Szerző szerinti böngészés "Reszegi, Katalin"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 37)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető A Cognitive Approach in Onomastics: Some Notes on Metaphorical Place-Names(2022) Reszegi, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető A hegyrészt jelölő földrajzi köznevek(2010) Reszegi, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető A kognitív térkép és a névhasználat(2019) Reszegi, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető A köznevesülésről(2010) Reszegi, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető A linguistic-typological study of the mountain names of two mountain ranges in medieval Hungary(2016) Reszegi, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető A névformánssal való névalkotás (kognitív nyelvészeti keretben)(2019) Reszegi, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető A tulajdonnevek a gyermeki nyelvelsajátításban(2015) Reszegi, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető A tulajdonnevek jelentésszerkezete funkcionális kognitív keretben(2018) Reszegi, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető A tulajdonnevek mentális reprezentációjáról(2009) Reszegi, KatalinTétel Szabadon hozzáférhető Tétel Szabadon hozzáférhető Beszámoló a XXV. Nemzetközi Névtudományi kongresszusról(2014) Reszegi, KatalinTétel Korlátozottan hozzáférhető A beszédhang-differenciálás vizsgálata a különböző életkorokban(2013-05-24T06:57:08Z) Kévés, Henriett; Reszegi, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat központi témája a beszédhangok elkülönítési képessége, életkori szakaszokra bontva, a pszicholingvisztikai szakirodalomban fellelhető kísérletek és kutatási eredmények alapján. Emellett szerepet kap a hallási feldolgozás, a nem megfelelő szintű beszédhang elkülönítésből származó jegyzetelési nehézsége. Az utolsó fejezetben pedig a beszédpercepció alapegységéről alkotott elméletek összefoglalása található.Tétel Szabadon hozzáférhető Cognitive Approach to Hungarian Toponymy(2012) Reszegi, KatalinTétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermekkori mesterséges kétnyelvűség ikrek esetében (esettanulmány)Varga, Fruzsina; Reszegi, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat középpontjában egy meglehetősen sajátos kutatási téma áll: a korai mesterséges kétnyelvűség, illetve ezen belül is az ikrek mesterséges kétnyelvűsége. A téma lényegében két nagyobb pszicholingvisztikai kutatási irányvonal (az anyanyelv-elsajátításra, illetve a kétnyelvűségre irányuló vizsgálatok) metszéspontjában áll.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hegynevek a középkori Magyarországon(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2011) DE--Bölcsészettudományi Kar; Reszegi, KatalinTétel Korlátozottan hozzáférhető Hegynevek a középkori Magyarországon(2009-03-30T11:05:54Z) Reszegi, Katalin; Tóth, Valéria; Nyelvtudományok doktori iskola; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar--Magyar Nyelvtudományi TanszékDisszertációm megírásakor kettős cél vezérelt: egyrészt igyekeztem rávilágítani a helynévfajták szerinti névelemzés jelentőségére. Ehhez kapcsolódóan igyekeztem megmutatni, hogy milyen metódussal tartom lehetségesnek, hogy a különböző névfajtákról átfogó ismereteket kapjunk. Célom volt másrészt, hogy mindezt a gyakorlatba átültetve egy korábban rendszerszerűen nem vizsgált névfajtáról, a hegynevek korai ómagyar kori állományáról szerezzünk minél alaposabb ismereteket. Ennek megfelelően a hegynevekhez kapcsolódó névadási-névhasználati szokások bemutatása mellett bőséges névállomány alapján törekedtem a névfajta kapcsán eddig felmerült kérdések alaposabb megvilágítására is. Dolgozatomban továbbá arra is igyekeztem rámutatni, hogy a hegynevek vizsgálata milyen haszonnal járhat a névkutatás, valamint társtudományai számára.Writing my dissertation had a double aim: on the one hand, I attempted to emphasise the significance of name analysis according to toponym types. In connection to this, I tried to show what method I find possible to get comprehensive knowledge of different name types. On the other hand, my objective was to put all the above into practice and gain as detailed knowledge as possible of oronyms from the Early Old Hungarian period. In accordance with this, besides introducing orographic name giving and name usage, I also attempted to extensively present questions which have emerged so far on the basis of a rich name inventory. Furthermore, my dissertation is an attempt to illustrate the benefits of oronym analysis for onomastics and the associated disciplines.Tétel Szabadon hozzáférhető Hegynevek az Árpád-kori Gömör vármegyéből(2002) Reszegi, KatalinTétel Korlátozottan hozzáférhető Helynév-kompetencia felmérés az óvodások és általános iskolások körébenSzántó, Fanni; Reszegi, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a névkutatás egy sajátos új vonulatához, a szocioonomasztikai kutatásokhoz csatlakozom, azon belül is a helynévismereti, a helynév-kompetenciára irányuló vizsgálatokhoz. Minthogy az ezirányú kutatások nem túl nagy múltra tekintenek vissza, számos új kutatási lehetőséget nyújtanak, számos kérdés vár még megválaszolásra. Az egyik ilyen nyitott kérdés a helynév-kompetencia, a helynevekről való általános tudás alakulásának, fejlődésének a kérdése. A beszélők birtokában vannak a nyelvi tudás részeként olyan ismereteknek is, hogy a tulajdonnevek, azon belül is a helynevek hogyan használatosak, milyen nyelvi sajátosságaik vannak, ezek alapján képesek új neveket felismerni, illetve ők maguk is létre tudnak hozni új helynévi formákat. E helynév-kompetenciának is nevezett tudás jellegzetességei már jó ideje foglalkoztatják a szakembereket. A korábbi kutatások, illetve különösen GYŐRFFY ERZSÉBET online helynévkompetencia-felmérése révén ma már viszonylag átfogó képet alkothatunk a felnőtt magyar beszélők névkompetenciájáról, de egyelőre arról alig van ismeretünk, hogy ezek az ismeretek miként kezdenek el kiépülni a mentális rendszerben, és hogyan alakulnak a továbbiakban, míg a felnőttekre jellemző képhez jutunk. Dolgozatomban ehhez a kutatáshoz kívánok csatlakozni: a helynévkompetencia fejlődéséhez kapcsolódó vizsgálataim eredményeit mutatom be. Munkám két nagy egységből áll. Elsőként a vizsgálat tudománytörténeti hátterét mutatom be, kitérve mind a nemzetközi, mind a hazai szocioonomasztikai kutatások alakulására, a saját kutatásom szempontjából lényeges kérdéseire, fogalmaira. A dolgozat második, nagyobb részében pedig az óvodások és kisiskolások körében végzett névkompetenciai vizsgálataimat, ezek eredményeit ismertetem. Ezt a fejezetet az alkalmazott módszertan, a felmérés menetének ismertetésével kezdem, a vizsgálatba bevont gyerekek életkorából adódóan ugyanis nem alkalmazhattam a GYŐRFFY ERZSÉBET által használt online felmérést, hanem a gyerekek életkorának, képességeinek megfelelő vizsgálati kereteket kellett kialakítani. Ezt követi a kutatási eredmények bemutatása életkori csoportonként. Majd ezek fényében a nevekről való tudás alakulásáról, a helynév-kompetencia alakulásáról is igyekszem általánosabb következtetéseket is megfogalmazni. Mindezek mellett egyúttal a felmerült módszertani problémákra is igyekszem rávilágítani ebben az egységben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Helynévismereti vizsgálatok IzsófalvánBoros, Bettina; Reszegi, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a lakhelyem, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Izsófalva helynévanyaga kapcsán végzett névismereti vizsgálat eredményeit mutatom be. Ez a kutatás a névtudomány egyik viszonylag új területének, a szocioonomasztikának az elemzési körébe illeszkedik, amely a kétezres évek óta, még inkább a 2010-es évektől egyre erőteljesebben van jelen a magyarországi névkutatásban. S elsősorban a névismeret és a mentális térkép kutatására már lényegében egy kisebb iskola jött létre Debrecenben, ahol a tanulmányaimat végzem. E kutatások eredményeképpen habilitációs értekezés és több doktori disszertáció, valamint számos színvonalas szakdolgozat is született itt a témában. Dolgozatommal én is ehhez a kutatási vonalhoz kapcsolódom.Tétel Szabadon hozzáférhető Kétnyelvűség és konnekcionizmus(2014) Reszegi, Katalin