Könyvek és jegyzetek

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A legkülönbözőbb témákban kiadott dokumentumok folyton bővülő gyűjteménye. Egyetemi jegyzetek, segédkönyvek, és mindenek előtt tudományos publikációk találhatók itt. Ízelítő az egyes tematikákból: Állattan, orvostudomány, jog, amerikanisztika, stilisztika, közigazgatástudomány, nyelvészet, matematika, fizika, stb.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 710)
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Innovációk és innovátorok
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025) Csilleiné Mága, Erika; Boros, Julianna; Bucher, Eszter; Galambos, Attila; Heiter, Kitti; Jakab, Natália; Kozma, Tamás; Márkus, Edina; Mester, Zoltán; Mitrovics, Zoltán; Nagy, Noémi; Paczári, Viktória; Pető, Lilla; Szabó, Dóra; Szirtes-Tankó, Tünde; Vidák, Gábor; Zimmermann, Ildikó; Zsidek, Barbara; Rusznák, Anett; Bölcsészettudományi Kar; Márkus, Edina; Boros, Julianna; Bucher, Eszter; Kozma, Tamás; Pusztai, Gabriella
    A "helyi hős" nem tudományos fogalom. Szakmai irodalomban - szociográfiában, szociálantropológiában, néprajzban, helytörténetben - átvitt értelemben, képes kifejezésként jelenik meg, melyet a szépirodalomból és a közbeszédből kölcsönöztek. Helyi hősök” ott születnek, ahol baj van, és olyanok, akiket a baj nem bénít meg, hanem küzdelemre késztet. A társadalmi újítások, vagy más néven társadalmi innovációk nem csupán probléma megoldások. Társadalmi innovációk akkor jönnek létre, amikor a közösséget kihívás éri, és azt újszerűen (innovatív módon) oldják meg. Ilyen helyzetekben tűnhetnek fel azok a "helyi hősök", akik nem csupán szembeszállnak a nehézségekkel, hanem új megoldásokat keresnek és alkalmaznak. Kötetünk első fejezete elméleti megközelítéseket tartalmaz. Olyan tanulmányokat mutatunk be itt, amelyek a társadalmi innováció különböző megközelítéseit tartalmazzák. A kötet második fejezete a társadalmi innováció eltérő eseteit mutatja be. Nem csak az esetek érdekesek, hanem az is, ahogy az egyes szerzők az eseteket kiválasztják, és ahogy a társadalmi innováció diffúz fogalmát különbözőképp értelmezik. A kötet harmadik fejezete azokkal az emberekkel foglalkozik, akik az innovációkat megvalósítják. Eseteket mutatunk be és elemzünk, amelyekből kitűnnek a helyi hősök közös vonásai.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Debrecen szakrális építészete
    (Debreceni Egyetem Műszaki Kar, 2025) Keller, Ferenc; Kovács, Péter; Veress, Dániel; Andirkó, Máté; Besenyei, Fruzsina; Bodorkos, Diána; Farkas, Brigitta; Garai, Zsolt; Hunyadi, Zsolt; Illyés, Anikó; Jakab, Kincső; Kerti, Ádám Szilveszter; Markos, Zoltán Bence; Szilasi, László; Tóth, Marcell; Tőtős, Kriszta Edina; Vékony, Cintia Ágnes; Műszaki Kar; Kovács, Péter; Keller, Ferenc; Szilasi, László; Papp, József; Kovácsné Szabó, Ágnes
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Adatkezelés és egyváltozós elemzések R-ben
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025-09-12) Abari, Kálmán; DE--Informatikai Kar
    Az első lépésektől a komplett adatelemzési feladatok megoldásáig vezetjük az Olvasót, és főként kezdő vagy újrakezdő felhasználókhoz szólunk. Utunksoránáttekintjükazadatfeldolgozásmindenlépését: azadatokbeolvasását,előkészítését,elemzésétésazeredmények publikálásátis. Könyvünk összesen 11 fejezetet tartalmaz. Az egyes fejezeteket alkotó alfejezeteket három különböző ikon egyikével jelöltük meg, amelyek jelzőtáblaként szolgálnak az R megismerésének útján.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Érdekképviselet, érdekérvényesítés, civil szervezetek a rendszerváltás utáni évtized első felében Magyarországon.
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025-09-14) Berényi, Zoltán; DE--Állam- és Jogtudományi Kar
    A kötet első fejezete a magyarországi civil társadalom demokratikus átalakulásban betöltött szerepét és elméleti hátterét tekinti át. A második fejezet a rendszerváltást követő évek civil szervezeteinek helyzetét és a munka világának érdekvédelmi struktúráit vizsgálja. A harmadik fejezet a kormányzat és az állampolgárok kapcsolatán keresztül mutatja be a civil társadalom erősségét, szerkezetét és „civilségét”. A negyedik fejezet a gyenge civil társadalom egyik következményére, a fiatalok szélsőséges politikai nézetek iránti vonzódására és ennek társadalmi hátterére fókuszál.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Oktatási segédanyag a matematika szigorlathoz
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025) Kézi, Csaba Gábor; DE--Műszaki Kar
    Ez a tananyag a Debreceni Egyetem Műszaki Karán tanuló azon hallgatók számára készült, akiknek matematika tantárgyból szigorlatozniuk kell. A segédanyag felépítésében illeszkedik a matematika szigorlatnak megfelelő követelményekhez. Az egyes fejezetek a különbözo tételek kidolgozásait tartalmazzák. A tétel címe alatt az adott tételhez tartozó fontosabb elméleti kérdések szerepelnek, majd ezután azok részletes kidolgozása következik. Ezt követően az adott témakörhöz tartozó feladatok szerepelnek, amelynek megoldásait is megtalálja az olvasó. Hálás vagyok a jegyzet lektorának, Dr. Nagy Gergőnek, a Debreceni Egyetem Matematikai Intézetének egyetemi docensének, valamint Dr. Sipos Dórának, akik megjegyzéseikkel nagyban hozzájárultak jelen oktatási segédanyag elkészüléséhez.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Schriftliche Kommunikation im universitaren DaF-Unterricht
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025-07-20) Pintye-Lukács, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Das vorliegende Buch richtet sich an Germanistikstudierende und Deutschlernende, die ihre Deutschkenntnisse auf dem Sprachniveau B2 erweitern möchten. Das Buch besteht aus zwei Teilen und umfasst insgesamt 17 Lektionen, die den Schwerpunkt auf die Förderung der schriftlichen Kompetenz der Student:innen legen. Die Lektionen versuchen neben der Förderung der produktiven Fertigkeit Schreiben großen Wert auf die Förderung der mündlichen Kompetenz, der lexikalischen Kompetenz und der Lesekompetenz zu legen. Die Übungen und die kommunikativen Aufgaben in den Lektionen ermöglichen den Student:innen, schriftlich sprachliche Handlungen durchzuführen. Das Buch geht von dem didaktisch-methodischen Prinzip Aufgabenorientierung aus und versucht dementsprechend Übungen einzusetzen, die die Schreibaufgaben vorbereiten und setzt sich zum Ziel, mit den angegebenen Aufgaben ein authentisches sprachliches Handeln im Unterricht zu ermöglichen, wobei Fremdsprachenlernende in den Mittelpunkt des Lernprozesses gestellt werden.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Családba fogadva
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025) Nemes-Zámbó, Gabriella; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A könyv első fejezetében a családok és gyermekek társadalomban elfoglalt helyével foglalkozunk családszociológiai megközelítésben. Ez a szemlélet segít abban, hogy megragadható váljon a családok működése – az ideális esetben –, stabilitást és biztonságot, szeretetet nyújtó társadalmi alrendszer. Kitérünk a családok társadalmon belüli szerepére, a különböző családszociológiai elméleteken keresztül, külön hangsúllyal a strukturalista-funkcionalista és a rendszerelméleti megközelítésekre. Azért is tartjuk ezt szükségesnek, mert a családjukból kiemelt gyermekek és fiatalok jelentős része változatos családi miliőkből szakad ki és kerül a gyermekvédelmi rendszerbe. Ezt követően a gyermekek helyzetére fókuszálunk a családelméletek és az életszakaszok konceptualizálásának perspektívájából, valamint a családok demográfiai helyzetét is vizsgáljuk. Végezetül a családok diszfunkcionális működéséhez vezető jellemzőkre térünk át, és megvizsgáljuk a gyermekek családon belüli hátrányos helyzetét generáló legfontosabb tényezőket, valamint a családok támogatásának lehetséges formáit. A második fejezet a teoretikus megközelítést követően praxisorientált, hiszen a gyermekvédelmi rendszert és az abban nevelkedőket leginkább a kutatások alapján ismerjük. Fókuszunk a gyermekvédelmi rendszer és a rendszerben nevelkedők helyzetét feltáró kutatásokra irányul. A gyermekek védelmének társadalmi, történeti megközelítésében felvázoljuk a gyermekvédelem intézményrendszerét, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásba kerülés okait, összefüggéseit. Részletesen beszámolunk a gyermekvédelmi rendszerben nevelkedő gyermekek és fiatalok helyzetére vonatkozó eddigi kutatási eredményekről, melynek keretében foglalkozunk az eltérő gondozási helyek gyermekek életére gyakorolt hatásával, valamint a felnőtté válással, a rendszerből való kikerüléssel és az oktatási helyzettel.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Kötődések hálójában
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2024) Zsigmond, Csilla; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A nemzeti identitás dimenziói közül három kérdéskörben próbálom a kötődéseket, illetve ezek jellemzőit és sajátosságait felvázolni. Egyrészt a többes kötődés vizsgálata által, amely a kisebbségi helyzetben a saját nemzethez és a többségi nemzethez való viszonyulás mintázatait tárja föl. Másrészt a nemzetkoncepciók (és a nemzeti büszkeség) kapcsán elemzem, hogy hogyan változtak az elmúlt évtizedekben a magyar identitás kritériumai, különös tekintettel a megváltozott magyarországi állampolgárság-politika hatásaira. Harmadrészt bevezetem az otthonosság fogalmát, hogy megragadható legyen a nemzeti identitás térhez, tájhoz való kapcsolódása, a nemzeti önmeghatározás, valamint a szülőföld- és a haza fogalmain keresztül. Ebben a hármas szerkezetben reményeim szerint megmutatkozik a nemzeti kötődés kisebbségi helyzettel összefüggő, ezzel együtt a hétköznapi élet természetességében megélt valósága.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Mezőgazdasági erdőgazdálkodás
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025-06-03) Rédei, Károly; Schiberna, Endre; Keserű, Zsolt; Ábri, Tamás; Borovics, Attila; Benke, Attila; Honfy, Veronika; DE--Mezőgazdaság- Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar; Rédei, Károly
    Szerző azzal a hittel készítette e kiadványt, hogy annak olvasója időtálló, a kapcsolódó újabb kutatás-fejlesztési eredményekre alapozó, ugyanakkor gyakorlatorientált ismeretekhez jusson. A jegyzet, célját tekintve nem csak az egyetemi hallgatókhoz kíván szólni, hanem mindazokhoz, akik bármilyen módon kapcsolódnak az erdő- és faültetvény telepítés nemzeti programjához és annak sikeres megvalósításához.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Hematológia
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025-06-02) Radnay, Zita; Pinczés, László Imre; Miltényi, Zsófia; Kenyeres, Anna; Brúgós, Boglárka; Obajed Al-Ali, Nóra; Illés, Árpád; Lovas, Szilvia; Batár, Péter; Reményi, Gyula; Magyari, Ferenc; Simon, Zsófia; Szász, Róbert; Gergely, Lajos; Jóna, Árpád; Batár, Péter; Váróczy, László; Páyer, Edit; Rázsó, Katalin; Schlammadinger, Ágota; Boda, Zoltán; DE--Általános Orvostudományi Kar; Gergely, Lajos; Miltényi, Zsófia; Váróczy, László
    Egyetemi jegyzet a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Kar Hematológiai Tanszék óráiról, témáiról.
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Gondolatok az óvodai zenei neveléshez
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025) Tamásiné Dsupin, Borbála; Hovánszki, Jánosné; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar; Tamásiné Dsupin, Borbála; Barát-László, Bernadett Erika
    Jelen tanulmány célja a kisgyermekkori zenei nevelésen belül a zenehallgatási tevékenység körüljárása. Ez a cigány/roma nemzetiségű óvodások esetében kiemelt feladatot jelent az óvodapedagógusok számára, hiszen az óvodákban kevesen vannak, akik hozzáértő módon tudnak az autentikus cigány zenével foglalkozni, nevelni. A vokális cigány népdalok tanítása terén áttörést jelentett a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán létrejött nemzetiségi cigány/roma szakirány az óvodapedagógus képzésben, ahol az autentikus cigány népdalokkal is megismerkedhetnek, amit a zenehallgatási tevékenység alkalmával tudnak kamatoztatni. A cigány nemzetiségű óvodás gyermekek számára ez a hiteles. Az ének-zenei nevelés óvodai módszertanának e területén különösen nagy a hiányosság, s ezt az elmaradást igyekszik pótolni a tanulmány egy autentikus vokális cigány népzenei anyag gyűjteményével. A cigány népdalok könnyebb megtanulhatóságát segítik a kottaképben is megjelenő hangzó felvételek, amelyek kapcsolódnak a gyűjtemény anyagához.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Didaktika II.
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2022) Chrappán, Magdolna; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A jegyzet, amit az olvasó kezében tart vagy monitoron olvas, folytatása a Didaktika 1. című kötetnek, amelyben a tanítási-tanulási célokkal, az általános didaktikai feladatokkal, a tantervekkel és a tervezési szintekkel, valamint a követelmények pedagógiai alapelveivel és néhány gyakorlati megoldással, alkalmazási javaslattal találkoztunk. A második kötetben kaptak helyet a tanítási-tanulási folyamat „technikai” jellegű elemei, mindazok a tényezők, amelyek a konkrét pedagógiai folyamatok, szűkebben értelmezve a tanítási-tanulási folyamat tervezése és megvalósítása során játszanak szerepet a tanári tevékenységben. A tanulásszervezési munka formák, a stratégiák, módszerek, a tanulási környezet, benne a tanulási színterek és ezek között egy, bár fontos elemként az IT-technológia adta lehetőségek áttekintése szintén e kötetben olvasható. Amióta a jegyzet első kötete napvilágot látott, nagyot fordult a világ, a megjelent világjárvány kikényszerítette azt a metodikai váltást, amelyet különféle fejlesztési projektek, pályázatok hosszú évek óta képtelenek: a digitális technikák, online platformok rendszerszintű használatát és az ezzel kapcsolatos tanári tudásbázis növelését. Ezért még nagyobb hangsúlyt helyezünk az oktatás jövőjét jelentő tanulási modellekre, az online oktatás, a hálózatos tanulás és a különféle elektronikus tanulási platformok használatára és az ennek megfelelő tanári tevékenységekre, s még inkább a tanári attitűdökre. Nem felejtjük azonban, hogy könyvünk elsősorban tanárjelölteknek íródott, akik a szakma alapjait tanulják. Az alapokhoz hozzátartoznak olyan technikai fogások, amelyek elsajátíthatók, nem kell hozzá „született tanárnak” lenni. Megtanulható a kooperatív technika, a projektek korrekt lebonyolítása és megtanulható az is, miképp segítsük az online tanulást. Ezért ebben a kötetben is a tanulót helyezzük a folyamatok fókuszába, s így minden tervezési mozzanat, minden módszer, eszköz abból a szempontból vizsgáltatik, hogy miként tud segíteni a tanulási folyamatokban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Különbségkezelés pedagógusszemmel
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2022) L. Ritók, Nóra; Bereczki, Roxána; Fónai, Mihály; Hüse, Lajos; Godó, Katalin; Katona, Csaba; Béres-Deák, Rita; Bodnár, Noémi; Mosoni, Krisztina; Komoly, Gabriella; Szőnyi, Andrea; Vida, Nárcisz; Iványi, Zsuzsanna; DE--Bölcsészettudományi Kar; Iványi, Zsuzsanna
    Egy hiánypótló kötetet tarthat a kezében az olvasó, amely rendkívül széles palettán nyújt ismereteket a különbségkezelésről. A tanulmányok mélyen megszólítják a pedagógiai munkában érintett szakembereket, pedagógusokat és az e hivatásokra készülőket. Külön erénye a kötetnek a hiteles szerzők megszólaltatása, akik az élő gyakorlat oldaláról mutatnak be igen jelentős (és olykor kibeszéletlen) problémákat, fogalmaznak meg egy gyermek- és családközeli szemléletmódot, mutatnak be adekvát megoldásokat. Megfelelő elméleti és gyakorlati háttérrel világítják meg a pedagógusok valós mozgásterét és lehetőségeit, és nyújtanak kézzelfogható segítséget az érintett különbségek megértéséhez és kezeléséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Migráció tegnap és ma
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Bozzay, Réka; Lévai, Csaba; Pusztai, Gábor; Pete, László; Blaskó, Barbara; Orrú, Paolo; Mathey, Éva; Venkovits, Balázs; Grunda, Marcell; Horváth, Andrea; Csatár, Péter; Tóth, Máté; Majoros, Krisztián; DE--Bölcsészettudományi Kar; Bozzay, Réka; Pete, László
    A Központ az elmúlt években fiatal kutatók számára szervezett konferenciát, az egyetem tehetséggondozó Hatvani István Szakkollégiumában szervez műhelyszemináriumokat, illetve minden évben hirdet az egyetem összes hallgatója számára elérhető szabadon választható kurzust, mely a migráció különféle aspektusait vizsgálja. Jelen kötetünk az azonos című szabadon választható tantárgyhoz, valamint a kötetet jegyző oktatók egységeiben kötelező történelmi, nyelvészeti és kultúratudományi tantárgyakhoz kapcsolódó egyetemi jegyzetnek készült. A kötet célja, hogy a tantárgyat felvevő hallgatók (bölcsészszakos és nem-bölcsész is) az órai előadások anyagát elmélyítendő átfogóbb betekintést nyerhessenek a migráció kérdésének összetett problematikájába. A kötet tematikailag három nagyobb részből épül fel: – A migráció történeti vonatkozásai – A migráció nyelvészeti aspektusai – A migráció kultúratudományi jellemzői
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Új eredmények az atommagok szerkezetének kutatásában
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2020) Fényes, Tibor
    A könyv áttekintést ad az atommagok szerkezetének kutatásában az utóbbi két évtized során elért számos fontos eredményről. Ismerteti a vizsgált izotópok előállításának körülményeit, a felhasznált kísér leti kutatási módszereket és az elért eredményeket. A kísérleti adatokat össze hasonlítja az elméleti magszerkezeti számítások eredményeivel. Az összefoglaló áttekintést nagyszámú ábra és táblázat segíti. A könyv támaszkodik Fényes T.: Structure of Atomic Nuclei (Akadémiai Ki adó, Budapest, 2002, 1–700. oldalak), valamint Fényes T. és mts.: Atommagfizika (Debreceni Egyetemi Kiadó, 2. kiadás, 2009, 1–750. oldalak) című könyveire, amelyekben a korábbi atommagszerkezeti kutatások eredményei részletesen ki vannak fejtve. A kötet elsősorban az atommagfizikai kutatásokban érdekelt kutatóknak, ok tatóknak, doktoranduszoknak és egyetemi hallgatóknak ajánlható, de érdeklő désre számíthat tanárok, praktizáló fizikusok és mérnökök részéről is
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Tanulmányok a gyermekvédelem területéről
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Erdei, Ildikó; Boros, Enikő; Rácz, Márta; Petruskáné Szopkó, Anita; Rétháti, Csilla; Tóth, Judit; Molnár, Fanni; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar; Rákó, Erzsébet
    Az olvasó egy olyan kötetet tart a kezében, ami Szociálpedagógiaszakos hallgatók szakdolgozataiból, OTDK dolgozatából készült, átdolgozott tanulmányokat tartalmaz. A szerzők többsége a szociálpedagógia MA szak első évfolyamának végzett hallgatója. Ketten közülük PhD tanulmányokat folytatnak. A szerzők többsége a gyermekvédelemben dolgozik, így nagy gyakorlati tapasztalattal, empirikus adatbázissal rendelkezik. A kötet szerkesztésének ötletét a jó minőségű hallgatói munkák mellett a téma sokszínű megjelenítése, a témában megjelent kutatás alacsony száma is indokolta. A Tanulmányok a gyermekvédelem területéről című kötet különlegességét az adja, hogy a gyermekvédelmi szakellátás szinte minden szegmense megjelenik benne. Így a nevelőszülői ellátásra, a szakellátásba való bekerülés körülményeire, a gyermekvédelmi gyámság és a területi gyermekvédelmi szakszolgálatokra, az utógondozói ellátásra, a szakellátásban élő gyerekek, fiatalok oktatására-nevelésére, önálló életre való felkészítésére és a javítóintézeti nevelésre vonatkozó empirikus kutatások.A kötet első tanulmányában a szakellátásban élő fiatalok oktatásánaknevelésének kérdései jelennek meg. A szerző alapos elméleti áttekintést ad a lakásotthonokban, nevelőszülőknél élő fiatalok oktatási helyzetképéről. A következő tanulmány a nevelőszülői ellátásban bekövetkezett változásokat foglalja össze Hajdú-Bihar megyében. A szerző egy korábbi kérdőíves kutatás megismétlésével végzett összehasonlító elemzést a nevelőszülői ellátásra vonatkozóan. A harmadik tanulmány - a kutatókat hosszú ideje foglalkoztató kérdést - a lakásottonban élő gyerekek intézménybe való bekerülési körülményeit vizsgálta egy kérdőíves kutatás keretében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Élelmiszeranalitika mérnököknek
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Csapó, János; Albert, Csilla; Kiss, Dóra; DE--Mezőgazdaság- Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar
    Az Élelmiszeranalitika mérnököknek című könyv a Debreceni Egyetem, Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi- és Környezetgazdálkodási Kar, Élelmiszertechnológiai és Élelmiszertudományi Intézetében tanuló hallgatók számára készült. Reményeink szerint e könyvet a leendő élelmiszermérnökökön kívül a többi mérnöki szak hallgatói is fogják használni, sőt talán az új szakok hallgatóinak is segítségére lesz tanulmányaik során. A könyv megírásakor figyelemmel voltunk a karon kialakult hagyományokra, hogy az ismertetett analitikai módszerek kapcsolódjanak az egyéb tárgyak keretében oktatott anyaghoz, ezért egy olyan könyvet szerettünk volna írni, melyet a hallgatók több tárgy gyakorlati oktatása során is hasznosítani tudnak, sőt a leendő élelmiszermérnökök is szívesen lapozgatni fogják. A könyv rövid minőségi kémiai analízissel indul, melyet nagyobb terjedelmű klasszikus mennyiségi kémiai analízis követ. E fejezetekben a hallgatók megismerkedhetnek a minőségi és mennyiségi analízis menetével, az acidi-alkalimetriával, az oxidációs-redukciós, valamint csapadékos titrálási módszerekkel, legvégül pedig a komplex vegyületek képződésén alapuló meghatározásokkal. Ezt követően az ultraibolya-látható abszorpciós spektrofotometria és az elválasztási módszerek, ezen belül az élelmiszerek analízisében rendkívül nagy jelentőségű kromatográfia, elektroforézis és izoelektromos fókuszálás elméleti alapjait ismertetik a szerzők.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Mintha...
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2022) Rácz, Zoltán; DE--Műszaki Kar
    Az olvasó az eddig kiadatlan írásaim vázlatos gyűjteményét ismerheti meg arról, mit gondolok az építészetről. A célom az, hogy belülről, gyakorló tervezőként mutassam meg ennek a különleges művészeti ágnak a működését, hogy amit nézünk magunk körül, azt lássuk is. Minden épület beszél magáról, ha odafigyelünk. Ráadásul az építészet nem áll meg a házak falainál: kiterjed a városra, sőt a tájra is. Hatással van ránk, a mindennapi életünkre, a hangulatunkra. Hiszek abban, hogy a házaimnak vállalniuk kell a gondolataimból születő érzelmi következményeket, mert házaim nem feltétlenül az értelmezést, sokkal inkább a szerethetőséget célozzák. Ha nézőikben felmerülnek MINTHA-élmények velük találkozva (olyan, mintha egy bumfordi víziló háta lenne stb.), az, szerintem, annak a jele, hogy egyúttal a szeretet egy morzsáját is elszórtam, hiszen mindenkinek a biztonság örömét jelenti, ha ráismer valamire, vagy a felismerés jóleső izgalmával ajándékozza meg valami.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Egy tű, amely körül forog a világ
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2015) Furka, István; DE--Általános Orvostudományi Kar; Mikó, Irén
    Ez az írásmű nemcsak hiánypótló és alapvető adatokat is bemutató tárház, hanem annál több, mert méltó emléket állít annak a Veres Jánosnak – hazánk fiának –, akinek a találmánya, a róla elnevezett Veres-tű, nagyban hozzájárult világszerte ahhoz, hogy az úgynevezett laparoscopos műtétek, amelyeket a sebészet forradalmi újdonságának is neveznek, elterjedt. A szerző a hagyományszerető és -ápoló Sebészeti Műtéttani Tanszék egyetemi tanára nagyban hozzájárult a laparoscopos módszer oktatásához és elterjedéséhez, így szorosan kötődik Veres János személyéhez is, akinek életútját fejezetről fejezetre ismerteti, hozzáfűzött személyes, néhol érzelmekkel is teli véleményével kiegészítve. A két fő részből álló könyv azért is rendhagyó, mert előbb ismerteti meg az olvasóval Veres Jánost, az embert és a körülötte kialakuló élethelyzeteket, majd a második részben az életének befejezése utáni történéseket. Szép nyelvezetű, igazi magyarsággal megírt írásmű ez a könyv, sok helyen érzelmekkel dúsított összegzés is Veres Jánosról és családjáról. Nemcsak a szakembereknek, hanem az érdeklődő nagyközönségnek is melegen ajánlható.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Szösszenetek a műtéttanról
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2019) Furka, István; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A tudomány – ahogy mondani szokás – nagyon komoly dolog, ahol mérnek, adatokat rögzítenek, tényeket tárnak fel, következtetéseket vonnak le, ahol kétszer kettő sohasem lehet öt, szóval ez olyan „száraz” valami. Azokban az intézetekben pedig, ahol valamilyen „tant” oktatnak, pl. műtéttant, ott pontosan megtanítják, hogy egy bizonyos beavatkozást hogyan, milyen sorrendben, milyen esz közökkel kell végrehajtani. Itt is szigorú a rend. Mivel a fentiek emberi tevékenységhez kötöttek, be-becsú- szik egyszer-egyszer valami…Vannak dolgok, amelyeket nagyon nehéz úgy leírni, hogy az maradéktalanul visszaadja az akkor történteket, kellően érzékeltethesse azt a helyzetet, ami akkor megismételhetetle- nül lejátszódott. Lehet, hogy ez a szereplőknek emlék marad, de vajon a kedves Olvasó hogyan fogadja ezeket a szösszene­ teket? Ez számomra talány, így van bennem egy kis bizonytalansági érzés, hogy érdemes volt-e a tollért nyúlni…