The Effects of Form- and Meaning-Focused Hypertextual Input. Modification on L2 Vocabulary Acquisition and Retention
Dátum
Szerzők
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt
Az értekezés vizsgálatának tárgya: a számítógépes hipertext alkalmazások hogyan befolyásolják az idegennyelvi szóelsajátítás eredményességét. A dolgozatnak két fő célja van:
- annak az igazolása, hogy a vizuálisan kiemelt számítógépes hipertext magyarázó jegyzetek („hipertext annotációk” vagy „hipertext glosszák”) felhasználásával interakciósan módosított input mind rövidebb, mind hosszabb távon jobb eredményeket produkál a középfokú szintű, az angolt idegen nyelvként tanulók szóelsajátításában, mint a hagyományos, kétnyelvű szószedettel kiegészített nyomtatott szöveg alkalmazása. Ezen belül a munka azt is vizsgálja, hogy a forma- vagy a jelentésközpontú hipertext annotációk használata biztosít-e eredményesebb szóelsajátítást rövidebb és hosszabb távon. Ez utóbbi kérdés különösen érdekesnek ígérkezik a középhaladó szintű nyelvtanulók vizsgálatánál, figyelembe véve, hogy a korábbi lexikai memóriával foglalkozó kutatások eredményei szerint (cf. Singleton, 1999) az idegennyelv tanulás kezdeti szakaszaiban a tanulók a mentális lexikonnak főként a formai jegyeire és az anyanyelvükre támaszkodnak, míg a haladóbb szakaszban inkább a megtanulandó szó szemantikai tulajdonságaira koncentrálnak. Tekintve, hogy a fent említett kutatások nem definiálják pontosan a „haladóbb” fogalmát, kérdés, hogy az átlagosan 5 éve intézményesen angolul tanulók melyik csoportba tartoznak.
- Az értekezés másik fő célja annak az eldöntése, hogy a fent említett középhaladó tanulók esetében vajon a szándékos szótanulás, vagy egy másik tevékenység (pld. szövegértés) melléktermékeként keletkező ún. esetleges vagy járulékos szótanulás-e az eredményesebb rövidebb és hosszabb távon. Ehhez a kérdéshez kapcsolódó részprobléma annak a megvizsgálása, hogyan módosítja a forma- illetve a jelentésközpontú hipertext glosszák alkalmazása a szándékos és a járulékos szóelsajátítás potenciális hatását.
This study represents an effort to investigate the efficacy of interactionally modified input made salient through hypertext glosses on second language vocabulary acquisition. An experiment involving Hungarian intermediate level students of English was conducted with the aim of comparing the effect of form- and meaning-focused glosses embedded in a hypertext computer program and traditional paper-and-pen bilingual word lists on L2 vocabulary acquisition and retention under both incidental and intentional learning conditions. Examining the participants’ attitudes to and their perceptions of the application of such hypertext glosses to vocabulary learning, together with scrutinizing learners’ actual cognitive behaviour were also among the purposes of the current research. The results showed that subjects learning vocabulary intentionally significantly outperformed those acquiring the same target words incidentally. Participants using cognitive scaffolding through hypertextually-enhanced salient input outperformed students using the traditional word list with no-enhancement. However, statistically significant differences in favour of the form-focused and meaning-focused input enhancement were spotted only on the immediate post-tests in the intentional learning condition. Results of the questionnaire indicated that the majority of participants assumed a positive attitude towards the application of hypertext glosses, and perceived them as effective for vocabulary learning. Concerning the importance of the various gloss types there was a contradiction between the answers to the questionnaire and the results gained threough the use of the tracking device, which suggests that students may speak and act differently. The frequency of gloss look-ups and the test results achieved showed no significant correlation in the study.