A fapados légitársaságok szerepe az európai légiközlekedésben

Dátum
2010-03-25T13:52:49Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A huszadik század végén az európai légiközlekedésben is megjelentek az úgynevezett fapados vagy diszkont légitársaságok, melyek célja a lehető legköltséghatékonyabb működés. Ezek az újfajta üzleti gyakorlattal rendelkező társaságok új alapokra helyezik a légi közlekedést, és manapság a hagyományos légitársaságoknak is számolniuk kell a jelenlétükkel. Amint azt az angol low-cost carrier elnevezés is mutatja, a társaságok a költséghatékonyságot minden tevékenységi területen igyekeznek érvényesíteni, történjen az a működési költségek csökkentése, vagy a nyújtott szolgáltatások standardizálása és minimalizálása által. Megjelenésük a légiközlekedésben egy teljesen újfajta szemléletmódot képvisel, mely az utasok szélesebb körének teszi elérhetővé a repülés lehetőségét.

A dolgozatom két részre bontva vizsgálja a fapados légitársaságok működését. Az első fejezet a low-cost modell kialakulását, fejlődésének főbb állomásait mutatja be. A Southwest Airlines történetének rövid áttekintésével megláthatjuk, hogy milyen stratégiával működnek ezek a légifuvarozók. Ezt követően, a második fejezet általánosan mutatja be a diszkont légitársaságok alapmodelljét, annak komplex elemeit, és azokat a jellemzőket, melyek ismerete nélkül nehéz lenne megérteni a low-cost társaságok működési filozófiáját. A harmadik fejezetben a yield menedzsment segítségével, a diszkont társaságok által alkalmazott árazási rendszert mutatom be, mellyel az a célom, hogy még teljesebb képet kapjunk a működés szerteágazó elemeiről.

Dolgozatom második felében a stratégiai menedzsment eszközeit felhasználva elemzem a low-cost társaságok működését. Alapvetően három nagy csoportra osztva mutatom be a vállalatok működési környezetét: elsőként a makro ökonómiai tényezőket vizsgálom a PESTEL elemzés szerint, vagyis a gazdasági, politikai - jogszabályi, társadalmi, technológiai, valamint a természeti környezetet, melyek lehetővé teszik és alapvetően meghatározzák a diszkont modell fejlődését. Másodszor a fapados cégek működését közvetlenül befolyásoló tényezőket mutatom be, Porter öttényezős modelljének segítségével. Elemzésem célja annak áttekintése, hogy milyen hatásokkal kell számolnia a légitársaságoknak a mindennapi működés során. Végül az előzőek alapján, látva a szolgáltatások és az üzemeltetés komplexitását. valamint a nyújtott szolgáltatások sokszínűségét, összefoglalom a diszkont modell előnyeit és hátrányait, ezek alapján pedig felvázolom az elkövetkező évek lehetséges fejlődési irányát, mérlegelve a gazdasági válság hatásait is.

Dolgozatom célja tehát az, hogy átfogó képet adjak a low-cost modell működéséről, és megindokoljam, valamint az eddigi teljesítmény mutatókkal és statisztikai adatokkal alátámasszam a sikerességük okát.

Leírás
Kulcsszavak
Fapados légitársaság, low-cost társaság, Európai Unió, légiközlekedés, Európai Nyílt Égbolt
Forrás