Hallgatói dolgozatok (Sportgazdasági és -menedzsment Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Sportgazdasági és -menedzsment Intézet 2020-ben létrejött hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.
“A sikeres záróvizsgát tett hallgató szakdolgozatát vagy diplomamunkáját a felsőoktatási intézmény tanulmányi rendszerében teljes egészében tárolja, és azokról nyilvántartást vezet. A tárolt szakdolgozatokat és diplomamunkákat – jogszabályban meghatározottak szerint titkosított részek kivételével – a tanulmányi rendszeren keresztül korlátozás nélkül hozzáférhetővé és kereshetővé kell tenni.” A törvényről további részletek: Felsőokt. tv. (új) - 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az NBA és az Euroliga versenyegyensúlyi összehasonlításaBakos, Levente; Balogh, Renátó; DE--Gazdaságtudományi KarDiplomadolgozatomban az NBA-t és az Euroligát hasonlítottam össze versenyegyensúly szempontjából. Kutatásom fő célja az volt, hogy kiderítsem, melyik kosárlabda bajnokság versenyegyensúlya magasabb, hol nagyobb a kimenet bizonytalansága. A szakirodalmi áttekintés részben korábban megjelent nemzetközi és hazai kutatásokat dolgoztam fel, melyek az érintett témában relevánsak voltak. Az elmúlt öt szezon eredményeit hasonlítottam össze, melyeknél számos versenyegyensúlyi mutatót számoltam ki és elemeztem. Először a győzelmi arányokat számoltam ki a két bajnokságban, amelyek alapjait szolgáltatták a további elemzésnek. Versenyegyensúlyi mutatók közül számoltam varianciafelbontást, versenyképes egyensúlyi arányt és a győzelmi százalékok szórását is. Elemzésem során arra a megállapításra jutottam, hogy az Euroliga versenyegyensúlya közelebb van a tökéleteshez, tehát szorosabbak a küzdelmek ebben a bajnokságban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Sportmenedzser szerepe egy élsportoló életébenTövisháti , Máté János; Balogh, Renátó; DE--Gazdaságtudományi KarA dolgozat a sportolók és sportmenedzserek közötti kapcsolatot vizsgálja kérdőíves kutatás segítségével. A kutatás célja, hogy feltárja, milyen mértékben van jelen a sportolók életében a sportmenedzsment, valamint hogy milyen elvárásaik és tapasztalataik vannak a menedzserekkel kapcsolatban. A kérdőívet 106 válaszadó töltötte ki, akik többsége aktív vagy korábbi versenysportoló. Az eredmények azt mutatják, hogy a sportolók jelentős része még nem dolgozott sportmenedzserrel, ugyanakkor nyitott lenne az együttműködésre. A válaszadók szerint a menedzserek legfontosabb feladatai közé tartozik a szponzorkeresés, a szerződéses ügyek kezelése és a karriertervezés. A válaszokból kiderül, hogy a sportolók gyakran nem rendelkeznek elegendő információval a sportmenedzsment szerepéről. A kutatás eredményei rámutatnak arra, hogy szükség van a sportmenedzsment tudatosítására és fejlesztésére a sportolói körökben. A dolgozat következtetései hozzájárulhatnak egy hatékonyabb együttműködési modell kialakításához sportolók és menedzserek között.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az Adidas és a Nike a sportszergyártói piacon: márkaválasztási szokások és befolyásoló tényezőkRimóczi, János István; Balogh, Renátó; DE--Gazdaságtudományi KarA szakdolgozatom témája a sportszergyártói piac, ezen belül a két piacvezető vállalat az Adidas és a Nike, illetve a márkaválasztási szokások és az ezeket befolyásoló tényezők. A fő célja a kutatásomnak az, hogy megtudjam mely tényezők befolyásolják legjobban a fogyasztókat egy termék megvásárlása esetén. A másik kérdés amire a választ kerestem, hogy melyek a legnépszerűbb márkák hazánkban, és az emberek mennyire elégedettek egy-egy márkával, mennyit hajlandóak fizetni egyes termékekért. A kevésbé népszerű márkák megítélése is foglalkoztatott, így a dolgozatomban ezek a sportszergyártók is megjelennek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A spanyol labdarúgó-bajnokság népszerűsége MagyarországonSzéll, Laura; Balogh, Renátó; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatom a spanyol labdarúgó-bajnokság népszerűségét kívánja bemutatni Magyarországon. Kutatásomat a spanyol labdarúgás, más néven a La Liga kialakulásával kezdtem. Ezt követően bemutattam a labdarúgás piacait. Kitértem a sportfogyasztásra, a passzív sportfogyasztásra és a szurkolói motivációs tényezőkre. Dolgozatomban kérdőíves megoldást alkalmaztam, ahol a kitöltők labdarúgással kapcsolatos hozzáállását vizsgáltam. A kitöltők demográfiai jellemzői mellett vizsgáltam kedvenc csapatukat, illetve azt, hogy milyen gyakran követik a spanyol bajnokság eseményeit. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a spanyol foci hazánkban is jelentős népszerűségnek örvend, különösen a fiatalabb korosztály körében. A dolgozat betekintést nyújt abba is, hogyan jelenik meg a La Liga a hazai sportfogyasztási szokásokban. Végső soron a vizsgálat rámutat arra, hogy a spanyol bajnokság meghatározó szereplőként van jelen hazánkban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sport társadalmi hatásainak vizsgálata Encs városábanVarga, Dominik István; Balogh, Renátó; DE--Gazdaságtudományi KarA dolgozat célja Encs város sportéletének és annak társadalmi hatásainak vizsgálata volt. A sport szerepét a közösségi kohézió, helyi identitás és megtartó erő szempontjából elemeztem. A kutatás során kérdőíves módszert, valamint félig strukturált interjúkat alkalmaztam két kulcsszereplővel. A válaszok alapján a sport közösségformáló szerepe jelentős, különösen a fiatalok és családok körében. A sportinfrastruktúra fejlesztésével tovább erősíthető lenne ez a pozitív hatás. A dolgozat rávilágít arra, hogy a helyi sport nemcsak egészségügyi, hanem társadalmi és gazdasági szempontból is meghatározó tényező lehet a vidéki térségekben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Sportfogyasztási szokások változása a streaming bejövetelével MagyarországonNemes , Csongor Viktor; Balogh, Renátó; DE--Gazdaságtudományi KarA szakdolgozatom arra a kérdésre keresi a választ, hogy a streaming oldalak széleskörűbb elterjedése milyen mértékben változtatja meg a hazai sportkedvelő közeg sportfogyasztási szokásait. Feltérképezem, hogy a történelem során hogyan változtak ezek a minták. Ezen felül megvizsgálom melyek a legnépszerűbb sportágak az itthoni szurkolók körében, valamint a leggyakrabban használt sportfogyasztási eszközöket is felmérem. Továbbá kutatom az okait, annak, hogy mi szól az előfizetések használata mellett és ellen, a felhasználók és nem felhasználók körében. Ezekre a kérdésekre főként a kérdőívem kiértékelésén keresztül kapok válaszokat. Ezt követően különböző javaslatokat fogalmazok meg, amelyek segíthetnek az online fizetős streaming oldalaknak a széleskörűbb elterjedésében a magyarországi sportkedvelők körében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Spirit of the Game helyzete, megítélése, illetve fontossága a magyarországi ultimate frizbi közösségbenKorompai, Hunor; Balogh, Renátó; DE--Gazdaságtudományi KarA szakdolgozatom során a Spirit of the Game helyzetét, megítélését, illetve fontosságát vizsgáltam a hazai ultimate frizbi közösségben. Kutatásom célja az volt, hogy feltárjam a hazai ultimate frizbi közösség véleményét a témát illetően, továbbá vizsgáltam a Spirit of the Game mérkőzésekre, személyekre gyakorolt hatását. A Spirit of the Game népszerűsítésére kerestem megoldásokat. Dolgozatom során kérdőívet használtam, mint primer kutatási módszert, amelyet a hazai ultimate frizbi közösséggel osztottam meg. Szekunder kutatásként pedig dokumentumelemzést alkalmaztam. Eredményként azt kaptam, hogy a Spirit of the Game még mindig nagy szerepet játszik a hazai ultimate frizbi életében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szorongás és stressz kezelése versenysportolók körébenVidó, Zalán; Balogh, Renátó; DE--Gazdaságtudományi KarA sport világa napjainkban már messze túlmutat a fizikai teljesítmény határain. A mentális egészség, különösen a stressz és szorongás kezelése kulcsfontosságú tényezővé vált a sportolói siker szempontjából. Ezt a témát járom körül szakdolgozatomban, mely hozzám nagyon közel áll, mivel én is sokat stresszelek versenyek miatt. A versenysportolók hazánkban nem kapják meg a kellő szakemberi segítséget, valamint nincsenek megfelelően felvilágosítva a stresszmegküzdési módszerekről. Az optimális sportteljesítmény elérése érdekében azonban ezek a tényezők is komoly szerepet játszanak. A sportpszichológia is kezd egyre nagyobb hangsúlyt fektetni ennek a vizsgálatára, kutatásom is e célból készült.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az erste liga sportfogyasztása, és marketingkommunikációjaMolnár, Dávid; Balogh, Renátó; DE--Gazdaságtudományi KarAzért választottam ezt a témát, mert magam is jégkorongozom, és első kézből tapasztalom, milyen mély hatása lehet ennek a sportágnak nemcsak egyéni, hanem közösségi szinten is. A jégkorong számomra nemcsak egy sport, hanem egy életforma, amely fegyelmet, kitartást, csapatmunkát és szenvedélyt tanít. A jégkorong iránti szeretetem inspirált arra, hogy mélyebben is megvizsgáljam, hogyan hat a sport a társadalomra, különösen a sportfogyasztás oldaláról. Fontosnak tartom, hogy ne csak a játékosok, hanem a szurkolók, a családtagok és a közösségek szerepét is megértsük ebben a rendszerben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Ukrán sportélet a kosárlabdábanSzeles, Dávid; Szabados, György Norbert; DE--Gazdaságtudományi KarA dolgozat célja annak a vizsgálata volt, hogy a kosárlabda miként segíti az Ukrajnából kivándorlók társadalmi integrációját. A központi kérdés az volt, hogy a sport mint az integráció eszköze milyen szerepet játszik az új környezethez való alkalmazkodásban és a társadalmi beilleszkedésben. A kutatás adatgyűjtési módszere online kérdőív volt amelyet 101 válaszadó töltött ki. Az eredmények alapján a válaszadók többsége 18-25 év közötti Kárpátaljáról származó, egyedülálló tanulú státuszu fiatal. A válaszadók jelentős része sportol, és a sport révén könnyebben tudtak kapcsolatokat építeni valamint beilleszkedni a magyar társadalomba.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Küzdősportok Népszerűsége az Aktív és Passzív Sportfogyasztásban DebrecenbenKántor, Krisztián Márk; Szabados, György Norbert; DE--Gazdaságtudományi KarNapjainkban az egészséges életmódra való nevelés, törekvés témájával kapcsolatos érdeklődés egyre nagyobb. Ennek számos oka lehet, mint például az egészség megőrzése, az ülő életmód kompenzálása, megbetegedések megelőzése vagy közösségek keresése iránti érdeklődés és szükségérzet. Magyarországon a rekreációs célzatú sportolás területén, annak piacán a ma ismert sportok nagy része elérhető, köszönhetően a kisebb sportkluboknak, sportszövetségeknek. Ezek infrastrukturális fejlődésében, térhódításában viszont látványos különbségeket eredményezhetnek a fogyasztói szinten megtalálható tényezők, mint a trendek, neveltetés, kultúra, általános érdeklődés, média fogyasztás, celeb világ, hírek és eredmények. Ez a jelenség többek között a küzdősportok világára is lényegi hatást gyakorol. Példának okán befolyásolhatja, hogy mely irányzatok erősödnek, hol lesz több lehetőség munkaerőpiaci szempontból vagy hogy egyes városokban melyek az arányok a sportágak elterjedtségében. A kutatásom Debrecen város egyetemi hallgatói és lakosai körében méri fel és keresi a választ erre a kérdésre. Célom kideríteni az említett körökben az érdeklődés nagyságát, vagy éppen csekélységét a küzdősport tevékenységre rekreációs célzatokkal, felmérni, hogy ezek közül mi kerül leginkább előtérbe, mik a prioritások ebből a szempontból, illetve mely szempontok a legkevésbé fontosak az adott célcsoport számára.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fogyasztói értékdimenziók vizsgálata sportturizmus vonatkozásábanFodor, Enikő; Molnár, Anikó; DE--Gazdaságtudományi KarA fogyasztói értékek vizsgálata kulcsfontosságú a sportturizmus mélyebb megértéséhez. A fogyasztók nem csupán gazdasági döntések alapján választanak úti célt vagy sporttevékenységet, hanem érzelmi, pszichológiai és szociális tényezők is befolyásolják választásaikat. A kutatásom célja, hogy feltárjam az aktív és passzív sportturizmus fogyasztói értékeit, és megvizsgálja, milyen tényezők befolyásolják a turisták döntéshozatalát. Az aktív sportturizmus alatt azokat az utazásokat értem, amelyek során a résztvevők sporttevékenységet folytatnak pl. síelés, túrázás stb, míg a passzív sportturizmus a sportesemények nézőként történő látogatására irányul pl. futballmérkőzés megtekintése. Mindezt marketing, turizmusmenedzsment, fogyasztói magatartás és a sportgazdaságtan összekapcsolásával fogom elvégezni annak érdekében, hogy átfogó képet kapja a sportturisták döntési mechanizmusairól. A dolgozat során különös figyelmet fordítok arra, hogy feltérképezzem az élménykereső motivációkat, az ár érték arány fontosságát, valamint a társadalmi kapcsolatok szerepét a sportturizmusban. A dolgozat további részeiben először bemutatom a sportturizmus elméleti hátterét, áttekintve annak történeti fejlődését, fogalmi kereteit és főbb típusait. Ezt követően részletesen elemzem az aktív és passzív sportturizmus közötti különbségeket és kapcsolódási pontokat. A harmadik fő egységben a fogyasztói értékek kapcsolódását vizsgálom meg a sportturizmus összefüggésében, különös tekintettel a funkcionális, emocionális, episztemikus, gazdasági és szociális értékek szerepére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Grand Theft Auto V című videojáték fogyasztókra gyakorolt hatásaNagy, Nándor; Szabados, György Norbert; DE--Gazdaságtudományi KarA videojátékipar az elmúlt évtizedekben rohamos fejlődésnek indult. A technológiai változásokon túlmenően jelentős átalakulást gyakorolt a fogyasztási szokásokra és a szórakoztatás területére is. Ezek a játékok egyre több ember számára nem csupán hobbiként szolgálnak, hanem egy életmódot, életérzést testesítenek meg. A modern fogyasztói magatartás az elmúlt években, évtizedekben jelentős átalakuláson ment keresztül. Köszönhető ez a technológiai fejlődésnek és a digitális termékek térnyerésének. A fogyasztók egyre inkább keresik az olyan termékeket, amelyek a szórakoztatáson túl hosszú távú elköteleződést, közösségi interakciókat és személyes élményeket kínálnak. Kutatásom középpontjában az állt, hogy az amerikai Rockstar Games vállalat által fejlesztett Grand Theft Auto V című akciójáték rendkívüli sikere hogyan alakította, és alakítja ma is a játékosok fogyasztási szokásait. Ez a meghatározó cím nem csupán kiemelkedő eladási eredményeket és kritikai elismerést tudhat magáénak, hanem olyan tartós hatást gyakorolt a videojáték-piacra, amely mélyebb elemzést érdemelt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A videójátékipar monopóliuma: SteamKatona, Boldizsár; Szabados, György Norbert; DE--Gazdaságtudományi KarSzakdolgozatomban a magyarországi videojáték-felhasználók vásárlási szokásait, valamint a digitális játékplatformokhoz való viszonyát vizsgálom, különös tekintettel a Steam platformra. Bemutatom a videojátékok fejlődését, valamint a videojáték-kereskedelem fizikai és digitális formáinak átalakulását. Kiemelt figyelmet fordítok a Steam működésére, szolgáltatásaira és piaci szerepére, mivel napjainkban ez a platform meghatározó szerepet tölt be a digitális videojáték értékesítésben. Primer kutatásomban arra a kérdésre keresem a választ, hogy milyen tényezők befolyásolják a játékosokat játék vásárlás esetén, illetve hogy egyes vásárlók, miért preferálják még mindig jobban a fizikai kiadások vásárlását. A kutatásommal, arra is választ szerettem volna találni, hogy a videojátékplatformok számára, mik azok a területek, amelyek versenyelőnyt jelenthetnek és javításra szorulnak. Végül pedig arra szerettem volna választ kapni, hogy a Steamnek, amely a platformok közül a „legtökéletesebb”, milyen fejlesztési lehetőségek állnak előtte a jövőben annak érdekében, hogy még jobban növelni tudja a játékosok elkötelezettségét. Ezáltal bebiztosítani azt, hogy hosszú távon is domináns szereplők maradhassanak a videojátékiparban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Táplálkozási és egyéb életminőséget befolyásoló szokások vizsgálataDebreczeni, Ánisz Krisztián; Szalánczi, Zoltán; DE--Gazdaságtudományi KarA szakdolgozat középpontjában az egészséges életmódot befolyásoló tényezők vizsgálata állt, különös tekintettel a táplálkozásra. A dolgozat egy online kérdőíves kutatás keretében vizsgálta a lakosság körében jellemző táplálkozási, mozgásbeli és alvási szokásokat. Emellett vizsgálta ezen szokások összefüggéseit az egészségtudatossággal és az egyének által megítélt életminőséggel. A vizsgálat célja annak feltárása volt, hogy ezek a tényezők mennyire tudatosan jelennek meg az emberek a napi szintű viselkedésmintáiban. Az eredmények alapján elmondható, hogy bár az egészségtudatosság elméleti szinten jelen van a megkérdezettek körében, a mindennapokban ez gyakran nem érvényesül következetesen. A dolgozat központi törekvése, hogy rámutasson ezekre a hiányosságokra és hozzájáruljon a pozitív életmódbeli változások elősegítéséhez gyakorlatba könnyen átültethető információk terjesztésével.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A futsal népszerűségének vizsgálata a DEAC példáján keresztülSzabó, János Ábel; Molnár, Anikó; DE--Gazdaságtudományi KarSzakdolgozatomban a futsal ismertségét és népszerűségét vizsgáltam, különös tekintettel a sportág pályán kívüli tényezőire. Az eredmények alapján a futsal ismertsége még nem tekinthető elterjedtnek, szabályrendszere és sajátosságai kevéssé ismertek a közönség számára. A sportágat leginkább élőben vagy online közvetítéseken keresztül követik az emberek, míg a televíziós jelenlét szűk körű. A szurkolói bázis hiányos, a mérkőzések látogatása rendszertelen, és a kötődés gyakran személyes kapcsolatokhoz köthető. A válaszadók szerint a fiatalok bevonása és a médiamegjelenés erősítése segíthetné a futsal népszerűsítését. Emellett a nemzetközi sikerek és a hazai klubok eredményessége is motiváló tényezők lehetnek. A kutatás alapján a Facebook és az Instagram bizonyultak a leghatékonyabb platformoknak a futsal tartalmak terjesztésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A VAR MEGÍTÉLÉSE A PASSZÍV SPORTFOGYASZTÓK KÖRÉBENPinte, Krisztián; Molnár, Anikó; DE--Gazdaságtudományi KarA dolgozatomban a VAR (Video Assistant Referee) technológia megítélését vizsgálom a passzív sportfogyasztók körében. Arra keresem a választ, hogy hogyan befolyásolja a VAR a meccsnézés élményét, és hatással van-e a sportfogyasztási szokásokra. A kutatásom során kérdőíves módszert alkalmaztam, amely segítségével a szurkolói véleményeket térképeztem fel. A dolgozat bemutatja, milyen szempontok mentén értékelik a nézők a VAR működését, és hogyan viszonyulnak a technológia használatához.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitalizáció a labdarúgásbanVilmányi, Dominik; Szalánczi, Zoltán; DE--Gazdaságtudományi KarDolgozatomban a labdarúgás és a digitalizáció kapcsolatát elemeztem. A sportban megjelenő piacot kidolgozva állítottam fel a következtetéseimet. A technikai eszközök fejlődését és a játék közötti párhuzamot kerestem tudományos forrásokon keresztül. Kutatásomban arról kérdeztem a kitöltőket, hogy milyen formában fogyasztják a labdarúgást. A fizetős streaming szolgáltatások bevezetéséről, illetve a sportolási szokásokról kérdeztem a kitöltőket. Érdeklődtem arról is, hogy mit gondolnak a virtuális valóság bevezetéséről a futball közvetítésekben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A marketing és a márkahűség kapcsolataCzeglédi, Noémi; Szalánczi-Bartha, Éva Judit; DE--Gazdaságtudományi KarA szakdolgozat a marketing és a márkahűség közötti szoros kapcsolatot vizsgálja, különös hangsúlyt fektetve a fogyasztói döntéshozatal pszichológiai és érzelmi hátterére. Emellett részletes áttekintést nyújt a marketing alapfogalmairól, a márkahűség fontosságáról, a marketingeszközök hatékonyságáról és a különböző korosztályok és társadalmi csoportok eltérő vásárlási preferenciáiról. Kutatásom célja annak feltárása, hogy a marketingeszközök (pl. reklámok, promóciók, digitális jelenlét) milyen mértékben befolyásolják a márkahűség kialakulását és fenntartását. A fogyasztói magatartás megértése hozzájárulhat a tudatosabb fogyasztói döntések meghozatalához, amely hosszútávú előnyökkel járhat mind a fogyasztók, mind a vállalatok számára. A kutatáshoz kérdőíves megkérdezést és interjúkat készítettem kvantitatív és kvalitatív adatok gyűjtéséhez. Az eredmények alapján akármilyen kiváló a vállalat marketingstratégiája, ha a termék nem egyezik a fogyasztói elvárásokkal, akkor nem tud kialakulni a kívánt lojalitás. Az interjúk alátámasztják, hogy a hosszú távú vevői elköteleződés a minőségre és a megbízhatóságra épül, nem csupán a marketingkommunikációra, azonban a marketing teremti meg a lehetőséget a kapcsolatfelvételre, de csak a konzisztens minőség, a megbízhatóság és a fogyasztói élmények alakítják ki a tartós hűséget.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tanulás vagy élsport? Kettős életpálya a kézilabda elitjébenSóvágó-Szabó, Panna; Pfau, Christa Sára; DE--Gazdaságtudományi KarA kettős karrier építés és a visszavonulás utáni megélhetés aktuális téma a hivatásos sportolók körében. Az elit sportolói karrier különböző szakaszokra osztható: a sportban való belépéstől kezdve a tehetség továbbfejlesztésén keresztül a sportoló csúcsteljesítményét elérve a befejező, visszavonulást közvetlen megelőző szakaszra. Általában 15-20 évig tart a duális pálya egy élsportoló életében. A kettős karrier a sportban azt jelenti, hogy a sportolói karrier mellett tudatosan törekszenek a sporton kívüli, vagy a sportpályafutásuk befejezése utáni életpályájuk kiépítésére is. A civil szférában való elhelyezkedéshez elengedhetetlen valamilyen képzés megkezdése vagy elsajátítása. Kutatásom fő célja, hogy megvizsgáljam, a duális pálya jelenségét azok az élsportolók között, akik a legmagasabb szinteken kézilabdáznak. Célcsoportomba tartoznak azok a játékosok is, akik válogatott kerettagok, Bajnokok Ligája szereplők is, amellett, hogy NBI-es játékosok. Az interjúkérdéseket kizárólag elit sportolók válaszolták meg, ahol azt vizsgáltam, hogy azok a kézilabdázók, akik felsőfokú tanulmányokat folytatnak, vagy folytattak, hogyan osztották meg az idejüket és figyelmüket a két terület között. Az interjúkat összesítve megállapítható, hogy az elit kézilabda sportolóknál a kettős életpálya fenntartásához, kialakításához nélkülözhetetlen a felsőoktatási intézmények támogatása.