Hallgatói dolgozatok (KTK)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez


A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthetők meg.

Hírek

A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthetők meg.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 3116)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A kartellezés játékelmélete
    Süveges, Richárd; Balogh, Tamás; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Dolgozatom a kartellek játékelméleti modellezésével foglalkozik, mely során két konkrét kérdésre keresi a választ. Az egyik, hogy a kartellek milyen módszerek alkalmazásával tudják minél hosszabb távon fenntartani működésüket. A másik kérdés pedig az, hogy a kormányok, hatóságok milyen technikákkal tudják megakadályozni a kartellezőket a szabályellenes tevékenységeik folytatásában. Ezen kérdések megválaszolása érdekében kitérünk olyan alapvető kérdések tárgyalására, mint "Károsak-e a kartellek?", vagy "Mi az a fogoly-dilemma és mi köze van a kartellekhez?", dolgozatom végén pedig az eredményekből levonom a következtetéseket és javaslatokat teszek az elemzett módszerek fejlesztésére.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A korlátolt felelősségű társaságok közteher-fizetési kötelezettségei
    Hadar, Balázs Attila; Törő, Emese; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatom tárgya a korlátolt felelősségű társaság formájában működő gazdasági társaságok közteher-fizetési kötelezettségeinek a vizsgálata. Dolgozatomban fontosnak tartottam a jelenleg hatályos törvényi rendelkezések elméleti szinten történő bemutatását, bár azok teljes körű ismertetésére nincs lehetőségem. Ezért törekszek arra, hogy az egyes adónemeket illetően, az általános tudnivalók mellett, a dolgozat részét képező esettanulmány szempontjából is releváns törvényi rendelkezések kerüljenek bemutatásra. Az adókat csoportokba szedve, részletesen jellemzem. A szakdolgozatom megírásához különböző szerzők munkásságait használtam fel. Igénybe vettem az adózás területével foglalkozó egyes szakkönyvekben, valamint a jelentősebb hazai szakmai folyóiratokban publikált tanulmányokat, amelyek jelentősen segítették a munkámat feldolgozása során. A szakdolgozat tartalmaz egy esettanulmányt is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Néhány kérdés az opcióárazás és sztochasztikus volatilitás témaköréből
    Olajos, Lívia; Gáll, József; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A dolgozat elején áttekintésre kerülnek az opcióhoz tartozó alapfogalmak és a Black–Scholes féle opcióárazási képlet, és a képlet hiányosságából kiindulva tovább haladok a volatilitás témakörére, hogyan becsülhetjük ezt milyen fogalmak kapcsolódnak a jelenséghez. Dolgozatomban az ehhez kapcsolódó tudományos munkákat is összegezem. Célom kutatni azon tényezők után, amelyek meghatározzák a volatilitás becslést. Az implikált volatilitás és néhány sztochasztikus volatilitás modell főbb jellegzetességeinek bemutatása után röviden ismertetek néhány mozgóátlag modellt és (G)ARCH modellek főbb ismérveit emelem ki. A Yahoo! Inc részvényárfolyam adatok alapján volatilitásbecslést és volatilitás előrejelzést készítettem, majd dolgozatom végén a levontam a következtetéseket és javaslatokat tettem további kutatásokra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az egyéni vállalkozás adózásának és közterheinek sajátosságai, egy konkrét példán keresztül bemutatva
    Bóna, Zsófia; Törő, Emese; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A szakdolgozatom egyéni vállalkozás adózási lehetőségeit foglalja össze. Kitértem a vállalkozás alapításának menetére. Felsoroltam, és részleteztem a vállalkozás által fizetett egyéb adónemeket. A vállalkozó járulékfizetési kötelezettségét is összegyűjtöttem, mind a maga és mind az alkalmazottja után fizetendő járulékokat. Egy létező vállalkozás segítségével bemutatom, hogy a gyakorlatban hogy is néz ki ez pontosan.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vidékfejlesztés az Európai Unióban - A LEADER program megvalósítása a francia Champagne-Ardenne régióban
    Kapitány, Dóra Bernadett; Tóth, Eszter; DE--Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar
    A dolgozat az Európai Unió vidékfejlesztési politikájának egyik legsikeresebb eszközének, a LEADER programnak a Champagne-Ardenne régióbeli megvalósítását mutatja be. Kitér a Közös Agrárpolitika (KAP) fontosságára, illetve 2. pillére, a vidékfejlesztési politika szerepére. Tárgyalja a KAP 2013-as reformjával kapcsolatos legfontosabb módosításokat. Továbbá ismerteti a program hatékony működését szolgáló ún. „aranyrög” projektek kiválasztására kidolgozott metodológiát kiegészítve a 2007-2013-as időszakban a Crêtes Préardennaises-i településtársulás helyi akciócsoportja által sikeresen kivitelezett projektek, mint legjobb gyakorlatok példájával.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az ifjúsági munkanélküliség okai, jelenlegi helyzete és kezelése Olaszországban
    Balás, Anett; Pásztor, Szabolcs; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Kutatásom során fény derült arra, hogy a napjainkban Olaszországban tapasztalható magas ifjúsági munkanélküliségnek a 2000-es évek első évtizedének végén jelentkező gazdasági válság nem okozója, csupán súlyosbító tényezője volt. Habár a válság hatására valóban ugrásszerűen nőni kezdett a munkanélküliség a fiatalok körében, a szakirodalom tanulmányozása során több bizonyítékot is találtam arra, hogy Olaszországban (és a többi dél-európai országban is) már az ezredforduló előtti évtizedekben is problémás volt a nemcsak a 25, hanem a 35 éves kor alattiak elhelyezkedése a munkaerő-piacon. Annak ellenére, hogy az ifjúsági munkanélküliség mérésére leggyakrabban használatos munkanélküliségi ráta által kimutatott eredmények gyakran félrevezetőek lehetnek, a fiatalok munkaerő-piaci helyzete Olaszországban valós problémát jelent, melynek gyökerei egészen az 1960-as évekig nyúlnak vissza. Az ország munkaerőpiaca már évtizedek óta általánosan rossz helyzetben van a többi európai országhoz képest: alacsony foglalkoztatási és aktivitási ráta, valamint strukturális problémákkal jellemezhető munkanélküliségi ráta jellemzi.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A társadalmi felelősségvállalás szerepkörének beépülése a vállalatok marketingtevékenységébe
    Diós, Kinga Nikolett; Kontor, Enikő; DE--Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat célja szemléltetni mindazon változásokat, melyek a marketing feladatkörének kiterjesztéséhez és szemléletmódjának gyökeres megváltozásához vezetett, továbbá bemutatásra kerül, hogy a marketing tevékenységrendszere milyen szerepet tölt be a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának tevékenységkörében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A minőség- és környezeti menedzsment a kis- és középvállalatoknál
    Egeresi, Nikolett; Hernádi, László; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Dolgozatom témájául a minőségi és környezetmenedzsment szerepét választottam a kis- és középvállalatok életében. A globalizációnak, a nemzetközi kereskedelem megállíthatatlan növekedésének köszönhetően hatalmas a verseny egyes piacokon. Piacvezető pozíciót elérni, jobbnak és sikeresebbnek lenni, mint a vetélytársak, vagy egyszerűen csak fennmaradni az üzleti életben, ehhez valami olyat kell nyújtani egy vállalatnak, amit a fogyasztók hasznosabbnak, többnek és értékesebbnek vélnek. Ehhez valóban elkötelezettnek kell lenni egy vállalatnak, és ezért követi egyre több magyar és nemzetközi vállalkozás a minőség- és környezetmenedzsment alapelveit. A kis- és középvállalkozások (KKV) világszerte fontos szerepet töltenek be egy ország gazdaságában, mivel e szektor nagy hatással van a gazdaság teljesítményére és a foglalkoztatottságra. Nincs ez másképp Magyarországon sem. A kis - és középvállalkozások versenyhelyzete nagyban kihat az ország gazdasági működésére. Viszont a KKV-kra egyre nagyobb érdeklődés irányul, köszönhető ez számos kutatásnak, melyek alátámasztják a jelentőségüket a munkahelyteremtés, innováció és a gazdasági növekedés területén.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Marketing mix a gyógyszerpiacon
    Cseresnyés, Dóra; Szabóné Pataky, Eszter; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Dolgozatomban a marketing mix elemeit –termék, ár, értékesítési csatornák és eladásösztönzés- vizsgáltam a gyógyszeriparban. Ezen iparág általános ismertetése és speciális helyzetének kiemelése után kitértem a termékpolitikára, azon belül elemeztem a vényköteles gyógyszereket, a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményeket, a gyógyszerfejlesztés folyamatát valamint a belső és külső tulajdonságokat. Az árpolitikán belül kitértem az árak beállítására, a szabadalom alatt álló termékek árára, a magyarországi támogatási rendszerre és a támogatási kategóriákra. Kitekintettem az értékesítési útra, értékesítési stratégiára és a számítógépes információs rendszer használatára. Foglalkoztam az eladásösztönzéssel mind a vényköteles mind az OTC készítmények esetében és az orvoslátogatói rendszerrel. Végül a marketing mix elemeit egy konkrét patika példáján keresztül mutattam be.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A technika, rechnológia fejlődésének hatása a gazdaságra
    Kovács, Gabriella; Mazsu, János; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatom témájául a technika, technológia fejlődésének hatását a gazdaságra választottam, mivel úgy gondolom, hogy a kutatás és fejlesztés eredményei nagy hatással voltak és vannak napjainkban is a gazdasági életre. A 21. században szinte elképzelhetetlen a napi ügyek gyors, hatékony intézése, ha valakinek nincs internet-hozzáférése, mobiltelefonja. A vállalatok egymással versengenek, hogy a legnagyobb tudással rendelkező eszközöket dobják a piacra, illetve alkalmazzák a termelésük, működésük hatékonyabbá tétele érdekében. A dolgozatomban az innováció befolyásának növekedését mutatom be a nagy ipari forradalomtól napjainkig.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Pályakezdő munkanélküliségi elemzés Hajdúböszörmény példáján keresztül
    Kiss, Edina; Kun, András István; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A dolgozat a pályakezdő munkanélküliséget vizsgálja az Európai Unióban, Magyarországon és Hajdúböszörményben. A dolgozat első része a kapcsolódó közgazdaságtani fogalmakat tárja fel. Bemutatja a Központi Statisztikai Hivatal és a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat által mért munkanélküliségi adatok különbözőségét. A második felében a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat által közölt pályakezdő-létszámadatok iskolai végzettség szerinti elemzése történik.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Political and Economical Structure of Azerbaijan Republic
    Orkhan, Jafarli; Pasztor, Szabolcs; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    This paper investigates how the Republic of Azerbaijan deals with the global situations and shows main economic indicators of country. This thesis explores that impact in the small Caucasian country to the world. Republic of Azerbaijan faces a series of intense situations and opportunities from ist integration with the global world. It informs about the economic and political system in Azerbaijan and dependence of economy on oil. The paper contains the basic information about Azerbaijan, political system, natural resources, policies of the country and some extra thinking about the country. After giving brief information about Azerbaijan, the paper continues investigation through the specific topics like Dutch Disease1, Sanctions in Russia and etc.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az egyesülések elemzése adózási aspektusból, az EMVE példáján keresztül
    Kovács, Réka; Törő, Emese; DE--Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozatom írásában induktív módszert alkalmazok, melynek lényege, hogy az általános, szakirodalmi összefoglalás után, egy konkrét vállalkozás, az Első Magyar Vagyonvédelmi Egyesülés adózási kötelezettségeit mutatom be. A szakirodalmi áttekintés során az egyesülést, mint társasági formát szeretném bemutatni, mivel kiemelt jellegű változások történtek e társasági formát illetően, az Első Magyar Vagyonvédelmi Egyesülés fennállása alatt. Ezt követően a vagyonvédelem, mint a tevékenységi kör bemutatásával folytatom a dolgozatom, melyet fontosnak tartok amiatt, hogy az egyesülés alakulásának célja és működése érthető legyen. Ezt követően a választott vállalat adózását mutatom be.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Statistical Model in Finance
    Wang, Zhujun; Gáll, József; DE--Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar
    When the capitalism started to developing, the capital owner and the capital user are unified. The means of production and capital are owned directly by economy, and most common way to invest is the direct investment, which is direct invest capital, such as build factory, producing and circulation. Therefore, the concept of early investment is mainly means real investment. With the development of productivity and commodity economy of capitalism, the separation of capital possession and capital employed became and important form of how capital are used. And the reason is with the development of commodity economy, the capitalism scale keeps enlarging, and it’s more difficult for single capitalist to satisfy the need of enormous capital for the growing investment scale. And raise capital fund outside of capitalists themselves became quite necessary, as a result, the bank credit system obtain the rapid development, the stock economy emerges as the time required, the bank credit, issue shares and bonds became important resources of investment fund. Therefore, financial investment became an important part of modern investment concept. [1]At the same time, with the development and continuous improvement of modern financial market, the financial investment became more crucial at times, the concept of modern investment indicates financial investment. The financial investment product mainly including fund, shares, bonds, gold, foreign exchange, financial derivatives and warrant.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A nem hagyományos szénhidrogének kitermelhetőségének gazdaságossági vizsgálata
    Halász, Vanda; Kovács, István; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Dolgozatomban a nem konvencionális szénhidrogének gazdaságos kitermelhetőségét vizsgálom az USA-t és Magyarországot összevetve. Először bemutatom, hogy melyek a nem hagyományos földgáz leggyakoribb előfordulásai, és hogy milyen szerepet töltenek be a két országban. Ezután megmutatom, hogy milyen technológiai feltételek szükségesek ezen előfordulások gazdaságos kitermeléséhez. Vizsgálom továbbá a kitermeléssel járó környezeti hatásokat, a politikai-jogi környezetet és a pénzügyi és gazdasági kockázatokat és pozitívumokat, amelyek egy nem hagyományos gázkitermelésre irányuló projekt kapcsán megjelennek. Végül két egyszerűsített gazdaságossági modellel, megadott inputok mellett, pénzügyi számításokon keresztül megnézem a projektek lehetséges megtérülését a két országra nézve.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az Auto-Eskort Kft. marketingstratégiája
    Kovács, Balázs; Szabóné Pataky, Eszter; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szekunder és primer vizsgálataim alapján az alábbi következtetésekre jutottam: Úgy gondolom érdemes lenne kivizsgálni melyik hirdetési forma hány százalékos hatásfokkal dolgozik az Auto-Eskort Kft. esetében, és ez alapján átcsoportosítva a marketingre fordított tőkét gazdaságosabb volna a vállalkozás. Mint ahogyan azt a cég is teszi, minimalizálnám a televíziós hirdetéseket és leginkább a nyomtatott, rádiós és online marketingre költenék. Amint az a kérdőívezésből is kiderül, a nagy országos televíziók hatékonysága sokkal jobb mint a városi televízióké, ám ezek egy kis- és középválllalkozásnak szinte megfizethetetlenek. Azonban a cég tradicionális rendezvényeire (Virágkarnevál, Ford-bál) biztosan nem költenék kétszer annyit mint amennyit kültéri és online hirdetésre együttesen tette a cég. Bár mérlegelendő szempont, hogy ezeket a grandiózus rendezvényeket milyen mértékben szponzorálta a Ford hivatalos magyarországi importőre, a Ford Motor Hungária Kft, és mennyi hárult belőle a márkakereskedésre. A már-már ódivatúnak gondolt email még mindig a legsikeresebb online hirdetési forma az értékes vásárlók elérésében és megtartásában. Egyre sikeresebbek azok a kereskedők akik online közösségeket építenek fel, majd az email címeket begyűjtve rendkívül értékes hirdetési bázisra tesznek szert. Ezt kiaknázva a már meglévő ügyfeleket e-mailben tájékoztatnám, valamint fejleszteném a cég Facebook oldalát és fizetett hirdetéseket helyeznék el az aktuális és jövőbeni akciókról, kedvezményekről, nyílt hétvégékről továbbá mindenről, ami közelebb hozhatja a céget még nem feltétlenül ismerő hétköznapi vásárlót és vállalatokat egyaránt. Az értékes vásárlók közé tartoznak a flottás partnerek, hiszen az Auto-Eskort vásárlóinak kb. kétharmada közülük kerül ki. Ez persze nem csak nagy cégeket jelent, hanem olyan kicsiket is, akik legalább három 3,5 tonna össztömeg alatti gépjárművel rendelkeznek, forgalmi engedéllyel igazolhatóan. Itt az sem lényeges, hogy milyen típusú az a három darab autó. A fontos az, hogy az autói közé kerüljön be legalább egy Ford, és azzal minden bizonnyal meg lesz elégedve minőségben, fogyasztásban, szervizköltségben, és akkor majd idővel a többi gépjárművét is Fordra cseréli. Ez az üzletpolitika be is vált hiszen így vezetheti évek óta a Ford a magyarországi eladási listákat, ami elsősorban a nagy darabszámú Focus-flottáknak köszönhető (rendőrség, kormányzati hivatalok, stb.) Helyi szinten a Tigáz számít a legnagyobb flottás partnernek 50-80 darabos vásárlással, de pl. az Agroferm Zrt, a Debrecen Vagyonkezelő Holding Zrt. és a Magisz Zrt. is Ford parkkal büszkélkedhet. További észrevételek: A legértékesebb médiafelület a megyében a BEST FM rádió, a Hajdú-Bihari Napló és a HAON mint online felület. Ezeknek a hatékonyságát a 2000-es évek elejéig mérte is az Auto-Eskort, a fizetőképes korcsoportokat is figyelembe véve. Minden vásárlóval és „betérővel” kitöltettek egy kérdőívet, így csak azokat kérdezték meg, akik már bementek a szalonba, tehát már elérték őket, így egészen nagy biztonsággal vonhattak le következtetéseket. Fontos változás még az internet térnyerése, ahol hatékonyan lehet értesíteni a vevőket az akcióktól a szervizkedvezményekig mindenről. Fontos az úgynevezett image-reklám. (ez a korábban kifejtett Ford marketing háromszög alsó szintje), ami beülteti az emberek tudatába a brand-et. Ez azért fontos, hogyha autóvásárlásra kerülne sor, jusson az illető eszébe a márka. Ezt a célt szolgálta a Loki-mezszerződés”, amelynél a DVSC NB1-es futballcsapatának mezén jól látható helyen szerepelt a Ford-logo, valamint a Petőfi-téri toronyház tetején elhelyezett, a városban egyedülálló, kivilágított óriás Ford-embléma. Ezeken a területeken lenne érdemes tovább erősíteni, mert hatékony és megtérül. Sok-sok éven át volt az Auto-Eskort piacvezető a területén, köszönhetően annak is, hogy ezekre figyelmet fordított. Sikerének kulcsa az is, hogy mindig egy kicsit mást csinált, vagy sokkal hamarabb mint a többi hasonló cég. (Ilyen volt a reklámhatékonyság mérése, a Loki-mezszerződés, a Virágkarnevál és a Petőfi-téri toronyház tetején lévő hirdetés is.) Apróság, de a városi TV-vel meglévő jó kapcsolatnak is köszönhetően az autós témájú riportokat véletlenül” nagyon sokszor az Auto-Eskort telephelyén, vagy szalonjában forgatták.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A telefonos ügyfélszolgálatok tevékenysége
    Pocsai, Petra Réka; Ujhelyi, Mária; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatomban az ügyfélszolgálatok és a telefonos ügyfélszolgálatok szerepéről és tevékenységéről írok, valamint a kihívást jelentő ügyfelekről. Dolgozatom tartalmaz egy rövid bemutatást a Generali Biztosító Zrt. telefonos ügyfélszolgálatáról, valamint egy feltáró kutatást öt, hazánkban ismert biztosító telefonos ügyfélszolgálatáról.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Miért igyunk fair trade kávét? - A mozgalom bemutatása legfőbb termékén keresztül
    Gergely, Zsófia; Tóth, Eszter; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatomban a fair trade mozgalmat ismertetem legfőbb termékén, a kávén keresztül. A méltányos kereskedelem a társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségeket hivatott kiegyenlíteni azáltal, hogy különleges kereskedelmi partnerséget teremt, közelebb hozva egymáshoz a termelőt és a fogyasztót. A kávépiacon a mozgalom térhódítása azon áll, vagy bukik, hogy képes-e megalkudni a piacon lévő oligopóliumokkal, vagy sem. További kérdést vet fel, hogy ezt érdemes-e megtennie, vagy inkább a réspiacon kellene maradnia.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Marketing a vendéglátásban
    Csonka, Renáta; Szabóné Pataky, Eszter; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatom a vendéglátás marketingjéről szól. A kezdetektől egészen napjainkig mutatom be ezt az iparágat. A szolgáltatások fajtáin, céljain keresztül elemzem a vendéglátóegységeket. Bemutatom egy újonnan induló vállalkozáshoz szükséges feltételeket, majd Debrecen főterén megnyitom képzeletbeli éttermem. Elemzéseket készítek, és levonom belőlük a következtetések.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Munkáltatók által a dolgozók után igénybe vehető kedvezmények
    Bak, Szabina; Törő, Emese; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A dolgozatomban a munkaadók által a Szociális hozzájárulási adó terhére igénybe vehető kedvezményeket mutattam be. Bemutattam a START programot, a 25. év alatti és 55. év feletti, szakképzetlen, tartósan álláskereső munkavállalók, a kismamák illetve a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásához kapcsolódó kedvezményeket.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.