Hallgatói dolgozatok (Marketing és Kereskedelem)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1815)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fogyasztói magatartás vizsgálata a szépségipari szolgáltatások piacán
    Major, Dóra; Bakosné Kiss , Virág Ágnes; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozat a szépségipari szolgáltatások fogyasztói magatartását vizsgálja, különös tekintettel a vásárlói döntésekre és azok befolyásoló tényezőire. A kvantitatív kutatás keretében online kérdőíves módszert alkalmaztam, hogy feltérképezzem a fogyasztók attitűdjeit, preferenciáit és viselkedési mintáit a fodrászati, kozmetikai és más szépségápolási szolgáltatások terén. A dolgozat központi témája a szolgáltatásmarketing, a piaci szegmentáció és a döntési folyamatok elemzése. A vizsgálat eredményei alapján megállapítható, hogy a közösségi média jelentősen befolyásolja a szolgáltatóválasztást, az ár továbbra is kiemelt szerepet játszik, és az online időpontfoglalás népszerűsége várhatóan nőni fog. A dolgozat gyakorlati javaslatokat is kínál a szépségipari szolgáltatók számára a marketingstratégiájuk hatékonyabb kialakításához.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Campus és Untold – Mi a fesztiválok sikerének titka?
    Révész, Patrik Bence; Váradi, Norbert; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A fesztiválok, mint jelentős gazdasági és kulturális események, mélyrehatóan befolyásolják fogadó régióik fejlődését, így hatásaik és marketingstratégiáik elemzése kiemelt fontosságú. Jelen dolgozat a debreceni Campus Fesztivál és a kolozsvári Untold Fesztivál összehasonlító elemzésére vállalkozik, fókuszálva a regionális hatásaikra és az alkalmazott marketingstratégiákra. A kutatás célja annak feltárása, hogy e két, eltérő profilú rendezvény milyen tényezőknek köszönheti sikerét, és miben tér el működési modelljük. A vizsgálat elméleti alapját szakirodalmi áttekintés képezte, amely bemutatta a fesztiválok típusait, funkcióit, regionális hatásait és a fesztiválmarketing alapelveit. Ezt egészítette ki egy primer, online kérdőíves kutatás, amely a látogatói szokásokat, motivációkat és a két fesztivál értékelését vizsgálta különböző szempontok alapján. Az eredmények részletes statisztikai elemzése (t-próbák, korrelációk, khi-négyzet próbák) rámutatott a két fesztivál eltérő regionális hatásmechanizmusaira. A kutatás igazolta, hogy a fesztiválok sikere nagymértékben függ az egyedi értékajánlat, a célcsoport-specifikus stratégiák és a professzionális megvalósítás összhangjától.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Influenszer marketing hatása a Z generációra
    Turi, Bernadett Angéla; Kontor, Enikő; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozat az influenszer marketing Z generációra gyakorolt hatását vizsgálja, különös tekintettel a közösségi média fogyasztási szokásaira és a vásárlási döntések befolyásolására. Kutatás célja, hogy feltárja, miként alakítják a közösségi médián jelenlévő aktív influenszerek a fiatal fogyasztók vásárlási hajlandóságát. Elméleti keretet biztosít az influenszer marketing jelenségének bemutatására, beleértve annak történeti hátterét, típusait és működési mechanizmusát. Kitér a közösségi média szerepére is, amely a Z generáció fő kommunikációs és információs platformjaként működik. A disszertáció kiemeli, hogy az influenszerek a bizalom és hitelesség révén képesek hatni követőik fogyasztási döntéseire. Kutatás alapját egy kérdőíves felmérés képezi, amelyből kiderül, hogy a Z generáció tagjai aktívan követnek influenszereket, és gyakran támaszkodnak az általuk megosztott tartalmakra a döntéseik során. A dolgozat bemutatja, hogy a közösségi média milyen fontos szerepet játszik a generáció mindennapjaiban, és hogyan válik az influenszerek kommunikációja bizalmi tényezővé. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy az influenszerek nem csupán szórakoztatnak, hanem ténylegesen alakítják a fiatalok fogyasztói attitűdjét.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az üdítőitalokkal kapcsolatos vásárlási szokások alakulása a digitális marketing és a közösségi média tükrében
    Fekete, György Gábor; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat a digitális marketing és a közösségi média szerepét vizsgálja az üdítőitalok vásárlási szokásainak alakulásában. Rávilágít arra, hogy ezek az eszközök egyre fontosabbá valónak a vállalatok számára a fogyasztók elérésében és befolyásolásában. A dolgozat kitér az influencerekre, akik jelentős hatással lehetnek a márkaismertségre. A dolgozat bemutatja a digitális marketing fejlődését, összeveti a hagyományos és online eszközöket, valamint kitér az etikai és fenntarthatósági kérdésekre. A célja annak feltárása, hogy milyen marketingeszközökkel lehet hatékonyan megszólítani a különböző fogyasztói csoportokat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A sport és marketing találkozása az online térben – A BioTechUSA influencer- és közösségimédia-kommunikációjának elemzése
    Juhos, Anna; Fenyves, Noémi; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom célja az volt, hogy megvizsgáljam, hogyan használja a BioTechUSA a modern online marketing eszközeit, különösen a közösségimédia-felületeket és az influencer marketinget a márkaismertség növelése és a fogyasztói elköteleződés erősítése érdekében. A téma nem csupán kutatási szempontból volt számomra érdekes, hanem személyesen is közel áll hozzám, hiszen évek óta az egészséges életmód a mindennapjaim része, és én magam is rendszeres fogyasztója vagyok a márka termékeinek. Ezért is voltam kíváncsi mi lehet az oka annak, hogy a BioTechUSA ilyen hatékonyan képes megszólítani az embereket, beleértve engem is. A kutatás során tartalomelemzést, versenytárselemzést és interjút is készítettem egy aktív influenszerrel, hogy több oldalról is képet kapjak a márka kommunikációs működéséről. Az elemzések alapján jól látható, hogy a BioTechUSA tudatosan használja a különböző közösségi platformokat a célcsoportok elérésére. Még az Instagramon motivációs és edukációs tartalmakat kínál, addig a TikTokon inkább könnyedebb, trendérzékeny videókkal szólítja meg a fiatalokat, a Facebook inkább információmegosztó szerepet tölt be, a YouTube pedig a komolyabb, szakmai tartalmak terepe. Ez a sokszínűség jól illeszkedik ahhoz, hogy a márka egyszerre szólítja meg az egészséges életmód iránt még csak most érdeklődőket és a már elkötelezett sportolókat is. A Scitec Nutrition, a GymBeam és a MyProtein közösségimédia-stratégiájának összehasonlítása abban is segített, hogy jobban megértsem, miben különbözik a BioTechUSA a piacon. Míg egyes versenytársak erősebben fókuszálnak egy-egy szűkebb célcsoportra, vagy kevésbé építenek helyi kötődést, a BioTechUSA képes volt egy szélesebb közönséget is megszólítani, miközben megőrizte a márka egységes arculatát és üzenetét. Ehhez nagyban hozzájárul az is, hogy a márka a fizikai térben, azaz boltokban vagy akár edzőtermekben is erőteljesen jelen van, így sokszor a vásárlók először nem is online, hanem személyes élményen keresztül találkoznak vele. Emellett a dolgozatban egy konkrét megmozdulást is részletesebben megvizsgáltam, a „Legyen ez a legfittebb éved!” elnevezésű 2024-es kampányt, amely jól példázza, hogyan alkalmazza a BioTechUSA az online és offline csatornákat összehangoltan. Az esettanulmány segített abban, hogy ne csak a márka általános kommunikációs stratégiáját, hanem annak konkrét megvalósulását is elemezhessem és megérthessem. Az interjúból egy olyan márkakép rajzolódott ki, amely nemcsak professzionális keretek között működik együtt az influencerekkel, hanem figyel arra is, hogy valódi közösséget építsen. Nem kizárólag a nagy követőtáborral rendelkező influencereket keresi, hanem azoknak is lehetőséget ad, akik értékrendjük és életmódjuk alapján hitelesen képviselik a márkát. Ez a megközelítés erősíti a fogyasztók márkához való kötődését, és ez hosszú távon is előnyös a BioTechUSA számára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Notino webshop e-mail marketing stratégiájának, közösségi média kommunikációjának, online PR tevékenységeinek, és weboldalának elemzése
    Bárczi, Brigitta; Fenyves, Noémi Dóra; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom célja, hogy elemezze a Notino webshop online marketing kommunikációs tevékenységeit, különös tekintettel az e-mail marketingre, a közösségi média jelenlétre, az online PR tevékenységekre, és a weboldal elemzésre. A kutatás a vállalat egy éves e-mail marketing jelenlétét, a Facebook, Instagram, TikTok és LinkedIn közösségi médiás tevékenységeit, az online térben kialakított közönségkapcsolatát a weboldalon található blogokon, e-maileken és social medián megosztott posztokon keresztül, illetve a weboldalának funkcionális, technikai és esztétikai elemzését hivatott bemutatni. A vizsgálat a Notino online marketingkommunikációjára irányult szekunder szakirodalmi háttér és primer online tartalomelemzés alapján. A dolgozat célja tehát bemutatni, hogyan használja a Notino az integrált digitális marketing eszközeit a fogyasztói elköteleződés növelésére, a márkaépítés és a piaci pozíciójának erősítésére. A vizsgálat központjában a hatékony online kommunikációs gyakorlatok és fejlesztési lehetőségek feltárása áll. A szakdolgozatomban 5 kutatási kérdés megválaszolása olvasható a fentiekben említett témaköröket érintve.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Munka-magánélet egyensúly a pályakezdők szemével: employer branding és a fiatal munkavállalói igények
    Szabó, Helga; Bakosné Dr. Kiss , Virág Ágnes; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat a munka és magánélet egyensúlyának kérdését vizsgálja pályakezdő fiatalok szemszögéből, különös tekintettel az employer branding szerepére. A kvalitatív kutatás fókuszcsoportos interjúkon alapul, külön női és férfi csoportokkal, amelyek révén árnyalt kép rajzolódik ki a Z generáció munkahelyi elvárásairól. A résztvevők válaszaiból kiderült, hogy a fiatalok számára különösen fontos a rugalmas munkaidő, a támogató légkör, és az, hogy a munkahelyük figyelembe vegye az egyéni jóllétüket. A lányok az érzelmi biztonságot és mentális jóllétet hangsúlyozták, míg a fiúk inkább a kiszámítható munkarendre és a tiszta határokra helyezték a hangsúlyt. A munkáltatói juttatások közül a sportolási lehetőségek támogatása és a SZÉP-kártya volt a legnépszerűbb. A dolgozat célja, hogy gyakorlati szempontból is segítséget nyújtson a munkáltatóknak a fiatal tehetségek hatékonyabb megszólításához és megtartásához. A kutatás eredményei alapján a hiteles employer branding és a munkavállalói jóllét támogatása kulcsfontosságú a Z generáció számára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Online webáruház arculatának kialakítása és a potenciális vásárlók attitűdjeinek vizsgálata
    Bánszki, Fruzsina Flóra; Boros, Henrietta Mónika; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Az elmúlt években az e-kereskedelem gyors növekedése egyre nagyobb szerepet kapott a fogyasztói szokások átalakulásában. Az egészségtudatos életmód népszerűségének fokozódásával az emberek nagyobb figyelmet fordítanak az élelmiszerek összetételére és hatásaira. A weboldalak számára elengedhetetlen a hiteles és vonzó vizuális megjelenés kialakítása, amely támogatja a vásárlói bizalmat. Kutatásomban megvizsgáltam két általam készített online élelmiszer webáruház arculatát és a vásárlói döntéshozatalhoz kapcsolódó attitűdöket. A fókuszcsoportos kutatás eredményei alapján javaslatokat fogalmaztam meg az arculati elemek finomhangolására és a fogyasztói élmény javítására. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy a tudatos vizuális tervezés és kommunikáció hatékonyan befolyásolja a vásárlási hajlandóságot.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Közösségi média platformok szerepe mikro, kis-és középvállalkozások életében, 2025-ben
    Matiz , Balázs; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozatomban a közösségi média platformok magyar mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) életében betöltött szerepét vizsgáltam 2025-ben. A kutatás célja annak feltárása volt, hogy a KKV-k milyen módon használják ezeket a platformokat. Milyen összefüggés mutatható ki a közösségi média aktivitás, a fizetett hirdetések és a marketingeredményesség között. Kvantitatív módszertant alkalmazva, egy online kérdőíves kutatás segítségével 50 magyar vállalkozás közösségi médiahasználati szokásait, tapasztalatait és kihívásait mértem fel. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a közösségi média marketing gyakorisága és stratégiai tervezettsége szoros kapcsolatban áll az üzleti eredményességgel. A kutatás gyakorlati javaslatokat fogalmaz meg a hatékonyabb közösségi médiahasználat érdekében, különös tekintettel a tartalomstratégia és az eredménykövetés fontosságára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A socail media, mint eszköz a kézilabda népszerűsítésében-A DVSC Schaeffler példáján keresztűl
    Borgyos , Panna; Fenyves , Noémi Dóra; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom a socail media szerepét vizsgálja a kézilabda világában, különös tekintetben a DVSC Schaeffler női kézilabdacsapatának online jelenlétét. A dolgozatom célja feltárni -elsősorban a Facebook és az Instagam- miként járulnak hozzá a klub és a szurkolók közötti kapcsolat erősítéséhez, közösségformálásához és a márkaépítéshez. A kutatásom során elemeztem a klub kommunikációs stratégiáit, a tartalmak típusát és azok hatását a követőkre. A témaválasztásom a sport és a média társadalmi szerepét és kölcsönhatását vizsgálja. A dolgozat betekintést nyújt abba, hogy válik a közösségi média a sportegyesületek egyik legfontosabb kommunikációs eszközévé.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az elektromos autók (EV-k) marketing stratégiái
    Szatmári, Péter; Fenyves, Noémi Dóra; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Dolgozatom fő célja, hogy átfogó képet adjak az elektromos autók marketing stratégiáiról, azonosítsam a főbb trendeket és sikertényezőket, valamint összehasonlítsam a különböző gyártók megközelítéseit. 1. Milyen sajátos marketing kihívásokkal szembesülnek az elektromos autók gyártói, és milyen stratégiákat alkalmaznak ezek leküzdésére? 2. Hogyan kommunikálják az elektromos autók értékajánlatát a különböző célcsoportok felé? 3. Milyen különbségek és hasonlóságok figyelhetők meg a Tesla és a hagyományos autógyártók marketing stratégiái között? 4. Hogyan változott az elektromos autók marketingje az elmúlt években, és milyen jövőbeli trendek várhatók?
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A logisztika szerepe a Hungarospa Hajdúszoboszlói Zrt.-nél
    Major-Kurucz, Ágnes; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Dolgozatomban a Hungarospa Hajdúszoboszlói Gyógyfürdő és Egészségturisztikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság (Hungarospa Hajdúszoboszlói Zrt.) logisztikai folyamatait vizsgálom, különös tekintettel a beszerzés, raktározás, szállítás és selejtezés területeire. A téma aktualitását az adja, hogy a szolgáltató szektorban, különösen a turizmusban, egyre nagyobb hangsúlyt kap a hatékonyan működő logisztikai háttér. A Hungarospa, mint Európa legnagyobb fürdőkomplexuma, komplex és nagy volumenű háttérfolyamatokat kezel, amelyekre jelentős hatással van a létesítmények sokfélesége, a magas látogatószám és a szezonális működés. A dolgozat első részében bemutatom a logisztika általános fogalmát, fejlődési szakaszait és a modern gazdaságban betöltött szerepét, különös tekintettel a szolgáltató vállalatok működésére. Ezt követően részletesen ismertetem a Hungarospa logisztikai rendszerének felépítését és működését, kiemelve az árubeszerzés, tárolás, belső szállítás és nyilvántartás szervezési kérdéseit. A dolgozat alapját a vállalatnál eltöltött szakmai gyakorlatom során szerzett tapasztalataim adják, amely idő alatt a logisztikai és marketing osztály munkájába is betekintést nyertem. A feldolgozott szakirodalom és a gyakorlati tapasztalatok alapján arra a következtetésre jutottam, hogy egy ilyen méretű és összetett szolgáltató szervezet esetében a logisztika kulcsszerepet játszik a működés hatékonyságában, a költségek optimalizálásában és a vendégelégedettség biztosításában. Dolgozatom célja, hogy átfogó képet nyújtson a Hungarospa logisztikai rendszeréről, és rávilágítson a háttérfolyamatok szervezésének jelentőségére.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fenntartható EHS gyakorlatok a modern vállalati környezetben
    Andó, Dániel; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat a fenntartható EHS (környezetvédelmi, egészségügyi és munkavédelmi) gyakorlatok modern vállalati környezetben való szerepét vizsgálja, kiemelve, hogy ezek nemcsak jogi kötelezettségek, hanem stratégiai előnyök forrásai is. Bemutatja az EHS-irányítás elméleti alapjait, beleértve a kockázatalapú megközelítést, a PDCA ciklust, valamint az ISO 14001 és 45001 szabványokat, továbbá a prevenció és reaktív problémakezelés egyensúlyának fontosságát. Gyakorlati példákon keresztül tárgyalja a három fő pillért, mint az egyéni védőeszközök, hulladékkezelés, környezeti szennyezések kezelése, valamint a munkavállalók oktatásának és innovációs lehetőségeinek jelentőségét. Rávilágít a fenntarthatóság gazdasági és társadalmi hatásaira, például a LEGO fenntartható anyagokra való átállási törekvéseire, illetve a greenwashing problémájára. Kiemeli a fejlett és fejlődő országok közötti egyenlőtlenségeket, valamint a technológiai átállás és a rövid távú profitpreferencia kihívásait. Végül a jövőbeli lehetőségeket, mint a mesterséges intelligencia, digitális ikrek és gamifikáció alkalmazását, valamint a globális összefogás fontosságát hangsúlyozza a fenntartható EHS rendszerek fejlesztésében. Összességében a dolgozat amellett érvel, hogy a fenntartható EHS gyakorlatok innovatív stratégiák, amelyek a globális együttműködés és emberi fókusz révén biztosítják a környezeti és társadalmi sikereket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Nemzetközi sportesemények személyszállítási logisztikája a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft-nél
    Pázmándi, Dominik Dávid; Berencsi, Alexa; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat célja a nemzetközi sportesemények személyszállítási logisztikájának vizsgálata a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. példáján keresztül. A kutatás középpontjában az áll, hogyan szervezi meg és bonyolítja le a cég a sportolók, edzők és hivatalos személyek szállítását nemzetközi események alkalmával. A dolgozatban esettanulmány alapján tártam fel a logisztikai folyamatokat valamint annak pénzügyi vonzatát. A dolgozatban kitértem a szakmai irányító több feladatára is, valamint a szállítási logisztikához kapcsolódó engedélyekre, jogszabályokra és működési mechanizmusára is. Az eredmények rámutattak a szervezés erősségeire, valamint azokra a kihívásokra, amelyekkel a cég rendszeresen szembesül (pl. időzítési nehézségek, flottakezelés, külső partnerekkel való koordináció). A vizsgálat alapján javaslatokat fogalmaztam meg a hatékonyság növelésére és a színvonal javítására. A dolgozat hozzájárulhat a sportlogisztikai szervezés gyakorlati fejlesztéséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A város hangja – Kommunikációs- és településmarketing-stratégia egy fejlődő település életében
    Rinkó, Nóra; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Diplomadolgozatom témájának egy fejlődő város településmarketingjét választottam, kiemelve annak szerepeit és hatásait, valamint a város kommunikációs- és marketingstratégiáját szeretném kutatásommal vizsgálni és bemutatni. Manapság a marketing az élet minden területén megtalálható, minden területen alkalmazható tevékenység. A városok és települések életében is rendkívül fontos szerepet töltenek be a marketing és más kommunikációs stratégiák. Az elmúlt években a városok vezetői egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezet fenntartható fejlődésére, a turizmus fellendítésére és a helyi gazdaság erősítésére. Ennek érdekében a társadalmi- és a településmarketing nélkülözhetetlen eszközeivé váltak a városoknak a folyamatos fejlődés és a versenyképesség megőrzése céljából.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az ügyfélélmény fejlesztése a postai ügyfélszolgálatban
    Máté , Noémi Anna; Szűcs , Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Dolgozatom középpontjában a postai ügyfélélmény fejlesztése áll, különös tekintettel a Magyar Posta Zrt. példáján keresztül. Az ügyfélközpontú szemlélet napjaink szolgáltatóiparának egyik legfontosabb versenytényezője. A szakmai gyakorlatom során szerzett tapasztalataim alapján vizsgáltam meg, hogyan befolyásolja az ügyfélszolgálat minősége az ügyfelek elégedettségét. Dolgozatom részletekbe menően bemutatja az ügyfélélmény fogalmát, főbb tényezőit és a postai szolgáltatásokra gyakorolt hatását. Elemeztem a Magyar Posta Zrt. fejlesztéseit és kihangsúlyoztam a jelenlegi rendszer gyenge pontjait, amik alapján további fejlesztési javaslatokat fogalmaztam meg.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vegyes termékkörű nagykereskedelem
    Szunai, Botond; Nagy, Fruzsina; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Záródolgozatom a gyakorlati helyemen megszerzett tapasztalatok leírásáról, és a vegyes termékkörű nagykereskedelmek tevékenységeiről szól. Igyekeztem minél átfogóbb képet alkotni az ilyen típusú kereskedelmek működéséről, és összetételéről. Megjelentek a logisztika különböző folyamatai, a beszerzés, raktározás és a szállítás is. A dolgozatban részletes leírást adtam a gyakorlati helyem tevékenységeiről, és az itt elvégzett feladataimról. Különböző folyamatok részletesebb bemutatása is szerepel a dolgozatban, mint például az árazás, vagy az ügyfélszolgálati tevékenység. Ezen túl készítettem egy stratégiai elemzést a gyakorlati helyet vizsgálva, amelyet egy SWOT-analízis segítségével prezentáltam. A dolgozatom végére egy széles körű képet kaphat az olvasó a nagykereskedelmek működéséről.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Z generáció attitűdje az etikátlan vállalati magatartásra a divatiparban
    Keresztes, Anna; Szűcs , Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat középpontjában a Z generáció etikátlan vállalati magatartáshoz való hozzáállása áll a divatiparban. A Rana Plaza tragédiája és az internet információáramlása hozzájárult ahhoz, hogy a fiatalok tudatosabban lássák a fast fashion mögötti problémákat. A kutatás célja annak feltárása volt, hogy ezek az ismeretek mennyiben befolyásolják a Z generáció vásárlási döntéseit. A kérdőíves kutatásból kiderült, hogy bár a válaszadók tisztában vannak a kizsákmányoló gyakorlatokkal, gyakran az ár, elérhetőség vagy divatosság előnyt élvez az etikai szempontokkal szemben. A dolgozat bemutatja a fast fashion kialakulását, annak környezeti és társadalmi hatásait, valamint a fenntartható divat térnyerését. A kutatás vizsgálja a nem, életkor és iskolai végzettség hatását is az attitűdökre. A dolgozat rávilágít arra, hogy az információ önmagában nem elegendő a tudatos vásárlói magatartás kialakításához. Ehhez szükség van vállalati átláthatóságra, társadalmi támogatásra és megfelelő keretrendszerekre. A dolgozat gyakorlati javaslatokat is megfogalmaz arra, hogyan tehetnék a vállalatok hatékonyabbá a fenntarthatóságról szóló kommunikációjukat, és miként ösztönözhetnék a fiatal fogyasztókat felelősebb döntésekre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az e-kereskedelem fogyasztói megítélése a környezeti fenntarthatóság szempontjából
    Varga, Mónika; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A kutatási témám a B2C (Buisness to Customer) piac szereplőinek online vásárlási és magatartási viselkedésének vizsgálata a környezeti fenntarthatóság szempontjából. A kutatásom célja, hogy képet kapjunk azzal kapcsolatban, hogy ezen belül milyen a vásárlók hozzáállása az online platformon történő vásárlás használatához, és mennyire befolyásolja őket a környezeti fenntarthatóság kérdése vásárlásaik során. A hagyományosnak mondható kereskedelem az elmúlt években nagy változáson ment keresztül. Napjaink kereskedelemében folyamatosan jelen van az online és a hagyományos nagy- és kiskereskedelem is egyszerre. Az e-kereskedelem térnyerése jelentős mértékben megváltoztatta és átalakította a fogyasztói szokásokat, így magát a kiskereskedelmi szektort is. Ez a változás leginkább a COVID-19 járvány időszakában és azt követően gyorsult fel. Hiszen a korlátozások és a biztonsági előírások szempontjainak megfelelve az online vásárlás adta lehetőségek előtérbe és kihasználásra kerültek a vásárlók által. Akik esetleg korábban nem vásároltak online, ők is a kezdeti nehézségeket leküzdve, egyre jobban elfogadták és alkalmazták az e-kereskedelem adta előnyöket és lehetőségeket. A hagyományos bolti vásárlással szemben az e-kereskedelem kényelme, gyorsasága és széles termékkínálata sok vásárló számára lett vonzó alternatíva. Ezzel együtt egyre nagyobb figyelmet kap a fenntarthatóság kérdése is, ami kulcsfontosságú tényező nemcsak társadalmi, de gazdasági szempontból is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fenntarthatóság ma - A környezettudatos gondolkodás társadalmi háttere
    Kolozsi , Klaudia; Bakosné Kiss, Virág Ágnes; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozatomban a fenntarthatóság és a környezettudatos gondolkodás társadalmi hátterét vizsgáltam, különös tekintettel arra, hogy különöző szempontok milyen hatással vannak az emberek környezetbarát attitűdjeire és életmódjára. A kutatás célja annak feltárása volt, hogy a különböző társadalmi csoportok mennyire ismerik a fenntarthatósággal kapcsolatos fogalmakat, és milyen gyakorlati lépéseket tesznek az ökológiai lábnyomuk csökkentésére. Primer kutatásként egy kérdőíves felmérést végeztem, amelyben 212 fő vett részt. A válaszok alapján megállapítható, hogy bár a környezettudatosság fontosságát elismerik, a konkrét cselekvési szint és fogalmak ismerete változó, különösen a Zero Waste témakörében. A kutatás során fény derült arra is, hogy a nevelés és információátadás szintén kulcsfontosságú a fenntartható életmód kialakításában. A dolgozat szekunder részében a fenntartható fejlődés, a CSR, az ipari ökológia, valamint a környezettudatos marketing és fogyasztás elméleti hátterét dolgoztam fel. Elemzésem rávilágított arra, hogy a társadalmi felelősségvállalás, valamint a környezettudatos magatartás nemcsak egyéni, hanem vállalati szinten is elengedhetetlen a jövő generációnak védelme érdekében.