Földrajzi ismeretek és készségek kapcsolata a hétköznapi élettel különböző társadalmi csoportok vizsgálata alapján

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Doktori kutatásom során azt az aktuális kérdéskört jártam körbe, milyen szerepet tölthet be a földrajzoktatás a jelentősen megváltozott természeti és társadalmi környezetben. Céljaim a hagyományos módszertani dolgozattól némileg eltérően kiterjednek a földrajzi ismeretek és képességek média megjelenésére és társadalmi rétegvizsgálatára a hétköznapi életben betöltött szerepük alapján. Egy tantárgy közoktatási helyzete az oktatási keretek, a tananyag, a képességfejlesztés és a vélemények alapján értékelhető. Fontosnak tartom leszögezni, hogy a földrajz tantárgy a teljes földtudományi, természet- és társadalomföldrajzi paletta közoktatási leképezése. Ezért a kutatás során oktatási oldalról a teljes tudományterületre vonatkoznak a megállapításaim, mert ezek a képességek – a szakmai tudást kivéve – a hétköznapokban sem válnak el élesen. Napjaink két legtöbbet hangoztatott oktatáskritikája a túlzott mennyiségű ismeretátadás és gyakorlatiasság hiánya. Kérdésként merül fel, hogyan jelentkeznek ezek a problémák a földrajzoktatás során, hogyan befolyásolja mindezt a tudományterület szintetizáló jellege és a földtudományok integráltsága.


In the course of my PhD research the role of geography education in a significantly transformed natural and social environment is analysed in detail. Aims of the research differing from a traditional methodical research also include analysing the appearance of geographical knowledge and skills in the media and their analysis according to social groups based on their role in everyday life. Situation of a subject in public education can be assessed on the basis of the educational framework, curricula, skill development and opinions. I consider the fact that geography as a subject includes both natural and social geography in public education highly important. Therefore the statements of the research regarding education apply for the whole field of the science since these skills – apart from professional knowledge – cannot be sharply separated in everyday life either. 118 Two of the most emphasized critics of education today include the oversized amount of knowledge to be learnt and the lack of practice. How these problems appear in teaching geography and how they are influenced by the synthesizing character of the scientific field and the integrity of earth sciences are tackled.

Leírás
Kulcsszavak
földrajzi ismeretek, tartalomelemzés, attitűdvizsgálat, NAT, Magyarország, Románia, Ukrajna, Szlovákia, földrajz oktatás, knowledge on geography, content analysis, analysis of attitude, Hungary, Romania, Ukrain, Slovakia, geography education
Forrás