Szerző szerinti böngészés "T.Kiss, Judit"
Megjelenítve 1 - 1 (Összesen 1)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az oktatás, mint humántőke-beruházás jelentőségének és megtérülésének vizsgálataT.Kiss, Judit; Polónyi, István; Közgazdaságtudományok doktori iskola; DE--TEK--Közgazdaságtudományi Kar --A kutatás fő területét az emberi tőke elmélete adta, amely alapján az egyénben megtestesült tudás és képességek összessége tőkeként értelmezhetőek, és minden olyan tevékenység, amely jelenbeli ráfordítás mellett jövőbeli hozamokat eredményezhet, miközben nő az egyén termelékenysége beruházásként értelmezhető. Abban az esetben, ha a beruházásokkal kapcsolatos kiadásokat és a jövőben felmerült hozamokat nevesíteni és egyben mérni is tudjuk, akkor az ilyen beruházások megtérülése meghatározható, vagy legalábbis jó közelítéssel megbecsülhető. Az oktatás megtérülésének elemzése az oktatás-gazdaságtan egyik leginkább vizsgált terrénuma, hiszen számos tanulmányt készítettek már az oktatás hozamának vizsgálatával kapcsolatban, az oktatás egy-egy pótlólagos évének, vagy egy magasabb iskolai végzettség megszerzésének az egyéni és a társadalmi megtérülésére vonatkozóan. Ugyanakkor az állam is beruház az ország állampolgárainak emberi tőkéjébe, vagy akár saját alkalmazottjainak humán tőkéjébe, amelynek megtérülése, az egyéni és a társadalmi megtérülésekhez hasonlóan vizsgálható. A disszertáció középpontjában egyrészt a humán tőke jelentőségének a vizsgálata, másrészt az oktatás, mint humán tőkébe történő beruházás megtérülésének az elemzése áll. A dolgozatban tárgyalom a humán tőke elméletének előzményeit, kibontakozását és kiteljesedését, az oktatás makroszintű jelentőségét, az oktatás externális hatásait, a humán tőke mérésének lehetőségeit, és az oktatás opcióként történő megközelítését. Disszertációmban elemeztem az oktatás egyéni, társadalmi és fiskális megtérülési rátáinak az alakulását, az 1999. év és a 2008. év közötti időszakban. A dolgozatban kitértem az egyéni, a társadalmi és a fiskális megtérülési rátákat meghatározó releváns tényezők vizsgálatára, a megtérülési ráták összehasonlítására és nemenként történő elemzésére. Vizsgáltam, hogyan jellemezhető a munkából származó jövedelmeket terhelő adó és adójellegű kifizetéseknek, valamint az oktatás állami támogatásának a hatása a humántőke-beruházásokra nézve. Elemeztem, hogy vajon a munkából származó jövedelmeket terhelő elvonásoknak, röviden az adóztatásnak az ellenösztönző, vagy az oktatás támogatásának ösztönző hatása érvényesül-e jobban az oktatással kapcsolatos emberitőke-beruházásokra. The main area of my research was given by the theory of the human capital which means that knowledge and skills incorporated in the individual can be referred to as capital and all activities with which present input make future yields while the productivity of the individual grows can be interpreted as an investment. If we can name the investment related costs and the future yields and if we can measure them, then the returns of these investments can be defined or at least estimated. The analysis of the return to education is a much researched area of education economics because several studies have been made in relation to the examination of education yields, the individual or social returns of the extra year or a higher educational level. The state also invests in the human capital of her citizens or the human capital of her own employees, whose return can be examined in the same way as the individual or social return. In the focus of the dissertation are the examinations of the significance of the human capital, the returns of education as a human capital investment. I discussed the backgrounds, establishment and fulfilment of human capital theory, the significance of macro-level analysis of the human capital, the external effects of education, the measurement possibilities of human capital, the risk of human capital and interpreting the education as an option. I analysed the change of the individual, social and fiscal rates of returns to education between 1999-2008. I presented the trend of the defining relevant factors of the individual, social and fiscal rates of returns. I covered the comparison and the analysis of gender specific point of view. I examined how to describe the effect of work related income taxes and tax-like charges and the state support of education concerning the human capital investments. I analysed the disincentive effect of taxation and incentive effect of state support on education, and of which has a greater effect on the human capital investments connected to education.