Hallgatói dolgozatok (Marketing és Kereskedelem)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1756)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kereskedelmi trendek és innovációk: Az online kereskedelem növekedése és hatása a kiskereskedelmi szektorra
    Kerkeni, Márk Mousser; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Az online kereskedelem rohamos növekedése alapvetően átalakította a kiskereskedelmi szektort, új lehetőségeket és kihívásokat teremtve a vállalatok számára. A digitalizáció térnyerésével egyre több fogyasztó választja az online vásárlást, amely kényelmesebb és gyorsabb megoldás, mint a hagyományos bolti vásárlás. Az e-kereskedelem sikeréhez elengedhetetlenek az innovatív technológiák, például a mobilalkalmazások, a személyre szabott hirdetések és a mesterséges intelligenciával támogatott ajánlórendszerek, amelyek javítják a vásárlói élményt. A közösségi média és az online hirdetések szintén fontos szerepet játszanak a vásárlói elköteleződésben és a márkaépítésben. Az e-kereskedelmi trendek figyelése és a változó fogyasztói szokásokhoz való alkalmazkodás elengedhetetlen a versenyképesség fenntartásához. Ugyanakkor a digitalizációval járó kihívások, mint például az adatbiztonság és a logisztikai problémák, újfajta megoldásokat igényelnek a vállalatoktól. Az online kereskedelem jövője szorosan összefügg a technológiai innovációkkal, amelyek tovább formálják a kiskereskedelmi iparágat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az infláció hatása a háztartások kiadásaira
    Bakos, Alexandra; Földi, Kata; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Az elmúlt években jelentős kihívást jelentett mindenki számára a hirtelen és nagymértékű áremelkedés, ezért szakdolgozatom céljaként az infláció háztartásokra gyakorolt hatásainak vizsgálatát tűztem ki. Kutatásom során szakértői és fókuszcsoportos interjúkat végeztem, kérdőívet készítettem és elemeztem. Először megvizsgáltam a háztartások egy főre jutó havi nettó jövedelmének változását, majd a pénzügyi elégedettségüket. Ehhez kapcsolódóan elemeztem a megtakarítások alakulását, majd a kiadások változását. Végül, de nem utolsó sorban elemeztem az infláció okozta probléma mértékét és ehhez kapcsolódóan az áremelkedések okozta probléma jellegét.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A felhasználó által generált tartalom szerepe a vizuális marketingben
    Nedró, Emese; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom témája a felhasználó által generált tartalom (UGC) szerepének vizsgálata a vizuális marketingben. A kutatásom célja annak feltárása, hogy a felhasználók által készített képek, videók és egyéb vizuális anyagok hogyan befolyásolják a fogyasztói döntéseket és a márkahűséget. Vizsgálom, milyen típusú felhasználói tartalom a leghatékonyabb a vásárlók meggyőzésében, valamint hogy mely platformokon találkoznak leggyakrabban ilyen tartalmakkal. A kutatás kvantitatív módszertanon alapul, kérdőíves adatgyűjtést alkalmaztam, amelyben a résztvevők válaszoltak arra, hogyan találkoznak és hogyan reagálnak az ilyen tartalmakra. Különös figyelmet fordítok arra is, hogy a kreatív szakemberek és a hagyományos reklámipar hogyan alkalmazkodik a felhasználói tartalmak térnyeréséhez. A célom ajánlásokat megfogalmazni a vállalatok számára, hogyan használhatják hatékonyabban a felhasználói tartalmakat a vizuális marketingben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Matrac vásárlás vizsgálata Magyarországon a JYSK Kft.-nél
    Jámbrik, Anna Vivien; Földi, Kata; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat átfogó elemzést nyújt a magyar matracvásárlási szokásokról, különös tekintettel a JYSK Kft. vásárlói döntési folyamatára. Célja, hogy feltárja, milyen tényezők alapján döntenek a vásárlók a matracok megvásárlásáról, és hogyan befolyásolja a döntésüket az értékesítők által nyújtott tájékoztatás. Az elemzés során a vásárlói döntéshozatal, információgyűjtés és alternatívák értékelése szakaszok, az online és személyes vásárlási élmény különbségei, valamint a fenntarthatósági szempontok szerepe kerül előtérbe. A kutatás primer (kérdőíves felmérés és szakértői interjú) és szekunder adatokra épül, amelyek rávilágítanak az információgyűjtés, az alternatívák értékelése és a vásárlói preferenciák sajátosságaira​.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A BookTok hatása az olvasási szokásokra
    Bánhegyi, Katalin; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatom középpontjában a BookTok, a TikTok platform könyves közösségének hatása áll, amely új irányvonalat hozott az olvasási szokásokban, különösen a fiatalabb generációk körében. Az elmúlt években a TikTok könyvekkel kapcsolatos szegmense robbanásszerű népszerűségre tett szert, különösen a fiatalabb korosztályok körében, akik a BookTok ajánlásain keresztül ismernek meg új könyveket és műfajokat. A kutatás során feltártam, hogy a platform milyen mértékben befolyásolja a könyvvásárlási döntéseket és az egyes műfajok népszerűségét, különösen a romantikus és fantasy irodalomban. Az elemzések alapján egyértelmű, hogy a BookTok nemcsak inspirációs forrás, hanem vásárlói impulzusokat is kivált, különösen a könnyedebb műfajok esetében. A kutatás rávilágít a közösségi média szerepére az olvasói preferenciák alakításában, és arra, hogyan lehet ezt a hatást marketing szempontból is kihasználni. A dolgozat végső célja annak bemutatása, hogy a BookTok hogyan formálja az irodalom fogyasztási szokásait és a könyvpiaci trendeket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az élménymarketing hatása a Z generáció fogyasztói magatartására a szórakoztatóiparban
    Mészáros, László; Szakács, Attila; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatomban az élménymarketing és a Z generáció kapcsolatát vizsgálom a szórakoztatóiparon belül. Célom megérteni, hogyan reagál a Z generáció erre a marketingtípusra, amely nem csupán termékek vagy szolgáltatások bemutatását célozza, hanem emlékezetes élményeket és érzelmi kötődéseket is kialakít. Elméleti hátterében az élményalapú marketing lényegét, a digitalizáció szerepét és a fogyasztói magatartás változásait elemzem. Fókuszcsoportos interjún keresztül azt kutatom, hogyan befolyásolja az élménymarketing a fogyasztók vásárlási döntéseit, és milyen módon járul hozzá a márkahűség kialakításához. Eredményeim alapján javaslatokat teszek arra, hogyan érdemes alkalmazni az élménymarketinget a Z generáció megszólításához, különös tekintettel a fesztiválok világának kontextusában.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Coca-Cola márkaelemzése és szerepe napjainkban
    Bokor, Fruzsina; Soós, Mihály; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A mai világban nagyon sok márka található az üzletek polcain. Ezért a márkák célja nemcsak az alapvető igények kielégítése, hanem az is, hogy: arra késztesse a fogyasztókat, hogy vásárolják meg őket. Az érzelmi márkaépítés a kötődés létrehozásának lehetséges módja: amikor a fogyasztó a termék iránt kötődést érez. Az ilyen típusú márka a Coca-Cola, mint a világ egyik legsikeresebb márkája. Vitán felüli tény, hogy a Coca-Cola a világ egyik legismertebb és legkedveltebb márkája az üdítőitalok piacán és bár számos versenytárssal rendelkezik, főként a Pepsi-Colát sorolhatjuk az első helyre, mégis kutatások tömkelege eredményezi azt, hogy piacvezető márkáról beszélünk. Témaválasztásom oka az én személyes márka iránti hűségem.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az online rendelések térnyerése az e-kereskedelemben
    Kondorosi, Levente Róbert; Váradi, Norbert; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozatom fő központi témája az elektronikus kereskedelem. Bemutatom az online kereskedelem főbb szempontjait, előnyeit és hátrányait. Vizsgálom az online fogyasztói magatartást, és annak befolyásoló tényezőit. Tüzetesebben megvizsgáltam a rendelési szokásokon belül a csomagautomaták jelenlétét. Az elméleti áttekintés után meg akartam vizsgálni a fogyasztói szokásokat is. Ennek érdekében egy kérdőívet állítottam össze az alapvető online fogyasztói magatartásról, és a futárszolgálatok igénybevételéről. A vizsgálat során számított statisztikai mutatók komplex képet adtak a jelenlegi rendelési szokásokról.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A ruházati divat és a divattermékek kiemelt marketing eszközei
    Szabó, Patrik; Földi, Kata; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom kutatási területe a ruházati divat és a marketing különböző eszközei. Célom, hogy felmérjem az egyének fogyasztói preferenciáit a jelenlévő ruházati divat és öltözködés terén. Kitérek az árakra, az influenszer-marketingre, a használtruházatra és a hagyományos marketing alkalmazására is. Minden vizsgálat a fogyasztói preferenciák alapján történik.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az e-mail marketing hatékonysága és optimalizálási lehetőségei a társasjáték-piacon: A Kidologic Kft. esettanulmánya
    Puskás, Bálint; Fehér, András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A diplomadolgozatom célja, hogy feltárja, miként befolyásolja a hírlevelek tartalmi és vizuális kialakítása a vásárlói elköteleződést és az eladások növelését. A szekunder kutatás során az online és a digitális marketing, valamint az online vásárlói magatartás témakörével foglalkoztam. A primer kutatás során kérdőíves felmérést és vezetőségi interjút készítettem. Ezek alapján elkészítettem egy új hírlevelet, amelyet fix szemkamerás vizsgálat alá vetettem a vizuális elemek hatékonyságának értékelésére. A kutatás eredményeként konkrét javaslatokat fogalmaztam meg a Kidologic Kft. részére, amelyek az ügyfélkapcsolatok elmélyítését, a konverziók és a hírlevelekből származó bevételek növelését, valamint a piaci pozíció erősítését célozzák, ezáltal hozzájárulva a vállalkozás hosszú távú sikeréhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fogyasztói attitűdök és preferenciák vizsgálata a digitális divatipar területén
    Máró, Hanna; Soós , Mihály; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A digitális divatipar ma már teljes új élményeket kínál a vásárlóknak és alapvetően megváltoztatja, ahogyan a divatra tekintünk. A közösségi média, különösen az Instagram és a TikTok egyre nagyobb hatással van arra, hogy mit tartunk stílusosnak, hiszen influencerek által látjuk, hogyan viselhetők az aktuális trendek. Az influencerek közvetlen kapcsolatban állnak követőikkel, így személyes ajánlásaik és stílustanácsaik könnyedén inspirálnak minket a vásárlásra. Kiterjesztett valóság (AR) segítségével, ma már bárki otthonról "felpróbálhat" egy ruhadarabot, mintha egy próbafülkében lenne, ami hatalmas szabadságot és élményt ad a vásárlóknak. Az Y és Z generáció tagjai egyre tudatosabban vásárolnak, különösen keresve az etikus és fenntartható divatot, mert fontos számukra, hogy a ruháik mögött pozitív értékek álljanak. Az AR és a virtuális divat ráadásul környezetbarát megoldásokat is kínál, hiszen a digitális ruhadarabok által kevesebb fizikai termékre van szükség, így csökkenthető a divatipar ökológiai lábnyoma. Képzeljük csak el, hogy egy különleges ruhát virtuálisan viselhetünk egy online fotón, anélkül, hogy valóban meg kellene vásárolnunk - egyre több ember választja ezt az opciót. A divatcégek számára ezek az új technológiák hatalmas lehetőségeket jelentenek a kreativitásra és a vásárlókkal való kapcsolatteremtésre. A digitális divat ma már nem csak vásárlási élményt ad, hanem segít, hogy stílusosan környezetvédők maradjunk.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A magyarországi fogyasztók zenei streaming szolgáltatásokkal és zenefogyasztással kapcsolatos attitűd vizsgálata
    Fazakas, Péter; Kontor, Enikő; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Diplomadolgozatomban a magyarországi fogyasztók zenei streaming szolgáltatásokkal és zenefogyasztással kapcsolatos attitűdjét vizsgáltam. A tanulmány célja bemutatni a zenei piac változásait, a zenei streaming szolgáltatások hatását a hagyományos rádióhallgatásra, az albumok hallgatására és a zenevásárlásra. Dolgozatom kitér a streamingplatformok népszerű funkcióira, a személyre szabott lejátszási listákra. Vizsgálatom arra is irányul, hogy a streamingfelületek személyre szabott lejátszási listái milyen mértékben képesek befolyásolni a felhasználók zenehallgatási szokásait. Kutatásom kvantitatív és kvalitatív vizsgálati módszerek alkalmazásával nyújt átfogó képet a magyarországi zenefogyasztási szokásokról, valamint a zeneipar digitális fejlődéséről. A kutatás eredményei rámutatnak a streamingszolgáltatók meghatározó szerepére a zeneipar digitális átalakulásában, valamint betekintést nyújtanak a zenei piaci trendek alakulásába, a fogyasztók preferenciáinak feltárása mellett.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Alternatív fehérjeforrások és beszerzési lehetőségeik
    Hollóczki-Kovács, Krisztina; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Diplomadolgozatom témájának kiválasztása során fontos volt számomra, hogy olyat válasszak, ami mindenképpen aktuális, kellő kutatási potenciállal rendelkezik és számomra is érdekes. Felgyorsuló mindennapjaink során talán nem fordítunk kellő figyelmet életünk legfontosabb értékére, az egészségünkre. Az egészséges életmód egyik legfontosabb alapköve a helyes, kiegyensúlyozott táplálkozás. Úgy vélem a fehérjék ezen belül is kiemelt fontosságúak. Ezt a nézőpontot megragadva szeretném vizsgálni a klasszikus, húsból származó fehérjeforrásokat és egyéb állati eredetű forrásokat, az új, alternatív lehetőségek mellett, melyek még nem épültek be táplálkozási kultúránkba. Valamint kutatnám ezek beszerzési lehetőségeiket is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Lidl Plus alkalmazás fogyasztói megítélése
    Szabó, Tímea Krisztina; Szűcs, Róbert Sándor; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Egy meglévő vevőt megtartani ötször kevesebbe kerül, mint egy újat szerezni, ezért a vállalatok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a hűségprogramok kialakítására. Meglehetősen nehéz hosszútávon fenntartani a fogyasztók figyelmét egy olyan világban, ahol információk sokaságában élünk és a piac résztvevői egymással küzdenek a figyelmünkért. Kiemelkedni innovatív megoldásokkal lehet. Szakdolgozatomban a Lidl Plus hűségprogram-applikáció példáján keresztül vizsgálom a digitális eladásösztönzők fogadtatását. Kutatásom során választ kapok arra, hogy a hagyományos vagy a digitális hűségprogramok népszerűbbek a fogyasztók körében, továbbá arra is, hogyan hat az applikáció a fogyasztói szokásokra. Megállapítom, hogy a digitális hűségprogram eléri-e a célját, tehát növeli-e a lojalitást és az eladások számát. A Lidl Plus fogyasztói megítélése fontos lehet a jövőre nézve, hiszen várható, hogy a fogyasztók és kereskedők szempontjából is előnyösebb eladásösztönző tartósan a zsebünkbe költözik.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A mesterséges intelligencia hatása a vásárlói döntéshozatalra
    Monoki, Angéla; Fehér , András; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A dolgozat célja, az online kereskedelem mesterséges intelligencia (MI) általi alakulásának bemutatása. Az MI képes hatalmas adatmennyiség feldolgozására, ami alapvetően változtatja meg a vásárlási élményt. A vállalatok személyre szabott ajánlásokat nyújthatnak, figyelembe véve a fogyasztók korábbi viselkedését és preferenciáit, így növelve a vásárlói elégedettséget és lojalitást. A kutatás arra keresi a választ, hogyan befolyásolja az MI a vásárlói döntéseket és milyen hatással van a generációk közötti különbségekre, valamint az adatvédelmi és etikai aggályokra. Az elemzés során szakértői interjúk és fókuszcsoportos beszélgetés alapján megállapítottam, hogy a technológiai elfogadás terén jelentős eltérések figyelhetők meg a különböző generációk és foglalkozási csoportok között. Az MI fejlődése alapvetően formálja a kereskedelmet, de elengedhetetlen a megbízható és felelősségteljes alkalmazás biztosítása is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Siva Yoga Studio marketingstratégiájának vizsgálata
    Endrey, Léna Anna; Soós , Mihály; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szabadidő hasznos eltöltése és az egészség megőrzése napjainkban kiemelt figyelmet kap, különös hangsúlyt fektetve a helyes táplálkozásra és a rendszeres testmozgásra. A kutatás során a jógázási szokások és motivációk feltérképezése, valamint a Siva Yoga Studio marketingstratégiájának megtervezése volt a középpontban. A kérdőíves kutatás és a statisztikai elemzések alapján megállapítottam, hogy a jógázók többsége nő, és a stresszkezelés, valamint az egészségmegőrzés a legfőbb motivációs tényezők. A hatha jóga különböző irányzataira való támaszkodás javasolt a szolgáltatások tervezésénél, figyelembe véve az online órák iránti növekvő keresletet is. A kutatás során felfedeztem, hogy a munkahelyi jógaórák és az angol nyelvű foglalkozások hiányoznak a piacon. Az eredmények a marketingstratégia kidolgozásának alapjául szolgálnak, hozzájárulva a stúdió fenntartható működéséhez és bővüléséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A közösségi média a sportban
    Szilágyi, Tamás; Szakács, Attila; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozatomban a közösségi média sportbeli szerepét vizsgálom, különös tekintettel arra, hogy a sportklubok hogyan tudják ezeken a platformokon keresztül növelni rajongóik elköteleződését. Célom, hogy feltárjam, miként befolyásolja a közösségi média használata a jegyértékesítést, a sportesemények népszerűségét és a szponzori bevételek növekedését. Kutatásom során összehasonlítom a magyar és román sportklubok közösségi média aktivitását, figyelve arra, hogy ezek a különbségek milyen hatással vannak a rajongói kapcsolatokra. Az online kérdőíves felmérésemben 100 magyar és 100 román válaszadó közösségi média szokásait és véleményét gyűjtöttem össze. Négy hipotézist fogalmaztam meg, melyek segítségével a sportklubok közösségi média jelenlétének hatékonyságát elemzem.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Impulzusvásárlások a kozmetikai piacon
    Juhász, Petra; Soós, Mihály; DE--Gazdaságtudományi Kar
    Szakdolgozatom témájának az impulzusvásárlásokat választottam, a kozmetikai piacon. Azért választottam ezt a témát, mert mindig is érdekelt a kozmetikumok világa, illetve nagy érdeklődést mutattam a tanulmányaim során az iránt, hogyan növelhetik meg a cégek az eladásokat a marketing segítségével. Kutatásom során érdekes következtetéseket vontam le. Rengeteg olyan ismerettel bővítettem a tudásomat a dolgozat elkészítése során, amit korábban nem tudtam. A dolgozat során megvizsgáltam az impulzusvásárlásokat a cégek, valamint a fogyasztók szempontjából is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hogyan kommunikáljunk zölden és meggyőzően? Reklámozási stratégiák a fenntarthatóságban
    Török, Barbara; Bakosné Kiss, Virág Ágnes; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A fenntarthatóság témaköre napjainkra széles körben elterjedt, felmerül azonban a kérdés, hogy megfelelően eléri-e a lakosságot, és képes-e környezettudatos cselekvésre ösztönözni az embereket. Dolgozatomban megvizsgáltam a kitöltők környezettudatos attitűdjeit, a zöld reklámmal kapcsolatos véleményeiket, az eredményeken pedig faktor- és klaszterelemzést végeztem. Emellett szemkamerás kutatás keretében hasonlítottam össze környezetvédelemmel kapcsolatos reklámképeket, hogy felmérjem, milyen képi elemek és üzenetek hatásosabbak a résztvevők esetében. Az eredményekből kiderült, hogy a kitöltők nagyobb bizalommal fordulnak a zöld reklámok felé, mint a hagyományos hirdetésekhez. A szemkamerás kutatás pedig rávilágított, hogy a gyerekeket, állatokat megjelenítő képrészletekre nagyobb figyelem irányul, mint a természeti elemekre. A kvantitatív és kvalitatív eredmények összehasonlításával emellett arra a következtetésre jutottam, hogy a kitöltők, bár hatékonyabbnak tartják a negatív üzenetet, szívesebben találkoznának pozitív üzenetű zöld reklámokkal.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    EGY TEMATIKUS KÁVÉZÓ LÉTREHOZÁSA DEBRECENBEN
    Juhász , Tamás; Fenyves , Noémi Dóra; DE--Gazdaságtudományi Kar
    A szakdolgozat egy olyan tematikus kávézó megvalósításának lehetőségét tárja fel, amely egy népszerű film vagy sorozat hangulatát hozza közelebb a látogatók számára. A kávézó célja, hogy ne csupán a hagyományos kávézási élményt nyújtsa, hanem egyedi és interaktív környezetet kínáljon, amely vonzóvá teszi a fiatalabb generációk és az élményalapú szolgáltatásokat kereső látogatók számára. A témaválasztás indoklása részben a személyes érdeklődésem, részben pedig a tematikus vendéglátóhelyek iránti növekvő keresletre épül. Azért választottam a tematikus kávézó üzleti tervének kidolgozását, mert a jövőben hasonló típusú vállalkozást tervezek indítani. Az ötlet alapját a növekvő kávézási kultúra és az egyedi, élményalapú szolgáltatások iránti kereslet adta. Az elmúlt években a hagyományos kávézók piacán jelentős növekedés figyelhető meg, ugyanakkor sok újonnan nyitott kávézó nem tud elég egyediséget felmutatni ahhoz, hogy hosszú távon fennmaradjon. Ezen piaci rést kihasználva, egy olyan kávézó kialakítása a cél, amely egy népszerű tematikát integrál az üzlet koncepciójába, különleges élményt nyújtva a látogatóknak. A dolgozat szekunder és primer kutatási módszereket egyaránt alkalmazott a piac feltérképezésére és a célcsoport igényeinek megismerésére.