Hallgatói dolgozatok (KTK)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez


A gyűjtemény a KTK hallgatói dolgozatainak lelőhelye. 2000 január 1-től 2009-ig Közgazdaságtudományi Kar, majd 2009-től 2014-ig Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar nevet oldotta fel a KTK rövidítés. 2014. augusztus 1-jétől jogutódja a Gazdaságtudományi Kar (GTK)
A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthetők meg.

Hírek

A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthetők meg.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 3116)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vállalatok beszerzései
    Munkácsi, Melinda; Kiss, Zsuzsanna; DE--Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatomnak a vállalatok beszerzése címet választottam, amelyben Magyarország két sikeres multinacionális vállalatának a beszerzését hasonlítottad össze. Vizsgáltam a centralizált és decentralizált beszerzés folyamatait, szállítói rendszereket, és a beszerzés területén jelentkező új trendeket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Coveris Rigid Hungary Effekt Kft termelési logisztikájának raktározási problémái
    Simon, Orsolya; Kiss, Zsuzsanna; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A szakdolgozatom elemzési részét a Coveris Rigid Hungary Effekt Kft-nél a termelési logisztika raktározási problémák keretében folytattam. A problémák meghatározás után méréseket végeztem annak érdekében, hogy megállapítsam, hogy az egyes raktározási problémák adódhatnak-e a raktárterület nem megfelelő méretéből illetve a dolgozók leterheltségéből. A raktárak megfelelő méretének megállapításához, a tárolótér kihasználási tényezőjét határoztam meg, amely egy raktározás/tárolás értékelésére alkalmas mutatószám. Az üzemi anyagmozgatók terheltségének vizsgálatát, pedig az egyes munkafolyamatokra fordított idő alapján végeztem.Szakdolgozatomban ezekre a problémákra próbálok választ találni és elemzéseimmel alátámasztani az esetleges problémák okát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A kis- és közepes vállalkozásoknak nyújtott banki hitelek
    Luczi, Dániel; Lévai, József; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Dolgozatom témája a kis-és közepes vállalkozásoknak nyújtott banki hitelek. A kkv-k Magyarország gazdaságának nagyon fontos szereplői. Gazdasági jelentőségük vitathatatlan, a működő vállalkozások több mint 99%-át a kkv-k adják, a GDP több mint felét ők állítják elő, és dolgozó népesség 2/3-a is a kkv szektorban helyezkedik el. Nehéz a nagyvállalatokkal szemben versenyképesnek maradniuk, de nagy számukból adódó politikai súlyukat az állam nem hagyhatja figyelmen kívül. Kiemelt kérdés a kkv-k finanszírozása, mivel versenyhátrányuk legtöbbször a külső forrásokhoz való hozzájutás hiányából fakad. Míg korábban kockázatosnak ítélték meg őket, ma már a bankok egyre nagyobb hangsúlyt fektet a kkv-k igényeinek kiszolgálására, erős verseny van ezt a magas tőkeigényű szektort magukhoz csábítani. A legtöbb bank már saját kisvállalati termékcsaláddal rendelkezik, és az állam is bekapcsolódott a kkv-k fejlesztésének segítésébe. A dolgozatban bemutatásra kerül a kkv-k magyarországi helyzete és annak elemzése. Elméleti áttekintést adok a finanszírozási lehetőségeikről, kiemelten a banki hitelekre, azok folyamatára. Gyakorlati példán keresztül szemléltetem egy vállalkozás hitelének elbírálását és a mutatószámokat amelyeket egy bank kockázatának elemzésekor megvizsgál. Végül összehasonlítom az MKB Bank saját hiteleit a Széchenyi Kártya Program és a Növekedési Hitelprogram II. azonos célra nyújtott hitelkonstrukcióival.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A BNP Humán Tanácsadó Kft. gazdálkodásának bemutatása és fejlődési lehetőségei
    Gaál, Sándor Norbert; Gáll, József; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatomban egy általam választott vállalkozás, a gyakorlati helyemül szolgáló nyíregyházi BNP Humán Tanácsadó Kft. gazdálkodásával és fejlődési lehetőségeivel foglalkozom. Célom a dolgozattal, hogy bemutassam a Kft. gazdálkodását az elmúlt négy évben, 2010 és 2013 között, és a tapasztalatok alapján ismertessem, milyen tendenciák érvényesülnek a vállalkozás működésében. A kapott eredményeket összevetem egy, hasonló területen működő, versenytárs vállalkozás vonatkozó időszakbeli mutatóival, annak érdekében, hogy feltérképezzem a vállalkozások különbségeit, a BNP Humán Kft. velük szembeni gyengeségeit és erősségeit. Emellett fontosnak tartom azt, hogy a vállalkozás tevékenységéből kiindulva felmérjem, milyen lehetőségeket rejteget a jövő a vállalkozás számára, milyen területeken érdemes fejleszteni, milyen lehetőségekkel érdemes élni, annak érdekében, hogy a Kft. nagyobb nyereséget tudjon elérni. Ennek a folyamatnak a során hangsúlyt helyezek a vállalkozás stratégiájára, a cég erősségeinek és gyengeségeinek vizsgálatára, a különböző, vállalkozás által elért piacok jellemzőire és az esetleges javasolt változtatásokra, irányokra. Lehetetlen ezen a téren elkerülni az aktuális tendenciák hatását a Kft. piacain, így azoknak is fontos jelentőséget tulajdonítok majd.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A magyar egészségügyi rendszer felépítése és finanszírozása
    Horváth, Zsuzsanna; Kapás, Judit; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Dolgozatom témája a magyar egészségügy vizsgálata, az egészségügyi ellátórendszerek helyzetének, finanszírozásának bemutatása. Az egészségügy helyzete és tetemes kiadásai nem csak társadalmi, hanem gazdasági problémát jelentenek, nemcsak a jelenben, hanem a jövőben is. A fokozatosan súlyosodó elégedetlenség, hiány, megoldatlan problémák közepette fontos a problémák felderítése és megoldások keresése. Jelenleg túlságosan nagyok az egészségügyi kiadások és az állam csak folyamatos beavatkozással tudja a jelenlegi finanszírozási rendszert működtetni. Az egészségügyi rendszer reformjai során olyan rendszert kell kialakítani, ami arra kényszeríti az embereket, hogy döntéseikért vállalják a felelősséget. Ez a tendencia hosszútávon nem tartható, a folyamatok megállítása az egészségügyi reformerek feladata megfelelő programok és törvények kidolgozásával.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az Amway Corporation stratégiája és hatáselemzése
    Bajzáthné Földesi, Kitti; Hernádi, László; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatom témájául egy dinamikusan fejlődő iparágat választottam. A közvetlen értékesítés, valamint az abból kiinduló hálózatos piacszervezés a mindennapi életben egyre gyakrabban felbukkanó tevékenység, hazánkban a rendszerváltás után jelentek meg első képviselői. Mára már ennek a területnek a legnagyobb hazai képviselője az Amway Corporation, amely hálózati marketing, más néven multi-level-marketing rendszerben működik. Hazánkban a közvetlen értékesítés a kiskereskedelmi forgalom körülbelül 0,19%-át teszi ki, amelyből hozzávetőleg 30% az Amway Corporation piaci részesedése, tehát a kiskereskedelmi forgalom 0,063%-át birtokolja a cég.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Miért igyunk fair trade kávét? - A mozgalom bemutatása legfőbb termékén keresztül
    Gergely, Zsófia; Tóth, Eszter; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatomban a fair trade mozgalmat ismertetem legfőbb termékén, a kávén keresztül. A méltányos kereskedelem a társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségeket hivatott kiegyenlíteni azáltal, hogy különleges kereskedelmi partnerséget teremt, közelebb hozva egymáshoz a termelőt és a fogyasztót. A kávépiacon a mozgalom térhódítása azon áll, vagy bukik, hogy képes-e megalkudni a piacon lévő oligopóliumokkal, vagy sem. További kérdést vet fel, hogy ezt érdemes-e megtennie, vagy inkább a réspiacon kellene maradnia.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A magyar és lengyel bankrendszer összehasonlítása bankszabályozási szempontból
    Jebudenszki, Zsanett; Vona, Máté; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatomban a magyar és lengyel bankrendszert hasonlítom össze bankszabályozási szempontból.Kérdésként merült fel dolgozatom készítése során, hogy a bankoknál szükség van-e szabályozásra, és ha igen, akkor miért? Másik fő kérdésemként Magyarország és Lengyelország bankrendszerét elemeztem. Végül, napjaink legaktuálisabb témáját, a devizahitelesek sorsának alakulását vizsgáltam.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az Auto-Eskort Kft. marketingstratégiája
    Kovács, Balázs; Szabóné Pataky, Eszter; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szekunder és primer vizsgálataim alapján az alábbi következtetésekre jutottam: Úgy gondolom érdemes lenne kivizsgálni melyik hirdetési forma hány százalékos hatásfokkal dolgozik az Auto-Eskort Kft. esetében, és ez alapján átcsoportosítva a marketingre fordított tőkét gazdaságosabb volna a vállalkozás. Mint ahogyan azt a cég is teszi, minimalizálnám a televíziós hirdetéseket és leginkább a nyomtatott, rádiós és online marketingre költenék. Amint az a kérdőívezésből is kiderül, a nagy országos televíziók hatékonysága sokkal jobb mint a városi televízióké, ám ezek egy kis- és középválllalkozásnak szinte megfizethetetlenek. Azonban a cég tradicionális rendezvényeire (Virágkarnevál, Ford-bál) biztosan nem költenék kétszer annyit mint amennyit kültéri és online hirdetésre együttesen tette a cég. Bár mérlegelendő szempont, hogy ezeket a grandiózus rendezvényeket milyen mértékben szponzorálta a Ford hivatalos magyarországi importőre, a Ford Motor Hungária Kft, és mennyi hárult belőle a márkakereskedésre. A már-már ódivatúnak gondolt email még mindig a legsikeresebb online hirdetési forma az értékes vásárlók elérésében és megtartásában. Egyre sikeresebbek azok a kereskedők akik online közösségeket építenek fel, majd az email címeket begyűjtve rendkívül értékes hirdetési bázisra tesznek szert. Ezt kiaknázva a már meglévő ügyfeleket e-mailben tájékoztatnám, valamint fejleszteném a cég Facebook oldalát és fizetett hirdetéseket helyeznék el az aktuális és jövőbeni akciókról, kedvezményekről, nyílt hétvégékről továbbá mindenről, ami közelebb hozhatja a céget még nem feltétlenül ismerő hétköznapi vásárlót és vállalatokat egyaránt. Az értékes vásárlók közé tartoznak a flottás partnerek, hiszen az Auto-Eskort vásárlóinak kb. kétharmada közülük kerül ki. Ez persze nem csak nagy cégeket jelent, hanem olyan kicsiket is, akik legalább három 3,5 tonna össztömeg alatti gépjárművel rendelkeznek, forgalmi engedéllyel igazolhatóan. Itt az sem lényeges, hogy milyen típusú az a három darab autó. A fontos az, hogy az autói közé kerüljön be legalább egy Ford, és azzal minden bizonnyal meg lesz elégedve minőségben, fogyasztásban, szervizköltségben, és akkor majd idővel a többi gépjárművét is Fordra cseréli. Ez az üzletpolitika be is vált hiszen így vezetheti évek óta a Ford a magyarországi eladási listákat, ami elsősorban a nagy darabszámú Focus-flottáknak köszönhető (rendőrség, kormányzati hivatalok, stb.) Helyi szinten a Tigáz számít a legnagyobb flottás partnernek 50-80 darabos vásárlással, de pl. az Agroferm Zrt, a Debrecen Vagyonkezelő Holding Zrt. és a Magisz Zrt. is Ford parkkal büszkélkedhet. További észrevételek: A legértékesebb médiafelület a megyében a BEST FM rádió, a Hajdú-Bihari Napló és a HAON mint online felület. Ezeknek a hatékonyságát a 2000-es évek elejéig mérte is az Auto-Eskort, a fizetőképes korcsoportokat is figyelembe véve. Minden vásárlóval és „betérővel” kitöltettek egy kérdőívet, így csak azokat kérdezték meg, akik már bementek a szalonba, tehát már elérték őket, így egészen nagy biztonsággal vonhattak le következtetéseket. Fontos változás még az internet térnyerése, ahol hatékonyan lehet értesíteni a vevőket az akcióktól a szervizkedvezményekig mindenről. Fontos az úgynevezett image-reklám. (ez a korábban kifejtett Ford marketing háromszög alsó szintje), ami beülteti az emberek tudatába a brand-et. Ez azért fontos, hogyha autóvásárlásra kerülne sor, jusson az illető eszébe a márka. Ezt a célt szolgálta a Loki-mezszerződés”, amelynél a DVSC NB1-es futballcsapatának mezén jól látható helyen szerepelt a Ford-logo, valamint a Petőfi-téri toronyház tetején elhelyezett, a városban egyedülálló, kivilágított óriás Ford-embléma. Ezeken a területeken lenne érdemes tovább erősíteni, mert hatékony és megtérül. Sok-sok éven át volt az Auto-Eskort piacvezető a területén, köszönhetően annak is, hogy ezekre figyelmet fordított. Sikerének kulcsa az is, hogy mindig egy kicsit mást csinált, vagy sokkal hamarabb mint a többi hasonló cég. (Ilyen volt a reklámhatékonyság mérése, a Loki-mezszerződés, a Virágkarnevál és a Petőfi-téri toronyház tetején lévő hirdetés is.) Apróság, de a városi TV-vel meglévő jó kapcsolatnak is köszönhetően az autós témájú riportokat véletlenül” nagyon sokszor az Auto-Eskort telephelyén, vagy szalonjában forgatták.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kis- és középvállalkozások külkereskedelmi részvétele
    Lippa, Zsanett; Hernádi, László; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatom témája a kis- és középvállalkozások bemutatása, külkereskedelmi részvételük jellemzése. A dolgozat során ismertetem a legfontosabb alapfogalmakat, a kkv-k gazdasági, társadalmi jelentőségét. A dolgozat második felében bemutatom a hazai kkv-k legfontosabb külkereskedelmi országait és megvizsgálok három magyarországi székhelyű kkv-t, amelyek külkereskedelmi tevékenységet folytatnak.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Pályakezdő munkanélküliségi elemzés Hajdúböszörmény példáján keresztül
    Kiss, Edina; Kun, András István; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A dolgozat a pályakezdő munkanélküliséget vizsgálja az Európai Unióban, Magyarországon és Hajdúböszörményben. A dolgozat első része a kapcsolódó közgazdaságtani fogalmakat tárja fel. Bemutatja a Központi Statisztikai Hivatal és a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat által mért munkanélküliségi adatok különbözőségét. A második felében a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat által közölt pályakezdő-létszámadatok iskolai végzettség szerinti elemzése történik.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az ifjúsági munkanélküliség okai, jelenlegi helyzete és kezelése Olaszországban
    Balás, Anett; Pásztor, Szabolcs; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Kutatásom során fény derült arra, hogy a napjainkban Olaszországban tapasztalható magas ifjúsági munkanélküliségnek a 2000-es évek első évtizedének végén jelentkező gazdasági válság nem okozója, csupán súlyosbító tényezője volt. Habár a válság hatására valóban ugrásszerűen nőni kezdett a munkanélküliség a fiatalok körében, a szakirodalom tanulmányozása során több bizonyítékot is találtam arra, hogy Olaszországban (és a többi dél-európai országban is) már az ezredforduló előtti évtizedekben is problémás volt a nemcsak a 25, hanem a 35 éves kor alattiak elhelyezkedése a munkaerő-piacon. Annak ellenére, hogy az ifjúsági munkanélküliség mérésére leggyakrabban használatos munkanélküliségi ráta által kimutatott eredmények gyakran félrevezetőek lehetnek, a fiatalok munkaerő-piaci helyzete Olaszországban valós problémát jelent, melynek gyökerei egészen az 1960-as évekig nyúlnak vissza. Az ország munkaerőpiaca már évtizedek óta általánosan rossz helyzetben van a többi európai országhoz képest: alacsony foglalkoztatási és aktivitási ráta, valamint strukturális problémákkal jellemezhető munkanélküliségi ráta jellemzi.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Oroszország regionális törekvései
    Marmoly, Nándor; Márkus, Ádám; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Gyakran használt, már szinte közhelyszámba megy az „Oroszország az ellentmondások országa” jelző, de be kell látni, hogy van némi alapja. Egy olyan ország, amelynek területe nagyobb, mint egész Európa és ásványkincsekben is a világon az egyik leggazdagabb mindig jelentős világpiaci szereplő lesz. Azonban Oroszország jelenlegi formájában csupán nyersanyagtermelő–, azon belül is túlnyomó részt energiaszektorán keresztül képes érvényesíteni érdekeit. Feldolgozóipara gyenge, korszerűtlen, versenyképtelen. Említésre méltó ellentmondások fedezhetők fel társadalmát tekintve is: a dinamikusan fejlődő nagyvárosi és az elmaradott perifériára szorult végletek között igen szűk az átmenet. Kapitalista országként a protekcionizmus eszközeinek széles tárházát alkalmazza és szociális érzékenysége is igen magas. Végül, de nem utolsó sorban, liberalizálódó politikai rendszerében még mindig fellelhető a vezetői tekintély kultuszának sziluettje. Dolgozatomban egyik fő célja az előbb felsorolt motívumokból fakadó egyedi orosz identitás és az ebből eredő gazdasági és politikai döntések, ambíciók megértése. Erre kérdésre elsősorban a történelmi múltból kiindulva, a cári Orosz Birodalom felemelkedésével kezdődően, a Szovjetunió megalapítása, majd hirtelen széthullásán át Orosz Föderációként a napjainkban is zajló világgazdasági reintegrációjával bezárólag igyekeztem választ találni. Azonban annak érdekében, hogy Oroszország nagyvonalú ambíciói sikeresen megvalósulhassanak és regionális szintű hatalmi pozíciójából kitörve ténylegesen újból nagyhatalommá váljon, még mindig komoly fejlődéseken kell átesnie. Ennek alapvető eleme belső egyensúly megteremtése a hatalmas területű országban egy megfelelő modern regionális politika kidolgozásán és megvalósításán keresztül. Az 2000-es években végbemenő gazdasági stabilizációval egy időben hangsúlyossá váltak Oroszország integrációs törekvései, melyek a posztszovjet térség államainak újból egy gazdasági közösségbe szervezését célozták. 2011 októberében 8 ország, Oroszország, Ukrajna, Fehéroroszország, Moldova, Örményország, Kazahsztán, Kirgizisztán és Tádzsikisztán írt alá a szabadkereskedelmi megállapodást. Nem sokkal később Oroszország a két gazdaságilag legerősebb partnerrel, Kazahsztánnal és Belorussziával a vámunió szintjére lépett a Balassa-féle modellben, megalapítva az Eurázsiai Gazdasági Közösséget. 2014. október 10-én Örményország is aláírta a vámunióhoz való csatlakozását, amely 2015. január 1-től Eurázsiai Gazdasági Unióként működik tovább. Abban a szakértők is egyetértenek, hogy igen jelentős eredményekről van szó, azonban felhívják a figyelmet arra is, hogy a jelenlegi tempó nem feltétlenül lesz a továbbiakban tartható. Egyrészt a regionális integrációk fejlődési folyamatában fontos tényezőként szerepel az idő, másrészt a szorosabb elköteleződést a partnerek minden esetben gazdasági előnyök megszerzéséhez kötik, ami a jelenleg stagnáló orosz gazdaságra nézve hosszútávon megterhelő lehet.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A nem hagyományos szénhidrogének kitermelhetőségének gazdaságossági vizsgálata
    Halász, Vanda; Kovács, István; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Dolgozatomban a nem konvencionális szénhidrogének gazdaságos kitermelhetőségét vizsgálom az USA-t és Magyarországot összevetve. Először bemutatom, hogy melyek a nem hagyományos földgáz leggyakoribb előfordulásai, és hogy milyen szerepet töltenek be a két országban. Ezután megmutatom, hogy milyen technológiai feltételek szükségesek ezen előfordulások gazdaságos kitermeléséhez. Vizsgálom továbbá a kitermeléssel járó környezeti hatásokat, a politikai-jogi környezetet és a pénzügyi és gazdasági kockázatokat és pozitívumokat, amelyek egy nem hagyományos gázkitermelésre irányuló projekt kapcsán megjelennek. Végül két egyszerűsített gazdaságossági modellel, megadott inputok mellett, pénzügyi számításokon keresztül megnézem a projektek lehetséges megtérülését a két országra nézve.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Analysing organizational behavior issues in concrete business entreprises.
    Yussuf, Simisola Paulette; Ujhelyi, Mária; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Creating an understanding of how organisations use the knowledge of the components of people(personality) and the knowledge of the driving forces of action in people(motivation) to solve organizational problems through the use of theories on Motivation and personality.Having gathered knowledge about personality and motivation in an organization, I went ahead to analyze a case of lower level employee turnover in Debrecen Airport Ltd. I examined the case and made suggestions to reduce turnover and other issues observed; based on information from a semi- structured interview I conducted with the director of operations, and my three month observation as an intern in the organization.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az NPS használatának lehetőségei a vásárlói lojalitás növelésére
    Bódi, Mihály; Kontor, Enikő; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A vevőorientáció felértékelődésének következtében, a fogyasztói elégedettség és lojalitás témája a marketingkutatás fontos területévé vált. A kérdéskör aktualitásából adódóan a témával világszerte foglalkoznak a kutatók. Ennek köszönhetően a vevői elégedettség és lojalitás megközelítésének számos módszere fejlődött ki, eltérő fogalom-használattal. A mérésük iránti igény hatására több különböző mérési módszer született. Szakdolgozatom témája az NPS (Net Promoter Score – magyarul Nettó támogatók mutatója), egyike ezeknek a mérési módszereknek. A modell megalkotói szerint az NPS használatával a vállalatok képesek vásárlóik lojalitását pontosan mérni, és a modellhez tartozó menedzsment-eszközöket felhasználva növelni is tudják azt. Bár már végeztek kutatásokat és születtek szakmai publikációk az NPS hatékonyságának elemzésére, annak tudományos megítélése egyelőre nem tisztázott, további vizsgálatok szükségesek. Az üzleti életben a modell használata azonban nagy népszerűségnek örvend, számos piacvezető multinacionális vállalat használja, és számuk folyamatosan növekszik. A szakdolgozatom célja, az NPS vásárlói lojalitás növelését célzó használhatóságának bemutatása, kritikai elemzése az elérhető szakirodalom és egy vállalati esettanulmány felhasználásával. Az NPS rendszerének, működésének és relevanciájának megértéséhez véleményem szerint nélkülözhetetlen a téma alapfogalmainak és meghatározó elméleteinek áttekintése. Ebből a megfontolásból az NPS-t, a vevői elégedettség és lojalitás elméletek és mérési módszerek keretébe helyezve tárgyalom.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A hitelintézetek prudens működésére vonatkozó szabályozás
    Suskó, Alexandra; Lévai, József; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A dolgozat a hitelintézetek prudens működésére vonatkozó szabályozással foglalkozik. Bemutatja a magyarországi szabályozó hatóságok tevékenységét, annak érdekében, hogy a hitelintézetek a tevékenységük során biztonságosan működjenek. A magyarországi hitelintézeteknek az Európai Uniós szabályoknak is meg kell felelniük. Ezért a bemutatásra kerültek, a Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság ajánlásai is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Néhány kérdés az opcióárazás és sztochasztikus volatilitás témaköréből
    Olajos, Lívia; Gáll, József; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A dolgozat elején áttekintésre kerülnek az opcióhoz tartozó alapfogalmak és a Black–Scholes féle opcióárazási képlet, és a képlet hiányosságából kiindulva tovább haladok a volatilitás témakörére, hogyan becsülhetjük ezt milyen fogalmak kapcsolódnak a jelenséghez. Dolgozatomban az ehhez kapcsolódó tudományos munkákat is összegezem. Célom kutatni azon tényezők után, amelyek meghatározzák a volatilitás becslést. Az implikált volatilitás és néhány sztochasztikus volatilitás modell főbb jellegzetességeinek bemutatása után röviden ismertetek néhány mozgóátlag modellt és (G)ARCH modellek főbb ismérveit emelem ki. A Yahoo! Inc részvényárfolyam adatok alapján volatilitásbecslést és volatilitás előrejelzést készítettem, majd dolgozatom végén a levontam a következtetéseket és javaslatokat tettem további kutatásokra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A járadékvadászat megjelenése a fejlődő országokban
    Medgyesi, Réka; Elek, Nóra; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    Szakdolgozatom elkészítésének célja az volt, hogy bemutassam a járadékvadászat megjelenését a fejlődő országokban. Azért tartom ezt fontosnak, mert a járadékvadászat minden országban jelen van és legtöbb esetben azt mondhatjuk, hogy jóléti veszteséget okoz. Ha a folyamat elterjedt, akkor a hagyományos termelési folyamatokkal ellentétben a racionális egyének inkább fektetnek erőforrásokat azokba a tevékenységekbe, amelyekből jobban tudnak profitálni. Ennek megfelelően a járadékvadászat során értékes erőforrásokat pazarolnak el az egyének azért, hogy saját jövedelmüket növelhessék, még akkor is, ha ez a társadalom számára káros. Először általánosan bemutatom a járadékvadász folyamatokat, a járadékvadászok magatartását, hogy mik motiválják és milyen eszközöket érvényesíthetnek a különböző csoportok a folyamatok során. Mivel az érdekcsoportok jelenléte fontos ebben a tekintetben, ezért nem hagyhattam figyelmen kívül azok jellemzését sem. A járadékvadászatból származó költségek is bemutatásra kerülnek, hiszen azok léte mindig adott, mert a járadékok olyan egyéneket vonzanak, akik versenyeznek a járadékok megszerzéséért. A költségek a járadékoktól függően különböző módon jelenhetnek meg a társadalomban. Mindezek után pedig a fejlődő országokat vizsgálom meg, ahol a járadékvadászat fokozottan jelen van, az országok kormányzati instabilitásának köszönhetően. Mivel szükségesnek tartom, hogy lássuk a gyakorlatban hogyan mennek végbe ezek a folyamatok, India példáján keresztül kívánom prezentálni a dolgozatban tárgyalt közgazdaságtudományi elméleteket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Munkáltatók által a dolgozók után igénybe vehető kedvezmények
    Bak, Szabina; Törő, Emese; DE--Közgazdaság- és Gazdaségtudományi Kar
    A dolgozatomban a munkaadók által a Szociális hozzájárulási adó terhére igénybe vehető kedvezményeket mutattam be. Bemutattam a START programot, a 25. év alatti és 55. év feletti, szakképzetlen, tartósan álláskereső munkavállalók, a kismamák illetve a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásához kapcsolódó kedvezményeket.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.