Repozitórium logó
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
Repozitórium logó
  • Kategóriák és gyűjtemények
  • Böngészés
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
  • Digitális könyvtár
  • Hallgatói dolgozatok
  • PhD dolgozatok
  • Publikációk
  1. Főoldal
  2. Böngészés szerző szerint

Szerző szerinti böngészés "Szendrei, Judit"

Megjelenítve 1 - 4 (Összesen 4)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Heme Oxygenase-1 Contributes to Both the Engulfment and the Anti-Inflammatory Program of Macrophages during Efferocytosis
    (2021) Vincze-Fige, Éva; Szendrei, Judit; Sós, László; Kraszewska, Izabela; Potor, László; Balla, József; Szondy, Zsuzsanna
  • Nincs kép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    A makrofág hemoxigenáz-1 az apoptotikus sejtek eltakarítási folyamatában
    Szendrei, Judit; Szondy, Zsuzsa; Fige, Éva; Debreceni Egyetem::Általános Orvostudományi Kar::Biokémiai és Molekuláris Biológiai Intézet; DE--Általános Orvostudományi Kar; Jeney, Viktória; Debreceni Egyetem::Általános Orvostudományi Kar::Molekuláris Medicina Kutató Központ
    A makrofágok különböző szignálok által érzékeli, felismerik az elhalt sejteket és fagocitáló képességük révén bekebelezik, és alkotó elemeikre bontják az apoptotikus testeket. A különböző stimulusok hatására aktiválódott makrofágok közül a M2 fenotípusú hemoxigenáz-1 enzimet állít elő. A hemoxigenáz-1 oxidatív stressz és gyulladás hatására képződő enzim, ami képes a káros szabad gyököket eliminálni a szervezetből. A hemoxigenáz-1 képződéshez vezető mechanizmus az M2 makrofágokban még nem ismertek teljesen, ezért ebben a tanulmányban a hemoxigenáz-1 és az apoptotikus sejtek fagocitózisának kapcsolatát kerestük. Eredményeink azt mutatják, hogy a különböző halott sejtek különböző mechanizmusokat használhatnak a hemoxigenáz-1 képződés indukálásához: az apoptotikus timociták extracelluláris, míg az apoptotikus vörösvértestek intracelluláris útvonalat. Továbbá azt találtuk, hogy a hemoxigenáz-1 gátlása nem volt hatással a makrofágok fagocitáló képességére.
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    A serdülőkori énkép a szülői bánásmód tükrében
    Szendrei, Judit; Péter-Szarka, Szilvia; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az identitás kialakulásának szempontjából a serdülőkor kitüntetett fontossággal bír a gyermeki fejlődésben. Ebben az időszakban a különböző, énről szerzett tapasztalatok mentén kezd egységessé szerveződni a szelf struktúrája, s az egyén a folyamat végén a felnőttkorba lépve optimális esetben képessé válik arra, hogy e tapasztalatokat integrálva stabil személyiséggé váljon. Az, hogy a gyermek miképpen határozza meg magát, mások reprezentációitól függ, pontosabban attól, hogy a miként strukturálja ezeket az énről alkotott elképzeléseket saját énképébe. Kiemelten fontos tehát, hogy kik azok az interakciós szereplők, akik döntően befolyásolják a serdülőkori énkép jellemzőit. Vajon melyik a meghatározóbb énképformáló közeg ebben az időszakban a gyerek számára: a kortárs csoport vagy a családi minta? Dolgozatomban erre a kérdésre keresem a választ, valamint Higgins szelfdiszkrepancia-elméletéből kiindulva azt is megvizsgálom, hogy a szülői bánásmód hogyan határozza meg a serdülők énről alkotott vélekedéseit: van-e összefüggés a szülői nevelési attitűd különféle dimenziói és a serdülők által észlelt szelfdiszkrepanciák között?
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Serdülőkori szelfdiszkrepanciák a megküzdés és az énhatékonyság tükrében
    Szendrei, Judit; Olajos, Tímea; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Jelen dolgozatomban azt a kérdéskört igyekeztem körüljárni, hogy a serdülőkori énképeltérések milyen kapcsolatban vannak a megküzdési stratégiákkal és az iskolai énhatékonysággal. Munkám kiindulópontját Higgins (1987), Bandura (1994) és Lazarus (1966, 1993) elméleti kerete jelentette. Kutatásom során több oldalról igyekeztem megvizsgálni azt, hogy az iskolai visszajelzések hogyan alakíthatják a serdülők énről alkotott vélekedéseit, illetve az alacsony vagy magas szelfdiszkrepancia-érzés hogyan függ össze a megküzdéssel, és mindez milyen relevanciával bír az iskolai énhatékonyságra.
  • DSpace software copyright © 2002-2025
  • LYRASIS
  • DEENK
  • Süti beállítások
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Felhasználói szerződés
  • Kapcsolat
  • Súgó