Hallgatói dolgozatok (Marketing és Kereskedelem)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1756)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vállalkozó nők - lehetőségek, nehézségek 2023-ban
    Józsa, Enikö; Bakosné Kiss, Virág Ágnes; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Globálisan jellemző, hogy a női nem munkaerőpiaci lehetőségei nem azonosak a férfi nem lehetőségeivel. A dolgozat felméri a magyarországi helyzetet a "vállalkozó nő" koncepció kapcsán, hogy a nők mennyire érzik támogatottnak magukat és másokat e lépésben, mennyire ismert a nők számára az adózási és működési feltételek, illetve hogy a környezeti reakció milyen arra, ha egy nő vállalkozó. A dolgozat célja megtalálni arra a kérdésre a választ, hogy 2023-ban alternatíva lehet-e a nők számára a munkaerőpiacra visszatérés helyett a vállalkozás indítása. Felülvizsgálásra került Magyarország vállalkozói szemszögből, megismerve a feltételeket, előnyőket/hátrányokat, s a modern vállalkozói megoldásokat, illetve női vállalkozók lehetőségét az országban. A dolgozat kitért a vállalkozás elindítása előtt feltétlenül megfontolandó szociális, adózási és munkaügyi tényezőkre, amelyek közvetlen hatással lehetnek a vállalkozás pénzügyi sikerességére. Megvizsgálta azokat az alapvető vállalkozói ismereteket és üzleti terv elemeit, amelyek elengedhetetlenek egy hosszú távon is működőképes és pénzügyileg stabil vállalkozás számára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Növényi italokkal kapcsolatos fogyasztási szokások vizsgálata
    Konyhás, Boglárka; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozat írásának célja a növényi italokkal kapcsolatos fogyasztási szokások vizsgálata. Manapság a növényi italok fogyasztása egyre gyakoribb, szerettem volna megtudni ennek fő okait, megismerve a fogyasztók döntéshozatalát befolyásoló tényezőket. Elsősorban a témához kapcsolódó szakirodalmi források után kutattam és dolgoztam fel azokat. A különböző típusú források felhasználásával bemutatásra került a lakosság egészségégügyi helyzete, a tehéntejjel kapcsolatban kialakult fogyasztási szokások, a növényi italok piaci helyzete és hatásaik, valamint a fogyasztásukkal kapcsolatos tényezők is. A szakdolgozat második részének írása során a primer kutatást végeztem el, melynek eredményeit mutattam be a növényi italokkal kapcsolatos fogyasztási szokásokról.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az infláció hatása a háztartások kiadásaira
    Bakos, Alexandra; Földi, Kata; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Az elmúlt években jelentős kihívást jelentett mindenki számára a hirtelen és nagymértékű áremelkedés, ezért szakdolgozatom céljaként az infláció háztartásokra gyakorolt hatásainak vizsgálatát tűztem ki. Kutatásom során szakértői és fókuszcsoportos interjúkat végeztem, kérdőívet készítettem és elemeztem. Először megvizsgáltam a háztartások egy főre jutó havi nettó jövedelmének változását, majd a pénzügyi elégedettségüket. Ehhez kapcsolódóan elemeztem a megtakarítások alakulását, majd a kiadások változását. Végül, de nem utolsó sorban elemeztem az infláció okozta probléma mértékét és ehhez kapcsolódóan az áremelkedések okozta probléma jellegét.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A biotermékek fogyasztási jellemzői, a biocímkék ismerete hazánkban
    Báti, Erzsébet; Földi, Kata; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A kutatásom fő célja volt, hogy átfogó képet kaphassak a bioélelmiszerek hazai piacáról, a fogyasztás jellemzőiről, valamint a biocímkék általános ismeretéről. Az ökológiai termelésből származó élelmiszer egyre nagyobb térhódítása figyelhető meg Magyarországon is, amelynek véleményem szerint fő oka az egészséges életmód iránti egyre nagyobb igény. A kutatás középpontjában a hazai fogyasztók vásárlási- és fogyasztási szokásai, valamint a vásárlást ösztönző motivációk és attitűdök megismerése, a termékek és a biocímkék ismerete állt. Mind a szekunder, mind a primer kutatásom alapján arra a következtetésre jutottam, hogy manapság a biotermékek fogyasztásával kapcsolatban a legmeghatározóbb szempontok az ár mellett az egészséges életmódra való törekvés, a tájékozottság, valamint a bizalom. A vásárlók egyre nagyobb hányada számára fontos az egészséges életmód és a környezetvédelem. Ezen fogyasztói réteg folyamatosan növekszik, amely jelentős hatást gyakorol a fogyasztói szokások változására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az élménymarketing hatása a levendula termékekkel kapcsolatos fogyasztói szokásokra
    Thomka, Balázs; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Az élménymarketing hatása a levendulatermékekkel kapcsolatos fogyasztói szokásokra Az élménymarketing napjainkban egyre növekvő figyelmet kap mind hazai, mind nemzetközi vállalatok körében, hiszen új utakat nyit az ügyfélkapcsolatok mélyítésében és a fogyasztók érzelmi kötődésének erősítésében. Különösen releváns lehet ez a természetes termékek piacán, így a hazai gyógynövénytermelésben, és azon belül a levendula termesztésében is. A levendula ismert nyugtató és stresszoldó tulajdonságairól, kellemes illatáról, valamint egyéb jótékony hatásairól. A mai fenntarthatósági és egészségorientált trendekhez igazodva a fogyasztók egyre inkább keresik azokat a termékeket, amelyek egészségesek, környezettudatosak és fenntarthatóak. Kutatásomban azt vizsgálom, kérdőíves megkérdezés és szakértői interjúk segítségével, hogy hogyan lehet az élménymarketinget hatékonyan felhasználni a levendulatermékek piaci pozicionálásában, valamint, hogy a fogyasztók milyen élményeket keresnek ezekkel a termékekkel kapcsolatban. Emellett fontos kutatási témakör volt a potenciális piacbővítési lehetőségek feltárása akár földrajzi akár termékdifferenciálás szintjén is. A primer és szekunder kutatásaim során választ kerestem arra, hogy az élmények hogyan befolyásolják a fogyasztói döntéseket, és milyen szerepet játszanak a vásárlási folyamatban. Az eredmények azt mutatják, hogy az élménymarketing kiváló eszköz lehet a levendulatermékek piacán, mivel a termelők tudatosan építhetnek a fogyasztók élményfogyasztására mind a termékek, mind a kapcsolódó szolgáltatások terén. A fogyasztók különösen keresik az eszképista élményeket, a természetességet és a harmóniát. Az interjúk alapján az élménymarketing alkalmazása jelentős piaci előnyt biztosíthat, segítheti a brandépítést és elősegítheti a levendulatermékek piaci pozíciójának erősödését, különösen a gasztronómia területén. Összefoglalva, az élményalapú marketingstratégia hatékony eszközként szolgálhat a levendulatermékek piaci növekedéséhez és a fogyasztói kapcsolatok erősítéséhez, különös tekintettel az új célcsoportok megszólítására és a termékek diverzifikációjára, illetve elősegítheti a vidéki turizmus fejlődését a különböző hazai régiókban vagy akár piacbővítési lehetőséget rejthet a hazai vagy külföldi piaci terjeszkedés tekintetében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A mesterséges intelligencia alapú megoldások társadalmi megítélése és attitűdje kereskedelmi szempontból
    Dóka, Ákos; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom arra fókuszál, hogy a jövőben mennyire lesznek nyitottak az emberek a mesterséges intelligencia (MI) alapú megoldások alkalmazására a magyar kereskedelmi szektorban. Vizsgálom, hogy a digitális jártasság, a technológiai ismeretek és az iskolai végzettség miként befolyásolja az emberek hajlandóságát és bizalmát az MI megoldásokkal szemben. Primer és szekunder kutatások alapján elemzem, hogy az MI milyen mértékben járulhat hozzá a versenyképesség és hatékonyság növeléséhez, miközben felveti az adatvédelem és az etika kérdéseit is. A kutatás eredményei alapján javaslatokat fogalmazok meg a digitális készségek fejlesztésére és a technológia felelős alkalmazására, hogy támogassuk az MI társadalmi elfogadását a közeljövőben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A BOX-TRADING KFT. beszerzési és értékesítési stratégiája
    Kovács, Miklós; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A BOX-TRADING KFT. beszerzési és értékesítési stratégiájának elemzése feltárta a vállalat ezen két területének fontosságát, amely hozzájárul hosszú távú versenyképességéhez és fenntartható növekedéséhez. A beszerzési stratégia középpontjában a megbízható beszállítói kapcsolatok kiépítése, költséghatékony megoldások alkalmazása és a beszállítói kör diverzifikálása áll. Ezzel szemben az értékesítési stratégia célja a piaci pozíció erősítése és az ügyfelek igényeinek teljes körű kielégítése. A cég nagy hangsúlyt fordít az ügyfeleinek nyújtott szolgáltatások fejlesztésére, többek között ügyfélinterjúk segítségével, elégedettség mérésével és a termékfejlesztési irányok meghatározásával. A stratégia fontos része a gyors alkalmazkodás a piaci változásokhoz, amely versenyelőnyt biztosít a konkurenciával szemben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A közösségi média a sportban
    Szilágyi, Tamás; Szakács, Attila; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatomban a közösségi média sportbeli szerepét vizsgálom, különös tekintettel arra, hogy a sportklubok hogyan tudják ezeken a platformokon keresztül növelni rajongóik elköteleződését. Célom, hogy feltárjam, miként befolyásolja a közösségi média használata a jegyértékesítést, a sportesemények népszerűségét és a szponzori bevételek növekedését. Kutatásom során összehasonlítom a magyar és román sportklubok közösségi média aktivitását, figyelve arra, hogy ezek a különbségek milyen hatással vannak a rajongói kapcsolatokra. Az online kérdőíves felmérésemben 100 magyar és 100 román válaszadó közösségi média szokásait és véleményét gyűjtöttem össze. Négy hipotézist fogalmaztam meg, melyek segítségével a sportklubok közösségi média jelenlétének hatékonyságát elemzem.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Alternatív fehérjeforrások és beszerzési lehetőségeik
    Hollóczki-Kovács, Krisztina; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Diplomadolgozatom témájának kiválasztása során fontos volt számomra, hogy olyat válasszak, ami mindenképpen aktuális, kellő kutatási potenciállal rendelkezik és számomra is érdekes. Felgyorsuló mindennapjaink során talán nem fordítunk kellő figyelmet életünk legfontosabb értékére, az egészségünkre. Az egészséges életmód egyik legfontosabb alapköve a helyes, kiegyensúlyozott táplálkozás. Úgy vélem a fehérjék ezen belül is kiemelt fontosságúak. Ezt a nézőpontot megragadva szeretném vizsgálni a klasszikus, húsból származó fehérjeforrásokat és egyéb állati eredetű forrásokat, az új, alternatív lehetőségek mellett, melyek még nem épültek be táplálkozási kultúránkba. Valamint kutatnám ezek beszerzési lehetőségeiket is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az online közösségek befolyásoló szerepe a könyvpiacon
    Czeglédi , Zsanett Daniela; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatban egy egységes képet szerettem volna kapni az online közösségek hatásáról a könyvpiacra és azon belül is mélyebben megvizsgálni az egyes csoportok és felhasználók egymásra gyakorolt hatását. A célom az volt, hogy a szakirodalmi és primer kutatás segítségével, bizonyítsam azon feltételezéseimet, amelyeket tapasztaltam a könyvpiac és a közösségi média kapcsolata során. Azt, hogy valóban ekkora vásárlásösztönző hatása van-e egy-egy posztnak vagy ajánlásnak a közösségi média oldalakon. A szakirodalmi áttekintésben átfogó képet nyújtottam a könyvnyomtatás és könyvkereskedelem, valamint az internet és a közösségi média történetéről. Megismertettem a magyarországi könyvpiacot, a könyvkereskedelem, továbbá a könyvolvasási és vásárlási szokásokat. Bemutattam azon marketingeszközöket, amelyek a könyvek eladásához kapcsolódnak, valamint azon közösségi média szereplőket, amelyek később a primer kutatásom részét is képezték. A saját kutatásom során egy kérdőív segítségével gyűjtöttem be azon plusz információkat, a témában releváns online közösségek tagjaitól, amelyek bizonyíthatják vagy megcáfolhatják dolgozatom hipotéziseit.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    A Kramer rakodógépmárka bevezetése a KITE Zrt. portfóliójába
    Ratkai , Andrea; Kovács, Bence; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Jelen diplomadolgozatomban a KITE Mezőgazdasági Szolgáltató és Kereskedelmi Zártkörűen Működő Részvénytársaság (továbbiakban KITE Zrt.) egyik legújabb márkájának piaci bevezetését mutatom be, amely a Kramer rakodógépmárka. Az 1973-ban alapított vállalat a tavalyi évben ünnepelte az ötvenedik jubileumát, és hazánk legnagyobb mezőgazdasági integrátorának tekinthető. A diplomamunkám célja, hogy feltárjam a magyarországi rakodógépek piacának helyzetét, és megvizsgáljam a KITE Zrt. piaci pozícióját. A vállalkozás életében az innováció és az értékteremtés kulcsfontosságú tényezők. 2024-től a vállalat gyakorolja a Kramer rakodógépek hivatalos és kizárólagos forgalmazási jogát. Kiemelendő, hogy a német gyártású Kramer gépek már nem tekinthetőek újdonságnak a magyar mezőgazdasági gépek piacán, ugyanakkor a KITE Zrt. portfóliójában korábban nem voltak jelen. A kutatásom során bemutatom, hogy a vállalat hogyan vezette be a Kramert a portfóliójába.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A fenntarthatóság és a fine dining kapcsolata - magyarországi helyzetkép
    Gerlai-Fejér, Nikolett; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A fenntarthatóság napjaink egyik legaktuálisabb témakörévé vált. A fine dining szintén virágkorát éli. Azonban a két terület kapcsolatáról nem áll rendelkezésünkre információ. Jelen dolgozat célja, hogy ezt a kapcsolatot feltárja és átfogó képet adjon a hazai csúcsgasztronómia fenntarthatósági törekvéseiről. A kutatás során egyértelművé vált, hogy a legtöbb megkérdezett vendéglátóhely a saját lehetősége szerint igyekszik a fenntarthatóságért lépéseket tenni. A legtöbb intézkedés a környezeti fenntarthatóságot érintette. A társadalmi fenntarthatóságért is igyekeznek lépéseket eszközölni, ám ezek nem olyan jelentősek és sokszínűek, mint az előbbi. A fogyasztói kérdőívek megmutatták, hogy a fogyasztók nagy része rendelkezik ismeretekkel a fenntarthatóságról, ám azt leginkább a környezeti aspektusával azonosítják. A döntéshozásuk folyamatában a „zöld” működés nem befolyásoló tényező, mégis elvárhatónak tartják azt.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Generációk közötti különbség az élelmiszer vásárlásban
    Vachter, Dóra; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom témája a generációk közötti különbségek vizsgálata az élelmiszer-vásárlásban. Érdekel, hogy az egyes generációk milyen hasonlóságokat és eltéréseket mutatnak a mindennapi bevásárlás során, és milyen tényezők befolyásolják döntéseiket. A generációk vásárlási szokásai ma már egyaránt tükrözik a családi hagyományokat és az új trendeket. Kutatásom célja, hogy feltárjam ezeket a generációs különbségeket. Ehhez primer és szekunder kutatást végeztem, amelyben fókuszcsoportos (kvalitatív) és kérdőíves (kvantitatív) módszereket alkalmaztam. Az eredményeim nem reprezentatívak. Összességében úgy látom, hogy a különböző generációk eltérő támogatást igényelnek vásárlási szokásaik javítása érdekében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A kuponok fogyasztói magatartásra gyakorolt hatása az FMCG - szektorban
    Sándor, Kitti; Soós, Mihály; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A kutatásommal a kuponok fogyasztói magatartásra gyakorolt hatását vizsgáltam az FMCG-szektorban. A kutatás célja az volt, hogy lássam milyen szerepet töltenek be a kuponok a vásárlások során, milyen gyakran használják a fogyasztók, milyen típusú kedvezményeket preferálnak leginkább. Megvizsgáltam, mennyire befolyásolják a fogyasztók döntéseit, milyen kuponok által biztosított előnyöket, vagy éppen hátrányokat érzékelnek. A kutatás kitér arra is, hogy mennyire hajlamosak a fogyasztók hirtelen felindulásból vásárolni, mik azok a befolyásoló tényezők, melyek hatására olyat is megvesznek, amit eredetileg nem is terveztek. A kutatás online kérdőíves formában történt, 212 fő vett részt a kitöltésben. A kapott eredmények tükrözik a kuponokhoz társuló preferenciákat és azok vásárlásösztönző hatását.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hazai zenei fesztiválok története és gazdasági helyzete, kilátásai a COVID-19 vírus után.
    Urbánszki, Vilmos Dániel; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatomban igyekeztem összegyűjteni a hazai zenei fesztiválok történetének minden fontosabb programját és eseményét. Részletes leírást adtam ezeknek a programoknak a múltjáról, jelentőségéről és a magyar gazdaságra gyakorolt befolyásukról. Emellett külön kitértem a COVID-19 járvány hatásaira, amelyek nemcsak a fesztiválok működését, hanem a gazdaság különböző ágazatait is sújtották. A dolgozatban bemutattam a fesztiválipart érintő legnagyobb gazdasági kihívásokat is, mint például a csökkenő látogatószámot, a szigorúbb biztonsági előírásokat, valamint a fenntarthatósági szempontok növekvő jelentőségét.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Mikrotranzakciók Gazdasági és Pszichológiai Hatásai a Videojátékok Marketingjében
    Várnagy, Attila; Szakály, Márk; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozat a mikrotranzakciók szerepét vizsgálja a videojátékok marketingjében, különös tekintettel azok gazdasági és pszichológiai hatásaira. A modern játékiparban a mikrotranzakciók bevételi forrásként és marketingeszközként egyaránt fontosak, mivel lehetővé teszik a játékok fejlesztőinek, hogy ingyenesen vagy alacsony áron kínáljanak játékokat, majd a játékon belüli vásárlásokkal maximalizálják a bevételeiket. A dolgozat elemzi, hogy a mikrotranzakciók hogyan alakítják a fogyasztói magatartást, a játékosok elköteleződését, valamint a játékélmény minőségét. Emellett külön figyelmet fordít a játékosok pszichológiai motivációira és arra, hogyan alkalmazzák ezeket a marketingstratégiák a bevételnövelés érdekében. Az elemzés olyan gyakori monetizációs eszközöket is vizsgál, mint a loot boxok, a gacha mechanizmusok és az exkluzív tartalmak, amelyek mind hozzájárulnak a játékosok költési hajlandóságához. A dolgozat célja, hogy átfogó képet nyújtson a mikrotranzakciók hatásairól és fenntarthatóságáról a videojátékok piacán.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Webáruházak sikerességének vizsgálata - a Shein példáján keresztül
    Bényei, Enikő; Czine, Péter; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom során a webáruházak sikerességét vizsgálom a Shein példáján keresztül.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az egészségügyben történő beszerzési és logisztikai folyamatok sajátosságai
    Üveges, Enikő; Berencsi, Alexa; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Dolgozatomban a Debreceni Egyetem Közbeszerzési és Beszerzési Igazgatóság Egészségügyi Beszerzési és a Logisztikai Osztály munkájáról készítettem. Célom, hogy bemutassam az egészségügyben történő beszerzések fontosságát és nehézségeit, az osztály mindennapi munkáját. A munkafolyamatokat igyekszem részletesen bemutatni egészen az igény beérkezésétől az áru és a számla beérkeztéig. Kitérek a feladatok komplexitására az Egyetemen megszerzett ismeretek felhasználásának segítségével rávilágítok a folyamatok egyediségeire. Kitérek a beszerzési eljárásokra, közbeszerzésekre. Bemutatom a raktározási folyamatokat. Valamint vázolom az Igazgatóság elhelyezkedését az egyetemi organogramban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az elektromos kerékpár fogyasztói trendje napjainkban Magyarországon
    Rentler, Milán; Földi, Kata; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozat középpontjában az e-kerékpárok iránti kereslet növekedését és a fogyasztói preferenciákat elemzem. Részletezem, hogy a fenntartható közlekedési megoldások iránti igény hogyan befolyásolja a piaci trendeket, valamint a városi közlekedési kihívásokat, amelyek sokakat az e-kerékpár választására ösztönöznek. A technológiai fejlődés, mint a jobb akkumulátorok és intelligens funkciók, szintén jelentős szerepet játszik a fogyasztói döntésekben. Kitérnék az állami támogatásokra és ösztönzőkre, amelyek segítik a vásárlást. Az infrastrukturális fejlesztések, mint a kerékpárutak bővítése, tovább növelik a vonzerejüket. Végül a dolgozat célja, hogy átfogó képet nyújtson az elektromos kerékpárok fogyasztói trendjeiről és jövőbeli lehetőségeikről Magyarországon.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Influencer marketing az instagramon, hatása a fogyasztói magatartásra a könyvek piacán
    Potornai, Kamilla; Soós, Mihály; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom célja az volt, hogy bemutassam az influencer marketinget, mint marketing eszközt, mind szekunder, mind primer kutatások alapján. Vizsgáltam a hatásmechanizmusokat és a legfontosabb befolyásoló tényezőket, valamint azt, hogy a felhasználók által generált tartalom milyen hatással van a fogyasztókra különös tekintettel a könyvpiacon.