Hallgatói dolgozatok (Marketing és Kereskedelem)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1683)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Árazás és árképzés a kiskereskedelemben
    Szegedi, Zsófia Lili; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Dolgozatom az árazásról, árképzésről, a diszkontáruházak fontosságáról és népszerűségéről szól, melyet a gyakorlati helyem által mutatok be.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A digitális marketing szerepe a Gulyás Tüzép növekedésében
    Szendrei, Szabina; Bárczi, Bence; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakmai gyakorlatom során számos digitális és kreatív készséget sikerült elsajátítanom, amelyek rendkívül sokoldalúvá tettek az online és offline marketing terén. A videóvágó programok használatától kezdve, amelyek segítségével létrehozhattam és szerkeszthettem vizuális tartalmakat, egészen a Photoshop és InDesign alkalmazások magabiztos használatáig, amelyekkel grafikai tervezést és nyomdai előkészítést végeztem. A social media területén aktívan részt vettem a reklámok és tartalmak létrehozásában és posztolásában. Fizetett tartalmak tervezése és kezelése mellett kiemelten foglalkoztam a célközönség pontos megszólításával és az interakciók növelésével. A rádió spotok készítése során megtanultam, hogyan kell hatékonyan összeállítani egy rövid, figyelemfelkeltő üzenetet, amely az adott célközönség figyelmét magára vonja. Ezen felül, a magazin szerkesztése és cikk írása is a feladataim körébe tartozott, ennek során fejlesztettem a tartalomgyártás és a szerkesztés készségeimet, ami magában foglalja a kreatív írást, a témaválasztást és a stílusformálást. Ezek a készségek és tapasztalatok összessége lehetővé tette számomra, hogy sokoldalúan és hatékonyan járuljak hozzá a vállalat marketingstratégiájához és kommunikációs tevékenységéhez. A Gulyás Tüzép által alkalmazott digitális marketingstratégia alapos elemzése során rájöttem, hogy a vállalat rendelkezik számos erőforrással és hatékony eszközzel, amelyek segítik abban, hogy versenyképes maradjon az építőipari piacon. A SWOT és 7P elemzések alapján feltártuk a vállalat belső erősségeit, mint például a magas minőségű termékek és a helyi közösséggel való szoros kapcsolat, és gyengeségeit, mint például a webáruház hiánya és az online jelenlét kevésbé aktív felhasználása. Az iparági lehetőségeket és kihívásokat tekintve, a Gulyás Tüzép számára kínálkozik a digitális térben való további növekedés és az online piacra lépés lehetősége, ugyanakkor fontos kihívásokat jelent a verseny intenzitása és az online konkurencia megjelenése. Az általuk alkalmazott marketingterv kiterjed az offline hirdetésektől a digitális platformokig, megmutatva, hogy a vállalat milyen széles körben tájékoztatja és vonzza az ügyfeleket. Az offline eszközök, mint például a helyi sajtó és rádió hirdetések, valamint a helyi eseményeken való részvétel, lehetővé teszik a vállalat számára, hogy közvetlenül elérje és megszólítsa a helyi közösséget, miközben az üzletekben alkalmazott offline stratégiák, mint például a termékkiállítások és promóciók, erősítik az ügyfélkapcsolatokat és lehetőséget teremt, hogy személyesen is megismerjék és kipróbálják az építőanyagokat és eszközöket. Ugyanakkor online jelenlét is kulcsfontosságú szerepet játszik a Gulyás Tüzép marketingstratégiájában. A vállalat két weboldallal rendelkezik, a www.gsv.hu és www.gsvexclusive.hu, ahol részletesen bemutatják termékeiket és szolgáltatásaikat. Emellett aktívan jelen vannak a közösségi média platformokon, mint például a Facebook, Instagram és TikTok, ahol rendszeresen posztolnak friss tartalmakat és promóciókat. Az e-mail marketing is fontos eszközük, amely segít az ügyfelekkel való kapcsolattartásban és az újdonságok közvetítésében. Az online marketingeszközök kiegészítik az offline erőfeszítéseket, lehetővé téve a vállalat számára, hogy szélesebb körű közönséget érjen el és erősítse az online jelenlétét. Bár a Gulyás Tüzép jelenlegi digitális marketingstratégiája hatékonyan működik, további fejlesztési lehetőségek rejlenek benne. Az egyik fontos terület, ahol javulásra van szükség, az online értékesítés lehetőségeinek kiaknázása. Egy webáruház létrehozása például lehetővé tenné az ügyfelek számára, hogy kényelmesen és gyorsan megvásárolják a termékeket online, ezáltal növelve a bevételt és az ügyfél elégedettségét. Emellett az influenszerek bevonása és tanító jellegű videók posztolása az online platformokon új lehetőségeket teremthet a célcsoportok elérésében és az ügyfélkapcsolatok megerősítésében. Az influenszerek által közvetített üzenetek hitelessége és vonzereje lehetővé teszi, hogy a Gulyás Tüzép szélesebb körű közönséget érjen el, miközben a tanító jellegű videók segítenek az ügyfeleknek megismerni és jobban megérteni a vállalat termékeit és szolgáltatásait. Ezek az újítások nemcsak a célcsoport bővítését szolgálják, hanem az ügyfélkapcsolatok mélyítését és az online jelenlét erősítését is elősegítik, ami hosszú távon növelheti a Gulyás Tüzép sikeres teljesítményét a digitális térben. Összességében a Gulyás Tüzép digitális marketingstratégiája sikeresen kihasználja a digitális technológiák és platformok nyújtotta lehetőségeket, hogy erősítse a márkát, növelje az értékesítéseket és mélyítse a vásárlói kapcsolatokat az online térben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Logisztikai és Raktározási Folyamatok Bemutatása a Frektan Kft. Alkalmazásában
    Hamar, Attila; Bárczi, Bence; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozatom célja az volt, hogy bemutassam, milyen fontos szerepet játszik a logisztika és a raktározás az internetes kereskedelmi cégek életében. Ehhez a Frektan Kft.-t használtam példaként, ami 14 héten át meghatározta a mindennapjaimat egyben gyakorlati helyemül szolgált. A dolgozat elején, a bevezetésben áttekintjük a vállalat rövid bemutatását, beleértve alapvető tevékenységeit és üzleti stratégiáját. Ezt követően a második fejezetben bemutatjuk a logisztika-menedzsment szerepét a vállalati működésben, kiemelve, hogy hogyan járul hozzá a Frektan Kft. üzleti sikereihez. Ezt követően részletesen elemezzük a logisztikai folyamatokat a Frektan Kft.-nél, rámutatva a cég egyedi gyakorlatára és az iparági sajátosságoknak megfelelő megközelítéseire. A második fejezet alfejezetekben áttekintettem az ellátásilánc-menedzsment koncepcióját és annak hatását a vállalati folyamatokra. Részletesen foglalkoztam a raktározás és a készletezés kérdéseivel, megvizsgálva, hogyan lehet hatékonyan kezelni ezeket a költségeket a vállalat pénzügyi teljesítményének javítása érdekében. Az ezt követő részben a raktározás rendszerét elemeztem, bemutatva, hogy a különböző raktározási stratégiák hogyan teszik lehetővé az optimális készletezést és az ügyfélelégedettség növelését. Végezetül, kitértem az ERP (vállalatirányítási rendszer) előnyeire, és megvizsgáltam, hogyan segíti az informatikai megoldások integrálása a vállalat logisztikai és raktározási folyamatait. Összességében, az elemzés rávilágít a modern logisztikai módszerek jelentőségére, és bemutatja, hogy a Frektan Kft. hogyan alkalmazza ezeket hatékonyan a működésében. A logisztikai funkció nem minden cég esetében azonos mértékben fontos, azonban, hogy zökkenőmentesen működjön egy vállalaton belül, elengedhetetlen, hogy bizonyos mértékben szerepet kapjon a cég életében. Ahogy a világ digitalizálódik, az internetes vásárlások és az online kereskedelem egyre népszerűbbé válnak, így elengedhetetlenné válnak a logisztikai folyamatok, akár egy rendes vállalatirányító szoftver is, ezáltal a vállalatok versenyelőnyhöz juthatnak a piacon a versenytársaikkal szemben. Ezért nagyon fontos, hogy foglalkozzunk ezzel a területtel
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A logisztikai központok raktározási mechanizmusai
    Tamás, Péter; Balogh-Kardos , Valentina; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A záródolgozat témájaként a logisztikai központok raktározásban betöltött szerepének bemutatását választottam. A téma rendkívül aktuális, figyelemmel arra, hogy napjainkban digitális forradalom zajlik, mely leképeződik a logisztika területén is. Ez az oka annak, hogy a dolgozatban különös figyelmet fordítok a raktározás jövőbeli lehetőségeinek és a technológiai eszközöknek a bemutatására, így a mesterséges intelligencia jelentőségére. A dolgozatban sorra veszem a raktárak típusait és a raktározási mechanizmusokat. Tekintettel arra, hogy a raktározás szorosan összekapcsolódik a szállítmányozással, így röviden foglalkozok ezzel a területtel is, A gyakorlati időszakomat hazánk egyik jelentős vállalatánál, a Horváth Rudolf Intertransport Kft.-nél töltöttem, ahol hasznos ismereteket szereztem, továbbá lehetőségem nyílt megismerni a raktározás folyamatainak gyakorlatban történő megvalósulását. A szerzett ismereteket és tapasztalatok a dolgozat vonatkozó részeinél mutatom be. A dolgozatban megállapítást teszek arra vonatkozóan, hogy bár a technológia jelentős szerepet tölt be a jelen és jövő világában, az emberi munkaerő, azaz a manuális raktározás szerepe nem elhanyagolható a logisztikai folyamatokban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A MARKETING ÉS AZ ONLINE KOMMUNIKÁCIÓ BEMUTATÁSA ÉS AZOK ELEMZÉSE A FREKTÁN KFT-NÉL
    Stefán, Csaba Dániel; Nagy, Fruzsina; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat az online kommunikációt mutatja be, valamint a Digitalko.hu webáruházat üzemeltető vállalkozást a Frektan Kft-t. Ismerteti a céget és annak tevékenységeit. Ezeken kívül az online, digitális és marketing kommunikációról is szó esik. Számba veszi az online kommunikáció lényegét és előnyeit és betekintést nyújt az e-kommunikáció világába. Felsorolja a legjelentősseb tényezőinek és lehetőségeinek listáját.Végezetül pedig kiderül belőle, hogy mennyire fontos hangsúlyt fordítani erre a területre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A szabványok fontossága, Felügyeleti audit
    Fekete, Vivien; Szakács, Attila; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A záródolgozatom az ISO rendszerek fontosságáról szól mind a vállalat és a vevők szempontjából. Részletesebben megnéztem a környezet- és minőségirányítási rendszerek működését. Mivel mind a kettőt működteti a cég az integrált rendszerekre is kitértem. Röviden bemutattam az ISO történetét. Marketing szempontból is elemeztem az előnyeiket. A Lachem-Hood Kft.-nél ahol a gyakorlatomat végeztem épp felülvizsgálati audit zajlott, ennek leírtam az előkészületeit, valamint, hogy én, hogyan vettem részt ebben. Kérdőíves kutatással felmértem, hogy az emberek hogyan viszonyulnak ezekhez a rendszerekhez, dolgozóként és vásárlóként is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vízkezelő rendszerek, alapanyagok logisztikai folyamatának bemutatása a Callisto Tim Bt. gyakorlatában.
    Nagy, Bettina; Szakács, Attila; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A 6 hetes szakmai gyakorlatomat a Callisto Tim bt.-nél tölthettem el, mint kereskedelmi asszisztens. A dolgozatban bemutatásra kerül a Callisto Tim Bt. logisztikai folyamatainak megvalósítása a mindennapi gyakorlatban. A dolgozat 2 fő fejezetből áll. Az első fejezetben olvashat a gyakorlati hely kialakulásáról és a mai szerepéről. A második fejezetben a fő feladataim által az olvasó tájékoztatást kap a logisztikai folyamatokról, beleértve a kapcsolattartást, beszerzést, szállítást, ADR szabályokról és a számlázásról.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A vállalati társadalmi felelősségvállalás hatása a szervezeti elkötelezettségre
    Kiss, Kincső; Bakosné Kiss, Virág Ágnes; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Napjainkban egyre inkább középpontba került a vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mivel mind a társadalom, mind a nemzetközi szervezetek nyomást gyakorolnak a vállalatokra, hogy helyezzenek nagyobb figyelmet a szervezet érintettjeit illető kérdésekre. Emellett kiemelt problémát jelent a szervezetek számára a munkaerő jelentős fluktuációja és az alacsony szervezet iránti elkötelezettség, mely fokozott többletköltséget jelent a vállalatoknak. Kutatásommal az volt az elsődleges célom, hogy megfigyeljem, milyen tendencia jellemzi a Magyarországon tevékenykedő munkavállalókat és vállalatokat a vállalati társadalmi felelősségvállalás tekintetében és fel szerettem volna mérni, hogy a kitöltők esetében milyen mértékű szervezeti elkötelezettség figyelhető meg. A kutatásom eredményei azt mutatták, hogy a munkavállalók számára fontos, hogy vállalatuk odafigyeljen a társadalmi felelősségvállalásra és ő maguk is szívesen részt vennének ezen kezdeményezésekben. A munkavállaló által érzékelt vállalati társadalmi felelősségvállalás és a szervezet iránti elkötelezettség között pozitív kapcsolat volt megfigyelhető, tehát azon munkavállalók, akik jobban érzékelik vállalatuk CSR-ját elkötelezettebbek a szervezet iránt. A kitöltők nagy része a megbecsülés hiánya miatt hagyná el a vállalatot, míg megfigyelhető volt, hogy a magasabb beosztásban lévő munkavállalók elkötelezettebbek a szervezet iránt.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A kondiparkok és az applikációk motiváló hatása az iskolások sportolására
    Rahmani, Mohammad Saleh; Bakosné Kiss, Virág Ágnes; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A kutatásom alapvető célja a kültéri kondiparkok, valamint az interaktív eszközök és azok iskolai testnevelés órákba való integrálásának vizsgálata volt, különös tekintettel az általános és középiskolai testnevelő tanárok preferenciáira és véleményeire. Az előzetes szakirodalmi áttekintés során megvizsgáltam a kültéri sportlétesítményekkel kapcsolatos korábbi kutatásokat, a testnevelési programok jelentőségét és a fizikai aktivitásra való hajlamot befolyásoló tényezőket. Kitértem a kültéri kondiparkok potenciális előnyeire és a fiatalok testnevelésben való részvételének motivációs aspektusaira is. A dolgozatomban megvizsgáltam, hogy milyen játékosító applikációk segítésével lehetne növelni a fiatalok mozgás iránti vágyát. A kutatás során online kvantitatív kérdőíves megkérdezést alkalmaztam, mely során 231 fő véleményével folytattam tovább a vizsgálataimat. A kérdőív három specifikus részre volt osztható. Az első részben inkább a jelenlegi sportinfrastuktúrális helyzetet mértem fel a kitöltő pedagógusok munkahelyi környezetében, a második szekcióban a kültéri kondiparkokkal kapcsolatos preferenciákra voltam kíváncsi, a kérdőív utolsó fejezetében pedig a tanárok véleményét kérdeztem a sport applikációkkal kapcsolatban mellyel motiválni lehete a diákokat a fizikai aktivitásra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Influenszer marketing a babaiparban: Hogyan befolyásolják a közösségi média személyiségei a szülők vásárlási döntéseit?
    Nagy-Marton, Dzsesszika Gabriella; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozat az influenszer marketing hatását vizsgálja a babaiparban, amely egyre fontosabb eszköze a modern reklámozásnak. A kutatás 243 válasz alapján elemzi a fogyasztók viselkedését. A kérdőíves felmérést a 26-35 éves korosztály egyértelműen dominálta, akik rendszeresen találkoznak baba-mama tartalmakkal a közösségi médiában töltött idejük alatt. A kutatás célja az volt, hogy átfogó képet kapjunk az influenszer marketing hatásáról és ehhez kapcsolódó fogyasztói viselkedésekről, majd az eredmények alapján javaslatot tegyen a marketingstratégiák optimalizálására. A kutatás megmutatja, hogy az autentikus, hozzáértő ajánlások kulcsfontosságúak, míg a fizetett promóciókra negatívan reagálnak a fogyasztók. A különböző összefüggések feltárását, a fogyasztói szokások, preferenciák megértését statisztikai elemzések segítik. Összességében elmondható, hogy a tanulmány segít mélyebb betekintést nyújtani a babaipar, az influenszerek és a szülők kapcsolatába, eredményeivel nyitva hagyva az utat további kutatások és fejlesztések előtt.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A catvertising hatása a márka felidézésére és felismerésére: Kísérleti vizsgálat a macskaképek memóriamegmaradásra gyakorolt hatásáról
    Szabó, Janka; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Ez a dolgozat azt vizsgálja, hogy a reklámokban megjelenő macskák milyen hatással vannak a márkaérzékelésre és a fogyasztói elkötelezettségre. A kutatás szemmozgás követési vizsgálatot és kérdőíveket is magában foglal, melyek által a macskákat szerepeltető hirdetések hatékonyságát vizsgálja a macskaképeket nem tartalmazó hirdetésekhez képest. A kérdőívek kitöltői és a szemmozgást követő vizsgálat résztvevői minden korosztályból képviseltettek.A márka felidézésére, az érzelmi hatásokra és a márka felismerésére vonatkozó hipotéziseket vizsgálom és elemzem. Az eredményeken keresztül bemutatom, hogy a macskákat megjelenítő reklámok magasabb szintű elkötelezettséget és érzelmi reakciókat váltanak-e ki a résztvevők között. Összességében a kutatás hozzájárul ahhoz, hogy megértsük az állatképek reklámban betöltött szerepét és annak a márkamarketing stratégiákra gyakorolt hatásait.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A közösségi média marketing hatása a nemzetközi márkaépítésre és fogyasztói magatartásra
    Nagy, Kristóf; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom középpontjában a közösségi média marketing hatásai és jelentősége áll a nemzetközi márkaépítés és fogyasztói magatartás kontextusában. A dolgozatomban áttekintést nyújtotok a szakirodalomban található legfontosabb megközelítésekről, majd részletesen bemutatom a kutatási módszereimet. Kutatómunkám során a Coca-Cola Company és a Red Bull Stratos projekt közösségi média marketing praktikáinak hatékonyságát elemeztem. A kapott eredmények rávilágítottak az innováció és élményteremtés fontosságára a fogyasztói elkötelezettség és a piaci versenyképesség növelésének érdekében. A kutatásokból levont következtetések alapján javaslatokat fogalmaztam meg a közösségi média marketing praktikák fontosságáról a sikeres nemzetközi márkaépítés és a kívánt fogyasztói magatartás elérésének szempontjából. A dolgozat összességében rámutat a közösségi média marketing komplexitására és növekvő jelentőségére a vállalatok számára, és azt hangsúlyozza, hogy ez a téma folyamatosan napirenden kell, hogy legyen a vállalatok marketingstratégiájában, figyelembe véve a fogyasztói viselkedést és a piaci trendek változásait.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Sportszponzoráció a Forma-1-en keresztül
    Mohácsi, Zsanett Andrea; Balogh-Kardos, Valentina; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom témájának kiválasztása meglehetősen könnyű volt számomra, mindenképp egy olyan témáról szerettem volna írni, ami közel áll hozzám és az elkészítésére nem problémaként tekintek. Szakdolgozatom a Sportszponzoráció a Forma-1-en keresztül címet kapta. Mindig is érdekelt a sportág, a száguldó cirkuszként ismert sportot apukámnak köszönhetően gyerekkorom óta nézem kisebb-nagyobb megszakításokkal. Dolgozatom a marketing fogalmának, marketingkommunikáció eszközeinek bemutatásával kezdődik. Részletesen bemutatom a nem hagyományos eszközöket, majd a szponzoráció és a sportmarketing elméleti hátterét vizsgálom. A fejezet végén szeretnék egy rövid áttekintést nyújtani a Forma-1-ről, kiemelve itt a Liberty Media céget, amely 2017 óta felelős a Forma-1 irányításáért. Kutatásom során érdekelt, hogy a rajongók milyen arányban és mennyire figyelnek oda a sportban 1-1-márkákra. Melyik az a márka, ami a nézők közt kiemelkedik, ha a sportról van szó. A rajongók szokásait, hozzáállásait egy kérdőív segítségével vizsgáltam meg.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A növényi alapon étkezők tapasztalatainak vizsgálata
    Timku, Edina; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A vegetarianizmus régóta jelen lévő - de az utóbbi időben kifejezetten népszerűvé vált - étkezési gyakorlat. Ennek ellenére a társadalom nagy százaléka tájékozatlan a témában és (az ismeretlennel szemben) elutasítóan viselkedik. A növényi alapon étkezők gyakran tapasztalnak - mindenevők által tanúsított - negatív megítélést. Kutatásom során igyekeztem megismerni a szolgáltatói oldalt, az étrend követésével kapcsolatos előnyöket, akadályozó tényezőket, a növényi alapon étkezők tapasztalatait, illetve motivációit, hogy feltárjam azokat a marketing kommunikációs eszközöket, amik által csökkenthető a magas arányban tapasztalt negatív megítélés; és elérhetőek a speciális étrendtől idegenkedő fogyasztói csoportok.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Variációk egy témára: Az MLM cégtől az online áruházig
    Tóth, Gergő; Nagy, Fruzsina; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozatomban bemutatom a gyakorlati félévemmel kapcsolatos tapasztalataimat, melyeket kettő cégnél szerezhettem meg. Fő témának a marketing számít.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Habita applikáció marketig szerepe és fejlesztése
    Gál, György; Kiss, Marietta; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom fókuszában az egészségügyi applikációk álltak, ugyanis a modern világban, ahol felgyorsult az emberek élete és mindenkit egyre több stressz ér a munkahelyén és a magánéletben egyaránt, felértékelődött annak is a szerepe, hogy mi az, amit a tudatos emberek megtehetnek saját egészségügyi állapotuk fenntartása érdekében. Napjainkban ráadásul divattá vált a betegségmegelőzés és a prevenciós intézkedések alkalmazása, így a felhasználók számos megoldás közül válogathatnak, és ezen megoldások mind azt a célt szolgálják, hogy minél több releváns információhoz hozzájuthassanak az egészségügyi állapotukkal kapcsolatban. Szakdolgozatom témájának vizsgálata során szekunder kutatást végeztem, amely kutatásban ismertettem a marketing szerepét és jelentőségét, a mobilmarketinget, valamint kimondottan a marketing szerepét az egészségügyben. Primer kutatásom során pedig egy kérdőíves vizsgálatot folytattam le, amely vizsgálat során három kutatási kérdésre kerestem a választ. Az első kutatási kérdés az volt, hogy a kitöltők átlagosan mennyi időt töltenek testmozgással, valamint egészséges étkezéssel. Az eredmények azt mutatják, hogy a kitöltők nem töltenek elegendő időt testmozgással, valamint nem fogyasztanak elegendő friss zöldséget és gyümölcsöt.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A HAZAI SPECIALTY KÁVÉ PIACÁNAK ELEMZÉSE A FOGYASZTÓI SZOKÁSOK ALAPJÁN
    Dobi, Levente; Buglyó-Nyakas, Erzsébet Tünde; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A témaválasztásom egyik indoka, hogy nem található a specialty kávé piacával kapcsolatos hazai kutatás és publikáció sem, ezért a téma vizsgálata újszerű. A szakirodalmi áttekintésben a specialty kávé meghatározását, az SCA rendszert, a kávé pontszámozásának módját, valamint a specialty kávé főbb fogalmait mutatom be. Ismertetem a nemzetközi kávépiac kialakulását, az összetételét és a termelő országok helyzetét, ezt követően pedig továbbiakban felvázolom a kialakult trendeket és fogyasztói szokásokat a specialty kávé piacán. A hazai kávéfogyasztást bemutatom nemzetközi viszonylatban, majd kitérek a hazai kávékultúra történetére, valamint a hazai piac és a specialty kávé piacára is. Szakdolgozatom elkészítéséhez kétféle kutatási módszert használtam. Az első részben, azaz a szakirodalmi áttekintésben szekunder kutatási módszert alkalmaztam, amely során már a mások által publikált adatokat és információkat használtam fel a témával kapcsolatban. A primer kutatásom során egy kvalitatív módszert alkalmaztam, kérdőíves megkérdezést, melyben411 fő vett részt. A kutatásom reprezentatív a magyar társadalom nemi összetételére vonatkozóan, a megkérdezettek 51,8-%-a nő és 48,2-% férfi, ami pontosan megegyezik Magyarország lakosságának nemek szerinti megoszlásával. Az elemzés során az állításom beigazolódott, ebben a 26-35 éves korcsoportban a legnépszerűbbek a specialty kávék, kijelenthető, hogy a nők körében népszerűbbek a tejeskávék fogyasztása, mint a férfiak körében. Leginkább azok fogyasztanak otthon specialty kávét, akik jól megélnek a jövedelmükből és félre is tudnak tenni, és a a férfiakat jobban érdeklik az edukatív kávés tartalmak, mint a nőket, valamint a 18-25 életkorú csoport hajlandó a legtöbbet költeni alkalmanként kávézóban egy kávéra. Primer kutatásom lehetőséget biztosít a magyar specialty kávé piacának részletes elemzéséhez, leginkább a fogyasztói szokásokkal kapcsolatban és további érdekes kutatási területet rejt magában.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Élelmiszer vásárlási szokások változása az infláció hatására
    Háló, Márk; Soós, Mihály; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Dolgozatomban a háztartások élelmiszervásárlási szokásainak változását vizsgáltam az infláció hatását figyelembe véve. Az élelmiszerárak (utóbbi időszakban jelentős mértékű) emelkedése a jelenlegi fogyasztók egyik alapvető kihívása és legégetőbb problémája, amely befolyásolja mindennapi életünket és pénzügyi döntéseinket. Kutatásomban a jelenkori vásárlási szokásokat igyekeztem összehasonlítani a korábban (jelentős infláció előtt) kialakult attitűdökhöz képest. Megvizsgáltam és mérlegre állítottam, hogy milyen mértékben változott a vásárolt termékek összetétele, a vásárlók döntései és kitértem a lehetséges élelmiszervásárlási alternatívák helyzetére is. Az adatok elemzésével választ kaptunk rá, hogy a kitöltők közül kik az inflációnak leginkább kitett társadalmi rétegek, mennyire befolyásolja az egészséges életmódra való törekvésüket és mekkora mértékben változott a fogyasztói kosaruk összetétele.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A fogyasztói magatartás vizsgálata a fast fashion és használt ruházati termékek kapcsán
    Görög , Fanni; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Napjainkban a közösségi média elterjedésével számtalan sok inger ér minket minden egyes percben, amit az online platformokon töltünk. Legyen szó egy cikk olvasásáról vagy online filmnézésről, egyre inkább előtérbe kerülnek a reklámok. A hirdetések jelentős része a ruházkodással hozható összefüggésbe, mely folyamatosan újabb és újabb trendeket tár a szemünk elé. Maga a kutatásom fő célja a vásárlói magatartás vizsgálata volt, mely igen sokoldalú és folyamatosan átalakuló a modernizációval párhuzamba hozva. Mindig is nagyon foglalkoztatott, hogy a fogyasztók miként vélekednek akár a használt ruha vásárlásáról, akár az impulzusvásárlásról. A mai e-kereskedelemben egyre népszerűbb értékesítési forma az influenszerekkel hozható összefüggésbe, melyre dolgozatomban szintén kitértem. Fontosnak tartom figyelembe venni a környezetünkre gyakorolt hatást egy olyan iparágnál, mely az egyik legkárosabb hatással bír a környezetünkre. Az alternatívákat, mely a negatív tényezők ellen tehetők, illetve a felmerülő lehetőségekre is javaslatokat fogok tenni, melyeket a kutatásom támasztott alá.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kereskedelmi márkás termékek vizsgálata a szépségápolás piacán
    László, Zsanett; Bakosné Kiss, Virág Ágnes; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom részletesen bemutatja, hogy a dm és a rossmann milyen stratégiával vált a piacvezető drogéria márkává, és hogyan növelte kínálatát, elérve több ezer terméket, főként a sajátmárkás Balea és Isana termékeire fókuszálva. Valamint bemutatásra kerül különböző marketing és kereskedelmi szempontok alapján a két termék összehasonlítása. A kutatási eredmények alapján a szakdolgozat célja az, hogy gazdag és alapos betekintést nyújtson a dm és a Rossmann hálózatok saját márkás termékeinek preferenciája mögött rejlő dinamikába. A dolgozatom megmutatja, hogy a dm és a Rossmann drogériahálózatok miért sikeresek a piacon és miért fontosak a sajátmárkás produktumok.Az elemzés szempontjából kiemelten fontos a saját márkák, például a Balea és az Isana részletes vizsgálata. Az egyes márkák termékskálájának összehasonlítása mellett, elemzésem kiterjed a márkák marketingstratégiáira, a márkaimázsra, valamint a fogyasztói véleményekre és elégedettségi mutatókra is.