Szerző szerinti böngészés "Somogyi, Gyula"
Megjelenítve 1 - 6 (Összesen 6)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szennyvízkezelés folyamata a keletkezéstől a befogadóigPál, Imre; Somogyi, Gyula; DE--Műszaki KarEbben a szakdolgozatban a szennyvízkezelés folyamatáról írtam, a keletkezett szennyvíz csatornába való belépésétől a befogadóig bezárólag. Mielőtt ebbe belekezdtem elsőnek bemutattam általánosan, hogy mi is a szennyvíztisztításnak a feladata. Ezután ismertettem a szennyvíztisztítás történelmét, ahol bemutattam az első csatornázási megoldásokat és eljutottam odáig, hogy Magyarországon a második világháború után milyen szennyvíztisztítási megoldásokat használtak. A következő lépésként a csatornarendszereket általánosan ismertettem. Itt kitértem a két legfontosabb csatornázási módra. Miután ez megtörtént, arra próbáltam választ keresni, hogy a csatornarendszert lehet-e folyamatnak tekinteni. Ezután bemutattam a csatornarendszereket alkotó komponenseket. Itt kitértem a három legfontosabb csatornahálózat fajtára, amelyeket részletesen ismertettem. Végül összefoglaltam a csatornahálózatok fejlődését és a változásukat. A dolgozatom fő témája az átemelőkről szól. Így elsőnek általánosan bemutattam magukat az átemelőket. Miután ezt megtettem, részleteztem az átemelők főbb típusait. Ezeket részletesen ismertettem. Ezek után következett az átemelők főbb alkotórészeinek és a szabályzásuknak, valamint a vezérlésüknek az ismertetése. Ezek után általánosan áttekintettem magát a folyamatszabályzást is és azt, hogy ez, hogy jelenik meg az átemelőkben. Ezt követően egy nemzetközi példán keresztül bemutattam, hogy napjainkban miként néz ki egy modern szennyvíztisztító telep. A trieri szennyvíztisztító telepet választottam ki mintának. Ebben a pontban bemutattam a telep múltját, utána pedig magát a szennyvíztisztítási folyamat felépítését. Majd utolsó pontként arra tértem ki, hogy a trieri telepnek a vezérlése hogyan épül fel, és hogyan használták ki a mesterséges intelligenciát arra, hogy a folyamatot fejlesszék. A kitekintés után bemutattam a debreceni csatornahálózat átemelőit. Ezek közül kiemeltem négy átemelőt, majd egyesével elemeztem őket a folyamatban betöltött szerepük és a vezérlésük szempontjából. Utolsó pontként összehasonlítottam a négy műtárgyat automatizálás szempontjából. Végül felvázoltam a szennyvízkezelés folyamatát a szennyvíztisztító telepen. Részletesen bemutattam a folyamat minden egyes lépését és az irányítástechnikai rendszert is. Majd fejlesztési lehetőségeket, alternatívákat ajánlottam fel. Zárásként a tapasztalataimat foglaltam össze. A dolgozatom célja, hogy a szennyvízkezelésen végighaladva kirajzolódjon a teljes folyamat és annak összefüggései. Ezen felül láthatóvá váljon az egyes elemek helye és folyamatban betöltött szerepük.Tétel Korlátozottan hozzáférhető After de Man: Transformations of Deconstruction in Contemporary Literary TheorySomogyi, Gyula; Bényei, Tamás; Kalmár, György; Irodalomtudományok doktori iskola; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar -- Angol-Amerikai IntézetA disszertáció Shoshana Felman, Barbara Johnson és Cathy Caruth teoretikus szövegeit elemzi részletesen, amelyeknek tézisem szerint az a célja, hogy a Paul de Man-féle retorikai dekonstrukciót egyéb, a kortárs elméletben kiemelkedő fontosságú diszkurzusokkal vegyítse, úgymint a pszichoanalízis, a feminizmus, a traumaelmélet, vagy a jogelmélet. Szövegeiken keresztül ezek a szerzők tehát egy dialógust próbálnak létrehozni különböző elméleti pozíciók között, még akkor is, ha egyes esetekben az elméletek közötti különbözőségek áthidalhatatlannak látszanak is. Felman írásaiban az áttétel válik az olvasás mestertrópusává, tanúságot téve a szövegek retorikai mechanizmusairól, és strukturálva az irodalomról szóló kritikai narratívák olvasatait. Később a mimikri válik szövegeiben a patriarchális szövegek kritikus olvasásának kulcsfontosságú stratégiájává, ám ez helyenként azzal a veszéllyel is fenyeget, hogy Felman a nőiségnek sajátítja ki a szövegek retorikai ambivalenciáit. Johnsonnál az aposztrofé, a megszólítás trópusa válik egy olyan vezérfonallá, amely mentén elképzelhető a retorika, a politika, a feminizmus, a dekonstrukció, vagy a jogelmélet dialógusa, míg Caruth és Felman tanulmányai e retorikai alakzat etikával való implicit kapcsolatát bontják ki. Kettejük szövegeiből kitűnik, hogy a trauma tanúságtételeként értett irodalom koncepciója hogyan illeszthető be egy történeti és jogi kontextusba, amely eredetileg a szimbolikus, vagy a nagyon is valós erőszak által okozott sebeket kívánja orvosolni, lehetőséget adva a trauma repetitív temporalitásából való szabadulásra és gyógyulásra. Ám az igazságszolgáltatás nem mindig képes ezt a funkcióját betölteni, így az irodalomra hárul az a feladat, hogy a jogi diszkurzus szupplementumaként „igazságot szolgáltasson.” Az irodalmiság rendkívül fontos szerepet tölt be a disszertációban szereplő tudósok szövegeiben, a dolgozat pedig arra is rámutat, hogy az irodalmi szövegek hogyan képesek megváltoztatni az univerzális dekonstrukciós fogalmakat a saját történeti nézőpontjuk segítségével. Úgy gondolom tehát, hogy e különböző szövegek mindegyike képes láttatni egyes dekonstruktív alapfogalmak történeti-ideológiai determináltságát is. A dolgozat ennek demonstrálására főként a XIX. századi amerikai irodalomból származó szövegeket választ: Edgar Allan Poe „A tömeg embere” című novellája világít rá a dekonstrukció és a pszichoanalízis párbeszédére; a dekonstrukció és a feminizmus kapcsolatát boncolgató fejezet Poe „legköltőibb témáját” is érinti; a dekonstrukció és trauma fejezet Ralph Waldo Emerson fia halálát feldolgozó szövegeit, valamint Torquato Tasso Megszabadított Jeruzsálemének Tancred és Clorinda történetét olvassa; végül Herman Melville „Bartleby, a tollnok” című szövegét kapcsolja szervesen a dekonstrukció és a jog dialógusának elemzéséhez. The dissertation analyses the theoretical texts of Shoshana Felman, Barbara Johnson and Cathy Caruth, which are driven by the aim of inflecting Paul de Man’s rhetorical deconstruction with other trends in contemporary literary theory: psychoanalysis, feminism, trauma-, or legal studies. My thesis is that through certain crucial notions, Felman, Johnson and Caruth are trying to create a dialogue between different theoretical positions that, as Johnson suggests, “remain skeptical of each other.” Transference becomes a mastertrope of reading in Felman’s books, which testifies to the rhetorical mechanisms of the text as well as to the various misreadings of criticism. Mimicry emerges in her oeuvre as a strategy of interrogating patriarchal texts, but which nevertheless runs the risk of appropriating rhetorical ambiguities in a text for the feminine. In Johnson’s texts, apostrophe, the rhetorical figure of address, becomes a nodal point around which rhetoric, politics, law, deconstruction, feminism and legal studies can converge, while Caruth and Felman reconceptualizes this figure as an address to and a call from the other that enacts the advent of the ethical. Felman and Caruth’s notion of literature as a testimony to trauma inserts the literary into a historical and a legal framework, which is conceptualized as a suturing of the wounds of symbolic or real violence, giving hope for recuperation and healing in contrast to the repetitive temporality of trauma. Yet the law sometimes fails to fulfill this role, and it becomes the burden of literature to become a supplement to what the law was not able to recognize and resolve properly. Recognizing the importance of the “literary” in these debates, the thesis also reads literary texts in conjunction with the theories, to show how literature can transform deconstructive concepts by juxtaposing their historical testimony to the universalizing tendency of theory. I believe that all of these texts, with all their different subject matters can help us perceive the historical-ideological contexts of key deconstructive notions as well. With some exceptions, these texts come from 19th-century American literature: Edgar Allan Poe’s “The Man of the Crowd” comments on the encounter between deconstruction and psychoanalysis; the chapter about deconstruction and feminism also examines Poe’s treatment of “the most poetical topic”; two pieces illuminates the encounter between deconstruction and trauma studies: Ralph Waldo Emerson’s texts about the death of his son, Waldo, and the parable of Tancred and Clorinda from Torquato Tasso’s Jerusalem Delivered; while Herman Melville’s “Bartleby the Scrivener” sheds further light on the encounter between deconstruction and legal discourse.Tétel Szabadon hozzáférhető Dekonstrukció és etika között(2011-07-01) Somogyi, GyulaThe essay investigates what role the notion of trauma gets in the texts of Shoshana Felman and Cathy Caruth: trauma enables both authors to open up Paul de Man’s textually oriented deconstructive approach to questions of referentiality, history and ethics. After studying three main features of trauma theory (how does literature and the literary figure in trauma theory, what link is there between trauma and jurisprudence, and how does trauma become the paradoxical model of the relationship between consciousness and history), the essay confronts it with recent critiques arriving mainly from feminism and postcolonial theory.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Felhőalapú intelligens személyi asszisztens alkalmazásokSomogyi, Gyula; Kuki, Attila; DE--Informatikai KarSzakdolgozatom témájául a felhő alapú beszédfelismerő és beszédvezérelt technológiák bemutatását és elemzését választottam. A dolgozat fejezetei feldolgozzák az emberi beszédértés jellemzőit, a beszédfelismerő és beszédszintetizáló technológiák történetét; kitérnek az intelligens személyi asszisztensek általános architektúrájára és funkcióira; majd sorra veszik a ma leginkább meghatározó beszédfelismerő-beszédvezérelt rendszereket: az Apple Sirit, a Google megoldásait, a Microsoft Cortanát és az Amazon Alexát. Végül bemutatják, hogy ezek a kirakós darabkák hogyan nyerhetik el megfelelő helyüket az okosotthonok és a „dolgok internetének” kontextusában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Katéterek extrudálási folyamatainak fejlesztése MFI vizsgálatok segítségévelSomogyi, Gyula; Keczáné Üveges, Andrea; DE--Műszaki KarA dolgozat témája , az MFI mérésen alapúló extrudálási folyamat vizsgálata katéter gyártáskor. MFI alapmérésnél meghatározásra kerül az adott polimer jellemzője. Ezen adatok alapján megtalálhatóak azok a függvények amelyek leírják a folyamatot. Ezenkívül optikai vizsgálattal is ki van egészítve a mérés. Az érdesség vizsgálat is hozzájárult ahhoz hogy a katéter megfelelő minőségű legyen.Tétel Szabadon hozzáférhető „A nő rejtélye”(2014-07-01) Somogyi, GyulaThe essay reads Zsigmond Kemény’s Ködképek a kedély láthatárán through theoretical insights provided by psychoanalysis, gender studies and deconstruction. The first part of the text is devoted to an analysis of narrative roles from the perspective of political power; observing how the friendship of Várhelyi and Cecil - the protagonists of the story -, seems to escape such power structures; at the same time, it represents the woman as an enigma and metaphorizes her soul as a fragment. The second part of the essay rereads Cecil’s tale of Ameline with the use of conventions and textual constructions found in (female) gothic genre concluding with some thoughts about how these two seemingly diverging sets of questions are intimately related to each other.