Könyvek és jegyzetek

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A legkülönbözőbb témákban kiadott dokumentumok folyton bővülő gyűjteménye. Egyetemi jegyzetek, segédkönyvek, és mindenek előtt tudományos publikációk találhatók itt. Ízelítő az egyes tematikákból: Állattan, orvostudomány, jog, amerikanisztika, stilisztika, közigazgatástudomány, nyelvészet, matematika, fizika, stb.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 700)
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Gondolatok az óvodai zenei neveléshez
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025) Tamásiné Dsupin, Borbála; Hovánszki, Jánosné; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar; Tamásiné Dsupin, Borbála; Barát-László, Bernadett Erika
    Jelen tanulmány célja a kisgyermekkori zenei nevelésen belül a zenehallgatási tevékenység körüljárása. Ez a cigány/roma nemzetiségű óvodások esetében kiemelt feladatot jelent az óvodapedagógusok számára, hiszen az óvodákban kevesen vannak, akik hozzáértő módon tudnak az autentikus cigány zenével foglalkozni, nevelni. A vokális cigány népdalok tanítása terén áttörést jelentett a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán létrejött nemzetiségi cigány/roma szakirány az óvodapedagógus képzésben, ahol az autentikus cigány népdalokkal is megismerkedhetnek, amit a zenehallgatási tevékenység alkalmával tudnak kamatoztatni. A cigány nemzetiségű óvodás gyermekek számára ez a hiteles. Az ének-zenei nevelés óvodai módszertanának e területén különösen nagy a hiányosság, s ezt az elmaradást igyekszik pótolni a tanulmány egy autentikus vokális cigány népzenei anyag gyűjteményével. A cigány népdalok könnyebb megtanulhatóságát segítik a kottaképben is megjelenő hangzó felvételek, amelyek kapcsolódnak a gyűjtemény anyagához.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Különbségkezelés pedagógusszemmel
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2022) L. Ritók, Nóra; Bereczki, Roxána; Fónai, Mihály; Hüse, Lajos; Godó, Katalin; Katona, Csaba; Béres-Deák, Rita; Bodnár, Noémi; Mosoni, Krisztina; Komoly, Gabriella; Szőnyi, Andrea; Vida, Nárcisz; Iványi, Zsuzsanna; DE--Bölcsészettudományi Kar; Iványi, Zsuzsanna
    Egy hiánypótló kötetet tarthat a kezében az olvasó, amely rendkívül széles palettán nyújt ismereteket a különbségkezelésről. A tanulmányok mélyen megszólítják a pedagógiai munkában érintett szakembereket, pedagógusokat és az e hivatásokra készülőket. Külön erénye a kötetnek a hiteles szerzők megszólaltatása, akik az élő gyakorlat oldaláról mutatnak be igen jelentős (és olykor kibeszéletlen) problémákat, fogalmaznak meg egy gyermek- és családközeli szemléletmódot, mutatnak be adekvát megoldásokat. Megfelelő elméleti és gyakorlati háttérrel világítják meg a pedagógusok valós mozgásterét és lehetőségeit, és nyújtanak kézzelfogható segítséget az érintett különbségek megértéséhez és kezeléséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Didaktika II.
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2022) Chrappán, Magdolna; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A jegyzet, amit az olvasó kezében tart vagy monitoron olvas, folytatása a Didaktika 1. című kötetnek, amelyben a tanítási-tanulási célokkal, az általános didaktikai feladatokkal, a tantervekkel és a tervezési szintekkel, valamint a követelmények pedagógiai alapelveivel és néhány gyakorlati megoldással, alkalmazási javaslattal találkoztunk. A második kötetben kaptak helyet a tanítási-tanulási folyamat „technikai” jellegű elemei, mindazok a tényezők, amelyek a konkrét pedagógiai folyamatok, szűkebben értelmezve a tanítási-tanulási folyamat tervezése és megvalósítása során játszanak szerepet a tanári tevékenységben. A tanulásszervezési munka formák, a stratégiák, módszerek, a tanulási környezet, benne a tanulási színterek és ezek között egy, bár fontos elemként az IT-technológia adta lehetőségek áttekintése szintén e kötetben olvasható. Amióta a jegyzet első kötete napvilágot látott, nagyot fordult a világ, a megjelent világjárvány kikényszerítette azt a metodikai váltást, amelyet különféle fejlesztési projektek, pályázatok hosszú évek óta képtelenek: a digitális technikák, online platformok rendszerszintű használatát és az ezzel kapcsolatos tanári tudásbázis növelését. Ezért még nagyobb hangsúlyt helyezünk az oktatás jövőjét jelentő tanulási modellekre, az online oktatás, a hálózatos tanulás és a különféle elektronikus tanulási platformok használatára és az ennek megfelelő tanári tevékenységekre, s még inkább a tanári attitűdökre. Nem felejtjük azonban, hogy könyvünk elsősorban tanárjelölteknek íródott, akik a szakma alapjait tanulják. Az alapokhoz hozzátartoznak olyan technikai fogások, amelyek elsajátíthatók, nem kell hozzá „született tanárnak” lenni. Megtanulható a kooperatív technika, a projektek korrekt lebonyolítása és megtanulható az is, miképp segítsük az online tanulást. Ezért ebben a kötetben is a tanulót helyezzük a folyamatok fókuszába, s így minden tervezési mozzanat, minden módszer, eszköz abból a szempontból vizsgáltatik, hogy miként tud segíteni a tanulási folyamatokban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Migráció tegnap és ma
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Bozzay, Réka; Lévai, Csaba; Pusztai, Gábor; Pete, László; Blaskó, Barbara; Orrú, Paolo; Mathey, Éva; Venkovits, Balázs; Grunda, Marcell; Horváth, Andrea; Csatár, Péter; Tóth, Máté; Majoros, Krisztián; DE--Bölcsészettudományi Kar; Bozzay, Réka; Pete, László
    A Központ az elmúlt években fiatal kutatók számára szervezett konferenciát, az egyetem tehetséggondozó Hatvani István Szakkollégiumában szervez műhelyszemináriumokat, illetve minden évben hirdet az egyetem összes hallgatója számára elérhető szabadon választható kurzust, mely a migráció különféle aspektusait vizsgálja. Jelen kötetünk az azonos című szabadon választható tantárgyhoz, valamint a kötetet jegyző oktatók egységeiben kötelező történelmi, nyelvészeti és kultúratudományi tantárgyakhoz kapcsolódó egyetemi jegyzetnek készült. A kötet célja, hogy a tantárgyat felvevő hallgatók (bölcsészszakos és nem-bölcsész is) az órai előadások anyagát elmélyítendő átfogóbb betekintést nyerhessenek a migráció kérdésének összetett problematikájába. A kötet tematikailag három nagyobb részből épül fel: – A migráció történeti vonatkozásai – A migráció nyelvészeti aspektusai – A migráció kultúratudományi jellemzői
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Tanulmányok a gyermekvédelem területéről
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Erdei, Ildikó; Boros, Enikő; Rácz, Márta; Petruskáné Szopkó, Anita; Rétháti, Csilla; Tóth, Judit; Molnár, Fanni; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar; Rákó, Erzsébet
    Az olvasó egy olyan kötetet tart a kezében, ami Szociálpedagógiaszakos hallgatók szakdolgozataiból, OTDK dolgozatából készült, átdolgozott tanulmányokat tartalmaz. A szerzők többsége a szociálpedagógia MA szak első évfolyamának végzett hallgatója. Ketten közülük PhD tanulmányokat folytatnak. A szerzők többsége a gyermekvédelemben dolgozik, így nagy gyakorlati tapasztalattal, empirikus adatbázissal rendelkezik. A kötet szerkesztésének ötletét a jó minőségű hallgatói munkák mellett a téma sokszínű megjelenítése, a témában megjelent kutatás alacsony száma is indokolta. A Tanulmányok a gyermekvédelem területéről című kötet különlegességét az adja, hogy a gyermekvédelmi szakellátás szinte minden szegmense megjelenik benne. Így a nevelőszülői ellátásra, a szakellátásba való bekerülés körülményeire, a gyermekvédelmi gyámság és a területi gyermekvédelmi szakszolgálatokra, az utógondozói ellátásra, a szakellátásban élő gyerekek, fiatalok oktatására-nevelésére, önálló életre való felkészítésére és a javítóintézeti nevelésre vonatkozó empirikus kutatások.A kötet első tanulmányában a szakellátásban élő fiatalok oktatásánaknevelésének kérdései jelennek meg. A szerző alapos elméleti áttekintést ad a lakásotthonokban, nevelőszülőknél élő fiatalok oktatási helyzetképéről. A következő tanulmány a nevelőszülői ellátásban bekövetkezett változásokat foglalja össze Hajdú-Bihar megyében. A szerző egy korábbi kérdőíves kutatás megismétlésével végzett összehasonlító elemzést a nevelőszülői ellátásra vonatkozóan. A harmadik tanulmány - a kutatókat hosszú ideje foglalkoztató kérdést - a lakásottonban élő gyerekek intézménybe való bekerülési körülményeit vizsgálta egy kérdőíves kutatás keretében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Új eredmények az atommagok szerkezetének kutatásában
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2020) Fényes, Tibor
    A könyv áttekintést ad az atommagok szerkezetének kutatásában az utóbbi két évtized során elért számos fontos eredményről. Ismerteti a vizsgált izotópok előállításának körülményeit, a felhasznált kísér leti kutatási módszereket és az elért eredményeket. A kísérleti adatokat össze hasonlítja az elméleti magszerkezeti számítások eredményeivel. Az összefoglaló áttekintést nagyszámú ábra és táblázat segíti. A könyv támaszkodik Fényes T.: Structure of Atomic Nuclei (Akadémiai Ki adó, Budapest, 2002, 1–700. oldalak), valamint Fényes T. és mts.: Atommagfizika (Debreceni Egyetemi Kiadó, 2. kiadás, 2009, 1–750. oldalak) című könyveire, amelyekben a korábbi atommagszerkezeti kutatások eredményei részletesen ki vannak fejtve. A kötet elsősorban az atommagfizikai kutatásokban érdekelt kutatóknak, ok tatóknak, doktoranduszoknak és egyetemi hallgatóknak ajánlható, de érdeklő désre számíthat tanárok, praktizáló fizikusok és mérnökök részéről is
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Egy tű, amely körül forog a világ
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2015) Furka, István; DE--Általános Orvostudományi Kar; Mikó, Irén
    Ez az írásmű nemcsak hiánypótló és alapvető adatokat is bemutató tárház, hanem annál több, mert méltó emléket állít annak a Veres Jánosnak – hazánk fiának –, akinek a találmánya, a róla elnevezett Veres-tű, nagyban hozzájárult világszerte ahhoz, hogy az úgynevezett laparoscopos műtétek, amelyeket a sebészet forradalmi újdonságának is neveznek, elterjedt. A szerző a hagyományszerető és -ápoló Sebészeti Műtéttani Tanszék egyetemi tanára nagyban hozzájárult a laparoscopos módszer oktatásához és elterjedéséhez, így szorosan kötődik Veres János személyéhez is, akinek életútját fejezetről fejezetre ismerteti, hozzáfűzött személyes, néhol érzelmekkel is teli véleményével kiegészítve. A két fő részből álló könyv azért is rendhagyó, mert előbb ismerteti meg az olvasóval Veres Jánost, az embert és a körülötte kialakuló élethelyzeteket, majd a második részben az életének befejezése utáni történéseket. Szép nyelvezetű, igazi magyarsággal megírt írásmű ez a könyv, sok helyen érzelmekkel dúsított összegzés is Veres Jánosról és családjáról. Nemcsak a szakembereknek, hanem az érdeklődő nagyközönségnek is melegen ajánlható.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Mintha...
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2022) Rácz, Zoltán; DE--Műszaki Kar
    Az olvasó az eddig kiadatlan írásaim vázlatos gyűjteményét ismerheti meg arról, mit gondolok az építészetről. A célom az, hogy belülről, gyakorló tervezőként mutassam meg ennek a különleges művészeti ágnak a működését, hogy amit nézünk magunk körül, azt lássuk is. Minden épület beszél magáról, ha odafigyelünk. Ráadásul az építészet nem áll meg a házak falainál: kiterjed a városra, sőt a tájra is. Hatással van ránk, a mindennapi életünkre, a hangulatunkra. Hiszek abban, hogy a házaimnak vállalniuk kell a gondolataimból születő érzelmi következményeket, mert házaim nem feltétlenül az értelmezést, sokkal inkább a szerethetőséget célozzák. Ha nézőikben felmerülnek MINTHA-élmények velük találkozva (olyan, mintha egy bumfordi víziló háta lenne stb.), az, szerintem, annak a jele, hogy egyúttal a szeretet egy morzsáját is elszórtam, hiszen mindenkinek a biztonság örömét jelenti, ha ráismer valamire, vagy a felismerés jóleső izgalmával ajándékozza meg valami.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Élelmiszeranalitika mérnököknek
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Csapó, János; Albert, Csilla; Kiss, Dóra; DE--Mezőgazdaság- Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar
    Az Élelmiszeranalitika mérnököknek című könyv a Debreceni Egyetem, Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi- és Környezetgazdálkodási Kar, Élelmiszertechnológiai és Élelmiszertudományi Intézetében tanuló hallgatók számára készült. Reményeink szerint e könyvet a leendő élelmiszermérnökökön kívül a többi mérnöki szak hallgatói is fogják használni, sőt talán az új szakok hallgatóinak is segítségére lesz tanulmányaik során. A könyv megírásakor figyelemmel voltunk a karon kialakult hagyományokra, hogy az ismertetett analitikai módszerek kapcsolódjanak az egyéb tárgyak keretében oktatott anyaghoz, ezért egy olyan könyvet szerettünk volna írni, melyet a hallgatók több tárgy gyakorlati oktatása során is hasznosítani tudnak, sőt a leendő élelmiszermérnökök is szívesen lapozgatni fogják. A könyv rövid minőségi kémiai analízissel indul, melyet nagyobb terjedelmű klasszikus mennyiségi kémiai analízis követ. E fejezetekben a hallgatók megismerkedhetnek a minőségi és mennyiségi analízis menetével, az acidi-alkalimetriával, az oxidációs-redukciós, valamint csapadékos titrálási módszerekkel, legvégül pedig a komplex vegyületek képződésén alapuló meghatározásokkal. Ezt követően az ultraibolya-látható abszorpciós spektrofotometria és az elválasztási módszerek, ezen belül az élelmiszerek analízisében rendkívül nagy jelentőségű kromatográfia, elektroforézis és izoelektromos fókuszálás elméleti alapjait ismertetik a szerzők.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Történetek a tájról
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2018) Láng, Eszter
    Láng Eszter Bodó Mihály A festészet mint nyelvjáték című könyvéről szóló, a Spanyolnáthában megjelent kritikájában finoman és udvariasan kételyeit fejezi ki a szerző azon véleményével kapcsolatban, hogy minden kép tartalmától és intenciójától függetlenül csak foltok és tónusok kétdimenziós halmaza, s ezért képtelen a valóság reprezentálására. Láng ezzel szemben a jel és a róla alkotott, illetve általa közvetített képzet összetartozását, kölcsönös hasonulását hangsúlyozza, kiemelve az ebben rejlő lehetőségek, „üzenetek” változatosságát. Mindez a sokszínűség fellehető műveiben is. A tökéletesen nonfiguratív munkáktól a szimbolikus-allegorikus karakterű, vagy tájélmények emlékét sugalló absztrakt műveken át a figuratív részleteket őrző képekig terjed a skála. Mindez nem bizonytalanságot, ellenkezőleg, a teljességre, változatosságra törekvést jelez. Ez nála valószínűleg alkati kérdés: sohasem elégszik meg a kultúra, a művészet egy-egy szeletével, szinte mindig új összefüggéseket keres, új területek meghódítására indul. Festmény, elektrografika, vers, próza, tanulmány, interjú, recenzió, kritika, közgazdasági elemzés, honlapok, kiállítások szervezése – biztos, hogy jó néhányat kihagytam az általa hatalmas energiákkal és eredményesen folytatott tevékenységek közül. Nem specialista akar tehát lenni, hanem a világ különböző megnyilvánulásaira kíváncsi, érzékeny ember. Sokoldalúságához, előítélet-mentességéhez talán az is hozzájárult, hogy a képzőművészet szakmai fogásait nem hivatalos intézményben sajátította el, hanem társa, férje, a vajdasági művészet legendás alakja, Torok Sándor mellett szerezte meg a szükséges alapokat. Nem csupán technikáról van szó, hanem szemléletmódról: Torok egyszerre makro- és mikrokozmikus, a szupernováktól a fűszálakig terjedő, gyengéd és játékos, de mindenképptávlatokat nyitó érdeklődéséről. A metamorfózisokról, a kicsiből naggyá, az élettelenből élővé, a nyugalmi helyzetből mozgásba lendülővé váló folyamatok érzékeltetéséről. A körülöttünk lévő és a bennünk élő tájról. Eszter Láng, in her criticism of Mihály Bodó’s book „Painting as a Language Game,” published in the arts magazine Spanyolnátha (Spanish Flu), expresses gently and politely her doubts about the author’s opinion that regardless of the content and intensity of each image, it is only a two-dimensional set of spots and tones and therefore unable to represent reality. Lang, on the other hand, emphasizes the coherence and mutuality of the symbol and of the image that it creates or conveys, highlighting the variety of possibilities and „messages” within it. All this diversity can be found her work, too. The range extends from totally non-figurative works through abstract figures of a symbolic-allegorical character, abstract works evoking memories of experiences in the landscape, to images preserving some figurative detail. This is not an indication of uncertainty; on the contrary, it is a sign of completeness and diversity. It is probably a matter of her temperament: she is never satisfied with one segment of culture, with a single field of the arts; she is almost always looking for new connections, setting out to conquer new territories: painting, electrography, poetry, prose, academic studies, interviews, reviews, criticism, economic analysis, websites, exhibitions – and I’m sure I have missed some of the things she does with such great energy and results. She has no desire to be a specialist, but a person who is curious and sensitive to the various manifestations of the world.Her versatility and freedom from prejudice is perhaps also the result of the fact that she did not learn the principles of fine arts in an official institution, but acquired the necessary foundations from her companion and husband, Sándor Torok, the legendary artist from the Vajdaság region. We are not speaking only of technique, but also of an approach: Torok was interested in both the macro- and the microcosmic, from the supernova to blades of grass – gentle and playful, but always opening up horizons. An approach which dealt in metamorphoses, from the small to the great, from the inanimate to the living, from the still to moving processes. The landscape which lies around us and within us.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Szösszenetek a műtéttanról
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2019) Furka, István; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A tudomány – ahogy mondani szokás – nagyon komoly dolog, ahol mérnek, adatokat rögzítenek, tényeket tárnak fel, következtetéseket vonnak le, ahol kétszer kettő sohasem lehet öt, szóval ez olyan „száraz” valami. Azokban az intézetekben pedig, ahol valamilyen „tant” oktatnak, pl. műtéttant, ott pontosan megtanítják, hogy egy bizonyos beavatkozást hogyan, milyen sorrendben, milyen esz közökkel kell végrehajtani. Itt is szigorú a rend. Mivel a fentiek emberi tevékenységhez kötöttek, be-becsú- szik egyszer-egyszer valami…Vannak dolgok, amelyeket nagyon nehéz úgy leírni, hogy az maradéktalanul visszaadja az akkor történteket, kellően érzékeltethesse azt a helyzetet, ami akkor megismételhetetle- nül lejátszódott. Lehet, hogy ez a szereplőknek emlék marad, de vajon a kedves Olvasó hogyan fogadja ezeket a szösszene­ teket? Ez számomra talány, így van bennem egy kis bizonytalansági érzés, hogy érdemes volt-e a tollért nyúlni…
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Dissect Me, Please!
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2017) Csiba, László
    Dear Reader, I trust you will not regret the purchase of this book nor despise the gift of friendship its pages hold within them. Let me assure you from the outset that I have no intention of being an eminent writer who also happens to be from the medical profession nor for that matter do I have any desire to be an eminent doctor amongst professional writers. In light of this, you are probably wondering why I have committed these reminiscences to paper? Fear not! You will find these both funny and, shall I say, not so funny stories but, at least, they are all, mercifully, short… Many of them, especially the latter ones, are based on various experiences. However, it is true what they say: no matter how high you fly sooner or later you have to come down to earth again, how, I do hope you will agree with me that that descent can be an interesting experience too. I have a confession to make. All of these stories are real ones, unfortunately my fantasy is limited. The commentary running throughout is, of course, mine, but if the truth were known I could not have made any of them up! In the end, events are what we make of them, viewed as they are through the prism of our souls. I hope what I have made of them is, at least, amusing. Increasingly, in such a troubled world I have come to believe that a smile, or even better a laugh, is a precious commodity and my sole reason for writing is for that ‘exalted’ end. I must say, however, there is one other reason why these musings have come to you cloaked in such a way. To be part of the medical profession is a wonderful thing if for no other reason than every single day you become the most important person in the world… for somebody. For a patient who has and anxiety from the diagnostic procedures, fear from the pain, fear from the future. In this short book, you will read about some strange meetings and unexpected, turns of events. My hope is that at the end of our time together, in spite of everything, all this ‘mortal coil’s slings and arrows’, we can still believe that life holds much that is beautiful, if only we have eyes to see. Having read these tales, I trust you will not come away shaking your head feeling you have wasted your time with such ‘nonsense’; but, instead, some of the sentiments contained within them will stay with you long after you have finished reading them.And so, with nothing more to say than to wish you ‘a pleasant read’, let us begin!
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vasbetonszerkezetek I.
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2016) Kovács, Imre; DE--Műszaki Kar
    Tartalomjegyzék: 1. Előadás – A kezdetektől napjainkig 2. Előadás – A szerkezeti beton fizikai és mechanikai tulajdonságai 3. Előadás – A betonacél és a feszítőbetét fizikai és mechanikai tulajdonságai, korróziós folyamatok 4. Előadás – Kitéti (környezeti) osztályok, betonfedés, a beton jelölése 5. Előadás – A beton és a betonacél kapcsolata 6. Előadás – Vasbeton keresztmetszet Nyomaték-Görbület összefüggése 7. Előadás – Vasbeton keresztmetszet hajlítási teherbírása 8. Előadás – Vasbeton keresztmetszet kötött és szabad tervezése hajlításra 9. Előadás – Vasbeton keresztmetszet nyírási teherbírása 10. Előadás – A nyírási teherbírás meghatározásának gyakorlati módszere 11. Előadás – Teherbírási és használhatósági határállapot
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Mesterek árnyékában
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2013) Varró, Gabriella; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A Mesterek árnyékában: Sam Shepard drámái és a hagyomány címet viselő kötet az amerikai színház- és drámatörténet területén végzett több mint másfél évtizedes kutatás eredményeit foglalja össze. E könyv olyan, korábban (többnyire angol nyelven) már önállóan megjelent tanulmányok első magyar kiadása, melyek Sam Shepard (1943–) kortárs amerikai szerző színházi és drámaírói munkásságát igyekeznek megvilágítani, méghozzá a kortársak és irodalmi elődök hatása, a hagyományteremtés és folytonosság kérdéskörei felől. Ezek az írások egyben egy szokatlan modern amerikai drámatörténet körvonalait is megrajzolják, mely Shepard dráma és színházművészetén keresztül tekinti át a 20. század jelentősebb amerikai drámaszövegeinek az utókorra gyakorolt hatását. Az időrendbe állított hatástörténeti és összehasonlító drámakritikai tanulmánysorozat egyfajta vázlatos körkép a 20. század meghatározó és ismertebb amerikai drámaíróiról. Jelen kötet kiadásának időzítése különösen szerencsés, hisz egybeesik a középpontba állított alkotó, Sam Shepard hetvenedik születésnapjával.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Részecskék és kölcsönhatásaik
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2013) Fényes, Tibor; DE--Műszaki Kar; Fényes
    Az ATOMMAGFIZIKA második kötete áttekintést ad a nagyenergiájú fizika legfontosabb eredményeiről. A könyv törzsanyaga három részre osztható. Az első rész a részecskefizika kísérleti és elméleti módszereiről ad számot. Tárgyalja a részecskék előállításához vezető reakciókat, a nagyobb gyorsítóberendezéseket és a részecskék észlelésére, vizsgálatára szolgáló berendezéseket. Áttekintést ad a relativisztikus hullámegyenletekről, a Feynman-féle számítási módszerekről, a kvantumelektrodinamikai és a térelméleti közelítés alapjairól, valamint a megmaradási törvényekről. A kísérleti technika és az elméleti számítások részleteibe nem megy bele, csak a megfelelő helyeken idézi a legfontosabb eredményeket. A második rész a kvarkok - és egyes leptonok - felismeréséhez vezető pozitron-elektron- és lepton-nukleon- (mélyen rugalmatlan) -ütközésekről ad számot, továbbá részletesen tárgyalja az elemi kvarkösszetevőkből felépülő mezonokat és barionokat. A harmadik rész a természet alapvető kölcsönhatásaival foglalkozik. Tárgyalja az erős kölcsönhatást, a kvantumszíndinamikát, a gyenge és az egyesített elektrogyenge kölcsönhatást, a standard modellt, valamint a standard modellen túlmutató eredményeket. Az egyes fejezetek végén részletes irodalomjegyzék található, ami útmutatást ad az elmélyültebb tanulmányokhoz. A fejezetekhez feladatok is csatlakoznak, amelyek megoldása a függelékben található. Az anyag megértéséhez magfizikai, kvantummechanikai és relativitáselméleti alapismeretek szükségesek. A kötet elsősorban fizikus és tanárjelölt egyetemi hallgatóknak ajánlható, akik mesteri, ill. doktori fokozat megszerzésére törekednek. Érdeklődésre számíthat továbbá kutatók, tanárok, praktizáló fizikusok és mérnökök részéről is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Verseghy Ferenc összes költeményei I.
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Verseghy, Ferenc; Hovánszki, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Verseghy Ferenc összes költeményeit tartalmazó sorozat 1. kötete. Tartalmazza: Világi énekek és verses tabulák, egyházi énekek és zsoltárok, elbeszélő és alkalmi költemények, episztolák, függelék.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Vasbetonszerkezetek II.
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2018) Kovács, Imre; DE--Műszaki Kar
    Tartalomjegyzék: 1. Előadás – Lemezelmélet 2. Előadás – Kétirányban teherviselő lemez nyomatékai - Tartósáv módszer 3. Előadás – Marcus-féle tartósáv módszer - VEM - Összetett lemezmezők 4. Előadás – Vasbeton lemezek vasalása egyedi acélbetétekkel 5. Előadás – Vasbeton lemezek vasalása hegesztett betonacél síkhálókkal 6. Előadás – Gombafödémek és síklemez födémek igénybevételei, vasalási rendszerei 7. Előadás – Gombafejek igénybevételei, síklemezek átszúródás és átlyukadás vizsgálata 8. Előadás – Vasbeton rúdszerkezetek képlékeny teherbírása 9. Előadás – Vasbeton lemezek képlékeny teherbírása I. 10. Előadás – Vasbeton lemezek képlékeny teherbírása II
  • TételSzabadon hozzáférhető
    Vasbetonszerkezetek III.
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2018) Kovács, Imre; DE--Műszaki Kar
    Tartalomjegyzék: 1. Előadás – A gerinc és az övek közötti nyírás problémája, az eltérő időpontban betonozott felületek közötti nyírás vizsgálata 2. Előadás – Vasbeton rúdszerkezetek csavarása 3. Előadás – Központosan és külpontosan húzott, ill. nyomott vasbeton keresztmetszet 4. Előadás – Oszlopok kihajlási hossza, külpontosságok, oszlopvizsgálat 5. Előadás – Vasbeton keretszerkezetek - Igénybevételek közelítő és pontos meghatározása I. 6. Előadás – Vasbeton keretszerkezetek - Igénybevételek közelítő és pontos meghatározása II. 7. Előadás – Rúdszerkezetek, keretek csomóponti kialakításai, szerkesztési szabályok I. 8. Előadás – Rúdszerkezetek, keretek csomóponti kialakításai, szerkesztési szabályok II. 9. Előadás – Vasbeton tárcsák 10. Előadás – Vasbeton faltartók 11. Előadás – Rácsmodellek 12. Előadás – Vasbeton falak
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Deutsche presseschau
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Pintye-Lukács, Erzsébet; Török, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    1. Vorbemerkung Das vorliegende Buch richtet sich an Studierende, die Ihre Deutschkenntnisse verbessern möchten. Das Buch umfasst insgesamt 12 Lektionen, in denen authentische Texte der deutschen Presse verwendet werden. Die Lektionen behandeln die wohlbekannten Themen, wie Arbeit und Beruf, gesunde Lebensweise, Freundschaften, Medien, Beziehungen usw. Die Texte sind mit dem Ziel ausgewählt und didaktisiert worden, dass die kommunikativen Kompetenzen der Studenten entwickelt werden können. Im Mittelpunkt stehen Aufgaben zum Leseverstehen, mit deren Hilfe verschiedene Lesestrategien geübt werden können. Durch verschiedene Übungen und Aufgaben wird der Versuch gemacht, sowohl die Schreib- als auch die Sprechkompetenzen der Studierenden zu trainieren. Vor und nach dem Lesen eines Textes wird ein besonders großer Wert auf die Wortschatzübungen gelegt, damit das Wortschatzspektrum der Studenten auf dem Sprachniveau B2-C1 (nach GER) erweitert werden kann. Neben den Wortschatzübungen spielen die kommunikativen Aufgaben eine wichtige Rolle, die dazu beitragen können, dass die Studierenden am Unterricht handlungsorientiert teilnehmen können. Die Lektionen legen einen großen Wert auf das Drei-Phasen-Mo dell der Textarbeit. Dementsprechend werden in der ersten Phase solche Übungen eingesetzt, die zur Aktivierung des Wortschatzes anregen und das Thema einführen. In der zweiten Phase werden die Texte durch verschiedene Aufgaben behandelt, durch die das Leseverstehen getestet werden kann. In der dritten Phase werden vor allem solche Aufgaben eingesetzt, in denen die produktiven Fertigkeiten entwickelt werden können. 2. Textauswahl Bei der Auswahl eines Textes müssen verschiedene Aspekte berücksichtigt werden. Das vorliegende Lehrwerk umfasst 12 Lektionen, in denen authentische Zeitungsartikel der deutschen Presse verwendet werden. Vor dem Einsatz authentischer Texte sind solche Kriterien zu berücksichtigen, wie z.B. die Schwierigkeit des Textes. Der jeweilige Text muss nämlich dem erwünschten Sprachniveau des Lerners und dem jeweiligen Lernziel entsprechen. Neben den sprachlichen Kriterien können aber weitere Aspekte in Betracht gezogen werden. Es wäre wichtig, solche Texte auszuwählen, die einerseits von Aktualität sind, andererseits das Interesse wecken und dadurch die Lerner zur aktiven Teilnahme am Unterricht und zum Nachdenken über das jeweilige Thema anspornen können. 1. Előzetes megjegyzés Ez a könyv azoknak a diákoknak szól, akik szeretnék fejleszteni német nyelvtudásukat. A könyv összesen 12 leckét tartalmaz, amelyekben hiteles szövegek használta a német sajtó. A leckék olyan jól ismert témákat érintenek, mint a munka és a karrier, az egészséges életmód, a barátságok, a média, kapcsolatok stb. A szövegeket azzal a céllal választottuk ki és tanítottuk hogy a tanulók kommunikációs készségei fejleszthetők legyenek. A középpontban a szövegértési feladatok állnak, amelyek segítségével különféle olvasási stratégiákat lehet gyakorolni. Különféle gyakorlatokon, feladatokon keresztül kísérletet tettek a tanulók írás- és beszédkészségének képzésére. Egy szöveg olvasása előtt és után van egy különleges nagy hangsúlyt fektettek a szókincsgyakorlatokra, hogy a szókincs terjedelme a B2-C1 nyelvi szinten (GER szerint) tanulók bővíthetők. Mellett a szókincsgyakorlatokban fontos szerepet kapnak a kommunikatív feladatok, ami segíthet abban, hogy a tanulók cselekvésorientáltak legyenek az órán részt vehet. Az órákon nagy hangsúlyt fektetnek a szövegmunka háromfázisú modelljére. Ennek megfelelően az első szakaszban ilyen gyakorlatokat hajtanak végre a szókincs aktiválásának ösztönzésére és a téma bemutatására szolgál. A második fázisban a szövegek kezelése különböző feladatokon keresztül történik mely szövegértést lehet tesztelni. A harmadik szakaszban különösen feladatok, amelyekben a produktív készségek fejlődnek tud. 2. Szöveg kiválasztása A szöveg kiválasztásakor számos szempontot kell figyelembe venni. Ez a tankönyv 12 leckét tartalmaz, amelyekben a német sajtó hiteles újságcikkeit használják fel. A hiteles szövegek használata előtt figyelembe kell venni olyan kritériumokat, mint például a szöveg nehézsége. Az adott szövegnek meg kell felelnie a tanuló kívánt nyelvi szintjének és az adott tanulási célnak. A nyelvi szempontok mellett egyéb szempontok is figyelembe vehetők. Fontos lenne olyan szövegeket kiválasztani, amelyek egyrészt aktuálisak, másrészt érdeklődést keltenek, és ezáltal ösztönzik a tanulókat az órán való aktív részvételre, a szóban forgó témában való gondolkodásra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Verseghy Ferenc összes költeményei II. kötet
    (Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Verseghy, Ferenc; Hovánszki, Mária; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Verseghy Ferenc összes költeményeit tartalmazó sorozat 2. kötete. Tartalmazza: A szövegforrások keletkezéstörténete és tartalma, A szövegidentitások alakulástörténete és magyarázatai, A prózai részek jegyzetei, Mások költeményeinek jegyzetei, Táblázatok, mutatók.