáférhető Készségfejlesztő foglalkozás tervezése, megvalósítása és tapasztalatai(2020) Vámosi, Attila; Perge, ErikaTétel Szabadon hozzáférhető Tétel Szabadon hozzáférhető Tétel Szabadon hozzáférhető Practical application of computer software in visual education(2008) Perge, ErikaTétel Szabadon hozzáférhető Színkülönbség-érzékelő képesség mérése és fejlesztése középiskolás tanulók körében(2018-12-10) Perge, ErikaThe tutoring project called „ Chromatic sensation” will be executed via the project of the University of Debrecen titled EFOP-3.6.1-16-2016-00022 „Debrecen Venture Catapult". The aim of this tutoring project is to develop the students’ sense of colour and their ability to communicate through the use of colours. Our project is recommended to high-school students who might want to engage their further education in the fields of engineering. This paper presents the results of our research where ability to sense brightness differences and saturation differences of students completed their high school studies were tested, and discusses our skill development tools and their applications as an integrated part of our research.Tétel Szabadon hozzáférhető Tétel Szabadon hozzáférhető Színtani ismeretek oktatása és a színérzékelési képesség fejlesztése informatikai eszközök alkalmazásávalPerge, Erika; Kocsis, Imre; Perge, Erika; Matematika- és számítástudományok doktori iskolaA kutatás témája a szín-oktatás módszertanának fejlesztése és az alkalmazott módszer értékelése. Kutatási tevékenységünk célja egy új szín-oktatási módszer kidolgozása, ezen belül a hallgatók magas színvonalú alkotó- és tervező munkájához szükséges képességeknek, a színmeghatározó képességnek és a színkülönbség-érzékelő képességnek eredményes fejlesztése (Perge, 2015a). Az oktatási módszer egyedisége a színelméleti ismeretanyag tematikájának meghatározásában, valamint az ismeretek elsajátítását segítő eszközrendszer összeállításában, létrehozásában és azok alkalmazási módjában nyilvánul meg. Az oktatási módszerünk kidolgozásakor törekedtünk az informatikai eszközök széles körű alkalmazására. Az új módszer része egy saját fejlesztésű, interaktív színtani oktatószoftver alkalmazása a képességfejlesztésben (Perge, 2015a, 2015b, 2015c). Az oktatási módszerünket színekhez kötődő szakmák képzésében részt vevő hallgatók számára fejlesztettük. Kidolgozott módszerünket négy tanéven keresztül alkalmaztuk a Debreceni Egyetem Műszaki Karán a mérnökképzésben (az Építészmérnöki, a Gépészmérnöki, az Építőmérnöki, a Mechatronikai mérnöki és a Műszaki menedzser szak képzésében) részt vevő hallgatók körében, valamint a 2012/13-as tanévben a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola Képzőművészeti képzés Festő, Grafikus és Fotós szakán (Perge, 2015a). A disszertációban bemutatjuk a kutatási tevékenységünket, a kutatás eredményeinek értékelését, ezek összevetését a kiindulási hipotézisekkel, a tapasztalatok összegzését, valamint felvázoljuk a további kutatási lehetőségeket. The research theme is focused on developing colour teaching methods and evaluating the applied methods. The aim of our research is to elaborate new colour-teaching methods including faculties needed for developing high-standard creative and planning work, the ability of colour aptitude and of colour discrimination (Perge, 2015a). The unique nature of our colour-teaching method is manifested in defining the syllabus of colour theory teaching material, compiling the means of facilitating studying, and in creating and applying them. In elaborating the teaching methods we intended to apply the widest range of information technology. Part of the new method is applying an interactive colour-study teaching software, a development of our own (Perge, 2015a, 2015b, 2015c). Our methods have been developed for students trained in professions related to colours. The methodology has been adapted to teaching engineers at the Faculty of Engineering Debrecen University, in Departments of Architecture, Mechanical Engineering, Civil Engineering, Mechatronic Engineering and Industrial Management for four terms, as well as for students of Fine Arts specialized in Painting, Graphic design and Photography in Ferenc Medgyessy Secondary-School of Arts in 2012/13 (Perge, 2015a). Our research and its evaluation are outlined below and compared to the hypotheses formulated, with experiences summarized and potentials for further research outlined.