Könyvek és jegyzetek
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A legkülönbözőbb témákban kiadott dokumentumok folyton bővülő gyűjteménye. Egyetemi jegyzetek, segédkönyvek, és mindenek előtt tudományos publikációk találhatók itt. Ízelítő az egyes tematikákból: Állattan, orvostudomány, jog, amerikanisztika, stilisztika, közigazgatástudomány, nyelvészet, matematika, fizika, stb.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 706)
Tétel Szabadon hozzáférhető Oktatási segédanyag a matematika szigorlathoz(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025) Kézi, Csaba Gábor; DE--Műszaki KarEz a tananyag a Debreceni Egyetem Műszaki Karán tanuló azon hallgatók számára készült, akiknek matematika tantárgyból szigorlatozniuk kell. A segédanyag felépítésében illeszkedik a matematika szigorlatnak megfelelő követelményekhez. Az egyes fejezetek a különbözo tételek kidolgozásait tartalmazzák. A tétel címe alatt az adott tételhez tartozó fontosabb elméleti kérdések szerepelnek, majd ezután azok részletes kidolgozása következik. Ezt követően az adott témakörhöz tartozó feladatok szerepelnek, amelynek megoldásait is megtalálja az olvasó. Hálás vagyok a jegyzet lektorának, Dr. Nagy Gergőnek, a Debreceni Egyetem Matematikai Intézetének egyetemi docensének, valamint Dr. Sipos Dórának, akik megjegyzéseikkel nagyban hozzájárultak jelen oktatási segédanyag elkészüléséhez.Tétel Szabadon hozzáférhető Schriftliche Kommunikation im universitaren DaF-Unterricht(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025-07-20) Pintye-Lukács, Erzsébet; DE--Bölcsészettudományi KarDas vorliegende Buch richtet sich an Germanistikstudierende und Deutschlernende, die ihre Deutschkenntnisse auf dem Sprachniveau B2 erweitern möchten. Das Buch besteht aus zwei Teilen und umfasst insgesamt 17 Lektionen, die den Schwerpunkt auf die Förderung der schriftlichen Kompetenz der Student:innen legen. Die Lektionen versuchen neben der Förderung der produktiven Fertigkeit Schreiben großen Wert auf die Förderung der mündlichen Kompetenz, der lexikalischen Kompetenz und der Lesekompetenz zu legen. Die Übungen und die kommunikativen Aufgaben in den Lektionen ermöglichen den Student:innen, schriftlich sprachliche Handlungen durchzuführen. Das Buch geht von dem didaktisch-methodischen Prinzip Aufgabenorientierung aus und versucht dementsprechend Übungen einzusetzen, die die Schreibaufgaben vorbereiten und setzt sich zum Ziel, mit den angegebenen Aufgaben ein authentisches sprachliches Handeln im Unterricht zu ermöglichen, wobei Fremdsprachenlernende in den Mittelpunkt des Lernprozesses gestellt werden.Tétel Szabadon hozzáférhető Családba fogadva(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025) Nemes-Zámbó, Gabriella; DE--Bölcsészettudományi KarA könyv első fejezetében a családok és gyermekek társadalomban elfoglalt helyével foglalkozunk családszociológiai megközelítésben. Ez a szemlélet segít abban, hogy megragadható váljon a családok működése – az ideális esetben –, stabilitást és biztonságot, szeretetet nyújtó társadalmi alrendszer. Kitérünk a családok társadalmon belüli szerepére, a különböző családszociológiai elméleteken keresztül, külön hangsúllyal a strukturalista-funkcionalista és a rendszerelméleti megközelítésekre. Azért is tartjuk ezt szükségesnek, mert a családjukból kiemelt gyermekek és fiatalok jelentős része változatos családi miliőkből szakad ki és kerül a gyermekvédelmi rendszerbe. Ezt követően a gyermekek helyzetére fókuszálunk a családelméletek és az életszakaszok konceptualizálásának perspektívájából, valamint a családok demográfiai helyzetét is vizsgáljuk. Végezetül a családok diszfunkcionális működéséhez vezető jellemzőkre térünk át, és megvizsgáljuk a gyermekek családon belüli hátrányos helyzetét generáló legfontosabb tényezőket, valamint a családok támogatásának lehetséges formáit. A második fejezet a teoretikus megközelítést követően praxisorientált, hiszen a gyermekvédelmi rendszert és az abban nevelkedőket leginkább a kutatások alapján ismerjük. Fókuszunk a gyermekvédelmi rendszer és a rendszerben nevelkedők helyzetét feltáró kutatásokra irányul. A gyermekek védelmének társadalmi, történeti megközelítésében felvázoljuk a gyermekvédelem intézményrendszerét, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásba kerülés okait, összefüggéseit. Részletesen beszámolunk a gyermekvédelmi rendszerben nevelkedő gyermekek és fiatalok helyzetére vonatkozó eddigi kutatási eredményekről, melynek keretében foglalkozunk az eltérő gondozási helyek gyermekek életére gyakorolt hatásával, valamint a felnőtté válással, a rendszerből való kikerüléssel és az oktatási helyzettel.Tétel Szabadon hozzáférhető Kötődések hálójában(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2024) Zsigmond, Csilla; DE--Bölcsészettudományi KarA nemzeti identitás dimenziói közül három kérdéskörben próbálom a kötődéseket, illetve ezek jellemzőit és sajátosságait felvázolni. Egyrészt a többes kötődés vizsgálata által, amely a kisebbségi helyzetben a saját nemzethez és a többségi nemzethez való viszonyulás mintázatait tárja föl. Másrészt a nemzetkoncepciók (és a nemzeti büszkeség) kapcsán elemzem, hogy hogyan változtak az elmúlt évtizedekben a magyar identitás kritériumai, különös tekintettel a megváltozott magyarországi állampolgárság-politika hatásaira. Harmadrészt bevezetem az otthonosság fogalmát, hogy megragadható legyen a nemzeti identitás térhez, tájhoz való kapcsolódása, a nemzeti önmeghatározás, valamint a szülőföld- és a haza fogalmain keresztül. Ebben a hármas szerkezetben reményeim szerint megmutatkozik a nemzeti kötődés kisebbségi helyzettel összefüggő, ezzel együtt a hétköznapi élet természetességében megélt valósága.Tétel Szabadon hozzáférhető Mezőgazdasági erdőgazdálkodás(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025-06-03) Rédei, Károly; Schiberna, Endre; Keserű, Zsolt; Ábri, Tamás; Borovics, Attila; Benke, Attila; Honfy, Veronika; DE--Mezőgazdaság- Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar; Rédei, KárolySzerző azzal a hittel készítette e kiadványt, hogy annak olvasója időtálló, a kapcsolódó újabb kutatás-fejlesztési eredményekre alapozó, ugyanakkor gyakorlatorientált ismeretekhez jusson. A jegyzet, célját tekintve nem csak az egyetemi hallgatókhoz kíván szólni, hanem mindazokhoz, akik bármilyen módon kapcsolódnak az erdő- és faültetvény telepítés nemzeti programjához és annak sikeres megvalósításához.Tétel Szabadon hozzáférhető Hematológia(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025-06-02) Radnay, Zita; Pinczés, László Imre; Miltényi, Zsófia; Kenyeres, Anna; Brúgós, Boglárka; Obajed Al-Ali, Nóra; Illés, Árpád; Lovas, Szilvia; Batár, Péter; Reményi, Gyula; Magyari, Ferenc; Simon, Zsófia; Szász, Róbert; Gergely, Lajos; Jóna, Árpád; Batár, Péter; Váróczy, László; Páyer, Edit; Rázsó, Katalin; Schlammadinger, Ágota; Boda, Zoltán; DE--Általános Orvostudományi Kar; Gergely, Lajos; Miltényi, Zsófia; Váróczy, LászlóEgyetemi jegyzet a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Kar Hematológiai Tanszék óráiról, témáiról.Tétel Szabadon hozzáférhető Gondolatok az óvodai zenei neveléshez(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2025) Tamásiné Dsupin, Borbála; Hovánszki, Jánosné; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar; Tamásiné Dsupin, Borbála; Barát-László, Bernadett ErikaJelen tanulmány célja a kisgyermekkori zenei nevelésen belül a zenehallgatási tevékenység körüljárása. Ez a cigány/roma nemzetiségű óvodások esetében kiemelt feladatot jelent az óvodapedagógusok számára, hiszen az óvodákban kevesen vannak, akik hozzáértő módon tudnak az autentikus cigány zenével foglalkozni, nevelni. A vokális cigány népdalok tanítása terén áttörést jelentett a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán létrejött nemzetiségi cigány/roma szakirány az óvodapedagógus képzésben, ahol az autentikus cigány népdalokkal is megismerkedhetnek, amit a zenehallgatási tevékenység alkalmával tudnak kamatoztatni. A cigány nemzetiségű óvodás gyermekek számára ez a hiteles. Az ének-zenei nevelés óvodai módszertanának e területén különösen nagy a hiányosság, s ezt az elmaradást igyekszik pótolni a tanulmány egy autentikus vokális cigány népzenei anyag gyűjteményével. A cigány népdalok könnyebb megtanulhatóságát segítik a kottaképben is megjelenő hangzó felvételek, amelyek kapcsolódnak a gyűjtemény anyagához.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Didaktika II.(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2022) Chrappán, Magdolna; DE--Bölcsészettudományi KarA jegyzet, amit az olvasó kezében tart vagy monitoron olvas, folytatása a Didaktika 1. című kötetnek, amelyben a tanítási-tanulási célokkal, az általános didaktikai feladatokkal, a tantervekkel és a tervezési szintekkel, valamint a követelmények pedagógiai alapelveivel és néhány gyakorlati megoldással, alkalmazási javaslattal találkoztunk. A második kötetben kaptak helyet a tanítási-tanulási folyamat „technikai” jellegű elemei, mindazok a tényezők, amelyek a konkrét pedagógiai folyamatok, szűkebben értelmezve a tanítási-tanulási folyamat tervezése és megvalósítása során játszanak szerepet a tanári tevékenységben. A tanulásszervezési munka formák, a stratégiák, módszerek, a tanulási környezet, benne a tanulási színterek és ezek között egy, bár fontos elemként az IT-technológia adta lehetőségek áttekintése szintén e kötetben olvasható. Amióta a jegyzet első kötete napvilágot látott, nagyot fordult a világ, a megjelent világjárvány kikényszerítette azt a metodikai váltást, amelyet különféle fejlesztési projektek, pályázatok hosszú évek óta képtelenek: a digitális technikák, online platformok rendszerszintű használatát és az ezzel kapcsolatos tanári tudásbázis növelését. Ezért még nagyobb hangsúlyt helyezünk az oktatás jövőjét jelentő tanulási modellekre, az online oktatás, a hálózatos tanulás és a különféle elektronikus tanulási platformok használatára és az ennek megfelelő tanári tevékenységekre, s még inkább a tanári attitűdökre. Nem felejtjük azonban, hogy könyvünk elsősorban tanárjelölteknek íródott, akik a szakma alapjait tanulják. Az alapokhoz hozzátartoznak olyan technikai fogások, amelyek elsajátíthatók, nem kell hozzá „született tanárnak” lenni. Megtanulható a kooperatív technika, a projektek korrekt lebonyolítása és megtanulható az is, miképp segítsük az online tanulást. Ezért ebben a kötetben is a tanulót helyezzük a folyamatok fókuszába, s így minden tervezési mozzanat, minden módszer, eszköz abból a szempontból vizsgáltatik, hogy miként tud segíteni a tanulási folyamatokban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Különbségkezelés pedagógusszemmel(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2022) L. Ritók, Nóra; Bereczki, Roxána; Fónai, Mihály; Hüse, Lajos; Godó, Katalin; Katona, Csaba; Béres-Deák, Rita; Bodnár, Noémi; Mosoni, Krisztina; Komoly, Gabriella; Szőnyi, Andrea; Vida, Nárcisz; Iványi, Zsuzsanna; DE--Bölcsészettudományi Kar; Iványi, ZsuzsannaEgy hiánypótló kötetet tarthat a kezében az olvasó, amely rendkívül széles palettán nyújt ismereteket a különbségkezelésről. A tanulmányok mélyen megszólítják a pedagógiai munkában érintett szakembereket, pedagógusokat és az e hivatásokra készülőket. Külön erénye a kötetnek a hiteles szerzők megszólaltatása, akik az élő gyakorlat oldaláról mutatnak be igen jelentős (és olykor kibeszéletlen) problémákat, fogalmaznak meg egy gyermek- és családközeli szemléletmódot, mutatnak be adekvát megoldásokat. Megfelelő elméleti és gyakorlati háttérrel világítják meg a pedagógusok valós mozgásterét és lehetőségeit, és nyújtanak kézzelfogható segítséget az érintett különbségek megértéséhez és kezeléséhez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Migráció tegnap és ma(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Bozzay, Réka; Lévai, Csaba; Pusztai, Gábor; Pete, László; Blaskó, Barbara; Orrú, Paolo; Mathey, Éva; Venkovits, Balázs; Grunda, Marcell; Horváth, Andrea; Csatár, Péter; Tóth, Máté; Majoros, Krisztián; DE--Bölcsészettudományi Kar; Bozzay, Réka; Pete, LászlóA Központ az elmúlt években fiatal kutatók számára szervezett konferenciát, az egyetem tehetséggondozó Hatvani István Szakkollégiumában szervez műhelyszemináriumokat, illetve minden évben hirdet az egyetem összes hallgatója számára elérhető szabadon választható kurzust, mely a migráció különféle aspektusait vizsgálja. Jelen kötetünk az azonos című szabadon választható tantárgyhoz, valamint a kötetet jegyző oktatók egységeiben kötelező történelmi, nyelvészeti és kultúratudományi tantárgyakhoz kapcsolódó egyetemi jegyzetnek készült. A kötet célja, hogy a tantárgyat felvevő hallgatók (bölcsészszakos és nem-bölcsész is) az órai előadások anyagát elmélyítendő átfogóbb betekintést nyerhessenek a migráció kérdésének összetett problematikájába. A kötet tematikailag három nagyobb részből épül fel: – A migráció történeti vonatkozásai – A migráció nyelvészeti aspektusai – A migráció kultúratudományi jellemzőiTétel Korlátozottan hozzáférhető Új eredmények az atommagok szerkezetének kutatásában(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2020) Fényes, TiborA könyv áttekintést ad az atommagok szerkezetének kutatásában az utóbbi két évtized során elért számos fontos eredményről. Ismerteti a vizsgált izotópok előállításának körülményeit, a felhasznált kísér leti kutatási módszereket és az elért eredményeket. A kísérleti adatokat össze hasonlítja az elméleti magszerkezeti számítások eredményeivel. Az összefoglaló áttekintést nagyszámú ábra és táblázat segíti. A könyv támaszkodik Fényes T.: Structure of Atomic Nuclei (Akadémiai Ki adó, Budapest, 2002, 1–700. oldalak), valamint Fényes T. és mts.: Atommagfizika (Debreceni Egyetemi Kiadó, 2. kiadás, 2009, 1–750. oldalak) című könyveire, amelyekben a korábbi atommagszerkezeti kutatások eredményei részletesen ki vannak fejtve. A kötet elsősorban az atommagfizikai kutatásokban érdekelt kutatóknak, ok tatóknak, doktoranduszoknak és egyetemi hallgatóknak ajánlható, de érdeklő désre számíthat tanárok, praktizáló fizikusok és mérnökök részéről isTétel Korlátozottan hozzáférhető Tanulmányok a gyermekvédelem területéről(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Erdei, Ildikó; Boros, Enikő; Rácz, Márta; Petruskáné Szopkó, Anita; Rétháti, Csilla; Tóth, Judit; Molnár, Fanni; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar; Rákó, ErzsébetAz olvasó egy olyan kötetet tart a kezében, ami Szociálpedagógiaszakos hallgatók szakdolgozataiból, OTDK dolgozatából készült, átdolgozott tanulmányokat tartalmaz. A szerzők többsége a szociálpedagógia MA szak első évfolyamának végzett hallgatója. Ketten közülük PhD tanulmányokat folytatnak. A szerzők többsége a gyermekvédelemben dolgozik, így nagy gyakorlati tapasztalattal, empirikus adatbázissal rendelkezik. A kötet szerkesztésének ötletét a jó minőségű hallgatói munkák mellett a téma sokszínű megjelenítése, a témában megjelent kutatás alacsony száma is indokolta. A Tanulmányok a gyermekvédelem területéről című kötet különlegességét az adja, hogy a gyermekvédelmi szakellátás szinte minden szegmense megjelenik benne. Így a nevelőszülői ellátásra, a szakellátásba való bekerülés körülményeire, a gyermekvédelmi gyámság és a területi gyermekvédelmi szakszolgálatokra, az utógondozói ellátásra, a szakellátásban élő gyerekek, fiatalok oktatására-nevelésére, önálló életre való felkészítésére és a javítóintézeti nevelésre vonatkozó empirikus kutatások.A kötet első tanulmányában a szakellátásban élő fiatalok oktatásánaknevelésének kérdései jelennek meg. A szerző alapos elméleti áttekintést ad a lakásotthonokban, nevelőszülőknél élő fiatalok oktatási helyzetképéről. A következő tanulmány a nevelőszülői ellátásban bekövetkezett változásokat foglalja össze Hajdú-Bihar megyében. A szerző egy korábbi kérdőíves kutatás megismétlésével végzett összehasonlító elemzést a nevelőszülői ellátásra vonatkozóan. A harmadik tanulmány - a kutatókat hosszú ideje foglalkoztató kérdést - a lakásottonban élő gyerekek intézménybe való bekerülési körülményeit vizsgálta egy kérdőíves kutatás keretében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Élelmiszeranalitika mérnököknek(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Csapó, János; Albert, Csilla; Kiss, Dóra; DE--Mezőgazdaság- Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási KarAz Élelmiszeranalitika mérnököknek című könyv a Debreceni Egyetem, Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi- és Környezetgazdálkodási Kar, Élelmiszertechnológiai és Élelmiszertudományi Intézetében tanuló hallgatók számára készült. Reményeink szerint e könyvet a leendő élelmiszermérnökökön kívül a többi mérnöki szak hallgatói is fogják használni, sőt talán az új szakok hallgatóinak is segítségére lesz tanulmányaik során. A könyv megírásakor figyelemmel voltunk a karon kialakult hagyományokra, hogy az ismertetett analitikai módszerek kapcsolódjanak az egyéb tárgyak keretében oktatott anyaghoz, ezért egy olyan könyvet szerettünk volna írni, melyet a hallgatók több tárgy gyakorlati oktatása során is hasznosítani tudnak, sőt a leendő élelmiszermérnökök is szívesen lapozgatni fogják. A könyv rövid minőségi kémiai analízissel indul, melyet nagyobb terjedelmű klasszikus mennyiségi kémiai analízis követ. E fejezetekben a hallgatók megismerkedhetnek a minőségi és mennyiségi analízis menetével, az acidi-alkalimetriával, az oxidációs-redukciós, valamint csapadékos titrálási módszerekkel, legvégül pedig a komplex vegyületek képződésén alapuló meghatározásokkal. Ezt követően az ultraibolya-látható abszorpciós spektrofotometria és az elválasztási módszerek, ezen belül az élelmiszerek analízisében rendkívül nagy jelentőségű kromatográfia, elektroforézis és izoelektromos fókuszálás elméleti alapjait ismertetik a szerzők.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mintha...(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2022) Rácz, Zoltán; DE--Műszaki KarAz olvasó az eddig kiadatlan írásaim vázlatos gyűjteményét ismerheti meg arról, mit gondolok az építészetről. A célom az, hogy belülről, gyakorló tervezőként mutassam meg ennek a különleges művészeti ágnak a működését, hogy amit nézünk magunk körül, azt lássuk is. Minden épület beszél magáról, ha odafigyelünk. Ráadásul az építészet nem áll meg a házak falainál: kiterjed a városra, sőt a tájra is. Hatással van ránk, a mindennapi életünkre, a hangulatunkra. Hiszek abban, hogy a házaimnak vállalniuk kell a gondolataimból születő érzelmi következményeket, mert házaim nem feltétlenül az értelmezést, sokkal inkább a szerethetőséget célozzák. Ha nézőikben felmerülnek MINTHA-élmények velük találkozva (olyan, mintha egy bumfordi víziló háta lenne stb.), az, szerintem, annak a jele, hogy egyúttal a szeretet egy morzsáját is elszórtam, hiszen mindenkinek a biztonság örömét jelenti, ha ráismer valamire, vagy a felismerés jóleső izgalmával ajándékozza meg valami.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy tű, amely körül forog a világ(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2015) Furka, István; DE--Általános Orvostudományi Kar; Mikó, IrénEz az írásmű nemcsak hiánypótló és alapvető adatokat is bemutató tárház, hanem annál több, mert méltó emléket állít annak a Veres Jánosnak – hazánk fiának –, akinek a találmánya, a róla elnevezett Veres-tű, nagyban hozzájárult világszerte ahhoz, hogy az úgynevezett laparoscopos műtétek, amelyeket a sebészet forradalmi újdonságának is neveznek, elterjedt. A szerző a hagyományszerető és -ápoló Sebészeti Műtéttani Tanszék egyetemi tanára nagyban hozzájárult a laparoscopos módszer oktatásához és elterjedéséhez, így szorosan kötődik Veres János személyéhez is, akinek életútját fejezetről fejezetre ismerteti, hozzáfűzött személyes, néhol érzelmekkel is teli véleményével kiegészítve. A két fő részből álló könyv azért is rendhagyó, mert előbb ismerteti meg az olvasóval Veres Jánost, az embert és a körülötte kialakuló élethelyzeteket, majd a második részben az életének befejezése utáni történéseket. Szép nyelvezetű, igazi magyarsággal megírt írásmű ez a könyv, sok helyen érzelmekkel dúsított összegzés is Veres Jánosról és családjáról. Nemcsak a szakembereknek, hanem az érdeklődő nagyközönségnek is melegen ajánlható.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szösszenetek a műtéttanról(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2019) Furka, István; DE--Bölcsészettudományi KarA tudomány – ahogy mondani szokás – nagyon komoly dolog, ahol mérnek, adatokat rögzítenek, tényeket tárnak fel, következtetéseket vonnak le, ahol kétszer kettő sohasem lehet öt, szóval ez olyan „száraz” valami. Azokban az intézetekben pedig, ahol valamilyen „tant” oktatnak, pl. műtéttant, ott pontosan megtanítják, hogy egy bizonyos beavatkozást hogyan, milyen sorrendben, milyen esz közökkel kell végrehajtani. Itt is szigorú a rend. Mivel a fentiek emberi tevékenységhez kötöttek, be-becsú- szik egyszer-egyszer valami…Vannak dolgok, amelyeket nagyon nehéz úgy leírni, hogy az maradéktalanul visszaadja az akkor történteket, kellően érzékeltethesse azt a helyzetet, ami akkor megismételhetetle- nül lejátszódott. Lehet, hogy ez a szereplőknek emlék marad, de vajon a kedves Olvasó hogyan fogadja ezeket a szösszene teket? Ez számomra talány, így van bennem egy kis bizonytalansági érzés, hogy érdemes volt-e a tollért nyúlni…Tétel Korlátozottan hozzáférhető Történetek a tájról(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2018) Láng, EszterLáng Eszter Bodó Mihály A festészet mint nyelvjáték című könyvéről szóló, a Spanyolnáthában megjelent kritikájában finoman és udvariasan kételyeit fejezi ki a szerző azon véleményével kapcsolatban, hogy minden kép tartalmától és intenciójától függetlenül csak foltok és tónusok kétdimenziós halmaza, s ezért képtelen a valóság reprezentálására. Láng ezzel szemben a jel és a róla alkotott, illetve általa közvetített képzet összetartozását, kölcsönös hasonulását hangsúlyozza, kiemelve az ebben rejlő lehetőségek, „üzenetek” változatosságát. Mindez a sokszínűség fellehető műveiben is. A tökéletesen nonfiguratív munkáktól a szimbolikus-allegorikus karakterű, vagy tájélmények emlékét sugalló absztrakt műveken át a figuratív részleteket őrző képekig terjed a skála. Mindez nem bizonytalanságot, ellenkezőleg, a teljességre, változatosságra törekvést jelez. Ez nála valószínűleg alkati kérdés: sohasem elégszik meg a kultúra, a művészet egy-egy szeletével, szinte mindig új összefüggéseket keres, új területek meghódítására indul. Festmény, elektrografika, vers, próza, tanulmány, interjú, recenzió, kritika, közgazdasági elemzés, honlapok, kiállítások szervezése – biztos, hogy jó néhányat kihagytam az általa hatalmas energiákkal és eredményesen folytatott tevékenységek közül. Nem specialista akar tehát lenni, hanem a világ különböző megnyilvánulásaira kíváncsi, érzékeny ember. Sokoldalúságához, előítélet-mentességéhez talán az is hozzájárult, hogy a képzőművészet szakmai fogásait nem hivatalos intézményben sajátította el, hanem társa, férje, a vajdasági művészet legendás alakja, Torok Sándor mellett szerezte meg a szükséges alapokat. Nem csupán technikáról van szó, hanem szemléletmódról: Torok egyszerre makro- és mikrokozmikus, a szupernováktól a fűszálakig terjedő, gyengéd és játékos, de mindenképptávlatokat nyitó érdeklődéséről. A metamorfózisokról, a kicsiből naggyá, az élettelenből élővé, a nyugalmi helyzetből mozgásba lendülővé váló folyamatok érzékeltetéséről. A körülöttünk lévő és a bennünk élő tájról. Eszter Láng, in her criticism of Mihály Bodó’s book „Painting as a Language Game,” published in the arts magazine Spanyolnátha (Spanish Flu), expresses gently and politely her doubts about the author’s opinion that regardless of the content and intensity of each image, it is only a two-dimensional set of spots and tones and therefore unable to represent reality. Lang, on the other hand, emphasizes the coherence and mutuality of the symbol and of the image that it creates or conveys, highlighting the variety of possibilities and „messages” within it. All this diversity can be found her work, too. The range extends from totally non-figurative works through abstract figures of a symbolic-allegorical character, abstract works evoking memories of experiences in the landscape, to images preserving some figurative detail. This is not an indication of uncertainty; on the contrary, it is a sign of completeness and diversity. It is probably a matter of her temperament: she is never satisfied with one segment of culture, with a single field of the arts; she is almost always looking for new connections, setting out to conquer new territories: painting, electrography, poetry, prose, academic studies, interviews, reviews, criticism, economic analysis, websites, exhibitions – and I’m sure I have missed some of the things she does with such great energy and results. She has no desire to be a specialist, but a person who is curious and sensitive to the various manifestations of the world.Her versatility and freedom from prejudice is perhaps also the result of the fact that she did not learn the principles of fine arts in an official institution, but acquired the necessary foundations from her companion and husband, Sándor Torok, the legendary artist from the Vajdaság region. We are not speaking only of technique, but also of an approach: Torok was interested in both the macro- and the microcosmic, from the supernova to blades of grass – gentle and playful, but always opening up horizons. An approach which dealt in metamorphoses, from the small to the great, from the inanimate to the living, from the still to moving processes. The landscape which lies around us and within us.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Dissect Me, Please!(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2017) Csiba, LászlóDear Reader, I trust you will not regret the purchase of this book nor despise the gift of friendship its pages hold within them. Let me assure you from the outset that I have no intention of being an eminent writer who also happens to be from the medical profession nor for that matter do I have any desire to be an eminent doctor amongst professional writers. In light of this, you are probably wondering why I have committed these reminiscences to paper? Fear not! You will find these both funny and, shall I say, not so funny stories but, at least, they are all, mercifully, short… Many of them, especially the latter ones, are based on various experiences. However, it is true what they say: no matter how high you fly sooner or later you have to come down to earth again, how, I do hope you will agree with me that that descent can be an interesting experience too. I have a confession to make. All of these stories are real ones, unfortunately my fantasy is limited. The commentary running throughout is, of course, mine, but if the truth were known I could not have made any of them up! In the end, events are what we make of them, viewed as they are through the prism of our souls. I hope what I have made of them is, at least, amusing. Increasingly, in such a troubled world I have come to believe that a smile, or even better a laugh, is a precious commodity and my sole reason for writing is for that ‘exalted’ end. I must say, however, there is one other reason why these musings have come to you cloaked in such a way. To be part of the medical profession is a wonderful thing if for no other reason than every single day you become the most important person in the world… for somebody. For a patient who has and anxiety from the diagnostic procedures, fear from the pain, fear from the future. In this short book, you will read about some strange meetings and unexpected, turns of events. My hope is that at the end of our time together, in spite of everything, all this ‘mortal coil’s slings and arrows’, we can still believe that life holds much that is beautiful, if only we have eyes to see. Having read these tales, I trust you will not come away shaking your head feeling you have wasted your time with such ‘nonsense’; but, instead, some of the sentiments contained within them will stay with you long after you have finished reading them.And so, with nothing more to say than to wish you ‘a pleasant read’, let us begin!Tétel Korlátozottan hozzáférhető Verseghy Ferenc összes költeményei I.(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2021) Verseghy, Ferenc; Hovánszki, Mária; DE--Bölcsészettudományi KarVerseghy Ferenc összes költeményeit tartalmazó sorozat 1. kötete. Tartalmazza: Világi énekek és verses tabulák, egyházi énekek és zsoltárok, elbeszélő és alkalmi költemények, episztolák, függelék.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Részecskék és kölcsönhatásaik(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2013) Fényes, Tibor; DE--Műszaki Kar; FényesAz ATOMMAGFIZIKA második kötete áttekintést ad a nagyenergiájú fizika legfontosabb eredményeiről. A könyv törzsanyaga három részre osztható. Az első rész a részecskefizika kísérleti és elméleti módszereiről ad számot. Tárgyalja a részecskék előállításához vezető reakciókat, a nagyobb gyorsítóberendezéseket és a részecskék észlelésére, vizsgálatára szolgáló berendezéseket. Áttekintést ad a relativisztikus hullámegyenletekről, a Feynman-féle számítási módszerekről, a kvantumelektrodinamikai és a térelméleti közelítés alapjairól, valamint a megmaradási törvényekről. A kísérleti technika és az elméleti számítások részleteibe nem megy bele, csak a megfelelő helyeken idézi a legfontosabb eredményeket. A második rész a kvarkok - és egyes leptonok - felismeréséhez vezető pozitron-elektron- és lepton-nukleon- (mélyen rugalmatlan) -ütközésekről ad számot, továbbá részletesen tárgyalja az elemi kvarkösszetevőkből felépülő mezonokat és barionokat. A harmadik rész a természet alapvető kölcsönhatásaival foglalkozik. Tárgyalja az erős kölcsönhatást, a kvantumszíndinamikát, a gyenge és az egyesített elektrogyenge kölcsönhatást, a standard modellt, valamint a standard modellen túlmutató eredményeket. Az egyes fejezetek végén részletes irodalomjegyzék található, ami útmutatást ad az elmélyültebb tanulmányokhoz. A fejezetekhez feladatok is csatlakoznak, amelyek megoldása a függelékben található. Az anyag megértéséhez magfizikai, kvantummechanikai és relativitáselméleti alapismeretek szükségesek. A kötet elsősorban fizikus és tanárjelölt egyetemi hallgatóknak ajánlható, akik mesteri, ill. doktori fokozat megszerzésére törekednek. Érdeklődésre számíthat továbbá kutatók, tanárok, praktizáló fizikusok és mérnökök részéről is.